بهترین سایت های آنلاین غلط یاب املایی فارسی و انگلیسی

بهترین سایت های آنلاین غلط یاب املایی فارسی و انگلیسی


منبع: پلازا

2

1402/12/18

08:25


بهترین سایت های آنلاین غلط یاب املایی فارسی و انگلیسی

 

2124

 

بهترین سایت های غلط یاب کدامند و چطور کار می‌کنند؟ پاسخ این سوال می‌تواند برای خیلی از افراد که قرار است متن مهمی را تایپ کنند حیاتی باشد. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم با هم در مورد این موضوع صحبت کنیم.

اشتباهات و ایرادات در زمان تایپ کردن یکی از طبیعی ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای شما بیفتد. خصوصا در صورتی که در حال نوشتن متنی باشید که همزمان لازم باشد روی جمله بندی، محتوایی که می‌نویسید و همینطور حرفی که دارید می‌زنید هم تمرکز کنید. حتی وقتی که یک بار متن خود را بخوانید از آنجا که خودتان آن را نوشته اید و مغز شما منظور را دنبال می‌کند نه کلمات را، ممکن است برخی از این اشتباهات باز هم از چشمان شما پنهان بمانند. اینجا است که استفاده از یک برنامه ویراستار می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. در چنین حالتی درک این موضوع که بهترین سایت های غلط یاب (Grammer Checkers) کدامند و چه سرویس دهنده‌هایی برای این کار وجود دارند اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.

در این مقاله می‌خواهیم بهترین سایت های غلط یاب در زمینه‌های مختلف را با هم بررسی کنیم و همینطور روشی را برای یافتن غلط‌ها در نرم افزار ورد معرف خواهیم کرد که می‌تواند بسیار موثر باشد. در ادامه با هم به بررسی این سرویس دهنده‌ها برای زبان فارسی و انگلیسی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

بهترین سایت های غلط یاب فارسی

برای زبان فارسی ویراستار‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانند کارهای مختلفی را برای شما انجام دهند؛ اما پیدا کردن مواردی که بتوانند انتظارات شما را برآورده کنند و دور از تبلیغ‌ها کار ویراستاری را برای شما انجام دهند زیاد نیستند. در این بخش از مقاله قصد داریم بهترین موارد این برنامه‌ها را به شما معرفی کرده و ببینیم که هر کدام از آنها چه کارهایی می‌کنند.

بهترین سایت های غلط یاب که می‌توان برای ویراستاری و غلط یابی در متون فارسی به سراغ آنها رفت از این قرارند:

بهترین سایت های غلط یاب فارسی: پرشین-تاجیک

بهترین سایت های غلط یاب فارسی: پرشین-تاجیک

این ویراستار که می‌توان آن را یک ویراستار حرفه ای و با امکانات زیاد دانست، توسط وبسایت به نام پرشین تاجیک ارائه شده است. مجموعه پرشین تاجیک که تلاش دارد بین ایران و تاجیکستان که هر دو از زبان فارسی استفاده می‌کنند پلی برقرار کند، ابتدا کار خود را با ارائه یک تبدیل کننده متن برای الفبای فارسی و سیریلیک (نوعی الفبا شبیه به روسی که در تاجیکستان استفاده می‌شود) شروع کرد. اکنون این مجموعه با ارائه ویراستار متن پرشین تاجیک، یک غلط یاب حرفه ای را هم ارائه داده است که می‌تواند کارهای متعددی را برای ما انجام دهد. امکانات اصلی این برنامه که می‌تواند به عنوان ویژگی‌های کلیدی آن مطرح شوند از این قرارند:

  • عدم وجود محدودیت برای متن مورد نظر؛
  • امکان اعمال نیم فاصله‌ها و یا حذف آنها از متن؛
  • غلط یابی کامل و مشخص کردن تغییرات مورد نیاز در متن؛
  • تبدیل حروف عربی مانند ی و ک به الفبای فارسی در متن؛
  • تبدیل علائم نگارشی انگلیسی مثل علامت سوال، به علائم فارسی؛
  • بررسی لغاتی که صحیح هستند اما می‌توان آنها را به شکل بهتری نوشت؛

هرچند این برنامه ظاهر خیلی ساده ای دارد، اما می‌توان آن را در زمره بهترین سایت های غلط یاب جای داد و از این بایت جای نگرانی نیست. تنها ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد این است که عدم وجود محدودیت برای غلط یابی باعث شده است در زمان وارد کردن فایل‌های متنی با حجم زیاد می‌تواند با اختلال در عملکرد آن همراه باشد و مدت زیادی شما را منتظر بگذارد.

ویراستار آنلاین متن فارسی آرنگ

ویراستار آنلاین متن فارسی آرنگ

یکی از ویراستار‌های خوبی که می‌تواند به عنوان کاندیدای خوبی برای فهرست بهترین سایت های غلط یاب فارسی معرفی شود ویراستار آرنگ است. این ویراستار می‌تواند به صورت رایگان متون شما را اصلاح کرده و غلط‌های شما را تصحیح نماید. در صورتی که سری به صفحه ویراستار آرنگ در سایت آن بزنید، می‌توانید به این ویراستار دسترسی داشته باشید. در اینجا شما می‌توانید متنی را با محدودیت ۱۰ هزار کاراکتر در اختیار آن قرار داده و روی دکمه «ویرایش کن» کلیک کنید تا عملیات اصلاح برای شما آغاز شود و می‌توانید از باکس مقابل آن متن تصحیح شده خود را تحویل بگیرید.

این ویراستار علاوه بر اینکه کار غلط یابی را برای شما انجام می‌دهد، کارهای دیگری مانند درست کردن نیم فاصله‌ها و همینطور اصلاح اشتباهات رایج که در آن برخی از کلمات به دو صورت نوشته می‌شوند را هم به صورت اصلی و صحیح آنها بازنویسی کند. اما باید گفت که این ویراستار یک ایراد هم دارد و ان این است که به شما نمی‌گوید چه چیزی را اصلاح کرده است و متن نهایی را بدون مشخص کردن ایرادات به شما می‌دهد. در اینجا ممکن است تغییری نا خواسته در متن شما ایجاد شده باشد که از آن بی اطلاع باقی خواهید ماند.

ویراستاری با گوگل داکس

ویراستار گوگل داکس

گوگل داکس یک واژه پرداز چند منظوره است که از طرف گوگل طراحی شده و به کلیه کاربرانی که اکانت گوگل داشته باشند، ارائه می‌شود. شما می‌توانید روی مرورگر و حتی موبایل خود از این سرویس استفاده نمایید. کار اصلی این واژه پرداز این است که مانند ورد به شما در نوشتن فایل‌های متنی کمک کند، اما یکی از قابلیت‌های خوبی که دارد این است که گوگل یک غلط یاب حرفه ای هم برای این ابزار قرار داده است که می‌تواند متنی که در آن نوشته اید یا از جای دیگری کپی کرده اید را برای شما غلط گیری کند.

یکی از ویژگی‌های خوبی که این ویراستار در اختیار شما قرار می‌دهد این است که هر متنی که به برای ویراستاری به آن بدهید را برای شما در گوگل درایو تان ذخیره کرده و می‌توانید هر موقع که نیاز داشته باشید به سراغ آن بروید و مجددا از آن استفاده کنید. در مورد استفاده از این ابزار به عنوان یک ویراستار و غلط یاب باید دقت داشته باشید که ممکن است برخی از فعال‌های منفی مانند نمی‌رود، نمی‌شود، نشده است و… را هم به عنوان غلط تشخیص دهد. پس نمی‌توان برای بررسی درستی کلمات به صورت یکپارچه زیاد روی آن حساب کرد.

بهترین سایت های غلط یاب انگلیسی

در کنار غلط یاب‌های فارسی این موضوع که بدانیم بهترین سایت های غلط یاب انگلیسی هم کدامند می‌تواند در خیلی از موارد به ما کمک کند. بررسی متون انگلیسی در کاربرد‌هایی مانند مقالات دانشگاهی، نامه‌های کاری و خیلی موارد دیگر می‌تواند به درد ما بخورد. در انگلیسی هم مانند فارسی همین برنامه‌ها وجود دارند و باید گفت تبلیغات آنها بسیار بیشتر و سنگین تر از فارسی هم می‌باشد. در این میان برنامه‌های یکه بازدهی بهتری نسبت به بقیه دارند و سطح امکانات آنها بالاتر است را با هم بررسی خواهیم کرد:

بهترین سایت غلط یاب انگلیسی: LanguageTool

بهترین سایت غلط یاب انگلیسی: LanguageTool

در بین تمامی برنامه‌های رنگارنگ و شلوغی که برای این کار وجود دارد، بی دردسر ترین و ساده ترین برنامه که می‌تواند در صدر فهرست بهترین سایت های غلط یاب انگلیسی قرار بگیرد، LanguageTool خواهد بود. دقت داشته باشید سایت‌های معروف تری از این گزینه هم وجود دارد اما نمی‌توانند این سطح از کیفیت را در اختیار شما قرار دهند. این سایت به صورت کاملا رایگان می‌تواند کار غلط یابی را برای شما انجام دهد.

برای استفاده از این سایت تنها باید وارد صفحه غلط یابی LanguageTool شوید و در پنجره ای که در مقابل خود می‌بینید (مانند تصویر بالا)، متن مورد نظر را وارد کنید. بعد از مدتی انتظار می‌توانید اصلاحات لازم برای متن شما و نوع غلط‌هایی که مشاهده شده است را در لیستی که در سمت راست به شما نمایش داده خواهد شد مشاهده کنید. تنها ایرادی که به این گزینه از فهرست بهترین سایت های غلط یاب وارد است، این است که باید غلط‌ها را یکی یکی در آن اصلاح کنید. همینطور شما می‌توانید این غلط یاب را به صورت یک افزونه هم در مرورگر خود نصب کرده تا زمانی که می‌خواهید متنی را تایپ کنید هم به شما کمک کند و از غلط نوشتن شما جلوگیری کند.

معروفترین سایت غلط یاب انگلیسی: Grammarly

معروفترین سایت غلط یاب انگلیسی: Grammarly

گرامرلی از آن ویراستار‌هایی است که اگر یک بار هم به سراغ سرچ کردن بهترین سایت های غلط یاب انگلیسی رفته باشید، دست از سر شما بر نخواهد داشت و با همه توان برای اینکه بتواند شما را جذب کند تبلیغات خود را در هر جایی به شما نمایش خواهد داد. البته باید گفت که این موضوع بی دلیل نیست و خیلی از کاربرانی که به صورت پریمیوم از آن استفاده کرده اند راضی بوده اند. این ویراستار حرفه ای هم از نظر شکل و شمایل مانند مورد قبلی است و تنها کمی با آن تفاوت دارد.

شما متن را در آن وارد می‌کنید و منتظر می‌مانید تا غلط‌های داخل متن را هم از نظر نگارشی و هم از نظر دستوری و گرامری برای شما اصلاح نماید. البته باید گفت که این ابزار به این راحتی تن به کار کردن نخواهد داد و ابتدا باید در سایت گرامرلی ثبت نام کرده و پلن مورد نظر خود را انتخاب کنید تا بتوانید از خدماتی که به شما می‌دهد استفاده کنید. در کل می‌توان گفت این بازار هم بسیار قدرتمند است ولی استفاده از آن مانند LanguageTool ساده نخواهد بود.

بهترین سایت غلط یاب چند زبانه: QuillBot

بهترین سایت غلط یاب چند زبانه: QuillBot

یکی دیگر از سایت‌هایی که می‌تواند جایگاه خوبی در فهرست بهترین سایت های غلط یاب انگلیسی داشته باشد، سایت چند زبانه QuillBot است که می‌تواند طیف گسترده ای از کار‌ها مانند بازنویسی کامل متون، تغییر لحن آنها و همینطور پیدا کردن غلط‌ها را برای کاربران به صورت رایگان انجام دهد. در کار کردن با این سایت شما لازم نیست که کار زیادی انجام دهید و روال کاری ساده خواهد بود.

در صورتی که به سراغ صفحه غلط یابی در QuillBot بروید، صفحه ای را برای وارد کردن متن می‌بینید. متن خود را در این قسمت وارد کنید و صبر کنید تا تعداد غلط‌های پیدا شده در پایین صفحه به شما نمایش داده شود و زیر غلط‌هایی که دارید خط بکشد. اکنون شما با یک کلیک می‌توانید همه آنها را اصلاح کرده و یا تک تک هر کدام را بررسی کنید. این برنامه افزونه‌های مختلفی را برای مرورگر گوگل کروم، برنامه ورد و همینطور سیستم عامل مک دارد که می‌تواند به شما برای نگارش اصولی کمک کند.

فعال سازی غلط یاب فارسی در Word

یکی دیگر از راهکار‌هایی که می‌تواند نیاز شما به برنامه‌هایی که در فهرست بهترین سایت های غلط یاب با هم بررسی کردیم را به صفر برساند، این است که غلط یابی که به صورت پیشفرض در واژه پرداز ورد وجود دارد را فعال کنید. این امکان در حالت پایه صرفا برای متن‌های انگلیسی فعال است و قطعا شما خط قرمزی که زیر برخی از کلمات انگلیسی اشتباه کشیده می‌شود را دیده اید، این خط همان غلط یابی است که با کلیک روی آن می‌توانید شکل صحیح پیشنهادی را برای آن استفاده نمایید. در این بخش از مقاله می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توان این غلط یاب را برای زبان فارسی هم فعال کرد.

دستورالعمل زیر می‌تواند به شما کمک کند این کار را انجام دهید:

  • از نرم افزار ورد سربرگ Review را انتخاب کنید؛
  • از بخش Language آیکون Language را انتخاب کنید؛
  • از دو گزینه ای ک در اختیار شما قرار می‌گیرد روی Set Proofing Language کلیک کنید؛

تنظیمات فعال سازی غلط یاب فارسی در word

  • از فهرست زبان‌هایی که در اختیار شما قرار گرفته است گزینه Persian را پیدا کنید؛
  • آن را انتخاب کرده و به فهرست زبان‌های ورد اضافه کنید؛
  • برای این کار می‌توانید از دابل کلیک کردن استفاده نمایید؛

انتخاب زبان برای ویراستار ورد

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، در کنار عبارت Persian یک علامت تیک آبی رنگ به همراه چند حروف کوچک وجود دارد. این به این معنی است که بسته الحاقی زبان فارسی برای این سیستم نصب شده است. در صورتی که این تیک در کنار نام Persian در سیستم شما وجود نداشت. این ویژگی برای سیستم شما فعال نخواهد شد و لازم است این بسته الحاقی را روی سیستم خود نصب کنید. برای این منظور می‌توانید از طریق صفحه دانلود بسته‌های مایکروسافت این فایل را دانلود کرده و بعد از نصب یک بار ورد را بسته و مجددا باز کنید تا همان کاری که از بهترین سایت های غلط یاب انتظار دارید را ورد هم برای شما انجام دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله با بررسی بهترین سایت های غلط یاب به معرفی ابزار‌هایی پرداختیم که می‌توانند از غلط نویسی توسط ما جلوگیری کنند. همانطور که دیدیم ابزار‌هایی که برای اینکار استفاده می‌شوند زیاد بوده و می‌توانید برای کار خود به سراغ هر یک از آنها بروید. مهمترین این ابزار‌ها برای زبان فارسی ویراستار‌های پرشین-تاجیک، آرنگ و گوگل داکس هستند. همینطور در انگلیسی نیز می‌توانید به سراغ سایت‌هایی مانند LanguageTools، Grammerly و QuillBot بروید. در آخر هم که روش فعال سازی غلط یاب ورد را بررسی کردیم که البته باید گفت این غلط یاب به خوبی و سرعت برنامه‌های گفته شده نمی‌تواند غلط‌ها را پیدا کرده و در برخی از کلمات دچار اشتباه می‌شود. در صورتی که شما هم ابزاری را می‌شناسید که می‌تواند در لیست بهترین سایت های غلط یاب قرار بگیرد خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو