farakonesh بهترین راه انتقال و حواله پول

منبع: فوت و فن

2

1402/6/1

10:57


روزانه حجم زیادی از پرداخت‌های بین‌المللی جهت ارسال پول به افراد در سراسر جهان، پرداخت به تامین‌کنندگان خارجی یا تسویه حساب‌های ارزی توسط تجارت­های بین المللی انجام می‌شود. اگر قصد دارید به خارج از کشور مبالغ بالایی پول نقد ارسال کنید، اغلب به شما توصیه می‌شود که از خدمات انتقال پول سوئیفت استفاده کنید.

farakonesh بهترین راه انتقال و حواله پول

روزانه حجم زیادی از پرداخت‌های بین‌المللی جهت ارسال پول به افراد در سراسر جهان، پرداخت به تامین‌کنندگان خارجی یا تسویه حساب‌های ارزی توسط تجارت­های بین المللی انجام می‌شود. اگر قصد دارید به خارج از کشور مبالغ بالایی پول نقد ارسال کنید، اغلب به شما توصیه می‌شود که از خدمات انتقال پول سوئیفت استفاده کنید. سوئیفت با بیش از نیم قرن فعالیت، امن و مورد اعتماد است و اکثر بانک‌های جهان برای پرداخت‌های بین‌المللی این روش را ترجیح می­دهند. اگر دوست دارید بدانید که سوئیفت چیست، مدت انتقالش چقدر طول می­کشد و چقدر کارمزد دارد، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

سوئیفت چیست؟

پشت اکثر نقل و انتقالات بین المللی پول و امنیت، انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) قرار دارد که به سیستم سوئیفت SWIFT معروف است. سوئیفت یک شبکه پیام­رسانی گسترده است که بانک‌­ها و سایر موسسات مالی از آن برای ارسال و دریافت سریع، دقیق و ایمن اطلاعات مانند دستورالعمل­‌های انتقال پول استفاده می­‌کنند. پس سوئیفت یک موسسه مالی نظیر بانک نیست، بلکه یک شبکه پرداخت بین مؤسسات مالی است. به زبان ساده می­توان گفتن سوئیفت، شِبای بین المللی است.

بیش از 11000 موسسه جهانی از بیش از 210 کشور عضو سوئیفت می­‌باشند که طبق آخرین آمار، در نوامبر 2022 به طور متوسط روزانه 44.8 میلیون پیام از طریق این شبکه ارسال کرده­‌اند. کاربران اصلی سوئیفت، بانک‌­ها، فعالان بازار خزانه­‌داری، فروشندگان اوراق بهادار، شرکت­‌های مدیریت دارایی، صرافی­‌ها، تجارتخانه­‌ها و تمام افراد یا مشاغلی که نیاز به انتقال بین المللی پول دارند، می‌­باشد.

به نظر ساده می­رسد اما نه برای ما ایرانیان! علاوه ­بر تحریم بانک­‌های ایران توسط آمریکا، مطابق تحریمی که اتحادیه اروپا در سال 2012 علیه کشور ایران به تصویب رساند، بانک­های اروپایی عضو سوئیفت نیز مجبور به قطع همکاری با بانک­های ایرانی شدند. حال چاره چیست؟ یک راه حل آسان، استفاده از سرویس­‌های واسط ارائه دهنده خدمات سوئیفت در ایران مثل سرویس پرداخت های بین المللی فراکنش می­‌باشد. در ادامه روش انجام این کار را خواهیم گفت.

مالک سیستم سوئیفت کدام سازمان یا شخص است؟

سوئیفت یک تعاونی متعلق به اعضا است که توسط سهامداران آن که نماینده برخی از شرکت­ها در سراسر دنیا هستند کنترل می‌­شود. سوئیفت تحت نظارت بانک­های مرکزی گروه ده کشور G-10 می­باشد. این کشورها شامل بلژیک، بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، سوئیس، سوئد و ژاپن می­‌باشند که بلژیک به­‌عنوان کشور مبدا شروع سوئیفت در سال 1993، ناظر اصلی آن می‌­باشد.

تحریم بودن سوئیفت و امکان پرداخت آن توسط فراکنش

انتقال با سوئیفت چگونه کار می کند؟

موسسات مالی از سوئیفت برای انتقال ایمن اطلاعات و دستورالعمل­‌ها از طریق یک سیستم کدگذاری استاندارد استفاده می­‌کنند. سوئیفت به هر سازمان مالی یک کد منحصر به فرد با هشت کاراکتر اختصاص می‌­دهد که به عنوان کد شناسه بانک یا BIC شناخته می­‌شود. این کد با اسامی دیگری مثل code SWIFT، SWIFT ID یا کد ISO 9362 نیز تلقی می­‌شود.

به­‌عنوان یک مثال از نحوه تخصیص کد، بانک UniCredit که در میلان ایتالیا قرار دارد را در نظر بگیرید. کد سوئیفت این بانک UNCRITMM است. چهار کاراکتر اول معادل کد موسسه (UNCR برای UniCredit Banca)، دو کاراکتر بعدی معادل کد کشور (IT برای کشور ایتالیا) و دو کاراکتر آخر بیانگر کد مکان یا شهر (MM برای میلان) می­باشد.

لازم به ذکر است که کد سوئیفت برخی موسسات 11 رقمی نیز می­تواند باشد که در این صورت، سه کاراکتر آخر اختیاری است و برای تخصیص کدها به زیر شاخه‌های موسسات استفاده می‌شود.

مدارک لازم و روش ارسال پول با سوئیفت

به‌­طور کلی، ارسال پول با سوئیفت همانند ارسال حواله است. از حواله سوئیفت می‌­توانید برای ارسال پول به خانواده و دوستان خود در خارج از کشور، پرداخت شهریه یا خرید کالا و خدمات از سایر کشورها استفاده کنید. جهت ارسال پول از طریق سوئیفت باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از بانک­های عضو سوئیفت مراجعه و درخواست خود را ارائه دهید:

  • نام و آدرس کامل بانک گیرنده
  • مشخصات کامل، آدرس و شماره حساب گیرنده
  • کد سوئیفت حساب بانکی گیرنده
  • کارت شناسایی ملی

کارمزد و مدت زمان انتقال سوئیفت

کارمزد انتقال وجه از طریق سوئیفت به عواملی مانند مبلغ ارسالی و کشور مبدا و مقصد بستگی دارد. هرچه فاصله جغرافیایی بانک مبدا و بانک مقصد کمتر باشد، کارمزد نیز کمتر خواهد شد. این به این دلیل است که با ارسال پول از طریق سوئیفت، حواله شما از بانک­های واسطه عبور می­‌کند تا به بانک مقصد برسد و هرکدام از این بانک­های واسط کارمزد خود را برمی‌دارند. مبلغ کارمزد از 5 تا 60 دلار متغیر است. 3 روش پرداخت کارمزد سوئیفت وجود دارد که هنگام ثبت درخواست خود می‌­توانید انتخاب کنید:

  • SHA: در این حالت کارمزدها بین فرستنده و گیرنده تقسیم می‌شود، به این صورت که فرستنده هزینه‌های بانکی خود را پرداخت می‌کند و سهم گیرنده نیز از مبلغ کل انتقالی کم می‌­شود.
  • OUR: با این روش تمام کارمزدهای بانک فرستنده و بانک گیرنده را شخص فرستنده پرداخت می‌­کند.
  • BEN: در پرداخت BEN، پرداخ تمام کارمزدها بر عهده گیرنده است و از کل مبلغ ارسالی کم می­‌شود.

مدت زمان پردازش پرداخت از طریق سوئیفت هم به عوامل ذکر شده بستگی دارد و مابین 1 تا 7 روز کاری انجام می­‌شود. خوب است بدانید سیستم­‌های انتقال سریع­تری نسبت به سوئیفت مانند وسترن یونیون وجود دارد در عرض چند ساعت پول را به گیرنده می­رساند اما کارمزد بسیار بالایی دارد.

انتقال سوئیفت از طریق فراکنش

پلتفرم فراکنش بهترین راه انتقال پول از طریق سوئیفت را برای برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. کافیست در وبسایت فراکنش ثبت‌نام و احراز هویت کرده و از منوی خدمات گزینه حواله سوئیفت را انتخاب کنید. سپس فرم درخواست را پر کرده و با واریز مبلغ موردنظر خود، انتقال آن از طریق سوئیفت را به ما بسپارید.

سخن پایانی

با وجود کارمزد بالا و زمان انتقال نسبتا طولانی، سوئیفت به‌­عنوان شبکه رسمی انتقالات بین بانکی جهانی، قابل اعتماد، امن و قابل ردیابی است و برای انتقال مبالغ بالا ایده‌­ال می­‌باشد. متاسفانه به دلیل تحریم‌­ها، بانک­‌های ایران عضو سوئیفت نمی­‌باشد اما شما می­‌توانید از خدمات سرویس‌­های واسط معتبر مانند فراکنش به آسانی جهت ارسال پول از طریق سوئیفت استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو