افشین صدر دادرس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/12/6

20:48


یک فعال بخش کشاورزی گفت : مجلس آینده باید با هوشیاری و تیزبینی و با استفاده از کارشناسان غیردولتی با اتکا به مرکز پژوهش ها جلوی تصمیمات اشتباه در بخش کشاورزی که هم به ضرر مردم و تولیدکننده است و هم امنیت غذایی و اقتصادی کشور را  تهدید می کند ، بگیرد.

افشین صدر دادرس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مجلس آینده باید جلوی تصمیمات اشتباه در بخش کشاورزی را بگیرد/ از تولیدکننده حمایت شود

افشین صدر دادرس ، با بیان اینکه لازمه ورود قوی مجلس آینده در بخش کشاورزی وجود کمیسیون کشاورزی متخصص است ، گفت : بایستی همه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در رشته های مختلف کشاورزی متخصص یا خودشان فعالیت های کشاورزی و دامداری داشته باشند تا بتوانند با آگاهی کامل از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

افشین صدر دادرس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

افشین صدر دادرس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی افزود : همچنین بایستی در مجلس آینده همه اعضای کمیسیون کشاورزی از قوانین و مقررات وضع شده در بخش کشاورزی اطلاع داشته باشند  تا اعضای آن بتوانند با شجاعت با نقض قوانین دولت ها مقابله کرده و جلوی آن را بگیرند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مجلس آینده بایستی از همه ظرفیت ها و توان بخش خصوصی استفاده کند ، اظهار کرد : بایستی از توان تشکل های تخصصی و افراد حقوقی و حقیقی  استفاده شود. همچنین در مسائل روز و مواردی که قرار است قانون گذاری شود نیز آنها را طرف مشورت قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بخش کشاورزی گفت : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این چندسال نشان داده که توان بالایی در بخش رصد علمی بخش کشاورزی دارد. مجلس آینده باید از پیشنهادات و نقطه نظرات این مرکز استفاده کند و این پیشنهادات حتی در صحن علنی نیز مطرح و بکار گرفته شود.

دادرس همچنین به اهمیت در دسترس بودن نمایندگان انتخابی مردم نیز اشاره کرد و گفت : نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون کشاورزی بایستی برای کشاورزان و دامداران و به طور کل فعالان بخش کشاورزی وقت بگذارند و پای صحبت های آنها بنشینند. این یعنی کشاورزان باید به نمایندگانشان برای طرح مسائل  و مشکلاتشان دسترسی داشته باشند. البته این وقت گذاشتن ها نیز صرفا نباید به یک درد و دل ختم شود بلکه انتظار است نماینده آن را در کمیسیون مطرح و کمیسیون آن را تا حل موضوع پیگیری کند.

وی همچنین به قوانین مربوط به بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت : در برنامه هفتم شاهد کوتاهی مجلس در خصوص اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم یعنی اخذ مالیات  از بخش کشاورزی بودیم که این موضوع باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی می شود. کشاورز و دامدار روستایی قادر به پرداخت مالیات نیست و در همه جای دنیا بخش کشاورزی یارانه بگیر است. بعد از مردمی سازی یارانه ها نه تنها یارانه بخش کشاورزی حذف شد بلکه به جای حمایت از کشاورزان حالا قرار است از آنها مالیات نیز اخذ شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اضافه کرد : در لایحه برنامه هفتم توسعه بخش کشاورزی ضعیف دیده شده است. در این لایحه بندی وجود دارد که اختیارات شورای قیمت گذاری را زیر سوال می برد. در این بند آمده که مصوبات شورای قیمت گذاری باید در هیات دولت نیز مصوب شود. این یعنی شورا قیمت گذاری نقش منفعلی خواهد داشت. یعنی آنچه که قرار بود مردم تصمیم گیری کنند عملا حذف شده است.

وی در ادامه گفت : امسال قیمت گندم بر خلاف مصوبه شورای قیمت گذاری بود.   سال آینده برای گندم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای دام نیز طی سال های گذشته همین رفتار تکرار شد و امروز نتیجه آن را در سفره مردم مشاهده می کنیم. سال گذشته در شورای قیمت گذاری برای تعیین قیمت دام تمام تشکل ها قیمتی را پیشنهاد دادند که وزیر وقت جهاد نظرش بر آن قیمت نبود و در نهایت اجازه طرح قیمت بررسی آن در شورا داده نشد و در نهایت قیمت دستوری هر کیلو 90 هزار تومان برای خرید دام تعیین شد که نه تنها حمایتی از تولیدکننده نکرد بلکه به ضرر مصرف کننده هم شد.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد : انتظار مان از مجلس آینده الزام دولت ها به اجرای قوانین از جمله قانون نظام جامع دامپروری ، قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی ، قانون بهبود محیط کسب کار و سایر قوانینی است که از فعالیت بخش خصوصی و تعاونی حمایت می کند و مانع دخالت های بی مورد بخش دولتی در فضای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی بخش غیر دولتی می شود. آنها باید بر اجرای قوانین نظارت کنند و اگر قانونی اجرا نشد و یا نقض شد ، دولت ها را بازخواست و موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند. معتقدیم اگر تولیدکننده داخلی حمایت و تقویت شود سفره مصرف کننده نیز در امان خواهد بود.

صدر دادرس افزود : مجلس آینده باید توجه کند که بخش کشاورزی یعنی تامین امنیت پایدار غذایی مردم ، در شرایط خاصی که کشور از هر طرف توسط دشمنان محاصر شده باید مانع سیاست هایی شد که وابستگی کشور را در تولید غذا افزایش می دهد.

وی تصریح کرد : 4 سال پیش در آستانه خودکفایی در گوشت بودیم. 800 تا900 هزار تن تولید داخل داشتیم و 100 هزارتن گوشت صنعتی وارد می کردیم. ولی امروز از تعداد بسیار زیادی از کشورها گوشت وارد می کنیم این یعنی سیاستگذاری و  برنامه ریزی درستی در این بخش نداشتیم.

وی در پایان گفت : مجلس آینده باید با هوشیاری و تیزبینی و با استفاده از کارشناسان غیردولتی با اتکا به مرکز پژوهش ها جلوی تصمیمات اشتباه در بخش کشاورزی را که هم به ضرر مردم و هم تولیدکننده است و امنیت غذایی و اقتصادی کشور را  تهدید می کند ، بگیرد.


بیوگرافی افشین صدر دادرس

افشین صدر دادرس متولد ایران کارشناس اقتصادی است.

وی سابقه مدیرعاملی اتحادیه مرکزی دام سبک کشور را در کارنامه خود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو