معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک

معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک


منبع: همگردی

1

1402/11/29

16:01


ایسکانیوز/ این خبر به جهت معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک برای شما نوشته شده است.

تالاب میقان

تالاب میقان

درست در قلب بیابان یک تالاب با وسعت 25 هزار هکتار با زیبایی تمام خود نمایی می کند. تالاب میقان علاوه بر تامین آب یک شهر بیابانی به پاک بودن هوای آن نیز کمک می کند. اگر در طول سال به مقدار کافی باران بیاید پرآب می شود اما در سالهای کم بارش خشک شده و فرم کویری میگیرد. زمین های باتلاقی آن منبع عظیم سولفات سدیم در کشور هستند که باعث شد کارخانه املاح معدنی ایران به استخراج مواد معدنی از تالاب بپردازد. اگر علاقمند به طبیعت هستید، بازدید از تالاب را فراموش نکنید، چرا که گونه های مختلف و گاهی نادر از پرندگان، پستانداران و گیاهان آب شور در اطراف آن یافت می شوند.

بیشتر بخوانیدتالاب میقان استان مرکزی؛ تالابی پر آرامش برای پرندگان مهاجر

بازار اراک

بازار اراک

قدمت بازار اراک به سال 1228 هجری قمری در زمان سلطنت فتحعلی شاه برمی گردد و با توجه به نیازهای شهر جز اولین بناهایی بود که در اراک احداث شد. مجموعه بازار شامل ساختمان های مدرسه، مسجد، حمام، سقاخانه، کاروانسرا و آب انبار است. که متاسفانه امروزه تنها مسجد و سقاخانه باقی مانده اند. در زمان ساختش از هر سو به دروازه های اصلی شهر وصل میشده که بر اهمیت آن می افزوده است. برای خرید هرگونه مایحتاج می توانید به بازار مراجعه کنید. طول این بازار کمی کمتر از یک کیلومتر است و دارای دیوارهایی با ارتفاع بسیار است که در برخی نقاط طول آنها به 7 متر می رسد. خوشبختانه راههای ورود و خروج زیادی برای بازار تعبیه شد بگونه ای که تقریبا هر راهرو مسیر مختص خود را دارد و در مواقع حادثه یا آتش سوزی موجب بالا رفتن سرعت خروج مردم می شود.

ارگ حکومتی اراک (برج شیشه)

ارگ حکومتی اراک (برج شیشه)

تاریخ ساخت ارگ حکومتی اراک (برج شیشه) نیز اوایل قرن سیزدهم هجری قمری و زمان سلطنت فتحعلی شاه است. ارگ با هدف استفاده به عنوان مرکز حکومتی شهر و اقامت حاکم در آن بنا شد. ارگ بخاطر داشتن کاشی کاری های معلقی با طرح لوزی شکل که در طوق های آن وجود داشت، هنگام تابش نور خورشید به طور عجیبی می درخشید. درخشش بسیارش موجب شد تا آن را برج شیشه بنامند. ناصرالدین شاه هنگام اقامت خود در سال 1309 به اراک ارگ حکومتی را انتخاب کرد. متاسفانه برخلاف قانون ارگ حکومتی در سال 1361 شمسی تخریب شد و تنها قسمتی از آن به نام خانه سپهدار باقی مانده است. امروزه نمادی از برج را در ابعاد کوچک ساخته و در میدان سردار شهر نصب کرده اند تا یادبودی باشد برای ارگ از بین رفته.

حمام چهار فصل

حمام چهار فصل

حمام چهار فصل در زمان احمد شاه قاجار به دست محمد ابراهیم خوانساری ساخته شد. که امروزه در خیابان شهید دکتر بهشتی اراک قرار دارد. علت این نامگذاری وجود نقاشی هایی از فصل های مختلف سال در گوشه و کنارهای حمام بوده است. این اثر تاریخی با 1600 متر مربع مساحت لقب بزرگترین حمام ایران را به خود اختصاص داده است. براساس مقاله معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک باید بدانید که آب مورد نیاز آن از قنات تامین میشده و برای گرم نگهداشتن آن ارتفاعش را حدود 3.5 متر پایین تر از خیابان های اطرافش ساخته اند.

معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک

بیشتر بخوانیدحمام چهار فصل اراک | حمامی برای هر قوم و مذهبی

روستای هزاوه

روستای هزاوه

برای رسیدن به روستای هزاوه باید 18 کیلومتر از شهر اراک به سمت غرب برویم. قدمت روستا را قرن پنجم هجری تخمین می زنند. مقبره شاه احمد که در بلندترین قسمت قرار دارد را مربوط به دوره ایلخانان می دانند که در زمان صفویان بازسازی شده و به شکل امروزی خود در آمده است. بافت هزاوه به خاطر کوهپایه بودن شکل پلکانی دارد و از گل، سنگ و چوب ساخته شده است. روستای هزاوه را زادگاه مردان تاریخ ایران نامیده اند، چرا که افراد مشهوری مانند امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و…در آن متولد شده اند.

خانه حسن پور

خانه حسن پور

خانه حسن پور که در زمان احمد شاه قاجار بنا شد در ابتدا شرکت فرش متعلق به حاج علی مشیری بود پس از آن تبدیل به مدرسه و در آخر منزل مسکونی جواد حسن پور شد. در سال 74 سازمان میراث فرهنگی و گردگشری خانه را خرید و پس از بازسازی تبدیل به موزه صنایع دستی شد. مساحت ساختمان خانه 600 متر است که در دو طبقه ساخته شده است.

بیشتر بخوانیدخانه حسن پور اراک؛ شکوهی بی بدیل از موزه ای تاریخی

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

در سردر این کلیسای قاجاری به زبان ارمنی نوشته شد: کلیسای مسروپ مقدس در زمان خود و با همیاری ارمنی های کزاز (شازند)، کمره هفت جامپلق و بور به سال 1914 میلادی ساخته شده است. این بنای بزرگ دارای مدرسه، سالن اجتماعات، کلیسا و خانه کشیش است. همچنین یادبودی از شهدای ارامنه جنگ تحمیلی در حیاط آن نصب شده است. کلیسای مسروپ در خیابان شهید چمران واقع شده است.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

بین شهر های اراک، خمین و محلات با فصله 25 کیلومتری از اراک این منطقه قرار دارد. از زمانهای قدیم به علت پوشش گیاهی و جانوری خاص منطقه و ازدیاد حیوانات هفتاد قلعه مورد توجه شکارچیان و ثروتمندان بوده است. در منطقه حفاظت شده هفتاد قله 62 کتیبه حکاکی شده وجود دارد که قدمت برخی از آنها به 400 سال پیش می رسد.

مدرسه سپهدار

مدرسه سپهدار

نخستین مدرسه ساخته شده در شهر اراک، مدرسه سپهدار است که از آثار دوره قاجار محسوب می شود. مدرسه ی سپهداری به عنوان نخستین بنای شهر با اقتباس از سبک مدارس صفویان و با کاشیکاری های ظریف و زیبای دوره قاجار یکی از بناهای موجود در مجموعه بازار اراک است. آیت الله حائری یزدی در سال 1333 هجری قمری این مدرسه را به حوزه علمیه تبدیل کرد. از دانش آموختگان آن میتوان به آیت الله خمینی (ره)، نورالدین عراقی، آیت الله گلپایگانی و …. اشاره کرد.

روستای انجدان

روستای انجدان

روستای انجدان در 40 کیلومتری غرب اراک قرار دارد و به خاطر طبیعت زیبا، غارهای عجیب، زمینهای مناسب برای شکار و قدمت تاریخی به یکی از جاذبه های شهر اراک تبدیل شده است. پس از حمله مغول ها به ایران انجدان برای مدتی مقر فرماندهی اسماعیلیان شد. چندین مقبره از آن دوران برجای مانده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو