خبر فوری: جزئیات باورنکردنی درباره پرونده "کوروش کمپانی" | دستگیر شدن 5 عضو اصلی ماجرا کلاهبرداری کوروش کمپانی

1

1402/12/23

12:17


خبر فوری: جزئیات باورنکردنی درباره پرونده "کوروش کمپانی" | دستگیر شدن 5 عضو اصلی ماجرا کلاهبرداری کوروش کمپانی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا جزئیات جدیدی از پرونده "کوروش کمپانی" را عنوان کرد.

دستگیری ۵ عضو اصلی پرونده کوروش کمپانی

 سردار حسین رحیمی؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا صبح امروز با اشاره به پرونده کوروش کمپانی اظهار کرد: این پرونده هنوز باز است و تا به امروز 5 نفر از اعضای اصلی این پرونده دستگیر شدند و تا این لحظه بالغ بر 5 هزار نفر در تهران و استان‌ها نزد پلیس امنیت اقتصادی ثبت شکایت کردند.

کوروش کمپانی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا تا این لحظه 25 نفر از سلبریتی‌هایی که تبلیغ کوروش کمپانی را انجام داده بودند وجوه دریافتی را بازگرداندند، تصریح کرد: اگر باز هم افرادی هستند که شکایتی دارند همچنان می‌توانند در تهران و سایر استان‌ها ثبت شکایت کنند.

وی با بیان اینکه اعلان قرمز مدیر این شرکت توسط پلیس اینترپل ثبت شده است، گفت: میزان بدهی این شرکت 180 تا 200 میلیارد برآورد می‌شود که البته این عدد رسمی نیست و تخمینی است.

به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، سلبریتی‌ها در مجموع مبلغ 350 میلیون تومان برای تبلیغات کوروش کمپانی پول دریافت کرده بودند.

به نقل از رویداد 24: امیرحسین شریفیان مالک کوروش کمپانی، کسی است که اکنون به علت کلاهبرداری متواری شده است و پلیس در صدد یافتن وی است. شرکتی که این مدت بر سر زبان‌ها افتاده بود و حتی برخی از چهره‌های سینمای ایران از جمله سید جواد هاشمی، یوسف صیادی، رضا شفیعی جم، یوسف تیموری و خیلی از دیگر هنرمندان و اینفلوئنسرها از آن حمایت کردند. حالا این کلاهبرداری از مردم آشکار شده و علیرغم این تهدیدها عملاً مردم سرمایه خود را از دست داده‌اند و کالایی نیز دریافت نکرده‌اند.

امیرحسین شریفیان مالک کوروش کمپانی فراری شد

کوروش کمپانی یکی از شرکت‌های مستقر در غرب تهران است و چند وقتی است که از این شرکت شکایت‌های فراوانی از سوی مردم در یکی از کلانتری‌های غرب تهران مطرح شده است. چندی بعد که کلاهبرداری این شرکت فروش آیفون از سوی مردم علنی شد، یک منبع آگاه فراجا تایید کرد که مالک کوروش کمپانی که فردی به نام امیرحسین شریفیان است، از کشور فرار کرده است و البته این مقام آگاهی به ایرنا گفت که پیگیری‌ها برای دستگیری شریفیان ادامه خواهد داشت و از پلیس اینترپل کمک گرفته خواهد شد. همچنین او گفت: « پیگیری‌های کارآگاهی از اطرافیان و نزدیکان این فرد برای کسب اطلاعات بیشتر و احقاق حقوق مالباختگان در دست اقدام است.»

کوروش کمپانی کیست؟

کوروش کمپانی یکی از شرکت‌های فروش آیفون است که با تبلیغات بسیار از طریق اینفلوئنسرها و هنرمندان نام دار سعی کرد تا بتواند محصولات خود را به فروش برساند. این شرکت به مردم وعده می‌داد که آیفون ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی را به قیمت ۲۰ میلیون تومان به مردم خواهد فروخت و اینکار را از طریق حذف واسطه‌ها و رساندن مستقیم دستگاه‌های گوشی موبایل آیفون به مردم محقق می‌کند. به این ترتیب این شرکت مبالغی را به عنوان مبلغ پیش خرید از شهروندان دریافت می‌کرد. از آنجا که قسمت‌ها مناسب به نظر می‌رسید این موضوع به سرعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد و تعداد زیادی از مردم از این شرکت خرید کردند.

با اینحال به علت عدم انجام تعهدات، تعداد زیادی شکایت از شسوی شهروندان در کلانتری غرب تهران صورت گرفت. این در حالی است که قراردادهای پیش خرید به گونه‌ای تنظیم دچشده است که در صورت تاخیر در اجرای تعهدات از سوی شرکت ماتهامی متوجه شریفیان و شرکتش نباشد. 

کوروش کمپانی

اجرای مدل شرکت‌های پانزی در کوروش کمپانی

مدل شرکت‌های پانزی به این صورت است که شرکت با جمع کردن سرمایه از مردم از طریق تبلیغات و غیره کار را به راه می‌اندازد به تعهدات اولیه خود عمل می کند اما با کاهش ورودی سرمایه این شرکت‌ها هم دچار مشکل می‌شوند و عملاً سرمایه تعداد زیادی از خریداران از بین می‌رود. براساس گزارش شهروندان این شرکت نتوانسته‌ بود در ماه‌های اخیر به تعهدات خود به مردم عمل کند و در نهایت با فرار امیرحسین شریفیان بسیاری از خریداران نگران بازگشت مبلغی هستند که در اختیار این شرکت گذاشته بودند. با ورود پلیس به پرونده کوروش کمپانی ، دفتر این شرکت پلپ شد. منبع آگاه در فراجا گفته بود: «از آنجا که این شرکت دارای دفتر فیزیکی و فروش حضوری بوده، پرونده آن در پلیس امنیت اقتصادی پیگیری می شود.» براساس برخی گمانه‌ها امیرحسین شریفیان به کشور امارات گریخته است. 

نخستین مصاحبه مدیر کوروش کمپانی پس از فرار از ایران

در ماجرای کوروش کمپانی، مردم زیادی دچار مشکل شدند و ظاهرا پولشان از بین رفته، مال باختگان موبایل کوروش حق‌شان را چطور باید پس بگیرند؟

قطعا مال باختگان محترم اول باید یقه کسی یا شرکتی را بگیرند که پول به‌حسابش ریخته‌اند. حالا چطور بگیرند؟ چه نوع شکایتی طرح کنند؟ ادعای حقوقی مطرح کنند یا سراغ مسیر کیفری بروند؟ به‌اعتقاد من با توجه به‌رویه‌ای که از قوه قضاییه سراغ داریم، ماجرای تعقیب کیفری مدیرعامل شرکت کوروش منتفی است. ظاهرا او با خریداران قراردادی دارد و پولی گرفته تا ظرف چند روز یا چند ماه کالایی (موبایل آیفون) را به‌خریداران تحویل بدهد. اینطور که از شواهد برمی آید، به‌برخی از افراد هم گوشی تلفن را داده است و به‌تعهد خود عمل کرده. آیا می‌شود اگر هر فروشنده‌ای به‌تعهد خود عمل نکرد، بگوییم او کلاهبردار است؟ قطعا خیر.

چطور نمی‌توانیم او را کلاهبردار بدانیم؟

جرم کلاهبرداری دو رکن دارد، رکن اول مانور متقلبانه به‌قصد بردن مال مردم است و رکن دوم، بردن مال دیگران است. جرم کلاهبرداری تفاوت عمده با سایر جرایم مالی دارد و آن این است که بردن مال، با رضایت مالباخته همراه است و مثلا مانند سرقت نیست که مال را بدون رضایت مالباخته از او بربایند، بلکه بزه‌دیده، با دست خود و با رضایت تمام، چون تحت تاثیر مانور متقلبانه کلاهبردار قرار گرفته، مالش را بهر امیدی به‌او می‌دهد و بعد می‌بیند که مال را خورده‌اند. در ماجرای موبایل کوروش، یک فرد یا شرکت، پول‌هایی را از عده زیادی گرفته و تعهد کرده مالی را به‌آن بدهد. بعد هم به‌برخی جنس تعهد شده اش را تحویل داده و به‌عده زیادی نداده. از آنجایی که طبق اصول حقوقی، باید قوانین را به‌نفع متهم تفسیر کرد و تا می‌شود دایره مصادیق جرم را تنگ گرفت، به‌نظر می‌رسد عمل او، «عدم انجام تعهد» باشد و نه آنکه مانور متقلبانه کرده است. عدم انجام تعهد هم موضوعی حقوقی است و کیفری نیست. لذا اگر بخواهیم منصفانه و حقوقی به‌ماجرا نگاه کنیم، تعقیب کیفری صاحب شرکت به‌اتهام کلاهبرداری، خلاف اصول حقوقی است. می‌ماند موضوع شکایت حقوقی از او و تقدیم دادخواست‌هایی مانند الزام به‌ایفای تعهد یا الزام به‌تحویل مبیع (جنس خریداری شده) و نظایر آن که بحث خود را دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو