انشا تعطیلات عید نوروز؛ 6 انشا درباره نوروز و گذرندان تعطیلات

منبع: روزانه

3

1402/12/4

12:13


انشا درباره گذراندن تعطیلات کنار خانواده عید امسال من و خانواده ام بیشتر تایم تعطیلات خود را به دید و بازدید از اعضای نزدیک خانواده و دیگر بستگان اختصاص دادیم؛ …

یکی از تعطیلات مهم ایرانیان تعطیلات عید نوروز است که خیلی از خانواده ها به سفر می روند. در این بخش روزانه 6 انشا درباره نوروز و انشا تعیطلات نوروز را گردآوری کرده ایم.
فهرست موضوعات این مطلب

انشا تعطیلات عید نوروز؛ 6 انشا درباره نوروز و گذرندان تعطیلات

انشا درباره گذراندن تعطیلات کنار خانواده

عید امسال من و خانواده ام بیشتر تایم تعطیلات خود را به دید و بازدید از اعضای نزدیک خانواده و دیگر بستگان اختصاص دادیم؛ پدرم همیشه می گوید احترام به بزرگان فامیل واجب است و باید برای شروع کردن سال جدید با تمام اعضای فامیل دیدار تازه کنیم.

روز اول عید ما به دیدن پدر بزرگ و مادربزرگ هایم رفتیم و پیش آن ها ماندیم، برای من لذت بخش ترین روز عید همان روز اولی است که به خانه پدر یزرگ و مادر بزرگ هایم می رویم.

بوی غذاهای خوش مزه شان که عطر آن تمام خانه را پر کرده بود و همچنین خوراکی های خوشمزه ای که برای ما نوه ها روی میز گذاشته بودند برای من بسیار لذت بخش و دوست داشتنی بود و روز اول عید را برای من پر از خاطره و حال خوب کرد.

اسکناس های نو و تا نخورده ای که پدر بزرگ ها از لای قران بیرون کشیدند و به دستم می دادند برایم با ارزش ترین عیدی و هدیه بود و دوست داشتم ساعت ها آن را در دستانم نگه دارم و تماشا کنم.

از روز دوم عید به بعد ما به دیدن دیگر بزرگان فامیل مانند خاله و یا عمو های بزرگ ترم رفتیم و من به خانه هر کدام که پا می گذاشتم برایم هیجان انگیز و لذت بخش بود، لذت اینکه هر کدام به من عیدی می دهند و من می توانم با جمع شدن عیدی هایم لوازم مورد علاقه ام را تهیه کنم.

اعضای کوچک تر فامیل هم برای دید و بازدید عید به خانه ما می آمدند و ساعاتی را در کنار ما می مانند؛ من خیلی این رفت و آمد ها و دید و بازدید ها را دوست دارم و همیشه به مادرم می گویم کاش همیشه عید بود و ما می توانستیم زود به زود اعضای فامیل را ببینیم.

یک هفته از تعطیلات نوروز با دید و بازدید و مهمانی رفتن و مهمان آمدن گذشت و ما هفته دوم تصمیم گرفتیم که به یک مسافرت کوتاه برویم و همیشه بهترین گزینه و انتخاب برای من و خانواده ام سفر به شمال است.

من عاشق دریا و جنگل و سرسبزی شمال هستم، عاشق هوای ابری و بارانی اش و از بودن در شمال هیچگاه سیر نمی شوم، و این گونه بود که ما به شمال سفر کردیم؛ هر روز ساعاتی را در کنار دریا بودیم و ساعاتی را در جنگل و من سیر نمی شدم از تماشای آن همه سر سبزی و زیبایی.

آن قدر آن مسافرت برایم خاطره انگیز و لذت بخش بود که به سرعت سپری شد و ما مجدد به شهر خود بازگشتیم و آخرین روز عید یعنی سیزده به در را در کنار اعضای فامیل به یک جای خوش آب و هوا رفتیم و کلی خوش گذراندیم.

کاش ما انسان ها تمام روز های عمر خود را مانند روز هایی که در عید نوروز می گذرانیم سپری کنیم، زود به زود به دیدن عزیزان و بستگانمان برویم و تایم بیشتری را برای تفریح و استراحت خود اختصاص بدهیم.

مطلب مشابه: انشا پدر + 15 انشا بسیار زیبای ادبی کوتاه و بلند با موضوع پدر

انشا درباره عید نوروز و تعطیلات نوروزی

“ن” مثل نوروز، نخستین روز بهار. در این روز، طبیعت، از خوابی طولانی برمی‌خیزد و کار و بار حیاتی خویشتن را از نو آغاز می‌کند نوروز، روزیست نو؛ روز، روز همان روشنی‌ست. پس نوروز، یعنی تابش آفتابی تازه در زندگی و سرزندگی نو‌به‌نوی انسان و جهان.نوروز، نخستین روز بهار هم هست.

در این روز، طبیعت، از خوابی طولانی برمی‌خیزد و کار و بار حیاتی خویشتن را از نو آغاز می‌کند و سال آغاز می‌شود که یعنی این ایرانیان‌اند که هر سال، بیداری طبیعت و شروع تازه‌ی زندگی را جشن می‌گیرند. جشنی که در آن، از دیرباز، روشنی و زیبایی و زندگی را ستوده‌ و نوروز را جشن‌ گرفته‌اند.

در آستانه‌ی نوروز، خانه‌تکانی می‌کنیم و هم‌زمان، دل خود را نیز از کینه‌ها پاک‌ کرده و آماده می‌شویم تا در فصلی تازه، بر شاخه‌های زندگانی‌‌، عشق و مهر و مهرانگیزی، جوانه بزنیم و به شکوفایی بنشینیم.

نوروز لبخند خداوند بر لبان طبیعت است و آن‌گاه که خداوند به زندگی لبخند می‌زند، گل لبخند بر لبان جهان هم می‌شکفد. نوروز، یادآور آن است که ما مدام باید جان و جامه و جامعه‌ی خود را پاک و شاد و سرشار از انرژی ناپیداکرانه‌ی الهی نگه‌داریم. نوروز، یادآور اهمیتِ دیدن و توجه کردن‌ست.
نوروز، آغاز فصلِ تفرج و تماشاست. چشم‌ها را بازکنیم و زیبایی‌ها را ببینیم. گوش‌ها را باز کنیم و آواز پرنده‌ها را بشنویم. دل‌ها را باز کنیم و دوست‌ بداریم.

روز، نو می‌شود. سال، نو می‌شود. طبیعت، نو می‌شود. مبادا که ما کهنه بمانیم. مبادا که ما محروم بمانیم. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده است: « در زندگی شما، روزهایی هست که نفس خداوند بر شما می‌دمد. خود را در معرض نفس‌های پاک قراردهید. مبادا از آن روبگردانید!»
این نفس‌های پاک خداست که بر آدم و عالم می‌دمد. دارد طبیعت از نو آغاز می‌شود. سال دارد از نو آغاز می‌شود. روز نو دارد آغاز می‌شود. نوروز دارد از راه می‌رسد؛ لبالب از بشارت و طراوت و تازگی و تناوری…

مطلب مشابه: انشا درباره مادر + چند انشا ساده و ادبی در توصیف مادر برای پایه های مختلف تحصیلی

انشا در مورد گذرندان تعطیلات نوروزی

هر سال نزدیک نوروز حال و هوای دوستان و اطرافیان عوض می شود و به خاطر خانه تکانی و آماده شدن برای نوروز جنب و جوش زیادی دارند.
در خیابان مردم را می بینیم که با کیسه های خرید عید به سمت خانه در حرکت اند و یا ویترین مغازه ها را تماشا می کنند و معمولا خانواده های کوچک بصورت دسته جمعی به خرید می روند و پدر دست بچه ها را میگیرد و با هم حرکت می کنند که صحنه های زیبایی است.

نزدیک سال تحویل همه لباسهای نو به تن می کنیم و برای فرارسیدن سال نو لحظه شماری می کنیم و در آخرین دقایق همراه خانواده در کنار سفره ی هفت سین می نشینیم و پدر معمولا قرآن می خواند و همه سعی دارند ثانیه های شروع سال را در حال ذکر و دعا باشند.

وقتی که سال تحویل می شود روبوسی می کنیم و سال نو را به همدیگر تبریک می گوییم و لحظات شادی به وجود می آید. در تعطیلات به دیدن فامیل و دوستان میرویم و معمولا کوچک تر ها اول به دیدن بزرگترها میروند و بعد از آن بزرگتر ها در فرصت مناسب به بازدید کوچک تر ها میروند و این رسم خیلی خوب است ٬ چون هم دید و بازدید انجام میشود و هم آداب و رسوم احترام به بزرگتر زنده نگه داشته می شود.

در نوروز همه بوی تازگی میدهند و مخصوصا پسر بچه ها خیلی مواظب اند که شلوار و لباس عیدشان کثیف و خاکی نشود. ما باید در تعطیلات به مرور درسهایی که در طول سال خوانده ایم بپردازیم چون ممکن است این تعطیلات باعث شود آنها را فراموش کنیم.
با این کار برای امتحانات آخر سال هم آماده می شویم و تابستان خوبی خواهیم داشت. ما خیلی تعطیلات نوروز را دوست داریم برای اینکه معمولا از بزرگ تر ها عیدی می گیریم و پسر عمو و پسر خاله و دای و پسر عمه هایمان را بیشتر می بینیم.

بعضی ها در نوروز به مسافرت میروند که این کار خیلی خوب است ولی باید مواظب باشیم در هنگام رانندگی تند نرویم و سرعت مناسب داشته باشیم چون ممکن است تصادف بشود و اتفاقی برای ما و دیگران بیفتد و تعطیلاتمان خراب شود.
در روز سیزده به در به طبیعت میرویم و روز خوبی را می گذرانیم ٬ من همیشه دوست دارم روز بعد از سیزده به در هم تعطیل باشد تا بتوانم برای رفتن به مدرسه آماده شوم.
ما نباید در این روز طبیعت را آلوده کنیم و شاخه های درختان را بشکنیم و یا آتش بزنیم. وقتی تعطیلات تمام می شود٬ باز هم باید به مدرسه برویم و درس بخوانیم تا بتوانیم در آخر سال نمره های خوبی بگیریم و در آینده شغل مناسبی داشته باشیم.

مطلب مشابه: انشا درباره سفر خانوادگی؛ 6 انشا درباره سفر با خانواده به صورت کامل

انشا عید نوروز کوتاه

به اعتقاد ایرانیان باستان نوروز اول روز از زمانه و آغاز حیات است. عید نوروز تعطیلات زیادی دارد. در واقع هیچ عید دیگری در کشور ما به اندازه ی این عید برای مردم تعطیلات در بر نخواهد داشت و به همین دلیل آنها این عید را بسیار مهم می دانند! چرا که در طی تعطیلات می توانند به زندگی شخصی خود بیشتر برسند و استراحت کنند.

مسئله ی دیگر این است که همانطور که از واژه ی عید پیداست، در این ایام مردم معمولا به جشن و خوشگذرانی مشغول می شوند که عید نوروز بیشترین فرصت را برای این کار به مردم می دهد و از همین جهت هم می توان آن را مهمترین عید باستانی ایران دانست.

جدای از تمام این موارد، می توانیم از اهمیت عید نوروز در برابر اعیاد دینی صحبت کنیم! اعیاد دینی اهمیت زیادی دارند و مورد توجه بسیاری از مردم هستند. اما عید نوروز نیز دست کمی از این اعیاد ندارد و به نوعی می توان گفت با آنها برابری می کند.

در این عید فقط خوشحالی و خوشگذرانی صورت نمی گیرد؛ بلکه کارهای مهمی از جمله صله رحم که در قبل هم در مورد آن گفته شد، انجام می گردد.

مردم در این عید فرصت مناسبی پیدا می کنند که خود را بشناسند و به شخصیت حقیقی خود بیشتر پی ببرند. در واقع این عید فرصت مناسبی به مردم میدهد که روی خود و باورهای مخرب شان کار کنند و این باورها را از بین ببرند.

گرچه که دین اسلام در اعیادی مانند عید غدیر خم و یا عید قربان این فرصت را به مردم می دهد، اما از آنجا که تعطیلات بیشتری در عید نوروز برای ما به همراه است، پس بهتر مردم می توانند این کار را انجام بدهند.

انشا درمورد عید نوروز

اواخر زمستان است و در بین مردم جنب و جوش زیادی به وجود آمده است، خانه تکانی ها شروع شده و همه ما خودمان را برای رسیدن سال جدید و عید نوروز آماده می کنیم. طبیعت هم مثل ما که با آمدن عید لباس نو می پوشیم در حال عوض کردن لباس خودش است.

نوروز اولین روز فصل بهار است، در این روز همه ما ایرانی ها که از قبل خانه های خود را خانه تکانی کرده ایم منتظر آمدن مهمان های خود هستیم. من خیلی عید نوروز را دوست دارم، ما مراسم عید نوروز را با نشستن دور سفره هفت سین قشنگی شروع می کنیم و تحویل سال را در کنار هم جشن می گیریم.

مهمانی رفتن و مهمان آمدن یکی از سنت های مهم عید نوروز است. ما هنگام مهمانی رفتن ابتدا به دیدن بزرگترهای فامیل می رویم و پدربزرگ و مادربزرگ از همه مهم تر هستند. در اولین روز عید همه فامیل ما در آن جا جمع می شوند.

اما به نظر من بهترین رسم در عید نوروز عیدی دادن بزرگ ترها به ما کوچک ترها است، من هر سال عیدی هایم را در قلک جمع می کنم و مادرم بعد از عید با پول های خودم یکی از چیزهایی که خیلی دوست دارم را برایم می خرد.

بسیاری از ما در تعطیلات عید نوروز به مسافرت می رویم، مسافرت بسیار لذت بخش و خوب است، ما بعضی از سال ها با ماشین خودمان به سفر می رویم و بسیار مراقب هستیم که هنگام رانندگی با پدر صحبت نکنیم و حواس او را پرت نکنیم تا اتفاقی برای ما یا دیگران رخ ندهد.

یکی از روزهای مهم عید نوروز سیزده به در است که بسیاری از ایرانی ها سعی می کنند این روز را در دل طبیعت بگذرانند، اگرچه باید دقت کنیم که طبیعت را آلوده نکنیم، شاخه های درختان را نشکنیم و خدای نکرده آتش سوزی راه نیندازیم. من و پدر و مادرم همیشه قبل از بازگشت به خانه زباله های خود را از طبیعت جمع می کنیم.

یکی از آرزوهای بزرگ من این است که فردای سیزده به در تعطیل باشد چون معمولا روز سیزده به در آنقدر بازی کرده ام که تمام بدنم تا چند روز درد می کند!

مطلب مشابه: انشا چهارشنبه سوری با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای تمام مقاطع تحصیلی

انشا درباره آداب و رسوم عید نوروز

عید نوروز با تمام شدن زمستان و فرا رسیدن بهار آغاز می شود و نماینگر آغاز سالی جدید است. این عید یکی از مهمترین و اصلی ترین جشن های ایرانیان می باشد که از دیرباز و از ایران باستان نسل به نسل منتقل شده است.
ایرانی ها، نوروز را در آغاز سال و آغاز گردش طبیعت، جشن می گیرند. نوروز نمادی است از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به زندگی منتهی می شود

مراسم آتش بازی به طور رسمی نخستین بار در شب چهارشنبه انجام شد، این رسم در شب چهارشنبه پای برجا ماند و چهارشنبه سوری یکی از جشن های جنبی نوروز شد. به روایتی سوری به معنی سرخ است و سرخی دلیل انرژی و تحرک.
خرید و پوشیدن لباس های جدید و آراستگی در آغاز نوروز برای ایرانیان اهمیت خاصی دارد. از مراسم زیبا و باشکوه نوروزی که از دوران کهن تا زمان ما باقی مانده و از پیش درآمدهای نوروز به شمار می آید، سبزه نوروزی است.

در تمام مناطق ایران، سبزه های زیبا و سبز و خرمی در ظروف خاصی پیش از عید با آداب و مراقبت بسیار آماده و در زمان تحویل سال نو، بر سر سفره نوروزی گذارده می شود و آن را تا روز سیزدهم فروردین، هم چنان تازه و باطراوت حفظ می کنند. تهیه و مصرف غذاهای مخصوص عید نوروز که مهم ترین آن ها سبزی پلو و ماهی سفید است از دیگر آداب ورود به جشن های نوروز است.
زمان جشن نوروز ۱۳ روز است و در اولین روز نوروز ایرانیان سفره ای پهن می کنند و بر آن هفت چیز که نامشان با حرف سین شروع شده باشد، می گذارند و آن را سفره هفت سین می نامند.

(سبزه : نمودارِ گل های زیبا و زینتی، سرسبزی و خرمی، سیب: میوه ای بهشتی و نماد زایش، سمنو: از جوانه ی گندم، نمود رویش و برکت، سنجد: بوی برگ و شکوفه ی آن نماد عشق و دلباختگی است و…) برای تزیین سفره هفت سین از وسایل دیگری استفاده می شود که هر یک فلسفه خاصی دارند. آینه و شمع برسر سفره هفت سین به نشانه نور، روشنایی و شفافیت استفاده می شود.
ایرانیان در طول مدت جشن های سال نو به دیدن یک دیگر می روند و سال جدید را تبریک می گویند و کدورت ها و کینه های احتمالی را کنار می گذارند.
مردم ایران در پایان روز سیزدهم با سبزه های سفره هفت سین خود به دامن طبیعت پناه می برند و تمام روز را در طبیعت می گذرانند که در تقویم رسمی کشور این روز روز طبیعت نام گذاری شده است.

مطلب مشابه: انشا درباره حیوانات؛ 6 انشا درباره حیوانات اهلی و وحشی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو