آلومینیوم فلزی پرکاربرد در صنعت نوین

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/30

08:20


برای اینکه بهتر درک کنید چرا فلز aluminium تا این حد پرکاربرد است، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید؛ چرا که قصد داریم شما را با مهم‌ترین خواص و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف است که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص، برای ساخت محصولات زیادی از آن استفاده می‌شود. امروزه به هر سمتی که نگاه کنید، ردپایی از این فلز را مشاهده خواهید کرد. از دستگاه‌های الکترونیکی گرفته تا خودروها، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و بسیاری موارد دیگر، همگی آلیاژهایی از این فلز را در خود جای داده‌اند.

مقاوم در برابر خوردگی

فلز آلومینیوم در مجاورت با هوا به سرعت با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و اکسید می‌شود؛ اما همین لایه اکسید، به‌عنوان پوششی برای این فلز عمل کرده و از خوردگی آن جلوگیری خواهد کرد. این موضوع باعث شده در شهرهای شرجی و مرطوب، استفاده از قطعات ساخته شده با این فلز، محبوبیت زیادی داشته باشد.

سبک ولی محکم و مقاوم

نسبت استحکام به وزن فلز aluminium بسیار بالاست؛ یعنی این فلز در عین حال که وزن سبکی دارد، از مقاومت و استحکام بالایی هم برخوردار است. فلزاتی که استحکام بالایی داشته باشند، کم نیستند؛ برای مثال می‌توان به فولاد اشاره کرد که مقاومتی مثال زدنی دارد؛ اما وزن آن به قدری بالاست که کاربردهایش را محدود می‌کند.

در حالی که الومینیوم هر دو فاکتور را با هم دارد و همین موضوع باعث شده به کاندید خوبی برای ساخت هواپیماها، خودروها، تجهیزات فضایی و بسیاری موارد دیگر تبدیل شود.

هدایت حرارتی و الکتریکی

این فلز نوعی رسانای الکتریکی و حرارتی است و به همین دلیل، امروزه از آن به‌عنوان جایگزینی برای مس یاد می‌کنند؛ البته هدایت الکتریکی aluminium از مس کمتر است؛ اما به دلیل چگالی کمی که دارد، در بسیاری از موارد برای خطوط انتقال برق از آن استفاده می‌شود.

خاصیت رسانای حرارتی بودن هم باعث شده این فلز برای ساخت مبدل‌های حرارتی روغنی و آبی، ظروف آشپزخانه، مادربردهای کامپیوتر و ... مورد استفاده قرار بگیرد.

انعکاس دادن نور و گرما

یکی از خواص ذاتی این فلز، انعکاس دادن حرارت و نور است. خاصیت انعکاس دادن نور به میزان صیقلی بودن سطح این فلز بستگی دارد و برخی از آلیاژهای آلومینیوم قادرند 90 درصد نور را بازتاب دهند؛ اما انعکاس حرارت در این فلز به صیقلی بودن سطح آن ارتباطی ندارد. برخورداری از این دو قابلیت باعث شده برای ساخت شیروانی و سقف کاذب، نمای ساختمان یا حتی پنل‌های خورشیدی از این فلز استفاده کنند.

شکل‌پذیری راحت

از دیگر خواص این فلز می‌توان شکل‌پذیری بالا و همچنین پایین بودن نقطه ذوب آن نسبت به فلزات دیگر را نام برد. در کارخانه اکسترود آلومینیوم، این فلز را با فرایند اکستروژن شکل داده و انواع لوله، میلگرد یا پروفیل‌ها را با آن می‌سازند.

فلز آلومینیوم

حفظ استحکام در دمای منفی

اکثر فلزات با قرار گرفتن در معرض دمای پایین، استحکام خود را از دست داده و شکننده می‌شوند؛ اما فلز aluminium اینطور نیست. این فلز حتی در دمای منفی هم استحکام خود را حفظ می‌کند و به همین دلیل، برای حمل و نقل متان مایع در دریا از آن استفاده خواهد شد.

غیرسمی بودن

این فلز حاوی ترکیبات سمی نیست و به همین دلیل در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، کاربردهای زیادی دارد. در صورت قرار گرفتن مواد غذایی داخل ظروف آلومینیومی، هیچ تغییری در عطر و طعم آن‌ها به‌وجود نمی‌آید و از نفوذ باکتری و آلودگی در غذا جلوگیری می‌شود.

غیرمغناطیسی بودن

یکی دیگر از خواص و ویژگی‌های این فلز که باعث افزایش محبوبیت آن شده، غیرمغناطیسی بودن است؛ از همین رو می‌تواند گزینه خوبی برای تولید قطعات مربوط به تلفن همراه و کامپیوتر باشد.

اتصال راحت

روش‌های زیادی برای اتصال این فلز وجود دارد و این موضوع، کار را برای تولیدکنندگان راحت‌تر می‌کند. از جمله روش‌های اتصال این فلز می‌توان مواردی مثل لحیم کاری، جوشکاری، پرچ، پیچ و مهره، اتصال به روش چسبی و ... را نام برد.

امکان جذب شوک و صدا

جذب صدا یکی دیگر از خواص آلومینیوم است که باعث شده این فلز به گزینه‌ای محبوب برای سقف‌های کاذب تبدیل شود. این فلز همچنین از قابلیت جذب شوک هم برخوردار است. به لطف این ویژگی، امکان استفاده از آن برای کاربردهایی مثل ساخت ضربه‌گیر در خودروها وجود دارد.

گروه صنعتی صاناکو

محصولات آلومینیومی باکیفیت را از کجا سفارش دهیم؟

شما می‌توانید انواع قطعات و محصولات آلومینیومی را با آلیاژهای مورد نیازتان و همچنین کیفیتی بی‌نظیر از گروه صنعتی صاناکو سفارش دهید. این مجموعه با نخبگان کشور عزیزمان و همچنین اساتید مجرب دانشگاهی همکاری دارد و به لطف همین موضوع توانسته بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات آلومینیومی را تولید کرده و به فروش برساند.

امکان خرید مستقیم و بی‌واسطه از خدمات اکسترود آلومینیوم صاناکو برای همه افراد فراهم شده و این موضوع به کاهش قیمت‌ها کمک بزرگی خواهد کرد؛ از همین رو شما می‌توانید برای سفارش محصولاتی مثل تسمه، میلگرد، لوله، پروفیل، باسبار و قطعات آلومینیومی انواع خودروها روی این مجموعه حساب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو