نقش پروبیوتیک ها در بدن

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/27

15:45


پروبیوتیک‌ها در حفظ تعادل و ثبات باکتری های بدن نقشی کلیدی دارند. در این مطلب نقش پروبیوتیک ها در بدن را بررسی می کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

پروبیوتیک ها که از دیرباز در ماست، کفیر و ترشیجات حضور داشتند، امروزه در همه جا ظاهر می شوند، از اسموتی ها گرفته تا مکمل ها. اما آنها دقیقاً چه امتیازاتی برای ما دارند؟

نقش پروبیوتیک در گوارش


روده ها حاوی تریلیون ها سلول باکتریایی هستند که همه آنها مفید نیستند، بنابراین وارد کردن پروبیوتیک ها به این ترکیب باعث ارتقای سلامت محیطی می شود. مکمل پروبیوتیک می تواند به جلوگیری و رفع انواع مشکلات گوارشی از نفخ و یبوست گرفته تا اسهال کمک کند. دو مطالعه بزرگ نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک را تا 60 درصد کاهش دهند.

نقش پروبیوتیک در جذب مواد غذایی


یک روده سالم مهمترین عامل در کسب بیشترین بهره از غذاها و سبزیجاتی که می خوریم است. مطالعات نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها در کنار وعده های غذایی می تواند جذب آهن در بدن را افزایش دهد و امکان بروز کمبود این ماده غذایی را کاهش دهد. پروبیوتیک ها همچنین مواد غذایی را تجزیه می کنند و آنزیم هایی تولید می کنند که به جذب مواد مغذی و ویتامین ها کمک می کند.

تاثیر پروبیوتیک بر لاغری


روش هایی که پروبیوتیک ها بر وزن بدن و چربی شکم تأثیر می گذارند هنوز به خوبی شناخته نشده اند. به نظر می رسد پروبیوتیک ها از طریق تولید استات، پروپیونات و بوتیرات که اسیدهای چرب کوتاه زنجیر هستند می توانند بر اشتها و مصرف انرژی تأثیر بگذارند. تصور می‌شود که برخی از پروبیوتیک‌ها ممکن است جذب چربی رژیم غذایی را مهار کرده و میزان چربی دفع شده با مدفوع را افزایش دهند. به عبارت دیگر، آنها باعث می‌شوند بدن شما کالری کمتری از غذاهایی که می‌خورید دریافت کند. پروبیوتیک‌ها ممکن است به ترشح هورمون‌های کاهش‌دهنده اشتها، پپتید 1 (GLP-1) و پپتید YY (PYY) که هورمون های تنظیم کننده ی اشتها هستند کمک کنند. افزایش سطح این هورمون ها ممکن است به شما در سوزاندن کالری و چربی کمک می کند. شواهد قوی نشان می دهد چاقی با التهاب در سراسر بدن مرتبط است. با بهبود سلامت پوشش روده شما، پروبیوتیک ها ممکن است التهاب سیستمیک را کاهش دهند و در برابر چاقی و سایر بیماری ها محافظت کنند.

بطور خلاصه پروبیوتیک ها ممکن است تعداد کالری جذب شده از غذا را کاهش دهند. آنها همچنین بر سطح هورمون ها و پروتئین های مرتبط با اشتها و ذخیره چربی تأثیر می گذارند و همچنین به طور بالقوه التهاب را کاهش می دهند که می تواند باعث چاقی شود.

نقش پروبیوتیک در سلامت بانوان


یک درمان عامیانه رایج برای رفع مشکل کاندیدا آلبیکنس، مصرف ترکیبات حاوی پروبیوتیک مانند ماست است، و ممکن است خیلی هم غیر علمی نباشد. متخصصان می‌گویند که پروبیوتیک‌ها ممکن است به مدیریت عدم تعادل باکتریایی (دیسبیوزیس) در سراسر بدن کمک کنند، از جمله تعادل میکروبی لازم برای حفظ سلامت واژن و رفع سایر مشکلات ناشی از عدم تعادل باکتری های آن.

نقش پروبیوتیک در سیستم ایمنی


از آنجایی که روده ها حدود 70 درصد از عملکرد ایمنی ذاتی بدن را در خود جای می دهند، تقویت باکتری های مفید در روده به توانایی بدن برای مبارزه با باکتری های غیرمفید (مضر) کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند طول مدت و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهند و تعداد روزهای غیبت از مدرسه و محل کار را کم کنند.

نقش پروبیوتیک در سلامت مغز


تحقیقات درباره محور روده-مغز هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما دانشمندان در حال حاضر شروع به درک این موضوع کرده اند که فلور روده می تواند تاثیر قابل اندازه گیری بر فعالیت مغز و خلق و خوی افراد داشته باشد. یک مقاله که در سال 2011 منتشر شد، نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها حتی می‌توانند به ‌عنوان حامل مواد شیمیایی مهم در مغز عمل کنند. به عنوان مثال، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، باعث آزادسازی گابا می شوند که یک نوروترانسمیتر مسئول آرام کردن ذهن است. از طرف دیگر اشریشیا، باسیلوس و ساکارومایسس، نوراپی نفرین تولید می کنند که نوروترانسمیتر موثر در تمرکز ذهنی است.

نقش پروبیوتیک در سلامت قلب


تحقیقات هنوز در مورد اینکه چگونه پروبیوتیک ها از سلامت قلب حمایت می کنند، در حال انجام است. تاکنون دانشمندان دریافته‌اند که مصرف منظم پروبیوتیک‌ها در ماست، شیر تخمیر شده، پنیر و مکمل‌ها می‌تواند اثرات مفیدی بر LDL و کلسترول تام داشته باشد و ممکن است به کنترل فشار خون هم کمک کند.

نقش پروبیوتیک در سلامت پوست


پوست که بزرگ‌ترین عضو بدن است، دائماً در معرض چالش‌های فیزیکی، شیمیایی، باکتریایی و قارچی است. مطالعات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند در برخی از مشکلات و ناراحتی‌های پوستی موثر باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو