آشنایی با مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام (Qualcomm X80 5G Modem)

آشنایی با مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام (Qualcomm X80 5G Modem)


منبع: پلازا

2

1402/12/19

13:26


آشنایی با مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام (Qualcomm X80 5G Modem)

مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام این روز ها یکی از بحث های داغ دنیای تکنولوژی است. مودمی جدید که می تواند تضمین کننده برقراری ارتباطات ماهواره ای باشد. البته باید گفت این مودم با تصور خیلی از ما از مودم تفاوت دارد. در این مقاله از پلازا قرار است Qualcomm Snapdragon X80 5G را به طور کامل بررسی کنیم.

عموم ما وقتی نام مودم به گوش ما می خورد یاد دستگاهی با یکی دو آنتن می افتیم که می تواند یک اینترنت بی دردسر و ارزان و خوب را برای ما فراهم کند. اما باید گفت اصطلاح مودم برای قطعات دیگری هم به کار می رود. در واقع مودم ها دستگاه هایی هستند که می توانند زیرساخت های لازم برای برقراری ارتباط را برای ما فراهم کنند. حالا این دستگاه ها می توانند به اندازه یک مودم دو آنتنه بزگ باشند، یا یک تراشه کوچک با معماری ۴ نانومتری در یک تلفن همراه. در خصوص مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام باید گفت با مودمی از نوع دوم طرفیم. در واقع این نوع از مودم ها را RF-Modem می نامیم که کار آنها برقراری ارتباط از راه دور با سرعتی بسیار بالا می باشد.

در اینجا لازم است قبل از اینکه به سراغ بررسی مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام برویم و ببینیم که چه ویژگی هایی دارد، کمی در مورد اینکه اصلا این خانواده از مودم ها چه هستند و قرار است چه کاری را برای ما انجام دهند بیشتر صحبت کنیم. پس در ادامه کار را با معرفی RF-Modem ها می پردازیم.

فهرست مطالب

RF-Modem چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در علوم مهندسی کامپیوتر و الکترونیک، برقراری ارتباطات یکی از مهمترین اصول است که می توان گفت در سال های گذشته پیشرفت و گرورش داشته است و خیلی از پیشرفت های دیگر را در این زمینه ها میسر ساخته است. در صورتی که شما بخواهد یک سیستم کامپیوتری پیشرفته داشته باشید که از نظر جغرافیایی توزیع شده باشد، به بستری نیاز دارید که بتواند این ارتباط را فراهم کند. اولین بستری که برای این ارتباط فراهم شد، خطوط تلفن بودند. شبکه های اینترنتی دیال آپ که با سرعت پایینی کار می کردند از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط استفاده می کردند. بعد از خطوط تلفن شبکه های کابلی و در پی آن شبکه های بیسیم وارد دنیای کامپیوتر شدند و مورد بعدی که خیلی هم بازدهی خوب و بهتری داشت، شبکه های سلولار یا همان آنتن های موبایل بودند.

مودم ها در واقع دستگاه هایی بودند که می توانستند اطلاعات را از طریق این بستر های انتقال اطلاعات رد و بدل کرده و آنها را برای سیستم های مختلف ترجمه کنند. این دستگاه های سخت افزاری انواع مختلفی دارند. مودم های قدیمی تر که با اینترنت دیال آپ کار می کردند، یک بورد کامپیوتری بودند که داخل کیس نصب می شد و یک سیم تلفن به آن متصل می شد. مودم های ADSL ساختار متفاوتی دارند و این روز ها در خیلی از خانه ها پیدا می شوند، اما RF Modem ها هم یکی از همین مودم ها هستند با این تفاوت که خیلی ملموس نیستند و نمی توان به صورت ظاهری آنها را دید.

RF-Modem چیست و چه کاری انجام می دهد

اصطلاح RF Modem در واقع کوتاه شده عبارت Radio Frequency Modem است که می تواند از طریق امواج رادیویی ارتباط از راه دور را برای ما برقرار کند. در واقع این همان اتفاقی است که در شبکه های سلولار و موبایل ها هم می افتد. در همین موبایلی که دارید یک RF Modem وجود دارد که می تواند این کار را برای شما انجام دهد. از نظر ظاهری شما می توانید با سرچ کردن RF Modem نمونه هایی از ان را ببینید، اما در خصوص مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام باید گفت یک قطعه نیست که بتوان آن را به صورت مجزا دید. در واقع این تراشه ها به صورت Integrated یا مدار مجتمع در داخل بردهای موبایل کار می شوند و از سایر بخش های سخت افزاری جدا نیستند.

در ادامه مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام که یکی از RF Modem های پر سر و صدا و مهم امروزی است را با هم بررسی خواهیم کرد.

معرفی مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام

همانطور که در بخش قبل هم توضیح دادیم مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام یکی از RF Modem های جدیدی است که شرکت کوالکام آن را توسعه داده است و می تواند ارتباطات را با ویژگی هایی متعدد و سرعت خیلی بالاتر از سایر تراشه های موجود در بستر 5G به کاربران ارائه دهد. در واقع این تراشه که به تازگی معرفی شده است، قرار است جایگزین نمونه های قبلی آن، یعنی اسنپدراگون X70 و X75 شود.

از مودم X70 در دستگاه هایی مانند آیفون ۱۵ پرو و همینطور سایر دستگاه های آیفون سری ۱۵ استفاده شده است و مسئولیت آنتن دهی در این گوشی های پرچمدار 5G را با وجود اینکه حتی تراشه آنها از نوع اسنپدراگون نیست و خود اپل آنها را ارائه داده است، بر عهده دارند. همینطور مدل X75 در گوشی های پرچمدار بزرگ دیگری مانند نوبیا Z60 اولترا کار شده است که یکی از بهترین های نوبیا می باشد. اما در مورد X80 باید گفت که هنوز در دستگاه خاصی از آن استفاده نشده و قرار است که در ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود و در اختیار تولیدکنندگان این قطعات قرار بگیرد.

معرفی مودم ۵G اسنپدراگون X80 کوالکام

این تراشه ویژگی ها خوبی دارد که می تواند علاوه بر موبایل ها و دستگاه هایی از این دست روی خودرو ها، دستگاه های صنعتی، حوزه اینترنت اشیا، عینک ها و تجهیزات واقعیت افزوده و خیلی از این موارد فعال باشد. همینطور ویژگی اصلی مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام که باعث شده است این تراشه تا حد زیادی سر و صدا به پا کند، قابلیت برقراری ارتباط ماهواره ای مستقیم است. در این خصوص در بخش بعدی به صورت کامل صحبت خواهیم کرد و ویژگی های آن را بازگو می کنیم.

ویژگی های مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام

در این قسمت قرار است با هم کلیدی ترین امکانات و مشخصه های مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام را بررسی کنیم و ببینیم تفاوت آن با تکنولوژی های پیشین در چیست که تا این اندازه یک تراشه خاص شده است. مهمترین مواردی که می توان برای این ویژگی ها معرفی کرد از این قرارند:

برقراری ارتباط ماهواره ای

تلفن های ماهواره ای یکی از دیوایس هایی هستند که می توانند در هر نقطه ای از کره زمین قابلیت یک تماس امن و بدون رهگیری را برای شما فراهم کنند. قطعا شما تلفن های سیاه با آنتن های بزرگ را در فیلم های مختلف دیده اید! کاری که مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام برای ما می کند این است که همین موبایلی که در دست دارید را به یکی از این تلفن ها تبدیل می کند. البته نمی توان گفت که موبایل فعلی ما قرار است آپدیت شود و ما نیاز به دستگاهی جدید داریم تا بتوانیم از این ویژگی استفاده کنیم.

این کار در این تلفن به وسیله پشتیبانی از پروتکلی به نام NB-NTN انجام می شود. NB یا همان باند باریک، یک ارتباط رادیویی است که می تواند بین دستگاه های مختلف برقرار شود. NTN نیز معنای ایستگاه های زمینی را می دهد. در واقع ساختار ارتباط در مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام به این صورت است که با واسطه قرار دادن ارتباط ماهواره ای با دسترسی باند باریک، می تواند به سایر ایستگاه های زمینی دسترسی داشته باشد. تصویر زیر می تواند این موضوع را کاملا نمایش دهد:

برقراری ارتباط ماهواره ای

 

سرعت بسیار بالا

یکی دیگر از موارد مهم که می تواند برای خیلی از دارندگان آن یک مزیت ویژه به حساب بیاید، پهنای باند بالایی است که این تراشه می تواند داشته باشد. مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام می تواند کار دانلود اطلاعات را تا سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و آپلود اطلاعات را تا ۳.۵ گیگابایت بر ثانیه پوشش دهد. البته باید گفت ارائه این کیفیت ها بسته به اپراتور هایی که سرویس را ارائه می دهند هم دارند. این امکان در مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام به وسیله استفاده از ۶ آنتن مجزا فراهم شده اند که هر کدام از آنها می توانند مانند یک بازوی فعال در این کار بخشی از داده ها را دریافت کرده و سرعت را تا این اندازه بالا ببرند.

البته باید گفت که در مورد این انتقال، یک هوش مصنوعی قدرتمند نیز وجود دارد که می تواند این حجم از داده را با سرعت بالایی پردازش کرده و این امکان را در اختیار تلفن های همراه قرار دهند که این حجم از اطلاعات را پردازش نمایند. در ادامه این مورد را بررسی می کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی

کوالکام یکی از شرکت هایی است که با گسترش هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳، تمام هم و غم خود را روی این گذاشت که تراشه هایی که برای سال ۲۰۲۴ ارائه می کند، امکانات کامل برای بررسی برنامه های مورد نیاز در شبکه های عصبی را دارا باشند؛ علاوه بر این، کمک گرفتن از هوش مصنوعی در عملکرد خود تراشه ها نیز یکی دیگر از مسائل مهمی بود که توسط این تولید کننده چیپ قدرتمند دنبال شد و نتیجه آن را می توانیم در مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام ببینیم.

بهبود مصرف برق

بهبود شرایط مصرف برق یا همان Power Efficiency یکی دیگر از ویژگی های است که در مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام به حد اعلای خود رسیده است. آنتن موبایل و کم و زیاد شدن آن یکی از مواردی است که می تواند تاثیر زیادی در مصرف باتری گوشی شما داشته باشد. در خیلی از مواقع که شارژ باتری کم است، یکی از توصیه ها برای اینکه باتری بیشتر دوام بیاورد این است که گوشی را روی حالت پرواز قرار دهیم. پیشتر این موارد را در مقاله بهینه سازی مصرف باتری گوشی این موارد را بررسی کرده بودیم. در واقع قطعه ای که باتری را برای آنتن مصرف می کند، همین مودمی است که در گوشی قرار دارد.

ویژگی های مودم ۵G اسنپدراگون X80 کوالکام

مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام طوری بهینه سازی و طراحی شده است که در آن مصرف باتری به حداقل برسد. البته با وجود ارتباطات ماهواره ای و هوش مصنوعی، در بهترین حالت هم نمی توان گفت که با یک سیستم آنتن دهی کم مصرف طرف هستیم، اما باز هم عملکردی که در آزمایشات از خود نشان داده است، فراتر از حد انتظار بوده است.

نتیجه گیری

مودم های داخل گوشی در واقع همان قطعه ای هستند که وظیفه برقراری ارتباط و آنتن دهی در دستگاه شما را بر عهده دارند و مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام یکی از همین مودم هاست که توسط شرکت کوالکام توسعه یافته است. هدف از توسعه این مورد نسل ۷، دسترسی به اینترنت پرسرعت 5G، برقراری ارتباط ماهواره ای و همینطور بهینه سازی مصرف برق بوده است که به واسطه استفاده از ارتباطات باند باریک، و همینطور هوش مصنوعی توانسته است ویژگی های خارق العاده ای مانند سرعت دانلود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و ارتباط مستقیم با ماهواره را فراهم کند. در صورتی که در مورد این دستگاه و ویژگی هایی که دارد سوال یا نظری داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو