معرفی فیلم قاتلان ماه گل؛ داستان فیلم، معرفی بازیگران و نظر منتقدان

منبع: تاپ ناز

1

1402/10/11

14:46


قاتلان ماه گل جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی بزرگ است که در آن بازیگران بزرگی همچون رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم بعد از اکران با …

قاتلان ماه گل جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی بزرگ است که در آن بازیگران بزرگی همچون رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم بعد از اکران با نقدهای متفاوتی روبرو شده و بسیاری آن را شاهکار خطاب کرده‌اند و بعضی نه. در ادامه همراه تاپ ناز باشید تا به صورت کامل این فیلم را به شما عزیزان معرفی کنیم.

نمایش نوشته

معرفی فیلم قاتلان ماه گل؛ داستان فیلم، معرفی بازیگران و نظر منتقدان

داستان این فیلم درباره چیست؟

بزرگان ملت اوسیج یک چپق صلح را دفن می‌کنند و در سوگ همسان شدن فرزندان خود در جامعه سفیدپوست آمریکایی هستند. چند اوسیج با سرگردانی در منطقه حفاظت‌شده خود در اکلاهما، که پدیدهی سالیانه «ماه گل» را در صحرای شکوفه‌ها نشان می‌دهد، می‌بینند که نفت از زمین فوران می‌کند. این قبیله ثروتمند می‌شود، زیرا حق امتیاز استخراج نفت را به دست می‌گیرد و اعضا در درآمدهای اجاره نفت سهیم می‌شوند، اگرچه قانون از ولی تسخیری دادگاه سفیدپوست می‌خواهد تا با فرض «ناشایست» بودن اوسیج، سرمایه اعضای یک‌رگه و دورگه را مدیریت کنند.

در سال 1919، ارنست برکهارت از جنگ جهانی یکم بازگشت تا با برادرش بایرون و دایی‌اش ویلیام کینگ هیل در مزرعه سرخ‌پوست‌نشین هیل زندگی کند. هیل، مزرعه‌دار و نمایندهٔ کلانتر/دام‌دار که عموماً «شاه» نامیده می‌شود، در نقش خیرخواه قبیلهٔ اوسیج شناخته می‌شود و به زبان آن‌ها صحبت می‌کند و هدایایی نیز می‌بخشد. او به ارنست پیشنهاد می‌کند که به مولی کایل، یک اوسیج که خانواده‌اش صاحب حق مالکیت نفت هستند، اظهار عشق کند. ارنست که در کنار بایرون در حال انجام سرقت مسلحانه از اوسیج بود، از طریق کار روزانه‌اش به‌عنوان راننده تاکسی با مولی آشنا می‌شود. رابطه عاشقانه‌ای میان آن‌ها شکل می‌گیرد و این دو در مراسمی با ترکیب عناصر کاتولیک و اوسیج ازدواج می‌کنند. با گذشت زمان آن‌ها صاحب سه فرزند می‌شوند.

هیل مخفیانه مرگ چند اوسیج ثروتمند را برنامه‌ریزی می‌کند. او به ارنست می‌گوید اگر تعداد بیشتری از خانواده مولی بمیرند، حق مالکیت بیشتری را به ارث خواهد برد. مولی دیابتی است و مادرش لیزی بیمار است. بعد از اینکه مینی خواهر مولی بر اثر یک بیماری مرموز می‌میرد، هیل به بایرون دستور می‌دهد تا خواهر دیگر مولی، یعنی آنای کله‌شق را بکشد. لیزی و شورای اوسیج ساکنان سفیدپوست این منطقه را مقصر مرگ آن‌ها می‌دانند و از قبیله می‌خواهند که به مقابله بپردازند.

فیلمی خبری از حمله نژادی تولسا در سال 1921 که در آن سفیدپوستان جامعه‌ای از سیاهپوستان را نابود کردند و ساکنان زیادی را کشتند، نگرانی بیشتری را در میان اوسیج ایجاد می‌کند که آن‌ها نیز ممکن است به‌طور مشابه آسیب ببینند. لیزی می‌بیند که اجدادش هنگام مرگ از او به زندگی پس از مرگ استقبال می‌کنند. هیل از ارنست می‌خواهد مرگ هنری روآن، شوهر نخست مولی، را راست و ریس کند تا بیمه عمر او را دریافت کند. با این حال، ارنست نقشه را خراب می‌کند و باعث می‌شود هیل به‌طرز شدیدی او را در یک معبد وابسته به فراماسونری با چوب کتک بزند.

کلانتر و قضات محلی از نظر اخلاقی فاسد هستند و هیچ تحقیقی انجام نمی‌شود. یکی از نمایندگان ملت اوسیج که به‌دنبال متقاعد کردن کنگره است، در واشینگتن، دی.سی. به قتل می‌رسد. مولی کارآگاه خصوصی ویلیام جی برنز را استخدام می‌کند، اما ارنست و بایرون او را مورد ضرب و شتم قرار داده و از محله سرخ‌پوست‌نشین بیرون می‌کنند…

بازیگران این فیلم چه کسانی هستند؟

رابرت دنیرو

رابرت دنیرو

رابرت دِنیرو در هفدهم اوت سال 1943 در نیویورک به دنیا آمد. پدربزرگ پدر او جیووانی دی نیرو، که بعدها نامش به دلیل یک اشتباه در تلفظ به صورت دنیرو ثبت شد و مادربزرگ پدرش که آنجلینا مرکوریو نام داشت اهل فراتسانو در ایتالیا بودند که در سال 1887 میلادی به آمریکا مهاجرت کردند. پدر و مادر رابرت که با همدیگر در یک کلاس هنری آشنا شده بودند، زمانی که فرزندشان سه ساله بود از یکدیگر طلاق گرفتند. رابرت توسط مادرش و در محله «ایتالیای کوچک» در منهتن نیویورک بزرگ شد. محل زندگی پدرش نیز فاصله کمی با آن‌ها داشت از این رو بود که رابرت بیشتر اوقات خود را نزد پدرش می‌گذراند.

 او منحصراً برای نه بار همکاری خود با فیلم‌ساز مارتین اسکورسیزی شهرت دارد و دریافت‌کننده افتخارات مختلفی از قبیل دو جایزه اسکار، یک جایزه گلدن گلوب، جایزه سیسیل بی دمیل و جایزه یک عمر دستاورد هنری انجمن بازیگران فیلم بوده‌است. دنیرو در سال 2009 جایزه مرکز کندی را دریافت کرد. او در سال 2016 نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را از رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده باراک اوباما دریافت کرد

دنیرو در بخش منهتن نیویورک به دنیا آمد و بازیگری را در اچ‌بی استودیو، هنرستان استلا آدلر و اکتورز استودیو لی استراسبرگ فرا گرفت. نخستین نقش برجسته او در فیلم تبریکات (1968) بود.

لئوناردو دی‌کاپریو

لئوناردو دی‌کاپریو

لئوناردو، در 11 نوامبر 1974 در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا متولد شد. پدرش جورج دی‌کاپریو نویسنده کتاب‌های کمیک و بازیگر، تهیه‌کننده فیلم‌های طنز و مادرش ایرملین ایندربرکن و مادربزرگش هلنا ایندربرکن است. اجداد لئوناردو اهل ایتالیا و آلمان بودند و سه چهارم دی کاپریو در واقع آلمانی است.

او برای بازی در فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای و تاریخی مشهور است و افتخارات گوناگونی شامل یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا و سه جایزه گلدن گلوب کسب کرده‌است. فیلم‌های او تا 2019 بیش از 7 میلیارد دلار در جهان فروش داشته و نام او هشت بار در رتبه‌بندی‌های سالیانه بازیگران با بیشترین دستمزد در جهان قرار گرفته‌است.

دی‌کاپریو کارش را اواخر دهه 1980 با حضور در آگهی‌های تلویزیونی آغاز کرد. در آغاز دهه 1990، او در مجموعه‌های تلویزیونی مختلفی مانند سیت‌کام پدر و مادری نقش‌های تکرارکننده داشت و نخستین نقش سینمایی مطرح خود را با بازی در نقش مؤلف توبیاس وولف در زندگی این پسر (1993) گرفت. او برای بازی در نقش پسری معلول در چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد (1993) مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

مطلب مشابه: بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو + اطلاعات زندگی شخصی و هنری و رابطه های او

لیلی گلادستون

لیلی گلادستون

لیلی گلادستون ( Lily Gladstone؛ زاده 2 اوت 1986) بازیگر آمریکایی است. او در فیلم‌های مستقل برخی زنان (2016) و اولین گاو (2019) با فیلم‌ساز کلی رایکارد همکاری کرده‌است. او برای برخی زنان برنده جایزه انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

نقش‌های گلادستون در تلویزیون شامل میلیاردها و سگ‌های ولگرد می‌شوند. او در سال 2023 نقش مالی کایل یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم جنایی قاتلان ماه گل ساخته مارتین اسکورسیزی را بازی کرد و برایش نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن – فیلم درام شد.

کارگردان این فیلم چه کسی است؟

کارگردان این فیلم چه کسی است؟

مارتین چارلز اسکورسیزی  فیلم‌ساز آمریکایی است. مجموعه آثار او مضامین گوناگونی مانند هویت ایتالیایی-آمریکایی، مفاهیم کاتولیکِ گناه و رستگاری، ایمان، شاه نر، هیچ‌انگاری، جنایت و فرقه‌گرایی را در بر دارد. بسیاری از فیلم‌های او به دلیل به تصویر کشیدن خشونت و به‌کاربردن آزادانه ناسزاگویی شهرت دارند. پنج فیلم او از سوی کتابخانه کنگره که «از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیباشناختی» قابل توجه‌است، در فهرست ملی ثبت فیلم ثبت شده‌است. اسکورسیزی در سال 1990 سازمان غیرانتفاعی بنیاد فیلم، در 2007 بنیاد جهانی سینما و در 2017 پروژه میراث فیلم آفریقا را تأسیس کرده‌است.

اسکورسیزی در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و در سال 1964 لیسانس ادبیات انگلیسی خود را از آن‌جا دریافت کرد. او در سال 1968 مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در فیلم را از دانشکده مدرسه هنر تیش دریافت کرد. در سال 1967، نخستین فیلم بلند او، چه کسی در اتاقم را می‌زند، منتشر شد و در جشنواره فیلم شیکاگو به نمایش درآمد. در آن‌جا راجر ایبرت، منتقد سینما، این فیلم را دید و آن را «تداعی شگفت‌انگیز از زندگی شهری آمریکا، اعلام آمدن یک کارگردان نویافته مهم» توصیف کرد.

آیا این فیلم ارزش تماشا دارد؟

آیا این فیلم ارزش تماشا دارد؟

برخلاف بیشتر فیلم‌های اسکورسیزی؛ این فیلم از آن بزن و بکوب و گانگستری رایج در فیلم‌های وی؛ برخوردار نیست. قاتلان ماه گل فضایی درام، مستندگونه و در عین حال خشن دارد که سعی می‌کند در عین سینمایی بودن؛ یک اثر مستند با اطلاعات مهم از دوره‌های مهم آمریکا و همچنین نبرد آن‌ها با سرخ‌پوستان باشد. اسکورسیزی در قامت فیلمساز توانسته به خوبی از عهده فیلم برآید و بازیگران نیز کاملا استادانه نقش‌های خود را ایفا کرده‌اند. البته بیشتر نقدهای منفی پیرامون این فیلم، معطوف به مدت زمان آن (3 ساعت و نیم) است.

دیگر عوامل این فیلم

همان‌طور که گفتیم لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلداستون گروه اصلی بازیگران را تشکیل می‌دهند و در کنارش جسی پلمونس، تانتو کاردینال، جان لیسگو و برندن فریزر در نقش‌های مکمل حضور دارند. این فیلم، ششمین همکاری سینمایی میان اسکورسیزی و دی‌کاپریو و دهمین همکاری میان اسکورسیزی و دنیرو به‌شمار می‌رود. این فیلم همچنین یازدهمین و آخرین همکاری میان اسکورسیزی و آهنگساز رابی رابرتسون بود که دو ماه پیش از اکران فیلم درگذشت. این اثر تقدیم شد به رابرتسون.

مطلب مشابه: فیلم های الهام بخش معروف که حتما باید ببینید (معرفی 22 فیلم)

پروژه ساخت از اقتباس تا فیلمبرداری

پروژه ساخت از اقتباس تا فیلمبرداری

ساخت این فیلم در مارس 2016 که شرکت ایمپرتیو انترتینمنت حق اقتباس سینمایی این کتاب را به دست آورد، آغاز شد. اسکورسیزی و دی‌کاپریو در سال 2017 به پروژه پیوستند و نخست انتظار می‌رفت که ساخت آن در اوایل سال 2018 آغاز شود. پس از چند بار عقب‌راندن و تأخیر در واکنش به همه‌گیری کووید-19، قرار بود مراحل ساخت در فوریه 2021 آغاز شود. حضور اپل تی‌وی پلاس برای تأمین مالی و توزیع فیلم در کنار پارامونت پیکچرز تأیید شد. تصویربرداری اصلی در فاصله بهار و پاییز 2021 در شهرستان اوسیج و شهرستان واشینگتن صورت گرفت. این فیلم به‌وسیله استودیوی سیکلیا پروداکشنزِ اسکورسیزی و اپین وی پروداکشنزِ دی‌کاپریو با بودجه‌ای 200 میلیون دلاری ساخته شد و طبق گزارش‌ها، بالاترین مبلغی است که تا به حال صرف ساخت فیلمی در ایالت اکلاهما شده‌است.

موسیقی

رابی رابرتسون، همکار مکرر اسکورسیزی از گروه د بند، موسیقی متن را ساخت. منتقدان موسیقی را «قدیمی»، «شبیه جاز بلوز»، و «کوبه‌ای» توصیف کرده‌اند. این فیلم همچنین دارای موسیقی متنی از موسیقی محبوب دهه 1920 و ترانه‌های آمریکایی بومی است. این آخرین موسیقی فیلم تکمیل‌شده رابرتسون پیش از مرگش در اوت 2023 بود.

گیشه

گیشه

تا 3 دسامبر 2023، قاتلان ماه گل 67 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و نیز 88 میلیون دلار در سایر کشورها فروش داشته‌است که فروش جهانی آن در کل به 155 میلیون دلار رسیده‌است. به گفته ورایتی، در اکران سینمایی مرسوم، این فیلم به‌منظور برابری درآمد و بودجه که سود یا زیان نکند، باید 500 تا 600 میلیون دلار در جهان فروش داشته باشد. با این حال، موفقیت فیلم نمی‌تواند صرفاً بر اساس گیشه باشد، و به مشترکان اپل تی‌وی‌پلاس و اجاره‌های مبتنی بر تقاضا و سایر جریان‌های درآمدی وابسته است که پخش آنلاین برایشان امکان‌پذیر نبود.

در ایالات متحده و کانادا، رقم فروش پیش‌بینی‌شده این فیلم در آخر هفته افتتاحیه از 3.621 سینما، 20 تا 25 میلیون دلار بود. این فیلم در روز نخست اکران 9.5 میلیون دلار شامل 2.6 میلیون دلار از پیش نمایش‌های پنجشنبه شب به دست آورد.

این فیلم به فروش 23 میلیون دلاری دست یافت و پس از تیلور سوئیفت: تور دوره‌ها در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. 61 درصد از مخاطبان مرد بودند و 38 درصد آن‌ها بالای 45 سال سن داشتند. این فیلم در پایان هفته دوم 9 میلیون دلار (کاهش 61 درصدی) و سپس در سومین هفته 7 میلیون دلار فروش داشت و هر دو بار در جایگاه سوم جدول قرار گرفت.

نظر منتقدان درباره Killers of the Flower Moon

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪93 از 432 بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز 8.5 از 10 را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «در حالی که قاتلان ماه گل در مدت زمان، مضمون و دست‌آورد عظیم است، این فیلم ارزیابی تأمل‌برانگیزی از رابطه آمریکا با مردم بومی و در عین حال شکوفایی هنری دیگری برای مارتین اسکورسیزی و همکارانش است.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر 63 منتقد امتیاز 89 از 100 را کسب کرده که نشان‌گر «تحسین همگانی» است. تماشاگرانی که توسط سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند، به فیلم نمره میانگین «A−» در مقیاس A+ تا F دادند، و آن‌هایی که توسط پست‌ترک در نظرسنجی شرکت کردند، 88٪ نمره مثبت کلی به آن دادند و 72٪ گفتند که قطعاً فیلم را توصیه می‌کنند.

واکنش تند مسعود فراستی به فیلم Killers of the Flower Moon

واکنش تند مسعود فراستی به فیلم Killers of the Flower Moon

مسعود فراستی منتقد سینمایی که اکثر آثار سینمایی فیلم سازان ایرانی و حتی خارجی را بد می داند در برنامه فرا نقد به قاتلین ماه کامل، آخرین ساخته اسکورسیزی پرداخت.

فراستی که معتقد است فیلم قاتلین ماه کامل «ماقبل بد» است در بخش هایی از نقد خود می گوید: «اسکورسیزی فیلمسازی است که شهرت زیاد دارد و این شهرت کاذب است. یک فیلم درست و‌حسابی در کارنامه اسکورسیزی نیست، شاید دو یا سه فیلم او لحظات و صحنه‌های قابل اعتنا داشته باشد، اما اسکورسیزی فیلمساز نیست، او تکنیک بلد نیست، دکوپاژ فیلم‌هایش غلط است. فیلم قاتلین ماه کامل هیچی نیست، فقط چند نما برای منتقدان بی‌سواد کایه دو سینما و منتقدان مرعوب آمریکایی دارد، همین. در مجموع اسکورسیزی یکی از بدترین فیلمسازان زنده آمریکاست.»

سخن پایانی

ممنون که تا آخر همراه تاپ ناز بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم تا درباره فیلم قاتلان ماه کل نوشته و آن را به صورت کامل به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر قصد تماشای این سریال را دارید؛ امیدواریم اطلاعات نوشته شده در این مقاله به درد شما بخورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو