سالار دیونی، سرزمینی جادویی با دو آسمان+عکس

سالار دیونی، سرزمینی جادویی با دو آسمان+عکس


منبع: ساعد نیوز

1

1402/12/13

15:34


ساعد نیوز: اگر دوست دارید سفری محسور کننده و سرشار از شگفتی به نقطه‌ای عجیب در دنیا داشته باشید، بهتر است حتما این مطلب را بخوانید.

سالار دیونی، سرزمینی جادویی با دو آسمان+عکس

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، حتما می‌دانید که روی این کره خاکی شگفتی‌های ناشناخته زیادی وجود دارد که ما حتی نام برخی از آنها را هم تا به حال نشنیده‌ایم. برخی از این شگفتی‌ها مثل دیوار چین یا آبشار نیاگارا انقدر مشهورند که در همه مجلات گردشگری و سایت‌ها عکس و تصویرشان ثبت شده است. اما جاهایی هستند که آنچنان شناخته شده و مشهور نیستند و همین بکر بودن و رازآلود بودن بر زیبایی آنها می‌افزاید. حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید جایی در زمین و حوالی همین آمریکای جنوبی، سرزمینی وجود دارد که انگار دو آسمان دارد. راستی تابه حال به جایی که دو آسمان داشته باشد، سفر کرده‌اید؟ سالار دیونی همین جایی است که درباره‌اش صحبت کردیم و می‌خواهیم در ادامه بیشتر با این منطقه زیبا، شگفت انگیز و محسور کننده آشنا شویم؛ پس با ما همراه شوید.

سالار دیونی یکی از بی‌نظیرترین چشم اندازهای کره زمین است که در منطقه آمریکای جنوبی و درقسمت جنوب غربی کشور بولیوی و نزدیکی کوه‌های آند قرار دارد. این منطقه با وسعتی در حدود 10582 کیلومتر مربع بزرگترین کویر نمک جهان است که از تبخیر دریاچه‌های ماقبل از تاریخ برجا مانده است. شاید از شنیدن نام کویر نمک تعجب کرده‌اید و با خودتان می‌گویید وسط کویر چطور ممکن است دو آسمان وجود داشته باشد؟ نکته جالب ماجرا اینجاست که زمین این منطقه دارای پوسته ضخیمی از نمک است و روکشی از الگوهای نمکی چند ضلعی دارد که در امتداد افق گسترش یافته است. در زمان‌های مشخصی از سال، دریاچه‌هایی که در اطراف این منطقه قرار دارند، به سمت این کویر نمکی سرازیر می‌شوند و لایه نازکی از آب روی این سطح نمکی ایجاد می‌شود. همین لایه نازک آب، زمین را به یک آیینه تبدیل می‌کند که تصویری از آسمان بالای سرش را بازتاب می‌کند. شگفت انگیز نیست؟

سالار دیونی که گویی به این دنیا تعلق ندارد، بزرگترین صحرای نمک جهان است؛ بنابراین منبع عظیمی برای استخراج نمک، لیتیوم، پتاسیم، منیزیم و عناصری است که برای ساخت باطری‌های لب تاپ، گوشی‌های هوشمند و ماشین‌های برقی از آنها استفاده می‌شود و کارگران محلی این عناصر را از زمین استخراج می‌کنند. باور کنید سالانه حدود 10 میلیون تن نمک از این سرزمین استخراج می‌شود. همچنین زیبایی محسور کننده این منطقه موجب می‌شود سالانه و به خصوص در فصول سرریز آب رودخانه‌ها، توریست‌های زیادی به اینجا سفر کنند تا سفری رویایی و فراموش نشدنی به این بهشت زیبا داشته باشند.

اگر قصد سفر به سالار دیونی و دیدن عجایب دو آسمان را دارید، بهتر است در فصول سرد مثل پاییز و زمستان و فصل‌های بارانی به این منطقه سفر کنید؛ زیرا در تابستان و زمانی که هوا گرم و خشک است، آب روی زمین کاملا خشک می‌شود و چشم انداز روبه روی شما تنها منطقه وسیعی از نمک خواهد بود. در فصول پرباران آب دریاچه پوپو به روی زمین‌های پوشیده از نمک سرازیر می‌شود و منظره‌ای خیره کننده از انعکاس آسمان روی زمین را به وجود می‌آورد. این پدیده که به بزرگترین آیینه طبیعی جهان مشهور است، برای عکاسی یک منظره فوق‌العاده و منحصر به فرد را خلق می‌کند. در مرکز منطقه سالار دیونی چندین جزیره هم وجود دارد که بقایای آتشفشان‌های باستانی در این مکان هستند و کف جزیره‌ها با انواع فسیل و جلبک پوشیده شده‌اند.

 هتل‌های نمکی

تجربه خوابیدن در هتلی که سراسر از نمک ساخته شده است، قطعا تجربه‌ای منحصر به فرد است. همانطور که می‌شود از یخ، غار ساخت یا در دل کوه‌ها، هتل غارهای سنگی به وجود آورد، ساختن هتل نمکی هم لابد برای آدمیزاد کاری ندارد. یکی از جاذبه‌های سالار دیونی برای مسافران اقامت در همین هتل‌های نمکی است. داستان ساخت این هتل‌ها از جایی شروع می‌شود که این منطقه با شهر فاصله زیادی دارد و برخی بازدیدکنندگان دوست دارند زمان بیشتری را در آن بگذارند. از آنجا که مصالح در این منطقه کم بود، کشور بولیوی تصمیم می‌گیرد با استفاده از نمک که عنصری فراوان در سالار دیونی است، هتل‌هایی را در نزدیکی دشت‌های وسیع نمک بسازد تا گردشگران بتوانند شب را در این محل اقامت کنند. حتما برایتان جالب است اگر بدانید که از نمک نه‌تنها در ساخت هتل، دیوارها، نما و... استفاده می‌شود که وسایل موجود در هتل نیز با همین نمک ساخته شده‌اند! هتل‌های نمکی آنقدر زیبا و جذاب هستند که برخی گردشگران فقط با هدف اقامت در این هتل‌ها به سالار دیونی سفر می‌کنند. به نظر من که حق دارند!

موجودات زنده در سالار دیونی

در این منطقه به دلیل حجم بالای نمک هیچ موجود زنده‌ای نیست. البته در فصولی از سال پرنده‌های مهاجری مانند فلامینگوهای صورتی هستند که برای مدتی به این منطقه سفر می‌کنند.

جادوی سالار دیونی در شب

آسمان کویر است و ستاره بارانش. در هیچ کجای دنیا مانند آسمان کویر نمی‌توانید آسمانی صاف و پر ستاره را ببینید. سالار دیونی که منطقه‌ای کویری است نیز دارای آسمانی صاف و پر ستاره است. اما در فصول پربارش که آب رودخانه سرازیر می‌شود و تصویری از آسمان در روی زمین منعکس می‌کند، اگر در شب به بازدید این منطقه بروید، انگار وسط کهکشانی با میلیاردها ستاره شناورید و قطعا چشم شما این حجم از زیبایی و شگفتی را باور نخواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو