دلیل ریزش مو و راه درمان آن در خانه چیست؟ | با این ترفند دیگه ریزش مو نمیگیری!

1

1402/12/14

15:12


دلیل ریزش مو و راه درمان آن در خانه چیست؟ | با این ترفند دیگه ریزش مو نمیگیری!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ریزش مو یک مشکل شایع، اما قابل پیشگیری است. با رعایت یک رژیم غذایی سالم و مراقبت از مو‌ها می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

 برای داشتن مو‌های سالم، بهره‌مندی از یک رژیم غذایی متعادل شامل منابعی از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری است. هم‌چنین استفاده از محصولات مناسب مراقبت از مو، پرهیز از ابزار‌های حالت‌دهنده حرارتی و عدم استفاده از رنگ‌های شیمیایی از جمله باید‌ها و نباید‌هایی است که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. ماساژ پوست سر و نوشیدن آب زیاد نیز از دیگر اقدامات مهم برای حفظ سلامت مو‌ها هستند.

نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از ریزش مو

۱. رژیم غذایی متعادل داشته باشید: داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای رشد موی سالم ضروری است. مواد غذایی متنوعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مطمئن شوید که مقادیر کافی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری را مصرف می‌کنید.

۲. مصرف پروتئین را افزایش دهید: پروتئین یک ماده لازم برای رشد و استحکام مو است. مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و آجیل را در رژیم غذایی خود جدی بگیرید. دریافت پروتئین کافی به جلوگیری از ریزش و تقویت رشد مو کمک می‌کند.

۳. غذا‌های غنی از ویتامین C: ویتامین C برای تولید کلاژن و استحکام مو مهم است. بدین منظور از غذا‌های غنی از ویتامین C مانند مرکبات، کیوی، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۴. غذا‌های غنی از آهن: کمبود آهن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای جلوگیری یا توقف ریزش مو، مواد غذایی غنی از آهن مانند اسفناج، عدس، گوشت قرمز و تخم کدو مصرف کنید.

۵. اسید‌های چرب امگا ۳: اسید‌های چرب امگا ۳ برای رشد موی سالم ضروری هستند. منابع اسید‌های چرب امگا ۳ مانند ماهی‌های چرب، دانه کتان و گردو را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۶. غذا‌های غنی از بیوتین: بیوتین یکی ویتامین‌های گروه B است که برای رشد مو ضروری است. غذا‌های غنی از بیوتین مانند تخم مرغ، آجیل و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۷. آب فراوان بنوشید: آب برای رشد موی سالم ضروری است. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید تا موهایتان هیدراته بماند.

باید‌ها و نباید‌های داشتن مو‌های سالم

۱. از شامپو‌های ملایم استفاده کنید: از شامپو‌های ملایم با خاصیت آبرسانی، که فاقد مواد شیمیایی هستند، استفاده کنید تا به مو‌های شما آسیبی نرسد.

۲. مو‌های خود را به آرامی شانه کنید: برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه و ساقه مو، از یک شانه دندانه درشت یا برس‌های نرم استفاده کنید و به آرامی مو‌ها را شانه بزنید.

۳. از مو‌های خود در برابر گرما محافظت کنید: استفاده از ابزار‌های حالت‌دهنده حرارتی مانند اتو مو را به حداقل برسانید. اگر مجبور به استفاده از آن‌ها هستید، از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید تا مو‌ها آسیب نبینند.

۴. پوست سر خود را ماساژ دهید: ماساژ پوست سر، گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث رشد مو‌های سالم می‌شود.

۵. مو‌های خود را سفت نبندید: سفت بستن مو‌ها باعث ریزش و شکستگی مو می‌شود.

۶. با آب داغ موهایتان را نشویید: آب داغ می‌تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد و منجر به خشکی و آسیب به مو شود. از آب ولرم برای شست‌وشوی مو‌ها استفاده کنید.

۷. موی خیس را شانه نزنید: مو‌های خیس بیشتر در معرض آسیب هستند، بنابراین از شانه زدن موی خیس خودداری کنید، زیرا سبب تشدید ریزش مو می‌شود./فرارو

خواص سیب زمینی مفید برای التهاب مفاصل

سیب زمینی از مواد غذایی محسوب می‌شود که برای بهبود و کاهش درد التهابات مفاصل بسیار مفید می‌باشد. سیب زمینی حاوی مقادیر غنی از بتاکاروتن، زینک، منیزیم و ویتامین ب کمپلکس می‌باشد و استفاده از آن به صورت موضعی می‌تواند باعث کاهش درد یا تسکین درد مفاصل به طور کامل شود.

سیب زمینی از مواد غذایی محسوب می‌شود که بسته به نوع مصرف آن می‌توانید هم وزن اضافه کنید و هم وزن کم کنید. برای کاهش وزن و لاغری باید سیب زمینی آبپز را بدون هیچ گونه افزودنی میل کنید. سیب زمین کالری پایینی دارد و فیبر موجود در ان می‌تواند تا ساعات‌ها شما را سیر نگه دارد.

سیب زمینی از مواد غذایی است که به واسطه فیبر بسیار زیادی که دارد می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. از مزیت‌های مصرف سیب زمینی برای دستگاه گوارش می‌توان به بهبود هضم غذا، تقویت و سلامت معده و به طور کلی سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد.

ریزش مو

برای درمان ریزش مو هم می‌توانید ماسک سیب زمینی را امتحان کنید. ماسک سیب زمینی از ترکیب سیب زمینی رنده شده و عسل تهیه می‌شود و به دلیل وجود مواد مغذی موجود در سیب زمینی می‌تواند باعث کاهش روند ریزش مو شود

چاقی صورت

اگر از لاغری بیش از حد صورت خود رنج می‌برید توصیه می‌کنیم از سیب زمینی استفاده کنید. البته با این روش علاوه بر صورت افزایش وزن را هم خواهید داشت. سیب زمینی آبپز را به همراه مقداری کره و نمک مخلوط کنید سپس به عنوان میاون وعده میل کنید. این کار خیلی سریع شما را به وزن مورد نظرتان می‌رساند.

مفید برای بدنسازی

به ورزشکاران سنگین توصیه می‌شود به جای استفاده از مکمل‌های نا مطمئن از مواد غذایی طبیعی استفاده کنند. سیب زمینی از مواد غذایی محسوب می‌شود که به دلیل کربوهیدرات بالا یک منبع غذایی محبوب میان بدنسازان شناخته می‌شود.

کربوهیدرات بالای موجود در سیب زمینی علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای تمرینات به افزایش حجم عضلات هم کمک می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که حتما از رژیم غذایی سالم زیر نظر مربی مجرب استفاده کنید، زیرا مصرف زیاد سیب زمینی آبپز می‌تواند خطراتی برای بدن داشته باشد.

درمان زگیل

یکی از روش‌های متداول و قدیمی درمان و از بین بردن زگیل‌های پوستی استفاده از سیب زمینی به صورت موضعی می‌باشد. برای از بین بردن زگیل‌ها پوست سیب زمینی را کمی با گوشت بگیرید و روی زگیل قرار دهید.

درمان اسهال

یکی دیگر از خاصیت‌های مهم سیب زمینی است است که خیلی سریع می‌تواند باعث درمان اسهال شود. مصرف سیب زمینی آبپز به دلیل وجود مواد مغذی و ویتامین C می‌تواند علاوه بر سم زدایی روده‌ها و دستگاه گوارش به درمان سریع اسهال نیز کمک کند.

خواص سیب زمینی فشار خون

یکی از کار‌هایی که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک شایانی کند مصرف مواد غذایی می‌باشد که دارای پتاسیم هستند. مصرف سیب زمینی آبپز می‌تواند مقداری از پتاسیم مورد نیاز بدن را برطرف کندف البته سیب زمینی را بهتر است با پوست بپزیدف، زیرا پوست سیب زمینی حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می‌باشد. البته برای فشار خون بالا بهتر است با مشورت پزشک مقدار مصرف سیب زمینی را مشخص کنید.

مضرات سیب زمینی

مصرف بیش از حد

مصرف سیب زمینی آبپز اگر به صورت صحیح انجام پذیرید بسیار مفید است، اما اگر به صورت بیش از حد مصرف شود می‌تواند مشکلات بسیاری برای بدن ایجاد کند. از شناخته‌ترین مشکلاتی که با مصرف زیاد و متداوم سیب زمینی آبپز ایجاد می‌شود می‌توان به افزایش قند خون، مشکلات گوارشی، چاقی مفرط و فشار خون بالا اشاره کرد.

منبع:سرگرمی روز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو