انواع گیاهانی که به نور نیاز ندارند | 30 گیاه و گل های آپارتمانی مقاوم

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/20

11:59


گل ها و گیاهان بر روح و روان ما تاثیر زیادی می گذارند و خلق و خوی ما را بهبود می بخشند. انسان ها با تماشا کردن گل و گیاهان …

انواع گیاهانی که به نور نیاز ندارند | 30 گیاه و گل های آپارتمانی مقاوم

گل ها و گیاهان بر روح و روان ما تاثیر زیادی می گذارند و خلق و خوی ما را بهبود می بخشند. انسان ها با تماشا کردن گل و گیاهان و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آن هامی توانند به کاهش استرس و اضطراب خود کمک کنند.

گیاهان برای رشد به نور کافی نیاز دارند اما برخی از گیاهان مقاوم در سایه رشد می کنند و به نور نیاز ندارند. در این مطلب انواع گیاهان آپارتمانی سازگار با نور، که بدون نور خورشید زنده می مانند را معرفی می کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گل هایی که به نور نیاز ندارند

گل هایی که به نور نیاز ندارند

برخی از گل های آپارتمانی به نور طبیعی خورشید نیاز ندارند و یا با نور کم و در سایه رشد می کنند و زنده می مانند. این گل ها شرایط نگهداری آسانی دارند و زمان کمی برای رسیدگی و نگهداری لازم دارند. در ادامه گیاهان آپارتمانی مقاوم که و سایه دوست را معرفی خواهیم کرد.

شاخ گوزنی ها یا پلاتیسریوم‌ها

شاخ گوزنی ها یا پلاتیسریوم‌ها

شاخ گوزنی ها گیاهان بسیار زیبا و حساسی هستند که به نام های دیگری مانند سرخس ستاره ای و سرخس دریایی نیز شناخته می شوند. این گیاهان به نور غیر مستقیم و فیلترشده خورشید نیاز دارند و از نور مستقیم خورشید آسیب می بینند.

گیاهان شاخ گوزنی نمی توانند فقط با نور مصنوعی مانند نور لامپ رشد کنند، بنابراین این گیاهان را باید در مکانی قرار دهید که به مقدار کافی نور خورشید دریافت کنند. شاخ گوزنی ها گیاهان رطوبت دوستی هستند و محل نگهداری از آن ها باید مرطوب باشد.

جگن ژاپنی

جگن ژاپنی

جگن ژاپنی گیاهی خاص با برگ هایی شبیه به گندمی است. این گیاه قیمت پایینی دارد و بسیار سریع و آسان رشد می کند. گیاه جگن ژاپنی بدون نیاز به نور خورشید رشد می کند و با برگ های افشان و زیبا خانه شما را بسیار سرسبز می کند.

مطلب مشابه: معرفی گیاهان آپارتمانی برای خوش شانسی؛ 20 گیاه که باعث شانس می شوند!

بامبو لاکی

بامبو لاکی

بامبو لاکی یک گیاه بسیار مقاوم است و در شرایط کم نور رشد می کند. این گیاه می تواند در خاک یا به طور مستقیم در آب کاشته شود. گیاه بامبو لاکی ظاهر بسیار شیکی دارد و برای برای دیزاین خانه بسیار مناسب است. این گیاه سریع رشد می کند به همین دلیل ممکن است نیاز به هرس داشته باشد.

همچنین برای گیاه بامبو آب و هوای گرم مناسب تر است. اگر این گیاه را به طور مستقیم در آب بگذارید، باید هر دو هفته یک بار آب آن را عوض کنید. توجه داشته باشید که گیاه بامبو لاکی برای حیوانات سمی است.

مارانتا لوکونورا

مارانتا لوکونورا

در هنگام شب، برگ های گیاه مارانتا لوکونورا به سمت بالا جمع می شوند و شبیه دست های در حال دعا می شوند، به همین دلیل به آن گیاه دعا خوان هم می گویند. مارانتا لوکونورا ظاهر بسیار زیبایی دارد و برگ های آن بیضی شکل و به رنگ سبز-صورتی هستند. اگر این گیاه را از سقف آویزان کنید، جلوه برگ های آن بیشتر می شود.

این گیاه سایه دوست است و در نور کم رشد می کند، اما اگر در روز نور خیلی کمی دریافت کند، در نزدیکی عصر برگ هایش بسته می شوند و دیگر باز نمی شوند. همچنین نور بسیار کم باعث رنگ پریدگی برگ های این گیاه می شود. بنابراین برای نگهداری از این گیاه حتما باید شرایط نوری مناسب را برای آن فراهم کنید.

کالاتیا

کالاتیا

یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی، کالاتیا است که در نور سایه روشن به خوبی رشد می کند اما نور شدید برگ های آن را می سوزاند. در نظر داشته باشید که حداقل دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند، 13 درجه سانتی گراد است. گیاه کالاتیا نیاز به آبیاری منظم و مکرر دارد و این به میزان نور و شرایط دمایی بستگی دارد. گیاه کالاتیا به رطوبت زیادی احتیاج دارد و خاک آن باید کمی مرطوب باشد.

مطلب مشابه: گیاهان آپارتمانی با عطر خوب یا عطر دار (22 گل و گیاه خوشبو)

پتوس

پتوس

پتوس یک گیاه بی آزار و ماندگار است. این گیاه هم جزو گل های سایه دوست و مقاوم به نور کم است. پتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که که می توانید در منزل یا محل کار آن را نگهداری کنید. پتوس جزو گیاهان رونده است و برگ های بلند و زیبای این گیاه باعث زیباتر کردن دیوارها، میز ناهار خوری و یا میز کار می شود.

زاموفیلیا

زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا برای زنده ماندن و رشد کردن به نور کمی نیاز دارد. در واقع این گیاه می تواند در شرایط کم نور یا با نور مصنوعی رشد کند. نور مستقیم خورشید می تواند به برگ های زاموفیلیا آسیب برساند. همچنین گیاه زاموفیلیا می تواند برای مدت طولانی در شرایط بی آبی دوام بیاورد. توجه داشته باشید که این گیاه برای حیوانات خانگی و انسان ها سمی است و هرگز نباید بلعیده شود.

فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری یک گیاه زیبا و محبوب است که می تواند در شرایط محیطی مختلف و با کمبود نور خورشید رشد کند و نیاز به رسیدگی زیادی ندارد. همه انواع فیلودندرون ها، جزء گیاهان مقاوم به نور کم هستند و در شرایط نوری کم هم رشد می کنند.

اگر می خواهید از فیلودندرون نگهداری کنید باید توجه داشته باشید که در طول نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری اگر ساقه گیاه شما بلند شده اما نازک است یا فاصله بین برگ ها خیلی زیاد شده، یعنی نور خیلی کمی به آن می تابد و باید آن را در محیط پر نور تری قرار دهید.

قاشقی ابلق

قاشقی ابلق

گیاه قاشقی ابلق ارزان یکی از گل های آپارتمانی زیبا است که تا کنون 400 نوع از آن شناسایی شده است. گیاه قاشقی ابلق گیاهی گرمسیر است و شرایط نگهداری آسانی دارد. از گیاه قاشقی ابلق نباید انتظار رشد زیاد داشته باشید چون این گیاه در بهترین حالت تا 25 سانتی متر رشد می کند و در کل نرخ رشد پایینی نسبت به گل های آپارتمانی دیگر دارد.

دیفن باخیا

دیفن باخیا

دیفن باخیا یک گیاه بسیار شیک است که می توانید آن را برای منزل یا محیط کار تهیه کنید. میزان نور مناسب برای دیفن باخیا به نوع آن ها بستگی دارد. اکثر دیفن باخیاها به نور خیلی کمی نیاز دارند و سایه دوست و مقاوم به نور کم هستند. اما برخی از آن ها هم در نور کم از بین می روند.

توجه داشته باشید که این گیاه سمی است به همین دلیل به آن گیاه دوزخ هم می گویند. بنابراین باید آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید و همچنین تماس پوست های حساس با آن باعث ورم کردن و ایجاد خارش می شود. پس اگر پوست حساسی دارید سعی کنید تا جای ممکن دست تان به این گیاه نخورد.

مطلب مشابه: برای تصفیه هوای منزل از چه گیاهانی در خانه قرار دهیم؟

گل سنگ یا هیپوستس فیلوستاچیا

گل سنگ یا هیپوستس فیلوستاچیا

گل سنگ یک گیاه بسیار جذاب و رنگارنگ است که برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب می باشد. این گیاه معمولا برگ هایی با زمینه صورتی دارد که با نقطه هایی سبز رنگ آراسته شده اند. البته ترکیب رنگ های دیگری هم از این گیاه وجود دارد.

گل سنگ یکی از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است که چه در داخل خانه نگهداری شود و چه خارج از خانه، ترجیح می دهد در سایه باشد. نور بیش از حد باعث می شود که برگ های این گیاه بی رنگ شوند. بهترین مکان برای نگهداری از این گیاه، یک پنجره شرقی و یا جنوبی است.

گازمانیا یا بروملید

گازمانیا یا بروملید

گازمانیا، یک گیاه گرمسیری است که رنگ های مختلفی دارد. این گیاه خاص و زیبا برای نگهداری در منزل بسیار مناسب است. گازمانیا یکی از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است و در نور غیر مستقیم خورشید رشد می کند. نور مستقیم به برگ های این گیاه آسیب می زند.

بهترین جا برای نگهداری گازمانیا، نزدیک پنجره ای است که نور مستقیم آفتاب به آن نمی تابد. اگر نور خورشید در دسترس نبود، این گیاه حتی با نور لامپ فلوئورسنت یا همان لامپ رشد هم به خوبی رشد می کند.

نخل مرداب

نخل مرداب

نخل مرداب یک گیاه زینتی همیشه سبز است که داخل خانه و در سایه و فضای باز به خوبی رشد می کند. نخل مرداب یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که برای پرورش و نگهداری در خانه بسیار مناسب است و نیاز به رسیدگی زیادی ندارد. این گیاه به مکانی همیشه مرطوب نیاز دارد. برای تامین رطوبت می توانید این گیاه را روی یک زیر گلدانی یا روی ظرفی پر از آب قرار دهید.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح یکی از گیاهان مقاوم به نور کم است که نیاز به رسیدگی زیادی ندارد. این گیاه ظاهر ظریف و جذابی دارد و می تواند جلوه زیبایی به خانه ببخشد. اسپاتی فیلوم در شرایط نوری کم می تواند رشد کند و حتی می تواند در نور فلورسنت زنده بماند، اگرچه احتمال گل دادن آن کم می شود.

اگر می خواهید اسپاتی فیلوم گل بدهد، باید آن را در محل روشن و نور غیر مستقیم قرار دهید. برای مراقبت از این گیاه باید خاک را مرطوب نگه دارید اما نباید خیس باشد. خاک باید بتواند آب اضافی را هم تخلیه کند تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ است. هر چند وقت یک بار برگ ها را پاک کنید. این کار به جذب نور هم کمک می کند. اسپاتی فیلوم برای حیوانات خانگی سمی است.

مطلب مشابه: کاشت گیاه به صورت وارونه | معرفی گیاهانی که می توان وارونه کاشت

ترادسکانتا زبرینا

ترادسکانتا زبرینا

ترادسکانتیا زبرینا با نام یهودی سرگردان هم شناخته می شود. این گیاه برای نگهداری در محیط های داخل بسیار مناسب است. ترادسکانتیا زبرینا گیاهی گل دار است که می تواند در سایه رشد کند. برگ های زیبای این گیاه می تواند به رنگ های سبز، بنفش یا نقره ای باشد.

از مزایای این گیاه این است که اندازه بزرگی ندارد و بین 30 الی 90 سانتی متر رشد می کند، به همین دلیل برای محیط های کوچک بسیار مناسب می باشد. می توانید این گیاه را در سبدهای آویز قرار دهید تا برگ ها به صورت آبشاری پایین بریزند و نمای زیباتری داشته باشند.

دراسنا

دراسنا

دراسنا یکی از گیاهان آپارتمانی است که بیش از 50 نوع از آن وجود دارد. این گیاه با نور کم سازگار است و برگ های چرم مانند و زیبایی دارد. دراسنا نگهداری آسانی دارد و هرس کردن به موقع و آبیاری منظم برای سلامت این گیاه اهمیت بسیار زیادی دارد. این گیاه را باید از نور مستقیم دور نگه دارید و بیش از حد به آن آب ندهید.

نخل شامادورا

نخل شامادورا

نخل شامادورا پرطرفدار ترین نوع از نخل های آپارتمانی است و سازگاری بالایی نسبت به شرایط مختلف دارد. شامادورا نیاز به رسیدگی زیادی ندارد و فقط زمانی که خاک خشک است باید آن را آبیاری کنید و در اثر آبیاری بیش از حد از بین می رود.

پاپیتال

پاپیتال

پاپیتال یک گیاه مقاوم و تزئینی آپارتمانی است که در نور کم به رشد خود ادامه می دهد. این گیاه رشد سریعی دارد و به راحتی با یک قلمه کوچک تکثیر می شود. بنابراین بهتر است آن را در گلدانی نگهداری کنید که بتوانید مرتبا آن را هرس کنید.

اگر می خواهید از این گیاه نگهداری کنید، بهتر است آن را در نزدیکی نرده ها و فنس ها قرار دهید تا فضای کافی برای رشد و ایجاد یک پوشش سرسبز و زیبا داشته باشد. این گیاه عاشق نور روشن و غیر مستقیم خورشید است، اما در شرایط کم نور نیز زنده می ماند و به رشد خود ادامه می دهد. این گیاه باید زمانی آبیاری شود که خاک خشک باشد و معمولاً هفته ای یک بار به آب نیاز دارد.

با این که این گیاه یک گیاه مقاوم به نور کم است اما در نظر داشته باشید که هر چه نور بیشتری به این گیاه بتابد، برگ های آن خوشرنگ تر و زیباتر می شوند. البته منظور از نور بیشتر، نور غیر مستقیم است چون نور مستقیم باعث آسیب رسیدن به برگ های این گیاه می شود. همچنین این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است.

سرخش پرسیاوشان

سرخش پرسیاوشان

پر سیاوشان یکی از گیاهان سایه دوست و یکی از محبوب ترین انواع سرخس است. دم برگ های تیره و براق این گیاه زیبا، به موی انسان شباهت دارد. این گیاه را باید به صورت منظم آبیاری کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. این گیاه را در نور غیر مستقیم نگهداری کنید و از قرار دادن این گیاه در معرض تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

مطلب مشابه: معرفی گیاهان مناسب برای آشپزخانه و ویژگی هر کدام از این گیاهان

سانسوریا

سانسوریا

سانسوریا یکی از بهترین و معروف ترین گل های آپارتمانی مقاوم به نور کم محسوب می شود. سانسوریا در هنگام شب هم دی اکسید کربن را جذب می کند و اکسیژن متصاعد می کند. از این جهت برای استفاده در اتاق خواب پیشنهاد می شود.

لیندا

لیندا

گیاه لیندا یک گیاه بسیار جذاب با تنه چوبی است که به پیاز لیندا معروف است. این گیاه برای رشد به نور زیادی نیاز ندارد. گیاه لیندا با برگ های باریک و افشان زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی خانه شما می دهد. این گیاه در نور متوسط هم رشد می کند اما با قرار گرفتن در نور زیاد می تواند رشد بهتر و طراوت و شادابی بیشتری داشته باشد.

آگلونما

آگلونما

آگلونما یک نوع گیاه آپارتمانی بی آزار است که به آسانی رشد میکند و زیاد به نور خورشید نیاز ندارد. در واقع میزان نیاز این گیاه به نور را می توانید از رنگ برگ های آن تشخیص دهید. اگر برگ های آن تیره باشد، یعنی به نور کمی نیاز دارد و اگر برگ های آن روشن تر و صورتی یا نارنجی باشد، یعنی به نور متوسطی نیاز دارد.

آگلونما هم مانند گیاهان سایه دوست دیگر، نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد تا برگ های آن سالم بمانند. گیاه آگلونما در سایزهای کوچک برای روز میز پذیرایی، روی میز کار و روی قفسه ها مناسب است. اما آگلونما در سایز بزرگ که گل های زیبای شیپوری شکل دارد را می توانید کنار مبل و روی زمین قرار دهید تا فضای خالی کنار مبل را پر کند و جلوه زیبایی به خانه بدهد.

مطلب مشابه: گیاهان آرام بخش آپارتمانی + معرفی چند گیاه با انرژی مثبت برای منزل

برگ عبایی

برگ عبایی

برگ عبایی برای زنده ماندن و رشد کردن به نور زیاد نیاز ندارد. در واقع این گیاه در هر شرایطی به رشد خود ادامه می دهد و معمولا در اثر نگهداری و مراقبت بیش از حد آسیب می بیند. این گیاه با آبیاری بیش از اندازه آسیب می بیند و با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برگ های آن می سوزند.

برگ عبایی به کندی رشد می کند، به همین علت اگر در طول زمان رشد کمی داشت جای نگرانی نیست. این گیاه را به طور منظم آبیاری کنید و خاک آن را مرطوب نگه دارید اما نباید خیس باشد. برگ عبایی برگ های ضخیمی دارد و زیبایی خاصی به خانه شما می دهد. همچنین برای حیوانات خانگی سمی نیست و کاملا بی خطر می باشد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خواص دارویی، پزشکی و خوراکی زیادی دارد و همچنین در پاکسازی هوای اتاق و اکسیژن سازی نقش بسیار مهمی دارد. برخی از انواع گیاه آلوئه ورا، دارای ژل می باشد که از این ژل می توانید به عنوان ماسک صورت هم استفاده کنید. این گیاه برای رشد کردن نیاز به نور مستقیم ندارد.

گندمی

گندمی

گیاه گندمی یکی دیگر از گیاهان مقاوم و مناسب برای مکان های کم نور است. این گیاه نیاز به نور ندارد و در نور غیر مستقیم یا در سایه و فضای تاریک می تواند به رشد خود ادامه دهد.

برای نگهداری از این گیاه باید آن را به طور منظم هرس کنید و یک بار در هفته به آن آب بدهید. گیاه گندمی را می توانید در یک سبد قرار دهید تا آویزان شود و جلوه زیبایی به خانه شما بدهد. همچنین گیاه گندمی برای حیوانات خانگی سمی نیست و خطری ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو