اسنپ یا تپسی؟ کدام تاکسی تلفنی بهتر است؟

اسنپ یا تپسی؟ کدام تاکسی تلفنی بهتر است؟


منبع: پلازا

1

1402/12/13

08:25


اسنپ یا تپسی؟ کدام تاکسی تلفنی بهتر است؟

انتخاب بین اسنپ یا تپسی یکی از موارد مهمی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. در اینجا که اختلاف دو برنامه نزدیک است، فقط یک مقایسه موردی و تمام عیار می‌تواند به پیدا کردن آنچه که می‌تواند برای ما بهترین باشد کمک کند. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم در مورد این موضوع با هم صحبت کنیم.

اپلیکیشن‌های مختلف این روز‌ها به سختی به زندگی ما گره خورده اند و می‌توان گفت گذر همه ما بالاخره به آنها می‌افتد. اما در بین تبلیغات رنگارنگ و پیچیدگی‌هایی که هر کدام از این برنامه‌ها دارند. از کجا می‌توانیم بفهمیم بهترین برنامه برای استفاده ما کدام خواهد بود و باید به سراغ کدامیک از آنها برویم؟ تاکسی‌های اینترنتی یکی از همین برنامه‌ها هستند که از تبلیغ در اپلیکیشن‌های مختلف گرفته تا بیلبورد‌های سطح شهر همه جا می‌توانیم آنها را ببینیم. در این میان همه این آشفته بازار دو برنامه هستند که از بقیه پیشی گرفته اند و انتخاب بین اسنپ یا تپسی یک دوراهی نسبتا پیچیده خواهد بود.

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که کدام یک از دو برنامه اسنپ یا تپسی بهتر هستند. البته باید گفت هر کدام از آنها ویژگی‌های خوبی دارند و در این مورد شما تنها لازم است با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌دهیم، گزینه ای که برایتان بهتر است را انتخاب کنید و با در نظر گرفتن تغییرات شدید و سازنده ای که هر یک دارند، نمی‌توان با قطعیت گفت یکی از دیگری بهتر است. در ادامه کار را با بررسی اجمالی هر کدام شروع خواهیم کرد.

فهرست مطالب

اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی

تاکسی‌های اینترنتی را می‌توان یکی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی دانست که هر چند در بین سایر برنامه‌ها جدیدتر است، اما باید گفت که طرفداران زیادی دارد و خیلی‌ها از آنها استفاده می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد این برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های Ridesharing یا همان اشتراک خود شناخته می‌شود و در طبقه بندی برنامه‌های حمل و نقل مانند تاکسی‌ها قرار نمی‌گیرند. برنامه‌هایی از این دست، زمانی پا به عرصه گذاشتند که استفاده از اینترنت در تلفن‌های همراه باب شده بود و زمینه و زیرساخت‌های تازه ای را شکل داده بود. اولین شرکتی که چنین ایده ای را پیاده سازی کرد، اوبر (Uber) بود که در سال ۲۰۰۹ کار خود را شروع کرد و اکنون بزرگترین شرکت پیشرو در این حوزه به شمار می‌رود.

به دنبال اوبر شرکت‌های دیگری هم مانند اولا کب (Ola Cab) در سال ۲۰۱۰ و یاندکس تاکسی (Yandex Taxi) در سال ۲۰۱۱ این کار را دنبال کرده و استفاده از این برنامه‌ها گسترش پیدا کرد. کمی بعد از این موضوع سر و کله این تاکسی اینترنتی‌ها در ایران هم پیدا شد و اولین بار برنامه اسنپ و بعد از آن برنامه‌های دیگری مثل تپسی و ماکسیم وارد این حوزه شدند. هرچند خیلی از برنامه‌هایی که در این زمینه فعالیت داشتند، از گردونه رقابت خارج شده و نتوانستند سهم خوبی از بازار را بدست آورند، اما عموما یکی از دو برنامه اسنپ یا تپسی انتخاب کسانی است که می‌خواهند از این سرویس‌ها استفاده کنند. در ادامه هر یک از این دو را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تاکسی اینترنتی اسنپ

اپلیکیشن اسنپ برای اولین بار در دی ماه سال ۹۲ با نام تاکسی یاب شروع به کارکرد و بعد از مدتی برند «اسنپ!» را برای خود انتخاب کرد. این برنامه توسط شرکتی به نام ایده گزین ارتباطات روماک ارائه شد که اکنون سایر زیر مجموعه‌های اسنپ مانند اسنپ فود، اسنپ مارکت، اسنپ دکتر و همینطور برنامه‌های دیگری مانند بامیلو و اسکانو را هم مدیریت می‌کند.

اسنپ در زمان شروع به کار خود با انتقاد‌های زیادی از طرف تاکسیرانی و همینطور رانندگان تاکسی‌ها مواجه شد و درگیری‌هایی در این میان وجود داشت. اما رفته رفته جای خود را در بازار باز کرد و اکنون تبدیل به گزینه ای خوب برای کسانی که به دنبال یک کار پاره وقت ساده می‌گردند و همینطور مسافرانی که به دنبال جابجایی ارزان هستند شده است.

تاکسی اینترنتی اسنپ

همینطور اپلیکیشن اسنپ از قالب اپ‌های عادی تاکسی اینترنتی خارج و به یک سوپر اپلیکیشن بزرگ تبدیل شده است که می‌تواند کارهای زیادی را برای کاربران انجام دهد. همینطور از نظر پوشش سراسری باید گفت که این اپلیکیشن وضعیت خوبی دارد و در خیلی از استان‌ها وشهر‌های ایران مشغول به کار است. بر اساس گزارشی که آژانس‌های تحقیقاتی از سهم بازار این اپلیکیشن‌ها انجام دادند، اسنپ با ۸۷ درصد از سهم بازار در سال ۱۴۰۱ بزرگترین تاکسی اینترنتی ایران بود.

تاکسی اینترنتی تپسی

تپسی برنامه فعال دیگری در حوزه تاکسی اینترنتی است که در خرداد ماه ۱۳۹۵ کار خود را شروع کرد و می‌توان گفت نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها شرایط خوبی دارد. شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس این برنامه را ارائه داده و اکنون نیز پشتیبانی آن را بر عهده دارد. میلاد منشی پور، حمید مهینی و همینطور هومن دمیرچی مدیران ارشد این شکرت هستند که دمیرچی در واقع سابقه فعالیت و راه اندازی برنامه تاکسی یاب که نسخه اصلی و اولیه اسنپ هست را هم در کارنامه خود دارد.

در کل میتوان گفت که تپسی رشد کند تری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی اسنپ داشته است و مشکلاتی در این راه برای آن به وجود آمده است. اما باز هم توانسته این موارد را رفع کرده و اکنون در ۱۵ شهر ایران کار سرویس دهی به کاربران را انجام می‌دهد و بیش از ۲.۴ میلیون راننده در آن مشغول به کار هستند.

تاکسی اینترنتی تپسی

در مورد اپلیکیشن درخواست خودرو تپسی می‌توان گفت که با یک اپلیکیشن پرحاشیه طرف هستیم. این برنامه یک بار از شرکت اسنپ شکایت کرده بود که اسنپ با ۱۰۰۰ سیم کارت جعلی در تپسی ثبت نام کرده و اطلاعات ۱۴۰۰۰ راننده را بدست آورده است و سعی در جذب آنها داشته است. شورای رقابت اسنپ را در مورد این پرونده حکوم کرد. همینطور در سال ۲۰۲۳ اطلاعات کاربران در این سامانه به صورت کامل هک شده و در بستر تلگرام به قیمت سی و پنج هزار دلار فروخته شد!

در ادامه با هم به مقایسه این موضوع که برنامه‌های اسنپ یا تپسی چه ویژگی‌ها و برتری‌هایی نسبت به هم دارند کار را ادامه خواهیم داد.

مقایسه دو برنامه اسنپ و تپسی

وقتی قرار باشد در مورد مقایسه دو اپلیکیشن صحبت کنیم، یک مورد می‌تواند جنبه‌های عمومی این برنامه‌ها مانند راحت بودن کار با آنها، سرعت، بدون ایراد بودن و مواردی از این دست باشد، و مورد بعدی کارایی آنها و سرویسی است که در اختیار کاربران می‌گذارد. اگر بخواهیم بین اسنپ یا تپسی یکی را انتخاب کنيم، لازم است هر دو جنبه را بررسی کنید.

البته از آنجا که این دو برنامه هر دو در رده بهترین‌های ایران هستند، می‌توان گفت از نظر کارکرد‌های عمومی شرایط قابل قبولی دارند و زیاد نمی‌خواهیم روی آنها مانور دهیم. بلکه جنبه مهم بررسی اسنپ یا تپسی این است که کارایی‌های خاص آنها چطور است. جدول زیر می‌تواند یک نمای کلی در مورد شرایط مقایسه اسنپ و تپسی به شما ارائه دهد:

ویژگی هااسنپتپسی
رابط کاربریخوبعالی
تعداد کاربران و مشرتیانزیادکم
پوشش سراسریبیشتر شهر های ایران15 شهر
امنیت سفرعالیعالی
تخفیف و جایزهعالیعالی
کمیسیون رانندگان۱۵ درصد کلان شهرها، ۲۰ درصد سایرین۱۵ درصد همه شهرها
سرویس گرفتن با تماسشماره ۱۵۵۱شماره ۱۶۳۰
پشتیبانیکاربران ناراضی بیشترکاربران ناراضی کمتر

 

در ادامه با هم به صورت موردی ویژگی‌های هر یک از این دو برنامه را در موارد گفته شده بررسی خواهیم کرد:

بررسی اسنپ و تپسی از نظر رابط کاربری

در خصوص اینکه کدام یک از دو برنامه اسنپ یا تپسی رابط کاربری بهتری دارند و می‌توان به راحتی با آنها کار کرد باید گفت که هر دو برنامه در این خصوص بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند. در اصل طرح کلی هر دو برنامه یکی بوده و می‌توان گفت چندان تفاوتی دارد. یکی بودن طراح اصلی این دو برنامه می‌تواند در اینجا خود را نشان دهد!

البته باید گفت تفاوت‌هایی هم در این خصوص وجود دارد. به طور مثال این دو برنامه از یک نقشه استفاده نمی‌کنند و همینطور راهنمای مسیریابی برای رانندگان نیز در این دو برنامه یکی نیست. بعلاوه برنامه اسنپ این روز‌ها تبدیل به یک سوپر اپلیکیشن شده و وقتی که وارد آن می‌شوید، یک صفحه شلوغ، با تبلیغات متعدد و همینطور گزینه‌های مختلف را به شما نمایش می‌دهد و وقتی که سرویس مورد نظر را انتخاب کنید، اوضاع کمی بهتر خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت که هر دو برنامه رابط کاربر خوب و کاربر پسند و ساده ای دارند، اما تپسی بخاطر امکانات کمتر، در این خصوص سریعتر عمل می‌کند!

بررسی اسنپ و تپسی از نظر رابط کاربری

تفاوت تعداد کاربران و رانندگان اسنپ و تپسی

در این رابطه باید گفت که برنامه اسنپ بیشترین آمار کاربران را به خود اختصاص داده و همینطور سهم بازار آن بسیار بیشتر از تپسی می‌باشد. بدیهی است با این شرایط می‌توان گفت اسنپ یک پلتفرم معروف تر و شلوغ تر خواهد بود و از این نظر می‌تواند کیفیت سرویس خوبی داشته باشد. به طور مثال وقتی که شما در یک روز بارانی و در ساعتی غیر معمول به دنبال گرفتن خودرو در محلی شلغ هستید، بین دو برنامه اسنپ یا تپسی عملکرد اسنپ بهتر از آب در خواهند آمد.

همینطور بیشتر بودن تعداد درخواست‌ها در اسنپ باعث شده برای کسانی که به دنبال انتخاب یکی از این دو پلتفرم برای کار به عنوان راننده می‌گردند هم، این پلتفرم عملکرد بهتری نسبت به تپسی داشته باشد.

پوشش سراسری

در صورتی که از دو برنامه اسنپ یا تپسی صرفا اسنپ در شهر شما فعالیت دارد، باید گفت که اصلا جای تعجب نیست. در این مورد تپسی عملکرد چندان خوبی نداشته است و تنها در ۱۵ شهر ایران فعال است. هرچند این برنامه در حال گسترش بوده و روز به روز به شهر‌ها و مناطق تحت پوشش آن افزوده می‌شود. پس بدیهی است در این مورد هم اسنپ از تپسی جلوتر قرار بگیرد.

امنیت سفر در اسنپ یا تپسی

در این خصوص باید گفت که هر دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی در این مورد ویژگی‌های خوبی دارند و هشدار‌های لازم را به همراه نکاتی که باید برای امنیت سفر رعایت شود در اختیار کاربران گذاشته اند. همینطور هر دو این امکان را دارند که با فعال کردن حالت سفر امن لوکیشن فعلی خودرویی که در آن هستید برای دوستان نمایش داده شود و از این نظر نیز مطمئن خواهد بود.

در کل می‌توان گفت از نظر امنیت هر دو برنامه در سطح عالی قرار دارند و نمی‌توان ایرادی به آنها گرفت. هرچند اتفاقات ریز و درشتی ممکن است پیش بیاید که در این صورت سازمان‌ها پاسخگو هستند.

امنیت سفر در اسنپ یا تپسی

تخفیفات و جایزه ها

در این مورد باید گفت که اسنپ و تپسی هر دو اهل دست و دلبازی‌های متفاوت بوده و تخفیفات زیادی را به کاربران خود می‌دهند. در این خصوص تخفیفات مناسبتی اسنپ و همینطور کد‌های دعوت از دوستان آن شهره عام و خاص هستند و البته اولین سفر رایگان تپسی نیز می‌تواند برای خیلی از افراد جالب باشند. حتی بعضی از کاربران صرفا برای استفاده از این ویژگی به سراغ خرید سیم کارت‌های تازه می‌روند.

در کل می‌توان گفت عملکرد هر دو خوب بوده اما تپسی از آنجا که به فکر رشد بازار خود می‌باشد، تخفیفات و جایزه‌های بیشتری را برای مشتریان در نظر می‌گیرد.

بررسی کمیسیون رانندگان در اسنپ و تپسی

یکی از موارد تعیین کننده در انتخاب اسنپ یا تپسی میزان کمیسیونی است که رانندگان این دو پلتفرم باید پرداخت کنند. میزان کمیسیون در اسنپ موضوعی متغیر بوده و هر از گاهی بالا و پایین می‌شود. اما به طور معمول برای شهر‌های مختلف دو نرخ ۱۵ درصدی برای استان‌های تهران، البرز، فارس، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و همینطور قم و ۲۰ درصدی برای سایر استان‌های ایران در نظر گرفته شده است. البته این توزیع کمی نا عادلانه به نظر می‌رسد.

در مورد کمیسیون‌های تپسی هم باید گفت که این اپلیکیشن در همه جای ایران ۱۵ درصد کمیسیون می‌گیرد و رفتار ثابتی را با رانندگان در شهر‌های کوچک و بزرگ دارد. از این روی می‌توان گفت ثبات این مورد در تپسی بیشتر بوده و عملکرد بهتری داشته است.

پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران

البته از آنجا که ابعاد و اندازه‌های اسنپ بزرگتر است، بدیهی است تعداد شکایت‌ها در آن بالاتر رفته و می‌توان به صورت تک و توک موارد رسیدگی نشده ای را هم در این میان دید. این در حالی است که تپسی در بررسی و رسیدگی به شکایات کمی بهتر عمل کرده است به سختی می‌توان نارضایتی‌های سنگینی در آن مشاهده کرد. می‌توان گفت تعداد پایین تر شکایت‌ها این فرصت را به تپسی داده است که در این مورد پیشی بگیرد و در جلب رضایت کاربران ناراضی موفق تر از اسنپ عمل کند.

پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران

سرویس گرفتن با تماس

خیلی از افرادی که می‌خواهد از این سرویس‌ها استفاده نمایند ممکن است به دلایل مختلف، به اپلیکیشن دسترسی نداشته باشند، در این شرایط این ویژگی که بتوان با استفاده از تماس و مانند سایر تاکسی تلفنی‌ها از اسنپ یا تپسی سرویس گرفت می‌تواند یک ویژگی عالی باشد. هر دوی این برنامه‌ها امکانی اینچنینی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شماره‌های ۱۵۵۱ برای اسنپ و ۱۶۳۰ برای تپسی می‌توانند این امکان را در اختیار شما قرار دهند.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به مقایسه دو تاکسی اینترنتی برتر ایران پرداختیم و دیدیم که هر کدام از برنامه‌های اسنپ یا تپسی چه ویژگی‌هایی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. در این خصوص باید گفت هر کدام از آنها نقاط ضعف و قوت خود را دارند. به طور مثال اسنپ در مواردی مانند سرعت پذیرش سرویس ها، مناطق تحت پوشش و بازار کار بهتر برای رانندگان، برتری دارد و تپسی هم در مواردی مثل پشتیبانی دقیق تر، تخفیفات خوب و اولین سفر رایگان، درصد بهتر کمیسیون رانندگان و مواردی مانند آن از اسنپ بهتر عمل کرده است. در صورتی که در مورد تفاوت‌ها و یا انتخاب بین برنامه‌های اسنپ یا تپسی نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو