علیرضا مهرصادقی : خودروهای برقی ، تهدید یا فرصت؟

1

1402/12/13

15:05


علیرضا مهرصادقی : خودروهای برقی ، تهدید یا فرصت؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

علیرضا مهرصادقی با بیان اینکه استفاده از خودروهای برقی با سرعت زیادی درحال فراگیرشدن است گفت: برای کشورما خودروهای برقی ازیک سو فرصت و از سوی دیگر تهدید است.

این فعال اقتصادی در تشریح این مسئله می‌گوید: افزایش فروش خودروهای برقی ؛تهدیدی برای آینده بازار نفت است و از این منظر ممکن است باعث کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی ایران شود.

مهرصادقی به فرمان جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه اوت سال 2021 میلادی اشاره می کند که براساس آن، خودروهای برقی با باتری، سلول سوختی و پلاگین هیبریدی تا سال 2030 باید نیمی از خودروهای ایالات متحده را تشکیل دهند. این اقدام که گازهای گلخانه‌ای متصاعد از خودروها و کامیون‌ها را هدف قرار داده، بخشی از برنامه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به شمار می‌آید.

بگفته این فعال اقتصادی، این دستور جاه طلبانه در حالی صادر شده که تنها 1.7 درصد از کل فروش خودروهای نو در سال 2020 را خودروهای برقی شامل شده. در همین حال، در لایحه یک تریلیون دلاری زیرساختی جدید، تنها 7 میلیارد و 500 میلیون دلار به عنوان کمک مالی فدرال به ساخت شبکه ملی ایستگاه‌های شارژ اختصاص یافته که این رقم، نصف مبلغی است که پیش‌تر بایدن در نظر داشت صرف ساخت 500 هزار ایستگاه شارژ الکتریکی در سراسر ایالات متحده آمریکا کند.

مهرصادقی به گزارش مؤسسه بلومبرگ نیو انرژی فاینانس (BloombergNEF) استناد کرده و می‌گوید: فروش جهانی خودروهای سواری الکتریکی هم اکنون سالانه به 5 میلیون و 600 هزار دستگاه می‌رسد و این درحالیست که این رقم درسال 2021 حدود 3 میلیون دستگاه بوده.

بگفته این کارشناس اقتصادی، افزایش آمار استفاده از خودروهای برقی در جهان به ویژه در کشورهای صنعتی و قدرت‌های اقتصادی جهان نظیر چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و نروژ این امید را ایجاد کرده که بازار خودروهای برقی در آینده‌ای نزدیک داغ‌تر از آن شود که اکنون است.

این کارشناس و کارآفرین در ادامه توسعه بازارخودروهای برقی را یک تهدید برای صنعت نفت عنوان می‌کند و می‌گوید: در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری در صنایع نفت خام و گاز طبیعی، با خطر و ریسک بیشتری همراه خواهد شد؛ زیرا خودروهای الکتریکی دشمن اصلی این بخش به شمار می‌آیند.

مهرصادقی با استناد به گزارشی از مؤسسه آی اچ اس مارکیت (IHS Markit) می‌گوید: در سال گذشته میلادی، وسایط نقلیه سبک با پلاگین هیبریدی و سلول سوختی، اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌های برقی در مجموع حدود 370 هزار بشکه از مصرف جهانی نفت خام را کاسته‌اند؛ و این رقم تا سال 2025 میلادی به روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه خواهد رسید.

بگفته این فعال و کارشناس اقتصادی خودروهای برقی تا سال 2030 میلادی حدود 8 درصد از ناوگان جهانی را تشکیل می‌دهند و تا سال 2040 میلادی این رقم به 31 درصد می‌رسد و حداقل دو دهه طول می‌کشد تا فروش خودروهای برقی به 60 درصد از کل فروش خودروهای نو برسد.

مهرصادقی معتقد است، فراگیر شدن خودروهای برقی تا دو دهه آینده می‌توانند سهم بازار سنتی سوخت‌های مایع را به خود اختصاص دهند و این مسئله برای کشورهایی که وابستگی به نفت دارند، یک تهدید محسوب می‌شود.

با این حال بگفته این کارآفرین، حضور خودروهای برقی در خیابان‌ها، باعث افزایش سود و بهره‌وری و رشد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد، تا آنجا که بازار خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۸ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۵۰ به ۵۶.۷ تریلیون دلار می‌رسد و اگر فروش خودروهای برقی با نرخ تخمینی به پیشرفت خود ادامه دهد، حدود ۶۰ میلیارد دلار باتری الکتریکی برای پاسخگویی به تقاضا مورد نیاز خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه تولید باتری‌های لیتیومی می‌تواند جای چاه‌های نفت در آینده جهان را بگیرد. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو