چطور بفهمیم واقعا به عمل‌های زیبایی نیاز داریم یا نه؟

2

1402/11/25

21:20


سرمایه گذاری روی ظاهر فیزیکی از طریق درمان‌های زیبایی اغلب باعث اعتماد به نفس بیشتر افراد می‌شود؛ اما اینکه تمام حس خوب ما به خودمان وابسته به ظاهرمان و انجام عمل‌های زیبایی و ایجاد تغییر باشد نشان از نداشتن عزت نفس ماست و حتماً باید بررسی و اصلاح شود.

چطور بفهمیم واقعا به عمل‌های زیبایی نیاز داریم یا نه؟

به گزارش بهداشت نیوز در دنیایی که استانداردهای زیبایی با گذشت هر فصل تغییر می‌کند توجه بسیاری افراد هم بیشتر به مطابقت دادن خود با این گونه تغییرات جلب می‌شود. بنابراین آگاهی از روان شناسی اعتماد به نفس و زیبایی؛ چیزی است که باید بیشتر به آن توجه داشته باشیم.

گاهی درمان‌های زیبایی می‌توانند احساس توانمندی بیشتری به افراد بدهند و فرصتی برای رفع نگرانی‌ها در مورد ظاهر و تقویت اعتماد به نفس فرد در اختیار آن‌ها قرار دهند. اما حد و حدود این گونه تغییرات تا چه حد است.

توجه به تنوع و زیبایی

دکتر علیرضا زین الدینی میمند، متخصص پوست و مو، دبیر انجمن متخصصان پوست استان البرز درباره مراجعه زیاد افراد برای اقدامات جهت زیبایی بیشتر می‌گوید: انسان به واسطه ذات زیبایی جویی خود در طول تاریخ، علاوه بر تلاش برای افزایش طول عمر، به دنبال راه‌هایی برای زیباتر شدن و متنوع‌تر و متفاوت‌تر کردن زیبایی خود در قالب جسم یا پوشش خود بوده است.

بنابراین به نظر می‌رسد این روحیه با توجه به گونه‌های مختلف نژادی انسان، بسته به محل زندگی و اقلیم جغرافیایی متفاوت باشد و می‌توان گفت امری طبیعی است.

اقدامات زیبایی به طور عام در فرهنگ فعلی ایران و جهان

جدا از مساله پیرایش و آرایش مو و ناخن که توسط سالن‌های زیبایی انجام می‌شو د، موضوع مورد بحث ما، مشخصاً روش‌های جوان‌سازی پوست برای به تعویق انداختن پیری پوست و انجام اصلاحات یا تغییرات در شکل چهره و بدن است که این روزها تحت عنوان اقدامات زیبایی یا کاسمتیک تلقی می‌شوند و زیر شاخه‌های مختلفی دارند.

این اقدامات می‌توانند شامل روش‌های جراحی و غیر جراحی باشند که هر کدام از آن‌ها هم تقسیم بندی‌های متفاوتی دارند.

اقدامات زیبایی تا چه حد؟

به عقیده این متخصص پوست، به طور کلی نه می‌توان و نه شایسته است که بخواهیم مردم را از انجام اقدامات زیبایی صورت و بدن منع کنیم. اما آنچه مهم است توصیه به ایجاد تعادل و پرهیز از افراط یا تفریط در انجام این گونه امور است. چون در هر دو صورت ممکن است برای اطرافیان ناخوشایند و برای خود فرد زیانبار باشد.

سن مناسب انجام اقدامات زیبایی

به جز بعضی موارد خاص مانند اصلاح اختلالات مادرزادی یا برخی نواقص یا بدشکلی‌ها که ضررورت انجام آن‌ها در دوران کودکی است، مانند جراحی لب شکری یا بعضی جراحی‌های گوش یا موارد مربوط به فک یا دندان با جراحی یا ارتودنسی و حتی بعضی جراحی‌های اندام‌ها و استفاده از بریس‌ها، در حیطه کاربرد اقدامات زیبایی معمولاً زیر سن بلوغ یعنی حدود هفده یا هجده سالگی توصیه به انجام این گونه اقدامات زیبایی نمی‌شود.

بهترین راه برای مشاوره درست در مورد انجام اقدامات زیبایی

امروزه منابع متعددی برای تحقیق در هر زمینه‌ای از جمله پوست و زیبایی وجود دارد که به راحتی در دسترس هستند. مراجعه به پزشک یا جست و جوی اینترنتی، گام‌های ابتدایی هستند. اما در هر صورت باید دقت زیادی شود تا نتیجه عکس حاصل نشود.

در مورد مشاوره توسط پزشک، چندین رشته تخصصی مانند گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک، جراحی فک و صورت و پوست به این امر نگاه ویژه‌ای دارند اما پزشکان و دندان پزشکان عمومی و دیگر رشته‌های تخصصی هم ممکن است به نحوی در این امر دخیل باشند.

به گفته دکتر میمند، نکته مهم در مورد انتخاب پزشک این است که فرد متقاضی ابتدا باید از پزشک بودن فردی که می‌خواهد به او مراجعه کند مطمئن شود و تحقیقاتی انجام دهد. با جست و جو در سایت نظام پزشکی و وارد کردن نام پزشک و شماره نظام پزشکی او، به راحتی می‌توان از پزشک بودن و فعالیت مجاز او اطمینان حاصل کرد.

جست و جوی اینترنتی

این متخصص پوست در مورد جست و جوی اینترنتی و فضای مجازی می‌گوید: با وجود اینکه این روش می‌تواند اطلاعات متنوع و مفیدی برای سطوح مختلف جامعه در اختیار افراد قرار دهد. اما فراموش نکنیم فضای مجازی مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند که گاهی سمت نامناسب آن برش و زخم عمیقی بر زیبایی و سلامت فرد ایجاد می‌کند. بنابراین لازم است تمام افراد نسبت به آن هوشیار باشند.

متاسفانه سیستم‌های نظارتی نه در ایران و نه دیگر کشورها قادر به کنترل کامل فضای مجازی البته از جنبه مضر آن در مقوله تبلیغات زیبایی و دام‌ها و تورهای بسیار فریبنده آن نیستند و مداخله گران غیر پزشک و شیادان و کلاهبرداران این تجارت پر سود سلامت انسان، روزانه علاوه بر سود سرشار اقتصادی، سبب ایجاد زخم‌های عمیق بر پیکره سلامت بسیار متقاضیان زیبایی می‌شوند که گاهی شدت این آسیب‌ها آن چنان زیاد است که نقصی مادام العمر را بر چهره و بدن این افراد ایجاد می‌کند و حتی گاهی منجر به فروپاشی بنیان خانواده‌ها خواهد شد.

بنابراین آموزش همگانی مردم از راه‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای و برخورد قاطع با متخلفان سود جوی اقدامات زیبایی توسط نهادهای مرتبط از ضرورت‌های کنونی جامعه در حال آسیب کنونی ایران به شمار می‌رود.

توصیه نهایی

به گفته دبیر انجمن متخصصان پوست استان البرز، هر فرد زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. بسیاری افراد احتیاج به تغییر چهره یا تبدیل شدن به فرد دیگری را ندارند.

بنابراین لزومی ندارد انسان شبیه فرد دیگری شود. افراد باید بپذیرند هر فرد از هر قوم و نژادی؛ زیبایی منحصر به فرد خود را دارد و همین موضوع نیز سبب زیبایی آفرینش شده است.

شکل بینی و لب و چشم و ابروی بیشتر افراد متناسب با دیگر اجزای چهره و مهم‌تر از همه متناسب با شخصیت و قالب رفتاری خود آن‌هاست.

ارتباط عمل‌های زیبایی با افزایش اعتماد به نفس

دکتر میمند می‌گوید: مخالف بعضی اصلاحات یا اقدامات به اصطلاح زیبایی نیست. اما این واقعیت باید مد نظر قرار گیرد که گاهی انجام برخی اصلاحات در چهره و بدن سبب افزایش اعتماد به نفس فرد و بهبود کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی او می‌شود. اما بهتر است مرزهای انجام یا عدم انجام این گونه اقدامات، با دقت تمام و مشاوره صحیح با افراد آزموده مشخص شوند و صرفاً برای تبلیغات گسترده یک پیج اینستاگرامی یا توصیه افراد منفعت طلب اقدام به انجام کاری نشود.

پزشکان و مشاوران متعهددر درجه اول منافع سلامتی فرد متقاضی زیبایی را مد نظر و مبنای تصمیم گیری قرار می‌دهند، نه محاسبه اعداد و ارقام سود مادی حاصل از انجام این گونه اقدامات را.

توجه داشته باشیم سلامت همیشه مقدم بر بعضی اقدامات زیبایی است چرا که در نبود سلامتی جسم و روان، زندگی فاقد آرامش لازم خواهد بود.

فراموش نکنیم ورزش و تقویت روحیه باید در اولویت زندگی هر کودک و بزرگسال و زن و مردی قرار گیرند؛ به گونه‌ای زیبایی جسم با زیبایی درون منطبق شود.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو