بهترین فیلم های ایرانی 1403 ؛ معرفی 10 فیلم مورد انتظار سال جدید

بهترین فیلم های ایرانی 1403 ؛ معرفی 10 فیلم مورد انتظار سال جدید


منبع: فیگار

1

1402/12/11

11:57


جشنواره فجر 1402، فیلم‌های جذابی را برای اکران در سال آینده به نمایش گذاشت که می‌توان آن‌ها را به عنوان بهترین فیلم های ایرانی 1403 شناخت.

بهترین فیلم های ایرانی 1403 ؛ معرفی 10 فیلم مورد انتظار سال جدید

جشنواره فجر 1402، فیلم‌های جذابی را برای اکران در سال آینده به نمایش گذاشت که می‌توان آن‌ها را به عنوان بهترین فیلم های ایرانی 1403 شناخت.

سینمای ایران با داشتن تاریخی پرافتخار و تولید آثاری هنری و مفهومی، جایگاهی ویژه در صنعت سینما دارد. بهترین فیلم های ایرانی جدید به دلیل غنی بودن در زمینه داستان‌ها، بازیگری‌های برجسته و فرهنگ و تاریخ خود، همواره مورد توجه مخاطبان داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند. از دهه گذشته، جدیدترین فیلم های ایرانی توانسته‌اند با تولید آثاری شگفت‌انگیز، جوایز بین‌المللی بسیاری را به خود اختصاص دهد و به نمایشگاه جهانی سینما وارد شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


بهترین فیلم های ایرانی سال 1403 تنها چند نمونه از بهترین‌های سینمای ایرانی هستند که با غنی‌بودن داستان‌ها، بازیگری‌های برجسته و کارگردانی استثنایی، در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند و همواره در ذهن مخاطبان به یادگار خواهند ماند.

بهترین فیلم های ایرانی 1403

در ادامه لیست ده فیلم برتر ایرانی سال جدید شمسی را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

بهترین فیلم های ایرانی 1403

بهترین فیلم های ایرانی 1403

این فیلم‌ها، همگی به دلیل داستان‌های قوی، بازیگری‌های برجسته، کارگردانی استثنایی و پرداختن به مسایل عمیق و مفهومی، در میان بینندگان خود شهرت و شناخته شده‌اند. هر یک از این آثار، جزء بهترین فیلم های ایرانی 1402 و 1403 خواهد شد.

تمساح خونی

بهترین فیلم های ایرانی 1403

  • کارگردان: جواد عزتی
  • بازیگران: جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: درام، کمدی

فیلم کمدی ایرانی تمساح خونی به کارگردانی «جواد عزتی» و تهیه‌کنندگی «کامران حجازی» در سال 1402 تولید و به یکی از بهترین فیلم های ایرانی 1403 شد. این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد و نخستین فیلمی است که «جواد عزتی» در آن به عنوان کارگردان به کار می‌پردازد.

تمساح خونی در تاریخ 13 بهمن 1402 در سانس اول کاخ رسانه چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. سانس‌های 11 روز نمایش عمومی این فیلم پیش از شروع جشنواره، حدود 640 میلیون تومان فروش داشت و به عنوان یکی پرفروش ترین فیلم های ایرانی جشنواره امسال شناخته می‌شود.

بی بدن

بهترین فیلم های ایرانی 1403

بهترین فیلم های جدید ایرانی
  • کارگردان: مرتضی علیزاده
  • بازیگران: الناز شاکردوست، سروش صحت، گلاره عباسی
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: جنایی، درام

فیلم بی‌بدن، یکی از بهترین فیلم های جدید ایرانی محسوب می‌شود که «مرتضی علیزاده» آن را کارگردانی و «کاظم دانشی» آن را نوشته و تهیه‌کننده آن نیز «سید مصطفی احمدی» است. این فیلم در سال جشنواره فجر 1402 به نمایش درآمد.

بی‌بدن یک فیلم جنایی الهام گرفته از یک پرونده قضایی مهم است. طبق اخبار رسمی، این فیلم به طور مستقیم به یکی از پرونده‌های جنایی معروف دهه 90،  یعنی پرونده قتل «غزاله شکور» که به دست «آرمان عبدالعالی» بارها به مراجع قضایی رفت و آمد کرده است اشاره دارد. داستان این اثر، می‌تواند فیلم بی بدن را به یکی از بهترین فیلم های ایرانی 1403 تبدیل کند.

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت‌های خبری، «غزاله شکور» که در بازه زمانی 1373 تا 12 اسفند 1392 زندگی می‌کرده، در سن 19 سالگی به دست دوست‌پسرش، «آرمان عبدالعالی» کشته می‌شود. «آرمان عبدالعالی» که در زمان وقوع این جرم کمتر از 18 سال سن داشت، در دادگاه به عنوان مجرم شناخته و در آخرین مراحل پرونده، در تاریخ 3 آذر 1400 به دار آویخته شد. این پرونده به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی ایران شناخته می‌شود.

آسمان غرب

بهترین فیلم های ایرانی 1403

  • کارگردان: محمد عسگری
  • بازیگران: میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: جنگی، هیجان‌انگیز

فیلم آسمان غرب به کارگردانی و نویسندگی «محمد عسگری» و تهیه‌کنندگی «حبیب‌الله والی‌نژاد» یکی دیگر از جدیدترین فیلم های ایرانی است که فروردین امسال اکران خواهد شد. داستان این اثر، به روزهای اول جنگ و نقش‌آفرینی «علی‌اکبر شیرودی» در 8 سال دفاع مقدس می‌پردازد.

این اثر، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید «علی‌اکبر شیرودی» و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای اولیه دوره جنگ ایران و عراق را به تصویر می‌کشد و بدون شک می‌تواند به یکی از بهترین فیلم های ایران در سال 1403 تبدیل شود.

پرویزخان

بهترین فیلم های ایرانی 1403

بهترین فیلم های ایرانی 1402 و 1403
  • کارگردان: علی ثقفی
  • بازیگران: سعید پورصمیمی، مریم سعادت، بهنام تشکر
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: درام، ورزشی

فیلم جدید «علی ثقفی» یک اثر درام و ورزشی ایرانی است که در سال 1402 منتشر شد و برای اولین‌بار در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم پرویز خان، به زندگی «پرویز دهداری»، سرمربی مشهور فوتبال ایران می‌پردازد و یکی از بهترین فیلم های ایرانی 1402 و 1403 است.

این اثر، مرحله‌ای از زندگی «دهداری» را نشان می‌دهد که پس از پیروزی انقلاب و در دهه 60، او به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد. او تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی 1986 سئول آماده کرد؛ اما اختلافات با برخی از ستاره‌های تیم ملی، وضعیت را پیچیده کرد. استعفای 14 بازیکن از تیم ملی پس از بازگشت از سئول، یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای دوران فوتبال دهه 60 در ایران بود.

آپاراتچی

بهترین فیلم های ایرانی 1403

  • کارگردان: قربانعلی طاهرفر
  • بازیگران: تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: درام، عاشقانه

یکی دیگر از جدیدترین فیلم های ایرانی که در جشنواره فجر اکران شد، آپاراتچی، به کارگردانی «قربانعلی طاهرفر» است. این فیلم را می‌توان به عنوان یک برداشت آزاد از رمانی با همین نام، نوشته «روح‌الله رشیدی» نام برد که داستان دلبستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند. او در تولید چند فیلم کوتاه موفق شد و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

آپاراتچی، یکی از فیلم های جدید ایرانی بود که در جشنواره فجر موفق به کسب جایزه شد. در این فیلم، علاوه بر بازیگران اصلی، هنرمندان دیگری از جمله «هومن برق‌نورد»، «بهنام تشکر»، «امید روحانی»، «وحید مبصری»، «امین گلستانه»، «حسین عابدینی»، «ولی فروتن» و «علیرضا استادی» نیز نقش‌های مختلفی را ایفا و این اثر را به یکی از بهترین فیلم های جدید ایرانی تبدیل کرده‌اند.

ایلیا در جستجوی قهرمان

بهترین فیلم های ایرانی 1403

بهترین فیلم های ایرانی 1403
  • کارگردان: سید علی موسوی‌نژاد
  • بازیگران: علی زکریایی، بهار نوحیان، حامد عزیزی
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: انیمیشن

در جشنواره فیلم فجر امسال، انیمیشن‌های زیادی از جمله ایلیا، جستجوی قهرمان اکران شدند که هرکدام از آن‌ها را می‌توان به عنوان یکی از بهترین فیلم های ایرانی 1403 نام برد. ایلیا در جستجوی قهرمان فیلمی ایرانی در ژانر انیمیشن به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سید علی موسوی‌نژاد» است که داستان «آرش»، یک نوجوان ایرانی و یکی از چهار گیمر برتر جهان را روایت می‌کند که وارد یک بازی کامپیوتری جدید می‌شود. این بازی که در حال گزارش آنلاین برای بچه‌های سراسر دنیاست، او و خانواده‌اش را درگیر یک ماجرای پلیسی بین‌المللی می‌کند.

این انیمیشن تاکنون در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت داشته و از اواخر اسفند، در سینماهای سراسر ایران اکران عمومی می‌شود.

مجنون

بهترین فیلم های ایرانی 1403

  • کارگردان: مهدی شامحمدی
  • بازیگران: سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج
  • تاریخ اکران: فروردین 1403
  • ژانر: جنگی، عاشقانه

از بهترین فیلم های ایرانی جدید سال 1403، می‌توان از فیلم مجنون یاد کرد. داستان این اثر، به بخش‌هایی از زندگی «مهدی زین‌الدین» و برادرش «مجید» می‌پردازد که در جریان جنگ ایران و عراق، با راهبری لشکر 17 علی بن ابی‌طالب، بخشی از عملیات خیبر را در جزیره مجنون پیش بردند. «سجاد بابایی» در این فیلم نقش «مهدی زین‌الدین» را ایفا می‌کند.

فیلم مجنون، از بهترین فیلم های ایرانی سال 1403 محسوب می‌شود که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و برای نخستین‌بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. کلید ساخت فیلم‌هایی از پرتره شهدا و سرداران شهید، به دهه 80 باز می‌گردد؛ اما این فیلم‌ها معمولاً نتوانستند آنطور که باید کیفیت تولید را داشته باشند و در اکران خصوصی، با مخاطب کم روبرو شدند.

پس از فیلم‌های «ایستاده در غبار» که روایتی از زندگی «احمد متوسلیان» داشت، «منصور» که روایتی از زندگی شهید «منصور ستاری» بود و «غریب» که روایتی از زندگی شهید «محمد بروجردی» را به تصویر می‌کشید، حالا مجنون به عنوان یکی از ده فیلم برتر ایرانی محسوب می‌شود که به یکی از شهدای شاخص انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد.

صبح اعدام

بهترین فیلم های ایرانی 1403

پرفروش ترین فیلم های ایرانی
  • کارگردان: بهروز افخمی
  • بازیگران: ارسطو خوش رزم، مسعود شریف، داوود فتحعلی‌بیگی
  • تاریخ اکران: نامشخص
  • ژانر: رازآلود، تاریخی

یکی از جدیدترین فیلم های ایرانی و یکی از پرحاشیه‌ترین آثار «بهروز افخمی»، در تاریخی نامشخص در سینماها اکران می‌شود و می‌توان از آن انتظار داشت که لقب یکی از پرفروش ترین فیلم های ایرانی را از آن خود کند. صبح اعدام، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران «طیب حاج‌رضایی» و «حاج اسماعیل رضایی» است.

داستان این فیلم در فاصله زمانی 5 تا 6:30 صبح این روز روایت می‌شود و برشی از لحظات پایانی زندگی «طیب حاج رضایی» و «اسماعیل رضایی» را نشان می‌دهد که پس از قیام خونین 15 خرداد 1342 محکوم به اعدام شدند.

پایه‌نگاری اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که «بهروز افخمی» پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه یکی از بهترین فیلم های ایرانی 1403 تبدیل کرد.

قلب رقه

بهترین فیلم های ایرانی 1403

  • کارگردان: خیرالله تقیانی‌پور
  • بازیگران: شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، فرهاد قائمیان
  • تاریخ اکران: نامشخص
  • ژانر: جنایی، عاشقانه

فیلم قلب رقه، به کارگردانی و نویسندگی «خیرالله تقیانی‌پور» و تهیه کنندگی «سعید پروینی» در سال 1402 به انتشار رسید. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور داشت و به یکی از بهترین فیلم های ایرانی جدید تبدیل شد.

داستان این فیلم، یک عاشقانه در دل التهاب را روایت می‌کند. رضا (با بازی شهرام حقیقت دوست)، یک ایرانی در بین اعضای گروهک تروریستی داعش است که مسئولیت رسانه این گروه را برعهده دارد. او در پی جست‌وجو درباره یک ایرانی اسیر توسط داعش، با همسر خود (با بازی شادی مختاری) که گمان می‌کرد کشته شده است، روبه‌رو می‌شود.

تابستان همان سال

بهترین فیلم های ایرانی 1403

بهترین فیلم های ایرانی 1403
  • کارگردان: محمود کلاری
  • بازیگران: مهران مدیری، علی شادمان، سمیرا حسن‌پور
  • تاریخ اکران: نامشخص
  • ژانر: ملودرام

فیلم تابستان همان سال، به کارگردانی «محمود کلاری»، در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور داشت و توانست به یکی از بهترین فیلم های ایران در سال 1403 تبدیل شود. این اثر، سومین فیلمی است که او به عنوان کارگردان، در آن ایفای نقش می‌کند. به گفته خود «محمود کلاری»، تابستان همان سال بر اساس تجربه فردی 40 ساله نوشته شده است.

داستان فیلم، «عطا»، یک پسر 7 ساله را روایت می‌کند که پیش یک رمالِ آینه‌بین می‌رود تا طی در یک مراسم، دزد طلاهای عمه‌اش را در آینه شناسایی کند. او که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت، هر آنچه از تعاریف عمه‌اش درباره‌ی شک و تردید او نسبت به دزدی «داوود» پسر عمه دیگرش شنیده را غافل از آنکه این دروغ موجب عاقبتی دور از انتظار برای کل خانواده می‌شود بازگو می‌کند.

سوالات متداول

کدام فیلم در جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین کارگردانی را برد؟

«بهروز افخمی»، برای ساخت فیلم صبح اعدام، توانست جایزه بهترین کارگردانی برای یک فیلم سینمایی را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کسب کند.

آیا تاریخ اکران عمومی فیلم سینمایی تابستان همان سال مشخص شده است؟

خیر. این فیلم هنوز تاریخ رسمی برای اکران ارائه نداده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین فیلم های ایرانی 1403 چه بود؟ شما منتظر اکران کدام فیلم هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو