همه چیز درباره سامانه ی پرداخت لحظه ای (پل)

منبع: ساعد نیوز

2

1402/12/1

08:41


سامانه پل یکی از جدیدترین سامانه‌های انتقال وجه در کشور است که امکان انتقال وجه لحظه‌ای و بین‌بانکی را با کمک شماره شبا ارائه می‌دهد و امنیت بالاتری نسبت به کارت به کارت دارد. این سامانه به صورت شبانه‌روزی فعال است و در هر ساعتی می‌توانید از سامانه پرداخت لحظه‌ای پل برای انتقال وجه استفاده کنید. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

اگر قصد انتقال پول به حساب یا کارتی دیگر را دارید، حتما با روش انتقال کارت به کارت آشنا هستید. اما یک روش دیگر هم وجود دارد که شاید خیلی‌ها کمتر نامش را شنیده باشند ولی در همراه‌ بانک‌ و اینترنت بانک شما وجود دارد: سامانه پل. در ادامه با ما همراه باشید تا با این سامانه بیشتر آشنا شوید.


سامانه پل چیست


سامانه پل یکی از جدیدترین سامانه‌های انتقال وجه در کشور است که امکان انتقال وجه لحظه‌ای و بین‌بانکی را با کمک شماره شبا ارائه می‌دهد و امنیت بالاتری نسبت به کارت به کارت دارد. این سامانه به صورت شبانه‌روزی فعال است و در هر ساعتی می‌توانید از سامانه پرداخت لحظه‌ای پل برای انتقال وجه استفاده کنید.


سقف انتقال وجه در سامانه پل چقدر است


در حال حاضر سقف انتقال وجه در سامانه پل 15 میلیون تومان است. برای وجوه بالاتر باید از روش‌هایی مانند ساتنا و پایا استفاده کنید.


تفاوت سامانه پل با پایا و ساتنا


اگر یک مشتری بانکی قصد انتقال 10میلیون تومان را به حساب دیگری داشت، تنها با 2 سامانه پایا و ساتنا میسر بود؛ حواله پایا اگرچه سقف واریزی 30 تا 50 میلیونی دارد ولی تنها در زمان‌های مشخصی از شبانه‌روز پول‌ را انتقال می‌دهد و گزینه مناسبی برای انتقال سریع پول نیست.

حواله ساتنا هم 2 ایراد بزرگ دارد؛ اول این‌که حواله ساتنا تنها در ساعات کاری بانکی انتقال پول را انجام می‌دهد و اگر در پایان ساعات کاری بانک‌ها، پول را حواله کنید، پول صبح روز بعد به حساب مقصد واریز می‌شود. ایراد دوم ساتنا هم کارمزد 2دهم درصدی مبلغ تراکنش است.

اما در سامانه پل مشتری بانکی می‌تواند تا سقف 10میلیون تومان را در هر ساعت از شبانه‌روز به حساب مقصد منتقل کند. هم انتقال پول آنی خواهد بود، هم کارمزد خیلی کمتری از ساتنا و پایا و کارت به کارت برای مشتری دارد.

تفاوت ساتنا و پایا  و پل


چطور از سامانه پل استفاده کنیم


برای استفاده از سامانه پل 3 راه وجود دارد؛

  1. مراجعه حضوری به شعبه بانک

  2. اینترنت ‌بانک

  3. همراه بانک

اگر مشتری بخواهد به شکل غیرحضوری از سرویس پل استفاده کند، یک کد پیامکی برای گرفتن تاییدیه به شماره موبایل شما ارسال می‌شود و عملیات بانکی را میسر می‌کند. تا الان بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد، رفاه کارگران، اقتصاد نوین، گردشگری و خاورمیانه توانسته‌اند از آزمون‌های بانک مرکزی نمره قبولی بگیرند و بانک‌های دیگر هم به زودی به این اکوسیستم جابه‌جایی پول اضافه خواهند شد.


تفاوت پل با کارت به کارت؟


کارت به کارت و سامانه پل دو تفاوت عمده دارند:

  • در کارت به کارت شما پول را به شماره کارت مقصد منتقل می‌کنید، اما در سامانه پل برای انتقال پول می‌توانید به شماره کارت یا شماره حساب پول را انتقال بدهید.

  • کارمزد جابه‌جایی پول در روش کارت به کارت بیشتر از پل است؛ مثلا شما برای انتقال 10 میلیون تومان باید حدود 3 هزار تومان کارمزد بپردازید، اما کارمزد انتقال همین پول در سامانه پل کمترین مقدار کارمزد (یعنی 1500 تومان) است.

    کارت به کارت


مزایای سامانه پل در یک نگاه


  • انتقال 10میلیون تومان در هر ساعت از شبانه‌روز

  • کارمزد کمتر از کارت به کارت، حواله پایا و حواله ساتنا

  • جابه‌جایی براساس شماره حساب به جای شماره کارت که ایمنی بالاتری دارد

  • واریز آنی پول به حساب مقصد


جمع بندی


در واقع در تعریف کلیِ بانک مرکزی، پل سامانه‌ای بینابین جابه‌جایی با شماره شبا و شماره کارت است؛ هم از نظر مبلغ قابل انتقال، هم سرعت واریز و هم کارمزد.از اینکه تا پایان این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو