امولسیفایر چیست؟ معرفی انواع امولسیفایر پرکاربرد در زندگی ما

1

1402/12/19

22:53


امولسیفایرها که به عنوان عامل امولسیون‌کننده نیز شناخته می‌شود، ماده‌ای است که به ترکیب دو مایعی که معمولاً با هم مخلوط نمی‌شوند، مانند روغن و آب، کمک می‌کند. این کار را با داشتن سر آب دوست (آب دوست) و دم آبگریز (روغن دوست) انجام می‌دهد. در واقع عامل اتصال دهنده هستند که در محصولاتی مانند غذاهای فراوری شده، شوینده ها و محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

به طور کلی در هر یک از افزودنی‌های شیمیایی متعدد که باعث تعلیق یک مایع در مایع دیگر می‌شود، مانند مخلوط روغن و آب در مارگارین، شیرینی، بستنی و سس سالاد می‌توان به قطعیت وجود امولسیفایر پی برد. تعدادی از این مواد از جلبک ها مشتق می شوند که از جمله آنها می توان به آلژین، کاراگینان و آگار آگار اشاره کرد. بدون وجود ماده فوق بسیاری از محصولات غذایی ازجمله بستنی و کلوچه قوام یکسان و ماندگاری طولانی مدت ندارند. از مضرات مصرف بیش از حد امولسیفایرها می توان افزایش التهاب، برهم خوردن سلامت روده و سرطان اشاره کرد.

اسپن ۲۰

اسپن ۲۰ یا  سوربیتان مونولورات مایع چسبناک زرد کهربایی یا نیمه جامد بدون بو است که به دلیل دارا بودن خواص امولسیفایر (کاهش کشش سطحی) می‌تواند به عنوان پخش‌کننده، عامل مرطوب‌کننده، تثبیت‌کننده و تسهیل حلالیت برخی ترکیبات در فرمولاسیون های دارویی مورد استفاده قرار گیرد. حوزه کاربرد این ماده متفاوت و طیف وسیعی از محصولات آرایشی بهداشتی، محصولات غذایی، تولید پلاستیک و صنعت نساجی را در بر می گیرد.

اسپن ۸۰

اسپن ۸۰ یا مونو اولئات سوربیتان یک سورفکتانت غیریونی است که با امولسیفایر‌های مختلف سازگار است. همین خاصیت موجب گردیده تا در فرمولاسیون آفت کش ها، محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارویی و محصولات صنعتی به کار برده شود. توزیع یکنواخت آب و اجزای روغن که مشخصه اصلی امولسیفایر هاست در بهبود عملکرد تولید محصولاتی ازجمله خامه ها، محصولات نانوایی، کرم ها، شامپوها، نرم کننده ها، لوسیون ها، الیاف و پارچه ها نقش عمده ای ایفا نموده است.

جهت اطلاع از قیمت و خرید اسپن ۸۰ می‌توانید از مسولین فروش شرکت بهبود شیمی هامون مشورت بگیرید.

اسپن ۶۵

اسپن ۶۵ و یا تری استئارات سوربیتان یک نوع پلی سوربات محسوب می‌شود که به شکل ماده جامد مومی مایل به زرد و بدون بو موجود می باشد. Sorbitan Tristearate یک تری استر از اسید استئاریک و انیدریدهای هگزیتول است که از سوربیتول به دست می آید. یکی از ویژگی‌های برجسته اسپن ۶۵، خاصیت امولسیون کنندگی (تثبیت امولسیون های روغن در آب) و تثبیت کنندگی است که موجب بهبود بافت و قوام و پایداری محصولات تولید شده مانند کیک و شیرینی، سس، بستنی، کرم ها، لوسیون ها، شوینده های آرایشی بهداشتی و تولیدات پلاستیکی، می شود.

اسپن ۶۰

اسپن ۶۰ و یا سوربیتان مونو استئارات یک سورفکتانت و امولسیفایر غیر یونی است که به دلیل خاصیت امولسیون کنندگی جهت ایجاد مانع رطوبت استفاده می شود. این ماده نسبت به اسپن ۲۰ چربی دوست تر است به همین دلیل در محصولاتی که نیازمند بافت خامه ای بیشتری است به کار برده می شود. محصولاتی و از جمله: دسرها، پودینگ، کیک، خامه های غیر لبنی، روکش های شکلاتی، کرم ها، لوسیون ها، تولیدات پلاستیکی، جوهرها و رنگ ها، آفت کش ها، الیاف و منسوجات و برخی از انواع آزمایشات.

PGPR

PGPR  یا پلی گلیسرول پلی رسینولئات مخفف (Polyglycerol polyricinoleate ) یک امولسیفایر رایج در صنایع غذایی است که از گلیسرول و اسید‌های چرب (مانند روغن کرچک و یا روغن سویا) ساخته شده است. این مایع چسبناک قهوه ای روشن با خاصیت چربی دوستی خود موجب کاهش ویسکوزیته محصولات غذایی مانند شکلات گردیده و سایر محصولات غذایی گردیده و حجم آن ها را افزایش می دهد. علاوه بر صنعت غذایی در تولید محصولات دارویی و آرایشی بهداشتی ازجمله نرم کننده های مو، منسوجات، مخلوط های پلیمری و … کاربرد گسترده ای دارد. سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف این ماده را به میزان کم بدون خطر و مجاز دانسته است.

خرید PGPR از شرکت بهبود شیمی هامون

پلی سوربات ۸۰

توئین ۸۰ که با نام پلی سوربات ۸۰ نیز شناخته می شود یک مایع زردرنگ است که موجب تسریع حل شدن اجزا در حلال می شود. حلالیت این ماده در آب کمی بیشتر از حلالیت توئین ۲۰ است به طوری که با مقادیر بیشتری از روغن ها و چربی ها ترکیب می شود. پلی سوربات ۸۰ درواقع یک امولسیفایر غذایی و یک سورفکتانت صنعت آرایشی بهداشتی است که به جز موارد نادر تاکنون عوارض شایع و قابل توجهی برای این ماده ذکر نشده و  همین امر سبب کاربرد گسترده آن در صنعت غذایی، دارویی، آزمایشگاهی، کشاورزی، چاپ و …. گردیده است. از جمله این موارد شامل: تولید بستنی و سس، کرم و لوسیون، پرورش سلول آزمایشگاهی، شامپو و محصولات مراقبت پوستی، تولید واکسن، محصولات نفتی، نساجی و رنگرزی. در تمامی این موارد خاصیت امولسیون سازی و پایدارکنندگی توئین ۸۰ دلیل کاربرد اصلی آن بوده است.

خرید پلی سوربات 80

پلی سوربات ۶۰ (توئین ۶۰)

توئین ۶۰ که با نام پلی سوربات ۶۰ نیز شناخته می شود ژل نیمه مات مایل به زرد است که مانند توئین ۸۰ نوعی امولسیفایر در ترکیب اجزای آب و روغن در محصولات تولیدی است. موارد مصرف این ماده طیف وسیعی از محصولات آرایشی بهداشتی تا مواد غذایی را در بر می گیرد. به طور مثال در تهیه و تولید لوسیون ها وکرم ها موجب رطوبت رسانی بیشتر و ایجاد بافت یکسان می گردد. همچنین محصولاتی از قبیل خامه، سس، بستنی، دسر و انوان نان بدون این ماده امولسیون کننده از پایداری کمتری برخوردار هستند و بافت یکنواخت و یکسانی ندارند.

پلی سوربات ۲۰ (توئین ۲۰)

توئین ۲۰ که با نام پلی سوربات ۲۰ نیز شناخته می شود یک افزودنی غذایی به صورت مایع زرد رنگ است که به دلیل خاصیت امولسیون کننده می تواند عامل تسریع عملکرد حلال های مواد مختلف مانند روغن ها و ویتامین های محلول در روغن باشد. البته نسبت به توئین ۸۰ ضعیف تر است اما به طور کلی آبدوست بودن این امولسیفایر در مواردی می تواند نقش مرطوب کنندگی  در سوسپانسیون های خوراکی  را ایفا کند. ازجمله موارد کاربرد ماده فوق می توان روان کننده الیاف، محصولات ضددرد و ضد رماتیسم، تولید محصولات غذایی ازقبیل انواع دسرها و سس ها و … می باشد.

گلیسیرین مونو استئارات ۹۰ (GMS 90)

گلیسیرین مونو استئارات ۹۰ که حاصل ترکیب گلیسرول و اسیداستئاریک است به شکل گلوله های سفید موجود می باشد. ویژگی بارز و اصلی این ماده امولسیون کنندگی و ایجاد ثبات در عملکرد محصولات آرایشی بهداشتی و غذایی می باشد.  به طور مثال در محصولات مراقبت پوستی موجب پراکندگی رطوبت به طور یکسان و تأثیر بهتر بر روی پوست و مو می گردد. با توجه به این موضوع که امولسیفایرها نقش روان کنندگی و یکنواخت سازی دارند لذا محصولاتی اعم از رنگ ها، روان کننده ها، نرم کننده ها و مصنوعات پلاستیکی دارای مقادیری از ماده فوق می باشند.

گلیسیرین مونو استئارات ۴۰

گلیسیرین مونو استئارات ۴۰ که با عنوان GMS نیز شناخته می شود یک ترکیب شیمیایی مشتق شده از اسید استئاریک و عامل امولسیون کننده، غلیظ کننده و تثبیت کننده در محصولات غذایی و دارویی می باشد. ویژگی های این پودر سفیدرنگ بدون بو سبب گردیده تا در صنایع مختلف غذایی مانند پخت نان و کیک، بستنی، مربا، دسرها، نوشیدنی های گازدار، لبنیات استفاده شود. علاوه براین کاربرد آن در کرم ها و لوسیون ها سبب گردیده تا رطوبت آن ها جذب پوست شده و به طور یکسانی جذب گردد. این افزودنی غذایی دارویی نه تنها به روان کردن بلکه به پایداری محصولات تولید شده نیز کمک می کند و نوعی ماده افزودنی نگهدارنده محسوب می گردد.

کاربردهای گلیسیرین مونو استئارات 40

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو