هفت نکته طلایی روتین مراقبت از مو که باید بدانید!

هفت نکته طلایی روتین مراقبت از مو که باید بدانید!


منبع: تاپ ناز

1

1402/12/21

14:32


در دنیای امروز که استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی بسیار رایج شده و زیبایی و سلامت پوست و مو اهمیت بسیار زیادی یافته است، قطعا داشتن یک روتین مراقبتی …

در دنیای امروز که استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی بسیار رایج شده و زیبایی و سلامت پوست و مو اهمیت بسیار زیادی یافته است، قطعا داشتن یک روتین مراقبتی مو کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن موهایی زیبا و شاداب، مشکلات مو همچون ریزش، موخوره و خشکی مو را به حداقل رسانده و برطرف میکند. قطعا برای هر شخصی داشتن موهایی زیبا و سالم اعتماد بنفسی بالا را به همراه خواهد داشت. از این رو در این مقاله قصد داریم هفت نکته طلایی و کارساز روتین مراقبت از مو را شرح دهیم.

روتین مراقبت از مو

  1. شست‌و شوی صحیح مو

اولین و مهم‌ترین مرحله در یک روتین مراقبت از مو، شست و شوی صحیح موها می‌باشد. بنابراین باید شامپویی متناسب با جنس و نوع موهای خود (خشک، چرب، معمولی) انتخاب کنید. چرا که هر کدام از محصولات شوینده مو متناسب با جنس مو دارای ترکیبات مو متفاوتی هستند و قطعا تاثیرات خاص و متفاوتی هم ایجاد می‌کنند. عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به آسیب به موها شود. به غیر از انتخاب شامپوی مناسب، رعایت چند نکته ساده به هنگام حمام کردن، از خشکی و ریزش موها جلوگیری می‌کند. نکات مهم به هنگام شست‌و شوی موها در حمام:

نحوه شستشوی صحیح موی سر

  • هنگام شستن، از شست‌و شوی تهاجمی و چنگ کردن موها خودداری کنید. در حمام و هنگام خیس بودن موها، ریشه مو در سست‌ترین حالت ممکن است. بنابراین شستن موها به شکلی تهاجمی می‌تواند ریزش مو را تشدید کند.
  • شامپو برای شستن کف سر است. بنابراین هنگام شامپو زدن، سعی کنید فقط ریشه مو و پوست کف سر را به آرامی بشوید و هرگز ساقه موها را با شامپو ماساژ ندهید چرا که کوتیکول که در واقع پوشش بیرونی مو است آسیب می‌بیند.
  • هرگز در حمام موهای خود را برس و یا شانه نکنید. همانطور که گفته شد، ریشه موهای خیس بسیار آسیب پذیر و سست است بنابراین شانه زدن موها موجب ریزش آن‌ها می‌شود.
  • از حمام کردن با آب بسیار داغ یا بسیار سرد خود داری کنید. زیرا موجیب آسیب به ساقه مو و خشکی مو می‌شود.

رعایت این نکات به ظاهر ساده، در روتین روزانه مو، در حفظ سلامتی و شادابی مو تاثیر به سزایی دارد و در عین حال نیازمند هزینه‌های بالا نیست.

  1. استفاده از آبرسان در روتین مراقبتی مو

وقتی صحبت از ماسک مو آبرسان می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط افرادی با موی خشک و وز نیاز به آبرسان مو سدارند. درصورتی که چنین نیست. موهای شما همواره در معرض اشعه‌ی مضر خورشید، آلودگی هوا و ذرات غبار موجود در هوا قرار دارند بنابراین هر فرد با هر جنس مویی نیاز به آبرسانی مو دارد. نحوه عملکرد ماسک موآبرسان به این صورت است که به داخل کوتیکول مو نفوذ می‌کند و با آبرسانی و تغذیه مو، باعث جلوگیری از وز مو، خشکی، کم آبی و موخوره می‌شود که قطعا اهمیت استفاده از آبرسان مو برای افرادی با موهای خشک و آسیب دیده اهمیت بیشتری دارد. متاسفانه در اکثر مواقع، برای افرادی با موی خشک و آسیب دیده این قسمت از روتن مراقبتی جواب‌گو نیست و افراد نیاز به شیوه‌ای تهاجمی‌تر دارند مثلا کراتین کردن یا پروتئین تراپی مو. که پیشنهاد می‌شود به دلیل حساسیت بالای این تکنیک، حتما برای انجام این کار به بهترین مرکز کراتین مو مراجعه کنید.

آبرسانی به مو

در استفاده از آبرسان‌ها باید به این نکته دقت کرد که مثل شامپو، باید متناسب با نوع و جنس مو انتخاب شود. آبرسان‌ها انواع مختلفی دارند که نحوه استفاده از هرکدام متفاوت است و برای اثردهی بیشتر باید طبق دستورالعمل آن مصرف شوند. در ادامه انوا عآبرسان مو که وجود حداقل یک نوع از آن‌ها، در روتین مراقبت از مو ضروری است را بررسی می‌کنیم:

  • آبرسان مو ویژه مصرف در حمام: اگر در روتین مراقبت از موی خود از این نوع از ماسک‌های آبرسان مواستفاده میکنید، باید بدانیک که باید داخل حمام و پس از شستن موها با شامپو استفاده شوند. نحوه مصرف به این صورت است که باید مقدار مناسبی از ماسک مو را روی ساقه مو ماساژ داده و پس از چند دقیقه آبکشی ‌نمایید. نکته حائز اهمیت در استفاده از انواع ماسک مو و نرم کننده‌های مخصوص حمام این است که، هنگام استفاده نباید با کف سر و ریشه‌ی موها در تماس باشند زیرا در طولانی مدت منجر به ریزش موها می‌شود.
  • ماسک مو آبرسان بعد از حمام: این نوع از آبرسان‌ها نیاز به آبکشی ندارند. بنابراین کافی است پس از حمام و هنگامی که آب موهای خود را گرفته‌اید و موها هنوز رطوبت دارند این ماسک موی آبرسان را روی موهای خود برای چند دقیقه ماساژ دهید.
  • سرم آبرسان مو: حتی اگر از ماسک مو آبرسان استفاده می‌کنید، استفاده از سرم آبرسان مو بسیار ضروری است خصوصا اگر موهایی خشک دارید. وجود سرم مو در روتین مراقبتی، باعث آبرسانی حداکثر مو، ترمیم موخوره، بازسازی مو و شادابی مو می شود. نحوه استفاده از سرم آبرسان به این صورت است که پس از حمام و بعد از استفاده از ماسک آبرسان مو و فقط بر روی ساقه‌ی مو استفاده می‌شود. با این تفاوت که سرم مو به هیچ وجه نباید روی موی خیس و نم دار استفاده شود و موها باید کاملا خشک باشند.
  1. هرگز با موی خیس نخوابید

نحوه خشک کردن مو

اگر از ان دسته از افراد هستید که عادت دارید شب‌ها قبل از خواب دوش بگیرید، به این نکته توجه کنید که هرگز با موی خیس نخوابید. موها در حالت خیسی بیشترین آسیب پذیری را دارند. به این صورت که ساختار ساقه مو به شدت شکننده می‌شود. خوابیدن با موی خیس باعث آسیب به ساقه مو و شکست آن می‌شود. بنابراین حتما قبل از خواب موهای خود را با باد ملایم سشوار خشک کنید. اگر نمی‌خواهید برای خشک کردن موهای خود از سشوار استفاده کنید، استفاده از حوله‌های میکروفایبر را در روتین مراقبتی مو، به شما توصیه می‌کنیم. این نوع از حوله‌ها برای انواع مو خصوصا موهای مجعد فوق العاده است و با پیچیدن مو در این حوله‌ها، روند خشک شدن موها به میزان قابل توجهی سرعت می‌یابد. جالب است بدانید که آسیبی که مو بر اثر خوابیدن باموی خیس می‌بیند و شکننده می‌شود درست شبیه زمانی است که شما موهای خود را رنگ می‌کنید. موها بر اثر موارد شیمیایی موجود در رنگ مو خشک و شکننده می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که برای رنگ کردن موهای خود از برندهای معتبر رنگ مو استفاده کنید. توصیه اکید داریم که برای رنگ کردن موهای خود حتما به بهترین آرایشگاه برای رنگ مو مراجعه کنید. چرا که در این آرایشگاه‌ها، افراد متخصص با تجربه و مهارت بالایی که دارند، بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند و سلامت موهای شما را تضمین می‌کنند.

  1. از روبالشی ساتن استفاده کنید

روبالشی‌های معمولی و پنبه‌ای دو عیب بزرگ دارند. اول اینکه باعث جذب رطوبت مو می2شوند و دوم ان‌که به ساقه مو آسیب می‌زنند. بهترین جایگزین، روبالشی‌های ساتن و ابریشمی هستند. بنابراین سعی کنید که روبالشی ساتن و ابریشم را به عنوان جز مهمی از روتین مراقبت از موی خود جدی بگیرید.ابریشم و ساتن به‌خاطر بافت نرم و لطافتی که دارند به ساقه مو آسیب نمی‌زنند و از موخوره گرفتن موها جلوگیری می‌کنند. همچنین رطوبت موجود در ساقه مو را جذب نمی‌کنند در نتیجه مانع خشکی و شکنندگی ساقه مو می‌شوند.

  1. به جای کش مو از اسکرانچ استفاده کنید

اسکرانچ مو

بسیاری از افراد که عموما موهای بلندی هم دارند، عادت دارند موهای خود را با کش مو ببندند. اما متاسفانه کش مو باعث آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود. همچنین کشیدن شدن موها در اثر استفاده از کش مو موجب ریزش شدید موها خواهد شد. بنابراین بهتر است به‌جای کش مو از اسکرانچ مو استفاده کنید. اسکرانچ مو به خاطر پهنایی که دارد آسیبی به فولیکول موجود در ساقه مو نمی‌زند. بهترین نوع اسکرانچ‌، اسکرنچ‌هایی از جنس ساتن یا ابریشم هستند.

  1. پوست سر را ماساژ دهید

پوست سر نیز مانند پوست سایر قسمت‌های بدن، پر از رگ‌های خونی است که وظیفه‌ خونرسانی و اکسیژن رسانی به ریشه‌ی موهای سر را دارد. ماساژ دادن پوست سر موجب افزایش خونرسانی به ریشه‌ها شده و در نتیجه موجب رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد، ماساژ روزانه‌ی پوست سر به افراد کمک می‌کند تا مو‌های پرپشت‌تری داشته باشند و از طریق تحریک مداوم فولیکول‌های مو از ریزش مو جلوگیری می‌کند. یک‌ ماساژ ساده و کوتاه با نوک انگشت می‌تواند بخش مهم و اثرگذار از یک روتین مو باشد. برای اثر بخشی بیشتر می‌توانید برای ماساژ از سرم یا روغن مو برای تقویت ریشه‌های مو استفاده کنید.

  1. از دستگاه بخور استفاده کنید

وقتی اسم از دستگاه بخور به میان می‌آید، ممکن است تصوری جز سرماخوردگی و استفاده از بخور نداشته باشید. اما خوب است این نکته را یادآورشویم که برای افزایش رطوبت هوا خصوصا در مناطقی با آب‌و هوای گرم و خشک، استفاده از دستگاه بخور بصورت روزانه، بسیار مفید است. کمبود رطوبت می‌تواند به شوره‌ی سر، تحریک پوست سر و خشکی مو منجر شود. استفاده از دستگاه بخور در شب می‌تواند به حفظ تعادل رطوبت طبیعی پوست سر کمک کند. بنابراین دستگاه بخور را در روتین مو‌ی خود قرار دهید. وجود دستگاه بخور به منظور تامین رطوبت هوا، برای مو‌ها به خصوص در ماه‌های سرد نیز مفید است. پایین بودن رطوبت هوا منجر به کاهش رطوبت مو و پوست سر و در نتیجه خشک شدن مو‌ها می‌شود. در چنین حالتی بدن مجبور به تولید چربی بیشتر می‌شود تا نبود رطوبت را جبران کند. اگر خشکی موی سر شما بیش از حد است شاید نیاز باشد با مراجعه به یکی از بهترین مراکز کراتین مو در تهران، از متخصصان این حوزه مشاوره دریافت کنید و برای رفع مشکل موی خود اقدام کنید.

روتین مراقبت از مو باتوجه به نوع مو

مراقبت از انواع مو

مواردی که در بالا اشاره شد، مواردی کلی و عموی است که برای تمام انواع مو اعم از موی چرب، خشک، مجعد، معمولی و… قابل استفاده میکند. اما موارد خاص‌تری وجود دارد که باتوجه به جنس موی افرادف توصیه می‌شود در روتین مراقبتی مو قرار گیرد. در ادامه به‌طور مختصر این موارد را بررسی می‌کنیم:

  1. موهای چرب

در این گروه از افراد به علت چربی بیش از حد کف سر، خارش، شوره سر و ریزش موی بیشتری مشاهده می‌شود. برای داشتن یک روتین مراقبت از مو برای این افراد توصیه می‌شود تعداد دفعات شست‌و شوی موهای خود را کاهش داده و در عوض در هربار شستن موهای خود از میزان بیشتری از شامپو استفاده کنند تا چربی سر آن‌ها متعادل شود.

  1. موهای خشک

روتین مراقبتی مو برای افراد با موهای خشک کمی سخت و مشکل است. زیرا این نوع از مو، به شدت آسیب پذیر و شکننده است. در روتین مراقبتی این افراد وجود آبرسان مو بسیار لازم و ضروری است. همچنین می‌توانند از روغن‌هایی مثل آرگان و روغن زیتون به عنوان روغن تراپی مو استفاده کنند.

  1. موهای فر و وز

برای مراقبت از موهای فر و وز، ابتدا سباید توجه داشت که نباید از مقدار زیاد شامپو در هر بتر شستن موها استفاده کرد. همچین استفاده از نرم کننده در حمام پس از شستن موها، ضروری است. برای داشتن یک آبرسان موی خوب برای این افراد، توصیه می‌شود از سرم آبرسان استفاده شود.

  1. موهای معمولی

روتین مراقبتی برای موهای معمولی بسیار ساده و آسان است و نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارد. کافی است ساز یک شامپوی مناسب جهت مصرف روزانه استفاده شود و نکات کلی مراقبت از مو را رعایت کنند تا تعادل رطوبت و چربی مو همواره حفظ شود.

نکات گفته شده در مورد روتین مراقبتی مو برای انواع مو در اینجا به‌صورت خلاصه و تیتروار ذکر شد و سعی کردیم تنها به نکات مهم اشاره کنیم. اگر مایل هستید که اطلاعات بیشتری در این زمینه به ‌دست آورید تا بتوانید با توجه به جنس موهای خود، بهترین روتین مو را داشته باشید می‌توانید به سایت‌های میس و مستر، پری رو، خانمی و پزشکا که در حوزه زیبایی فعالیت می‌کنند مراجعه کنید.

جمع بندی

امروزه مراقبت از مو بخش مهمی از زندگی بسیاری از افرادی است که به سلامت و زیبایی موهای خود اهمیت می‌دهند. برای داشتن یک روتین اثر بخش داشتن یک‌سری اطلاعات و نکات کلیدی کمک کننده است . به عنوان مثال قبل از تهیه‌ی هر نوع محصول مراقبت پوستی باید جنس موی خود را به درستی بشناسید. چرا که استفاده از یک محصول نا مناسب برای مو، می‌تواند به شدت به موها آسیب جدی برساند. همچنین رعایت نکات کلی مراقبت از مو اگرچه ساده اما برای سلامت موها ضروری و لازم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو