بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستانی کیست +علت فوت

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستانی کیست +علت فوت


منبع: شبونه

1

1402/11/30

10:31


زندگینامه دولتمند خالف آوازه خان تاجیکستان کیست دولتمند خال یا دولتمند خالُف خواننده و آوازه خوان سرشناس اهل تاجیکستان متولد ۲۶ اکتبر ۱۹۵۰ در داغستان بوده که در سن ۷۳ درگذشت او تنها خواننده ای بوده که موفق شد شش‌مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه کسب کند سازهای تخصصی او دوتار، قیچک و سه‌تار میباشد …

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستانی کیست +علت فوت

زندگینامه دولتمند خالف آوازه خان تاجیکستان کیست

دولتمند خال یا دولتمند خالُف خواننده و آوازه خوان سرشناس اهل تاجیکستان متولد ۲۶ اکتبر ۱۹۵۰ در داغستان بوده که در سن ۷۳ درگذشت او تنها خواننده ای بوده که موفق شد شش‌مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه کسب کند سازهای تخصصی او دوتار، قیچک و سه‌تار میباشد و اکثر کارهایش اشعار مولانا بود.

چند آلبوم از گزیده کارهای او در ایران منتشر شده‌است.

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستان کیست +علت فوت

سوابق

اولین كنسرت دولتمند خال‌اف زمانی که او 13 سال سن داشت از تلويزيون ملی شوروي سابق بر روی آنتن رفت و مورد استقبال قرار گرفت و بعد اقدام به خواندن اشعار مولانا کرد که به محبوبیت او در بین مردم ایران و تاجیکستان و افغانستان انجامید شان طلايي كشور فرانسه را نیز کسب کرده است.

دولتمند بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان به شمار می اید که همه علوم موسیقی را میدانست و در کلاس های بین المللی زیادی شرکت کرده بود و با فرهنگ موسیقی بسیاری از کشورهای جهان آشنایی داشت.

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستان کیست +علت فوت

او به واسطهٔ همین آشنایی گاه دست به نوآوری‌هایی در اجراهایش می‌زند و با این کار سعی می‌کند توانایی‌های موسیقی تاجیکستان را نشان دهد. او در سال ۱۹۵۰ در روستای داغستان ناحیهٔ شورآباد تاجیکستان در خانواده‌ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد.

دولتمند خالف از جمله هنرمندان پیشگام موسیقی کشور تاجیکستان محسوب می‌شود که علاوه بر کسب آموزش‌های مرتبط با خوانندگی و نوازندگی موسیقی دانش آموخته مدرسه موسیقی و دانشگاه هنر تاجیکستان است.

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستان کیست +علت فوت

این خواننده و نوازندگی تاجیکی در بیشتر آثار خود از اشعار مولانا بهره برده و علاوه بر خوانندگی در نواختن سازهایی چون قیچک، دوتار و رباب مهارت داشته و هم اکنون نیز به عنوان مدرس در دانشگاه‌ها وگرچه تا به امروز مجموعه‌ها و آلبوم‌های متعددی از موسیقی مرتبط با مضامین عاشورایی در بخش‌ها و سبک‌ها و گونه‌های مختلف موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته، اما انتشار آثاری که هنرمندانش به نوعی در جغرافیایی غیر از ایران زندگی می‌کنند، می‌تواند دربرگیرنده ابعاد فرهنگی و اجتماعی متعددی در ارتباط با عزاداری حضرت سیدالشهدا باشد مراکز آموزشی کشور تاجیکستان مشغول به فعالیت است. از مهم‌ترین آثار او هم می‌توان به «بوم»، «بهار آمد»، «شاه پناهم بده»، «دور مشو» و آثار شاخص دیگر اشاره کرد.

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستان کیست +علت فوت

تیتراژ سریال شکرانه توسط دولتمند خال

در بیوگرافی دولتمند خال آمده است او تیتراژ سریال شکرانه را نیز خوانده بود شکرانه یک مجموعه تلویزیونی مناسبتی محصول سال ۱۳۸۶ به کارگردانی سعید سلطانی، نویسندگی محمدهادی کریمی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور می‌باشد که در ماه رمضان ۱۳۸۶ از شبکه پنج پخش شد.

بیوگرافی دولتمند خالف خواننده تاجیکستان کیست +علت فوت

آهنگ برای امام رضا

دولتمند در آغاز دههٔ نود هجری خورشیدی، ترانهٔ «پناه» را در مدح علی بن موسی الرضا، امام هشتم شیعیان خواند که در ایران مورد توجه قرار گرفت. شعر «پناه» سرودهٔ شاعر معاصر ایرانی محمود حبیبی کسبی بود و آهنگسازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشت

درگذشت

دولتمند خال، آوازخوان سرشناس سبک سنتی موسوم به «فلک»، نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر برجسته موسیقی مردمی تاجیکستان در ۷۳ سالگی در اثر بیماری سرطان درگذشت. به گفته پیوندانش مراسم تشییع جنازه او قرار است فردا، دوشنبه نوزدهم فوریه، برپا شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو