دلایل استفاده و معرفی بهترین برنامه های مدیریت پسورد

دلایل استفاده و معرفی بهترین برنامه های مدیریت پسورد


منبع: پلازا

40

1401/7/21

15:23


دلایل استفاده و معرفی بهترین برنامه های مدیریت پسورد

برنامه مدیریت پسورد نرم افزاری است که پسوردهای شما را ذخیره می‌کند تا نیازی به حفظ کردن آن‌ها نداشته باشید. این مقاله به مزایا و لزوم استفاده از این نرم افزار ها پرداخته است.

امنیت سایبری یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر اهمیت فزاینده‌ای یافته و به یکی از موضوعات داغ در اخبار تکنولوژی بدل شده است. احتمالا تا به حال نام برنامه های مدیریت پسورد به گوشتان خورده است. اما شاید مطمئن نیستید که این برنامه‌ها چه مزایایی دارند و آیا واقعا به آن‌ها نیاز دارید یا خیر. در پاسخ باید گفت احتمالا نیاز دارید. اگر بیشتر از یک حساب کاربری دارید و آن قدر آگاهی دارید که بدانید برای امنیت بیشتر بهتر است از پسوردهای متفاوت استفاده کنید، یک برنامه مدیریت پسورد نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. در این مقاله با نرم افزار های مدیریت پسورد و مزایای آن‌ها آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

7 دلیل برای اینکه باید از نرم افزار مدیریت پسورد استفاده کنیم

در حال حاضر نرم افزار های مدیریت پسورد رایگان و غیررایگان زیادی در دسترس هستند که می‌توانند به عنوان برنامه‌ای مستقل یا به عنوان بخشی از مرورگر شما عمل کنند. این برنامه‌ها به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود برای مدیریت حساب‌های کاربری شما حیاتی هستند.

1. با این برنامه‌ها نیازی به حفظ کردن پسوردهایتان ندارید

مدیریت پسورد در فایرفاکس password1

پسورد به عنوان یکی از موارد مطرح در حوزه امنیت سایبری از اهمیت خاصی برخوردار است. یک لحظه به تعداد حساب‌های کاربری خود و شمار پسوردهایی که به ذهن سپرده‌اید فکر کنید. احتمالا یک یا چند ایمیل و حساب‌های مختلف در چند شبکه مجازی از جمله آن‌ها هستند. همچنین ممکن است چندین حساب کاربری در سایت‌های مورد علاقه خود داشته باشید.

احتمالا الآن متوجه شدید که تعداد حساب‌های کاربری شما بیشتر از چیزی که فکر می‌کردید هستند. حفظ کردن یک یا دو پسورد کار ساده‌ای است. اما وقتی تعداد آن‌ها به پنج یا شش برسد ممکن است با دشواری‌هایی مواجه شوید. البته همواره کاربران مایل هستند از یک رمز عبور مشترک برای همه حساب‌های خود استفاده کنند.

اما شما هرگز نباید این کار را بکنید. در غیر این صورت تنها کافیست یک وبسایت یا برنامه کلاهبردار به اطلاعات یکی از حساب‌های شما دسترسی یابد تا بتواند همه حساب‌های شما را داشته باشد. آمار وبسایت Haveibeenpwned نشان می‌دهد که تعداد بیشماری از حساب‌های کاربران در وبسایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین لو رفته است. این وبسایت به شما کمک می‌کند از سرقت اطلاعات شخصی حساب‌های خود اطلاع یابید.

با استفاده از یک برنامه مدیریت پسورد نیازی نیست همه پسوردهای مختلف خود را به خاطر بسپارید. این کار برعهده خود نرم افزار خواهد بود.

2. تنها کافیست یک پسورد اصلی را به خاطر بسپارید

طبیعی است که با استفاده از برنامه مدیریت پسورد همچنان نیاز است یک پسورد را به خاطر داشته باشید. این برنامه‌ها اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربر را در یک مکان امن ذخیره سازی می‌کنند و کاربر برای دسترسی به آن‌ها از یک پسورد اصلی یا مستر استفاده می‌کند.

البته گاهی حتی کاربر نیازی به‌ این پسورد نیز ندارد. به عنوان نمونه برنامه مدیریت پسورد رایگان LastPass می‌تواند از اثرانگشت برای تشخیص هویت شما استفاده کند. دقت کنید که یک پسورد امن و قابل به ذهن سپردن برای پسورد اصلی خود انتخاب کنید.

3. با خصوصیت ورود خودکار به حساب‌های کاربری می‌توانید در وقت صرفه جویی کنید

برنامه مدیریت پسورد ویندوز lastpass

مزیت دیگر برنامه های مدیریت پسورد ورود سریع به حساب‌های کاربری وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی است.

برنامه های مدیریت پسورد نام کاربری شما را برای هر وبسایت، همراه با پسورد متناظر آن ذخیره می‌کنند. هنگامی‌ که صفحه ورود به حساب کاربری را باز می‌کنید، این مساله توسط مدیریت کننده پسورد شناسایی می‌شود و سپس نام کاربری و رمز عبور شما به صورت خودکار وارد می‌شود.

برخی از وبسایت‌ها این قابلیت خودکار را مسدود کرده‌اند اما در بیشتر موارد می‌توانید از آن استفاده کنید و در وقت باارزش خود صرفه جویی کنید.

4. امکان بررسی و مشاهده پسوردهای فعلی

امکان بررسی و مشاهده پسوردها در برنامه های مدیریت پسورد

با استفاده از برنامه مدیریت پسورد و نصب آن برروی مرورگر خود، پسوردهای شما به صورت امن ذخیره می‌شوند. در اغلب موارد شما حتی نمی‌دانید پسوردها چه هستند و خود برنامه به صورت خودکار پسوردهای امنی را برای شما تولید می‌کند.

اما ممکن است گاهی بخواهید بدانید رمز عبور شما چیست. در این صورت می‌توانید به برنامه مدیریت پسورد خود مراجعه کنید و آن را ببینید. این قابلیت معمولا در مواردی که بخواهید از دستگاه‌های دیگر به حساب کاربری خود وارد شوید بکار می‌آید. در این صورت برای مشاهده پسورد خود برنامه مدیریت پسورد را باز کنید و در فهرست حساب‌های کاربری، روی علامت چشم کلیک کنید تا پسورد مورد نظر نمایان شود.

5. فضای ذخیره سازی رمزنگاری شده برای پسوردها، اطلاعات بانکی و موارد دیگر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد برنامه های مدیریت پسورد امنیت بالایی دارند و اطلاعات را به صورت امن ذخیره می‌کنند. بدون داشتن پسورد اصلی کسی نمی‌تواند به اطلاعات شما دسترسی یابد. اطلاعات شما به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند تا بدین ترتیب کسی نتواند آن‌ها را رمزگشایی کرده و بدزدد.

همه اطلاعات شما در گروی پسورد اصلی است. پس نباید آن را فراموش کنید.

 

6. دسترسی به پسوردها از تمامی دستگاه‌های خود

برنامه مدیریت پسورد درونی مرورگر گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم از یک ابزار درونی مدیریت پسورد برخوردار است

اگر از دستگاه‌های مختلف با سیستم عامل های متفاوت استفاده می‌کنید احتمالا می‌توانید برنامه مدیریت پسورد خود را برروی همه آن‌ها داشته باشید. به عنوان نمونه اگر از برنامه LastPass استفاده می‌کنید می‌توانید علاوه بر مدیریت پسورد در ویندوز برنامه های مدیریت پسورد اندروید و سیستم عامل‌های دیگر نظیر مک و لینوکس آن را نیز نصب کنید. شما همچنین می‌توانید با نصب افزونه‌های برنامه لست پس مستقیما به مدیریت پسورد در فایر فاکس موزیلا، کروم، مایکروسافت اج، اپرا و سافاری بپردازید.

به بیان ساده برای همگام سازی و استفاده از برنامه مدیریت پسورد باید آن را برروی دستگاه یا مرورگر مورد نظر نصب کنید.

7. ایجاد یک پسورد امن جداگانه برای هر حساب کاربری

برنامه های مدیریت پسورد می‌توانند برای هر حساب شما پسوردهای بسیار قدرتمند و امن بسازند. این پسوردها همزمان از حرف‌های بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه‌ها استفاده می‌کنند تا هک کردن حساب‌ها را دشوار سازند.

با این قابلیت، برای هر حساب شما یک پسورد امن جداگانه ایجاد می‌شود که نیازی به حفظ کردنشان نیز نخواهید داشت. بنابراین دیگر خبری از مشکل فراموش کردن پسورد یا پسوردهای ساده، ناامن و تکراری نخواهد بود.

برنامه های مدیریت پسورد ویندوز

در این بخش شش برنامه مدیریت پسورد رایگان و غیررایگان معرفی می‌شود. این برنامه ها عمدتا به صورت رایگان قابل استفاده‌اند اما ممکن است همچنان برای امکانات بیشتر از کاربران خرید نسخه پولی را درخواست کنند. در این میان تنها برنامه 1Password نسخه رایگان ندارد.

به جز این برنامه‌ها، برخی مرورگرها نیز از ابزار مدیریت پسورد بهره می‌برند. به عنوان نمونه ابزار مدیریت پسورد در فایرفاکس و کروم به صورت یک خصوصیت درونی در این مرورگرها گنجانده شده است.

1. نرم افزار مدیریت پسورد KeePass

برنامه مدیریت پسورد keepass

کی پس یک برنامه سبک و متن باز است. نسخه رسمی‌ این برنامه برای مدیریت پسورد در ویندوز ساخته شده اما نسخه‌های غیررسمی‌ بی‌شماری از آن برای استفاده در سایر پلتفرم‌ها طراحی شده است.

برنامه KeePass اطلاعات شما را در یک فایل پایگاه داده ذخیره می‌کند. این فایل رمزنگاری شده از طریق یک پسورد اصلی یا یک فایل Keyfile قابل دسترسی است. کی پس برنامه‌ای بسیار ساده بوده و فاقد بسیاری از امکانات پیشرفته‌تر است که در برنامه‌های عموما پولی دیگر یافت می‌شود.

خصوصیت همگام سازی بین دستگاه‌های شما به صورت پیش فرض در این برنامه وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید به پایگاه داده مشابه برروی دستگاه‌های دیگرتان دسترسی داشته باشید می‌توانید به صورت دستی از سرویس‌هایی مانند دراپ باکس یا گوگل درایو استفاده کنید.

برنامه KeePass قادر به ذخیره سازی مواردی چون نام کاربری، پسورد و نیز یادداشت‌های اضافی است. برخی از نسخه‌ها از امکاناتی چون ایجاد پسورد، ذخیره اطلاعات کاربر در فرمت‌های دیگر، تایپ خودکار برای وارد کردن اطلاعات کاربری و افزونه‌ها برخوردارند.

دانلود برنامه KeePass برای ویندوز (رایگان) و مک/لینوکس (رایگان)

2. برنامه Bitwarden

برنامه مدیریت پسورد bitwarden

بیت واردن یک برنامه مدیریت پسورد متن باز دیگر است. این برنامه اطلاعات را به صورت آنلاین ذخیره می‌کند. سرور، کار همگام سازی را برای شما انجام می‌دهد و مانند کی پس نیازی به آپلود اطلاعات در سرویس‌های دیگر نیست. ابتدا باید در وبسایت برنامه Bitwarden ثبت نام کرده و سپس پلتفرم مورد نظر را انتخاب کنید.

برنامه Bitwarden از طیف بزرگی از پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند. این برنامه امکان مدیریت پسورد در ویندوز و مک و لینوکس و نیز نصب افزونه برای مدیریت پسورد در فایرفاکس و کروم و سافاری و اج را فراهم می‌کند. همواره در صورت نیاز به پیدا کردن پسوردهایتان می‌توانید به وبسایت برنامه Bitwarden نیز مراجعه کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.

دانلود برنامه Bitwarden (رایگان)

 

3. نرم افزار مدیریت پسورد LastPass

برنامه LastPass برخلاف گذشته، در همه پلتفرم‌ها و با قابلیت همگام سازی بین دستگاه‌های کاربر به صورت رایگان در دسترس است. نسخه پولی لست پس نیز همچنان وجود دارد و با امکانات اضافه عرضه می‌شود.

نسخه رایگان برنامه LastPass با تبلیغات همراه است اما این در برابر انبوه امکانات موجود برای مدیریت امن پسورد و دیگر اطلاعات کاربر به راحتی قابل چشم پوشی است. این برنامه علاوه امکان ذخیره پسورد، قابلیت ذخیره یادداشت را نیز دارد.

دانلود برنامه LastPass (رایگان)

 

4. برنامه 1Password

وان پسورد یکی از قدیمی‌ترین‌ها در میان نرم افزار های مدیریت پسورد است. وبسایت Androidauthority برنامه 1Password را در صدر بهترین برنامه های مدیریت پسورد اندروید قرار داده است. این برنامه پیش‌تر با قیمت بسیار بالاتری عرضه می‌شد اما حالا اشتراک‌های ارزان‌تری دارد. بر این اساس می‌توانید یک ماه اول را رایگان و سپس ماهیانه 2.99 دلار برای آن بپردازید.

وان پسورد اپلیکیشن‌های بسیار خوبی برای مدیریت پسورد در ویندوز و دیگر سیستم عامل‌ها دارد. اگر گوشی اندرویدی دارید می‌توانید برنامه مدیریت پسورد اندروید آن را نصب کنید. همین مساله در مورد دستگاه‌های مبتنی بر مک، لینوکس، iOS و سیستم عامل کروم صدق می‌کند. برنامه 1Password همچنین از افزونه‌هایی برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری بهره می‌برد.

همه اطلاعات شما با یک پسورد مرکزی و نیز یک کد مخفی، قبل از آپلود در سرورهای شرکت وان پسورد رمزنگاری می‌شود. این بدین معنی است که حتی اگر سرورها مورد نفوذ قرار گیرند باز هم امنیت اطلاعات کاربران مورد خدشه قرار نخواهد گرفت.

دانلود برنامه 1Password (یک ماه اول آزمایشی رایگان)

 

5. برنامه Dashlane

Dashlane یک نرم افزار مدیریت پسورد پولی است اما نسخه رایگان بسیار خوبی نیز دارد. با نسخه رایگان برنامه Dashlane می‌توانید تا 50 پسورد را در یک دستگاه ذخیره کنید. اما اگر بخواهید محدودیت تعداد پسورد و نیز همگام سازی با سایر دستگاه‌ها برداشته شود باید ماهیانه 3.33 دلار بپردازید.

این اپلیکیشن همچنین می‌تواند در ایجاد پسورد و نیز وارد کردن خودکار اطلاعات کاربری نیز به خوبی عمل کند. نسخه پولی نیز علاوه بر موارد بالا یک وی پی ان و نیز امکان بررسی دارک وب را در اختیار شما قرار می‌دهد. به لطف خصوصیت دوم، برنامه Dashlane با بررسی محتوای وب تاریک شما را از نشت یا دزدی اطلاعات باخبر می‌سازد.

دانلود برنامه Dashlane (رایگان)

اپلیکیشن های مدیریت پسورد اندروید و iOS

تقریبا تمام مواردی که در بالا معرفی کردیم، نسخه موبایل هم دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی برخی اپلیکیشن های مدیریت پسورد برای اندروید و iOS می‌پردازیم که می‌توانند انتخاب‌های دیگری براش شما باشند.

1. برنامه مدیریت پسورد Keeper؛ مدیریت پسورد اندروید و آیفون

Keeper یکی از نمونه‌های موفق اپلیکیشن های مدیریت پسورد برای اندروید و iOS است که با ارائه‌ی یک مکان امن، شما را قادر می‌سازد تا با ذخیره‌ی آیدی‌ها و رمز مربوط به هرکدام، برای همیشه از فراموشی رمزهای عبور در امان بمانید. در انتها با تنظیم یک رمزعبور برای ورود به این اپلیکیشن، می‌توانید تنها با به خاطر داشتن یک رمز، به تمام اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

برنامه مدیریت پسوورد Keeper

کیپر ویژگی‌های مفید دیگری مانند تاریخچه دارد تا در صورت ایجاد مشکل، نسخه قبلی سوابق را به شما نشان دهد. دسترسی اضطراری به 5 نفر از مخاطبان برای امکان دستیابی به پسوردهای شما از دیگر ویژگی‌های آن است.
Keeper یک ویژگی بسیار جالب نیز در نسخه‌ی آی او اس خود دارد که به کمک آن می‌توانید از شر همان یک رمز عبور کلی نیز رها شده و برای وارد شدن به اپلیکیشن از Touch ID دستگاه استفاده کنید. موضوع دیگری که توسعه دهندگان Keeper روی آن تاکید دارند، رمزگذاری شدن تمام اطلاعات با امن‌ترین متدهای روز است به طوری که Keeper را نه فقط یک صندوقچه‌ی قفل شده، بلکه یک محفظه غیر قابل نفوذ می‌دانند.برنامه Keeper با وجود آنکه تمرکز خود را روی نگهداری از رمزهای عبور گذاشته، در عین حال قادر به ذخیره و مخفی سازی عکس‌ها و ویدیوهای شخصی شما نیز است و می‌توانید از آن به عنوان یک صندوقچه‌ی امن برای فایل‌های شخصی خود استفاده کنید.

  • دانلود برنامه مدیریت پسورد Keeper برای: اندرویدiOS

2. اپلیکیشن مدیریت پسورد Enpass؛ بهترین نرم افزار مدیریت پسورد اندروید

Enpass یک اپلیکیشن مدیریت پسورد قدرتمند است. این برنامه تمام نیازهای اساسی شما را برطرف کرده و نسخه‌های مخصوص مک، ویندوز و لینوکس هم دارد. این برنامه هیچ هزینه اشتراکی ندارد که ویژگی خوبی محسوب می‌شود. علاوه براین، Enpass می‌تواند از اطلاعات شما فایل پشتیبان تهیه کرده و آن‌ها را بازیابی کند، از سیستم رمزنگاری 256 بیتی AES و همگام‌سازی بین پلتفرمی پشتیبانی می‌کند و شما حتی می‌توانید اطلاعات خود را از سایر اپلیکیشن های مدیریت پسورد به آن وارد کنید تا انتقال راحت‌تری داشته باشید.

مدیریت پسورد اندروید

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه وارد کردن خودکار رمزهای خود را در کادرهای مربوطه، فعال کنید. دانلود این برنامه رایگان است و تنها هزینه اولیه 10 دلاری برای باز کردن تمام ویژگی‌های آن نیاز است. سازندگان این برنامه، یک اپلیکیشن بتا هم دارند که در حال حاضر، ویژگی‌های جدیدی را تست می‌کنkد.

3. اپلیکیشن مدیریت پسورد mSecure

mSecure یک برنامه کراس پلتفرم است که روی ویندوز، مک، اندروید، iOS و ویندوز فون کار می‌کند. این برنامه ویژگی‌های کاربردی زیادی دارد که آن را به یکی از اپلیکیشن های مدیریت پسورد محبوب تبدیل کرده است. این برنامه تمام اطلاعات شما را برای اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها به یاد می‌سپارد و دفعه بعد، تنها با زدن یک انگشت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مدیریت پسورد آیفون

درست مانند Dashlane، برنامه mSecure چیزی فراتر از یک برنامه مدیریت پسورد ساده است. این اپلیکیشن از داده‌های شما هم محافظت می‌کند. رمزها، نام حساب‌ها و شماره کارت‌های اعتباری همگی با استاندارد AES-256 رمزنگاری شده و به صورت خودکار، روی ایمیل، حافظه اس‌دی و یا فضای ابری، بکاپ‌گیری می‌شوند. اگر کسی دستگاه شما را بدزد، mSecure یک ویژگی دارد که تمام داده‌ها را در صوت تشخیص دستکاری غیرعادی، حذف می‌کند. تنها نکته منفی درباره این اپلیکیشن، هزینه اولیه زیاد آن است؛ البته قیمت آن چندان بد نیست. بیشتر افراد از این اپلیکیشن راضی هستند و به نظر می‌رسد در بلندمدت، گزینه بهتری نسبت به Dashlane محسوب می‌شود.

  • دانلود اپلیکیشن مدیریت پسورد mSecure برای: اندروید | iOS

4. اپلیکیشن مدیریت پسورد aWallet

aWallet یکی از آن اپلیکیشن های مدیریت پسورد است که مدت زیادی در این عرصه حضور داشته است. این برنامه می‌تواند پسوردها، اطلاعات بانکی، کارت‌های اعتباری و سایر اطلاعات شما را ذخیره کند. همچنین قابلیت‌هایی مانند جستجو، آیکون‌های شخصی‌سازی شده و یک سیستم قفل خودکار هم وجود دارد. علاوه بر این‌ها، یک سازنده رمز هم وجود دارد تا نیازی برای فکر کردن و پیدا کردن رمز نداشته باشید؛ البته این یکی از ویژگی‌های پولی برنامه است.

مدیریت پسورد اندروید

این برنامه مدیریت پسورد تمام کارهایی که از چنین اپلیکیشنی انتظار دارید را انجام می‌دهد و از رمزنگاری AES و Blowfish هم پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن، همه کارها به بهترین نحو ممکن صورت می‌گیرند. شما می‌توانید این اپلیکیشن مدیریت پسورد را به صورت رایگان دانلود کنید و یا نسخه پرو آن را هم بخرید. قطعا اینکه نیازی به پرداخت همیشگی هزینه اشتراک وجود ندارد، یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن است.

  • دانلود اپلیکیشن مدیریت پسورد aWallet برای: اندروید | iOS

5. نرم افزار مدیریت پسورد Password Safe

وقتی صحبت از نرم افزار مدیریت پسورد در ایفون و اندروید می‌شود، Password Safe یک گزینه متوسط و در عین حال، مناسب است که می‌تواند انتخاب شود. این برنامه هیچ اتصالی با اینترنت ندارد و از رمزنگاری 256 بیتی هم پشتیبانی می‌کند که قطعا به شما احساس امنیت می‌دهد. Password Safe با زبان طراحی متریال ساخته شده که هم ظاهر بسیار خوبی دارد و هم عملکرد آن مناسب است.

مدیریت پسورد ایفون

شما می‌توانید پسوردهای خود را وارد این برنامه کرده و آن‌ها را برای جستجوی آسان‌تر، طبقه‌بندی کنید؛ شما حتی می‌توانید به راحتی و سرعت، رمزهای عبور جدیدی برای خود با استفاده از این برنامه مدیریت پسورد ایجاد کنید. علاوه بر این‌ها، برنامه Password Safe قابلیت پشتیبانی‌گیری خودکار هم دارد. اگر نسخه پروی این اپلیکیشن را با قیمت 3.99 دلار بخرید، قابلیت‌های بسیار بیشتری هم در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این برنامه با اینکه قوی‌ترین نیست، ولی هنوز هم یکی از گزینه‌های بسیار خوب محسوب می‌شود.

  • دانلود برنامه مدیریت پسورد Password Safe برای: اندروید | iOS

سخن پایانی

در این مطلب با دلایل استفاده از برنامه های مدیریت پسورد آشنا شدیم. این برنامه‌ها نه تنها کار ما را آسان‌تر می‌کنند، بلکه با قابلیت‌هایی که دارند، می‌توانند خیال ما را از نحوه مدیریت رمز گوگل راحت کنند. در ادامه مطلب هم به معرفی چندین اپلیکیشن مدیریت پسورد برای کامپیوتر و همچنین اندروید و آیفون پرداختیم. شما کدام برنامه را ترجیح می‌دهید؟ آیا از برنامه های مدیریت پسورد ایرانی استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را می‌توانید در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو