وضعیت جدید برای کالابرگ الکترونیکی عید و رمضان 1403 | کالا برگ 420 هزار تومانی این خانوار تیک خورد!

وضعیت جدید برای کالابرگ الکترونیکی عید و رمضان 1403 | کالا برگ 420 هزار تومانی این خانوار تیک خورد!


1

1402/12/15

14:42


وضعیت جدید برای کالابرگ الکترونیکی عید و رمضان 1403 | کالا برگ 420 هزار تومانی این خانوار تیک خورد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

ماه گذشته اعتبار کالابرگ الکترونیکی مشمولان در روز ۱۷ بهمن شارژ شد اما بنا بر گفته سیدرضا یحیوی، مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زمان اختصاص این یارانه به مشمولان بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفند خواهد بود.

کالابرگ الکترونیک

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با اجرای کالابرگ ویژه دهه فجر حال مشمولین در انتظار واریز مرحله دوم این طرح هستند. یارانه کالابرگ طبق گفته‌ها ۱۷ م هر ماه واریز خواهد شد.

همچنین مشمولان دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی منتظر اعلام تاریخ واریز یارانه اسفندماه هستند. یارانه اسفندماه مشمولان یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومان در ۲۵ این ماه می‌توانند یارانه خود را برداشت کنند.

خبر‌هایی هم درباره یارانه ماه رمضان به گوش می‌رسد که هنوز این خبر به صورت رسمی اعلام نشده است.

کالابرگ اسفند ماه کی واریز می شود؟

طرح کالابرگ الکترونیک از اوایل سال جاری در قالب یارانه کالابرگ اجرا شده است. استقبال مردم از طرح یارانه کالابرگ نشان می‌­دهد که طرح فوق توانسته است بر معیشت مردم اثرگذار باشد. طرح یارانه کالابرگ به سه ماه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

کالابرگ الکترونیک

با توضیحاتی که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی ارائه کرده، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک در ماه اسفند بین روز‌های ۱۸ تا ۲۰ این ماه شارژ خواهد شد؛ بنابراین مشمولان در ماه اسفند نیز مانند بهمن دو یارانه دریافت می‌کنند

دولت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طرح فجرانه رونمایی کرد که بر اساس این طرح اعتبار تشویقی کالابرگ از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه نیز حذف شده است.

به گزارش اندیشه معاصر، دولت در روز ۱۷ بهمن‌ماه از طرح فجرانه رونمایی و اعلام کرد این طرح به مدت سه ماه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد. همزمان با رونمایی از این طرح، سازمان هدفمندی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور نظم‌بخشی بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از ماه جاری پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی انجام خواهد شد.

اما این تغییرات برخی از شهروندان را دچار سردرگمی کرده است. در روز‌های نخست رونمایی از طرح فجرانه، برخی از شهروندان نسبت به استفاده از یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی تردید داشتند، زیرا گمان می‌کردند اگر از طرح کالابرگ خرید کنند قرار است این مبلغ از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی که می‌گیرند کسر شود. این در حالی است که حساب مبلغ ۲۲۰ هزار تومان که به عنوان عیدی ۲۲ بهمن به یارانه‌بگیران تعلق گرفته، با حساب یارانه نقدی جداست و زمان واریز آن‌ها هم متفاوت است.

علی عسکری رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره جزئیات یارانه فجرانه گفته است: در حال حاضر مردم یارانه‌ها را در تاریخ‌های بیستم و پنجم و سی ام هر ماه دریافت می‌کنند. حال اینکه وزارت کار اعلام کرده است که اعتبار دیگری علاوه بر یارانه واریز می‌کند که با این اعتبار فقط امکان خرید وجود دارد و غیر از یارانه نقدی که دریافت می‌کنند اعتباری هم برای خرید دریافت می‌کنند.

عسکری در ادامه گفته است: در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند نمود.

کالابرگ

زمان شارژ اعتبار کالابرگ الکترونیک در اسفند ۱۴۰۲

سیدرضا یحیوی، مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحات شفاف‌تری در این خصوص ارائه کرده است.

به گفته یحیوی، در طرح کالابرگ الکترونیک، هجدهم تا بیستم هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ و اعتبار یارانه‌ها واریز می‌شود.

یحیوی گفته است: با گذشت یک هفته از زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، برخی افراد تصور می‌کنند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تنها در دهه فجر اجرا می‌شود؛ این درحالیست که طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه بوده که اجرای آن، از ۱۸ بهمن‌ماه شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

یحیوی همچنین گفته است نیازی نیست افراد یکجا اعتبار خود را خرید کنند بلکه می‌توانند طی یک ماه و به مرور، با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح خریدشان را انجام دهند.

زمان واریز یارانه نقدی اسفند ۱۴۰۲

با توضیحاتی که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی ارائه کرده، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک در ماه اسفند بین روز‌های ۱۸ تا ۲۰ این ماه شارژ خواهد شد؛ بنابراین مشمولان در ماه اسفند نیز مانند بهمن دو یارانه دریافت می‌کنند، نخست یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه اعتبار آن به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و از طریق آن می‌توان ۱۱ قلم کالای اساسی را خریداری کرد و دوم، یارانه نقدی است که بر اساس زمان‌بندی‌های مشخص واریز خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، یارانه نقدی از این پس در دو تاریخ بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. البته با توجه به اینکه ماه آتی، ماه منتهی به عید نوروز است و خانواده‌ها برای خرید‌های نوروزی به یارانه خود نیاز دارند باید دید آیا دولت تصمیمی برای جلو انداختن زمان واریز یارانه‌ها در ماه اسفند دارد یا خیر.

البته نباید فراموش کرد اسفندماه امسال ۲۹ روزه است و اگر دولت حتی برنامه‌ای برای واریز زود هنگام یارانه نقدی نداشته باشد، یارانه دهک‌های چهار به بالا در این ماه استثنائاً در روز بیست و نهم واریز خواهد شد.

سایت استعلام دهک بندی یارانه hemayat.mcls.gov.ir

استعلام از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: متقاضیان می توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند. با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای افراد وجود دارد.

آخرین تغییرات دهک بندی خانوارها بر اساس اطلاعات اقتصادی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعمال شد که نشان دهنده دهک خانوار و وضعیت مشمول بودن یا نبود دریافت یارانه نقدی است.

سایت دهک بندی یارانه

خانوارها برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود می‌توانند به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای متقاضیان وجود دارد. سامانه جدید دهک بندی یارانه به نشانی hemayat.mcls.gov.ir است و افراد می توانند با وارد کردن شماره ملی خود، مراحل نام نویسی در سامانه حمایت دهک بندی با کد ملی را انجام دهند.

نحوه ورود و ثبت نام در سامانه حمایت دهک بندی با کد ملی

برای ثبت نام در سایت حمایت معیشتی جاماندگان داوطلبان باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱. ورود به سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir

۲. انتخاب گزینه «ورود به سامانه»

۳. نمایش پنجره ورود به سامانه حمایت معیشتی

۴. ثبت اطلاعات مربوط به کد ملی سرپرست خانواده و در کادر دوم شماره حساب واریز یارانه

اگر یارانه اصلی را ماهانه دریافت می کنید، اما موفق به انجام مراحل ثبت نام یارانه نشده‌اید، شماره حساب یارانه‌ خود را در این قسمت ثبت کنید. اما اگر حتی یارانه شما هم از چند سال پیش قطع شده، شماره حسابی که قبلاً یارانه معیشتی به آن واریز می شد را وارد کنید. با تکمیل اطلاعات، شما در وضعیت «خانواده تک نفره» یا «خانواده چند نفره» قرار خواید گرفت.

چنانچه با شخص دیگری از اعضای خانواده زندگی نمی‌کنید و سرپرستی خانواده با خودتان است، باید تیک “گزینه خانواده تک نفره” را انتخاب کنید.

۵. وارد کردن کد امنیتی و انتخاب گزینه ورود

۶. تکمیل رضایت نامه‌ دسترسی به اطلاعات دارایی و مالی خانواده‌

۷. پایان مراحل ثبت نام در سامانه

کالابرگ

یارانه کالابرگ به چه کالاهایی تعلق می‌ گیرد؟

برنج، گوشت گوساله گرم و منجمد، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست دبه ۲/۵ کیلویی، مرغ گرم و منجمد، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر کالاهایی هستند که یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنج، گوشت گوساله گرم و منجمد، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست دبه ۲/۵ کیلویی، مرغ گرم و منجمد، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر کالاهایی هستند که یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

براساس طرح جدید یارانه کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۶۱ میلیون نفر مشمولین دریافت یارانه هفت دهک پایین می‌توانند در صورت تهیه یکی از یازده قلم کالای اساسی از فروشگاه‌های متصل به شبکه کالابرگی به‌جای ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی، از ۲۲۰ هزار تومان یارانه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برخوردار شوند.

یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی در شرایطی به طور کامل قابل استفاده است که افراد از تخفیف هر ۱۱ قلم مشمول (ماکارونی، پنیر، مرغ، گوشت، روغن، شکر، شیر و. .) استفاده کنند. یعنی دیگر مثل گذشته نیست که فقط از کل یارانه مثلا یک میلیون تومانی دریافتی توسط یک خانوار دو نفره، همه‌ی یارانه حبوبات خرید شده و از یارانه تشویقی هم بهره ببرند. بلکه ۲۲۰ هزار تومان طرح فجرانه مربوط به تخفیف و مابه التفاوت قیمتی کلیه یازده قلم کالای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی است. یعنی اگر فردی هر یازده قلم کالا را بخرد، ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی‌اش به واسطه مابه‌التفاوت قیمتی پرداخت می‌شود.

گفتنی است؛ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه کالابرگ» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) فعلا تا اردیبهشت ماه ادامه دارد. / ادندیشه معاصر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو