معرفی فیلم Poor Things + شاهکار یا یک سوتفاهم؟

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/20

05:18


Poor Things یکی از جدیدترین آثار سینماست که در آن اما استون به ایفای نقش پرداخته و همه‌چیز درباره این فیلم با دوگانگی مواجه شده است. بسیاری آن را یک …

Poor Things یکی از جدیدترین آثار سینماست که در آن اما استون به ایفای نقش پرداخته و همه‌چیز درباره این فیلم با دوگانگی مواجه شده است. بسیاری آن را یک شاهکار خطاب کرده و بسیاری آن را یک اثر بی سر و ته معرفی کرده‌اند. در ادامه با تاپ ناز همراه شوید تا نگاهی بر این فیلم داشته باشیم.

داستان کامل فیلم بیچارگان درباره چیست؟

در لندن ویکتوریایی، دانشجوی پزشکی یعنی مکس مک‌کندلز دستیار جراح عجیب و غریب گادوین بکستر می‌شود. او عاشق فرزندخوانده گادوین، زنی جوان با رفتارهای کودکانه به‌نام بلا می‌شود. گادوین فاش می‌کند که این زن باردار بود و با پریدن از روی پل خودش را کشته‌است. گادوین مغز این زن را با مغز جنین متولدنشده او جایگزین کرد و در نتیجه او ذهن نوزادی داشت و نامش را بلا بکستر نهاد.

مکس با تشویق گادوین از بلا تقاضای ازدواج می‌کند. بلا می‌پذیرد، اما همان‌طور که هوش او به سرعت رشد می‌کند، در مورد دنیای بیرون و خودش کنجکاو می‌شود. او با کاوش در بدن خود، خودارضایی و لذت جنسی را کشف می‌کند. او با دانکن ودربرن، یک وکیل فاسد که بکستر او را برای قرارداد ازدواج استخدام کرد، فرار می‌کند. گادوین که تصمیم می‌گیرد بلا را رها کند، آزمایش جدیدی را با زن جوانی به نام فلیسیتی آغاز می‌کند که بسیار کندتر از بلا بالغ می‌شود.

بلا و دانکن به سفر بزرگی می‌روند که از لیسبون آغاز می‌شود. هنگامی که کنترل بلا برای دانکن دشوار می‌شود، دانکن او را به‌صورت قاچاقی به یک کشتی تفریحی می‌برد. بلا با مسافران مارتا و هری دوست می‌شود و آن دو ذهن او را به روی فلسفه باز می‌کنند. دانکن تلاش می‌کند تا رشد او را متوقف کند اما بی‌نتیجه است. او خشمگین می‌شود و به مشروب‌خوری و قمار می‌پردازد. بلا در حین توقف در اسکندریه شاهد رنجش فقرا است و مضطرب می‌شود. او پول برنده‌شده در مسابقهٔ دانکن را به اعضای بی‌وجدان خدمه می‌سپارد، که به دروغ قول می‌دهند پول را به نیازمندان بدهند. بلا و دانکن قادر به پرداخت هزینهٔ باقیمانده سفر نیستند، و …

بازیگران این فیلم چه کسانی هستند؟

اما استون

اما استون

امیلی جین استون بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. استون تاکنون نامزد و برنده جوایز متعددی از جمله اسکار، بفتا و گلدن گلوب شده‌است. در سال 2017، وی دریافت‌کننده بیش‌ترین دستمزد در بین بازیگران زن بود.

نام استون دو بار در سال‌های 2013 و 2017 در میان 100 ستاره ثروتمند فوربز قرار گرفت. وی همچنین در سال 2017 از سوی مجله تایم به عنوان یکی از 100 فرد تأثیرگذار در جهان انتخاب شده‌است.

نخستین تجربه سینمایی خود در فیلم خیلی بد بازی کرد که با استقبال منتقدان همراه بود و در گیشه نیز به فروش خوبی رسید. او سپس با حضور در فیلم موفق سرزمین زامبی‌ها توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. در سال 2010، استون به عنوان نقش اول در فیلم مثل آب خوردن ظاهر شد که برای وی نامزدی گلدن گلوب و بفتا را در پی داشت. این موفقیت‌ها با حضور در دو فیلم خدمتکاران (2011) و عشق، احمقانه، دیوانه‌وار تداوم یافت.

استون در سال 2012، نقش گوئن استیسی را در فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز و دنباله آن که در سال 2014 اکران شد ایفا کرد. بازی در فیلم کمدی‌سیاه بردمن باعث شد تا استون نخستین نامزدی اسکار خود را به‌دست بیاورد.

استون برای تهیه‌کنندگی و بازی در فیلم فانتزی بیچارگان نامزد دو جایزه اسکار شد.

مطلب مشابه: معرفی فیلم وانکا؛ داستان فیلم، بیوگرافی بازیگران و اطلاعات جالب درباره آن

مارک رافلو

مارک رافلو

مارک آلن رافلو بازیگر آمریکایی است. او بازیگری را در اوایل دهه 1990 آغاز کرد و برای حضور در نمایش این جوانان ما و فیلم درام می‌توانی روی من حساب کنی شناخته شد.

او نقش اصلی کمدی‌های عاشقانه رفتن از 13 به 30 و درست مثل بهشت و تریلرهای در برش، زودیاک و جزیره شاتر را به عهده داشت. او در نقش مکمل فیلم علمی تخیلی عاشقانه درخشش ابدی یک ذهن پاک نیز حضور داشت.

رافلو برای نقش مکملش در نمایش برادوی برخیز و بخوان! در سال 2006 نامزد دریافت جایزه تونی شد. او برای ایفای نقش بروس بنر / هالک در فیلم‌های ابرقهرمانی دنیای سینمایی مارول شامل انتقام‌جویان، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و انتقام‌جویان: پایان بازی به شهرت بین‌المللی دست یافت.

رافلو برای ایفای نقش اهداکننده اسپرم در کمدی-درام بچه‌ها حالشان خوب است دیو شولتز در فیلم زندگی‌نامه‌ای فاکس‌کچر (2014)، مایکل رزندس در درام اسپات‌لایت (2015) و وکیلی فاسد در بیچارگان (2023) نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

ویلم دفو

ویلم دفو

ویلیام جیمز دفو بازیگر آمریکایی است. او جوایز مختلفی از قبیل جام ولپی بهترین بازیگر مرد را کسب کرده و همچنین نامزد دریافت چهار جایزه اسکار، چهار جایزه گلدن گلوب و یک جایزهٔ فیلم بفتا بوده‌است.

دفو یکی از اعضای اولیه کمپانی تئاتر تجربی د وستر گروپ بود و فعالیت سینمایی خود را در وسترن دروازه بهشت آغاز کرد اما نقش او در این فیلم حذف شد.

دفو نقش اصلی فیلم موتورسواری بی‌عشق (1982) را بر عهده داشت و سپس نقش اصلی آنتاگونیست فیلم‌های خیابان‌های آتشین (1984) و زیستن و مردن در لس آنجلس (1985) را ایفا کرد.

او برای بازی در فیلم جوخه (1986) نامزد دریافت جایزه اسکار شد. در سال 1988، دفو در میسیسیپی می‌سوزد ایفای نقش کرد و همچنین نقش عیسی را در فیلم آخرین وسوسه مسیح به تصویر کشید؛ این دو فیلم در آن زمان جنجالی بودند.

او برای به تصویر کشیدن ماکس شرک در فیلم ترسناک سایه خون‌آشام بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

دفو نقش نورمن آزبورن / گرین گابلین را در فیلم ابرقهرمانی مرد عنکبوتی (2002) و دنباله‌هایش مرد عنکبوتی 2 (2004) و مرد عنکبوتی 3 (2007) ایفا کرد. او این نقش را در مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (2021) بازآفرینی کرد و به‌دلیل طولانی‌ترین حضور یک ابرشرور لایواکشن مارول نامش در رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

او در فیلم‌های روزی روزگاری در مکزیک، تریپل اکس: دولت متحد و تعطیلات مستر بین نقش افراد شرور را ایفا کرد. دفو برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های پروژه فلوریدا و بر دروازه ابدیت بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

رامی یوسف

رامی یوسف

رامی یوسف استندآپ کمدین و نویسنده آمریکایی با تبار مصری است. بازی او در مجموعه تلویزیونی رامی برایش یک نامزدی در جایزه گلدن گلوب 2019 به ارمغان آورد.

از فیلم یا سریال‌هایی که او در آن ایفای نقش کرده می‌توان به نگران نباشید، او با پای پیاده زیاد دور نخواهد شد (2018)، بیچارگان (2022) و آقای ربات (2017) اشاره کرد.

مارگارت کوالی

مارگارت کوالی

سارا مارگارت کوالی بازیگر آمریکایی است. او به واسطه حضور مادرش، اندی مک‌داول در عرصه بازیگری، در کودکی با حضور در کلاس‌های رقص باله به عنوان یک بالرین آموزش دید و مدت کوتاهی حرفه مدلینگ را دنبال کرد.

او نخستین بار با بازی در نقش کوتاه فیلم درام پالو آلتو (2013) مقابل دوربین رفت و اندکی بعد به دلیل بازی در نقش نوجوانی مشکل‌دار در مجموعه درام بازماندگان از شبکه اچ‌بی‌او به شهرت رسید.

کوالی برای به تصویر کشیدن بازیگر و رقصنده، ان راینکینگ، در مینی‌سریال زندگی‌نامه‌ای فاسی/وردون (2019) در اف‌ایکس مورد تحسین قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده شد.

او در فیلم‌های مردان خوب (2016)، دفتر مرگ (2017) و روزی روزگاری در هالیوود (2019) حضور داشته و نیز صداپیشه بازی ویدئویی دث استرندینگ بوده‌است. او در سال 2021 برای بازی در نقش اصلی مینی‌سریال خدمتکار از نتفلیکس مورد تحسین قرار گرفت.

کارگردان این فیلم کیست؟

یورگوس لانتیموس

یورگوس لانتیموس

یورگوس لانتیموس کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل یونان است. وی از سال 2001 میلادی مشغول فعالیت بوده‌است.

لانتی‌موس با ساختنِ فیلمِ دندان نیش موفق شد جایزه جشنواره کن برای کارهای نو را از آنِ خود کند. این فیلم همچنین در رشته جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان کاندیدای جایزه اسکار سال 2010 شد.

فیلم خرچنگ در سال 2015 برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن 2015 شد. او برای سوگلی (2018) نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

گیشه

تا 27 فوریه 2024، بیچارگان 33.1 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و نیز 68.8 میلیون دلار در سایر کشورها فروش داشته‌است که فروش جهانی آن در کل به 101.8 میلیون دلار رسیده‌است.

این فیلم در آخر هفته افتتاحیه محدودش از 9 سالن سینما 640 هزار دلار به دست آورد که میانگین هر سالن 71 هزار دلار (رتبه سوم بهترین فروش در 2023) بود.

با گسترش به 82 سینما در آخر هفته بعد، این فیلم 2.2 میلیون دلار فروش داشت و در رده دهم قرار گرفت. در آخر هفته سوم، این فیلم 2.4 میلیون دلار از 800 سالن سینما و در مجموع 3.4 میلیون دلار در چهار روز کریسمس به دست آورد.

پس از اعلام 11 نامزدی اسکار، این فیلم از 900 سالن به 2.300 سالن در هشتمین هفته اکران خود رسید و 3.08 میلیون دلار فروش داشت که افزایشی 43 درصدی نسبت به آخر هفته قبل بود.

واکنش منتقدان

واکنش منتقدان

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪93 از 339 بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز 8.6 را در اختیار دارد.

اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «بیچارگان که بسیار مبتکرانه و بهتر از حد معمول است، اثر ممتازِ عجیب و غریبِ هوشمندانه‌ای برای کارگردان یورگوس لانتیموس و ستاره اما استون محسوب می‌شود.»

این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر 61 منتقد امتیاز 87 از 100 را کسب کرده که نشان‌گر «تحسین همگانی» است.

تماشاگرانی که توسط سرویس سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند به این فیلم نمره «A−» در مقیاس A+ تا F دادند، و آنهایی که توسط پست‌ترک نظرسنجی شدند نمره کلی 68 درصد مثبت را به آن دادند و 75 درصد از آن‌ها گفتند که قطعاً این فیلم را توصیه می‌کنند.

استفانی زاکارک در مجله تایم نوشت که بیچارگان «بهترین فیلم لانتیموس تا به امروز است، تصویری عجیب و زیبا که سخاوتمندی را هم به شخصیت‌هایش و هم به مخاطبان گسترش می‌دهد.» او اجرای استون را «شگفت‌انگیز» خواند.

پیتر بردشاو از گاردین آن را یک «حماسه طنزگونه خوش‌ذوق» خواند و افزود که استون یک «اجرای خنده‌دارِ فراتر از حد معمول» ارائه کرده‌است.

تمرینات اما استون برای این نقش

استون در آماده شدن برای نقش خود، کلاس‌های رقص را گذراند و موهای خود را مشکی کرد. به گفته او، تغییر رنگ مو تصادفی بود. لانتیموس گفت که موهای تیره آنقدر با رنگ روشن استون در تضاد است که آنها موافقت کردند که با این ظاهر ساخت فیلم را ادامه دهند.

استون در توصیف شخصیت بلا، جذب این ایده شد که زنی را دوباره متولد شده با ذهنیتی آزاد و عاری از فشارهای اجتماعی به تصویر بکشد. استون به ویژه از عدم شرمندگی بلا در رابطه با تجربیاتش قدردانی کرد.

شخصیت پردازی

در بحث شخصیت‌پردازی‌های مردانه، لانتیموس اذعان داشت در حالی که هر شخصیت مرد متفاوت بود و انگیزه‌های فردی خود را داشتند، هر کدام نشان‌دهنده نگرش‌های مردانه معمولی از فضای ویکتوریایی داستان بودند. لانتیموس اظهار داشت: «من حدس می‌زنم تغییراتی وجود دارد، اما در این فیلم، تمایل کلی برای کنترل [بلا] وجود دارد—حتی اگر این کار به روشی دلسوزانه یا ظریف انجام شود، به روشی که والدین ممکن است یا [شخصیت دفو] بکستر این کار را می‌کند یا فقط شیفته رمی است.» استون همچنین اظهار داشت که «هر چه بلا اختیار بیشتری می‌گیرد، هر چه بیشتر یادمی‌گیرد و رشد می‌کند، بیشتر این مردان را دیوانه می‌کند. هر چه بیشتر عقیده و خواسته‌ها و نیازهای خودش و همه اینها داشته باشد، آنها را دیوانه می‌کند. آنها می‌خواهند که او به نوعی بی عیب باقی بماند.»

مطلب مشابه: معرفی 10 فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما

نحوه تولید و توسعه

نحوه تولید و توسعه

یورگوس لانتیموس سال‌های پیش از توسعه فیلم، فیلم‌نامه بیچارگان را مطالعه کرد و برای به دست آوردن حق انتشار، با نویسنده، آلاسدایر گری ملاقات کرد. لانتیموس گفت: «او 80 ساله بود [زمانی که ما ملاقات کردیم]، و به محض اینکه به آنجا رسیدم، دندان نیش را دیده بود و گفت: ‘دوستم را مجبور کردم دی‌وی‌دی را راه بیندازد، چون نمی‌دانم چطور این چیزها را بکار بیندازم، اما فکر می‌کنم تو بسیار با استعدادی، مرد جوان’.»

به گفته لانتیموس، گری او را به یک تور شخصی در گلاسکو برد. در آن‌جا گری به لانتیموس چندین مکان را نشان داد که او آن را در داستان گنجانده بود.

حین فیلمبرداری سوگلی (2018)، لانتیموس دوباره این پروژه را بررسی کرد و در مورد آن با اما استون که در این فیلم نیز ایفای نقش کرد صحبت کرد. لانتیموس پس از موفقیت سوگلی به‌طور فعالتری شروع به توسعه بیچارگان کرد. در حین توسعه فیلم، لانتیموس و استون در فیلم کوتاه بلیت (2022) با یکدیگر همکاری کردند.

سخن پایانی

ممنون که تا آخر همراه تاپ ناز بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم تا درباره فیلم بیچارگان نوشته و آن را به صورت کامل به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر قصد تماشای این اثر را دارید؛ امیدواریم اطلاعات نوشته شده در این مقاله به درد شما بخورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو