طرز تهیه پلو پاگشا؛ یک غذای مجلسی عالی برای مهمانی های خاص

منبع: نکته چی

2

1402/12/24

13:50


طرز تهیه پلو پاگشا امروز قصد داریم تا شما را با طرز تهیه یکی از خوش طعم‌ترین و البته کمی «متفاوت‌ترین غذاهای ایرانی» …

طرز تهیه پلو پاگشا

طرز تهیه پلو پاگشا

امروز قصد داریم تا شما را با طرز تهیه یکی از خوش طعم‌ترین و البته کمی «متفاوت‌ترین غذاهای ایرانی» آشنا کنیم: “پلو پاگشا”. این غذا با ترکیبی از مواد اولیه ساده و مغذی، علاوه بر طعم دلپذیر، ارزش غذایی بالایی نیز دارد. ترکیب خوش عطر و بوی هویج، پیاز داغ، و گوشت چرخ کرده، همراه با زعفران و کره، این پلو را به یک انتخاب عالی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی تبدیل می‌کند. با ما همراه باشید تا با نحوه طبخ این غذای خوشمزه بیشتر آشنا شویم.

برای طرز تهیه پلو پاگشا، ابتدا هویج را با ادویه‌ها و کره تفت می‌دهیم، سپس گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها مخلوط و می‌پزیم. برنج را جداگانه می‌پزیم، سپس لایه‌لایه با مخلوط هویج و گوشت در قابلمه چیده و دم می‌کنیم. در نهایت، این پلو را با پیاز داغ و زرشک زعفرانی تزئین و سرو می‌کنیم.

مواد مقدار
پیاز ۱ عدد متوسط
هویج ۲ عدد متوسط
پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
زعفران و کره یا روغن به مقدار کافی
پولبیبر و نمک به مقدار کافی
فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه پلو پاگشا

مرحله ۱: آماده‌سازی هویج

ابتدا پوست هویج ها را جدا کنید و به صورت رنده درشت آماده کنید، سپس یک تابه بزرگ را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید. هویج‌های رنده شده را داخل تابه بریزید و با حرارت متوسط شروع به تفت دادن کنید. این کار باعث می‌شود تا هویج‌ها نرم شوند و عطر و طعم آن‌ها به خوبی آزاد شود. در حین تفت دادن، مراقب باشید تا هویج‌ها نسوزند.

مرحله ۲: افزودن ادویه‌ها به هویج

پس از گذشت ۵ دقیقه، به هویج‌ها دارچین، زعفران آب شده و کره اضافه کنید. این ترکیب، طعم دلپذیر و عطر بی‌نظیری به هویج‌ها می‌بخشد. پس از افزودن ادویه‌ها، حرارت را به ملایم ترین حد ممکن کاهش دهید تا هویج‌ها به آرامی و بدون سوختن، عطر و طعم ادویه‌ها را به خود بگیرند.

مرحله ۳: آماده‌سازی پیاز داغ

در این مرحله، پیاز را نیز نگینی خرد کنید و در یک تابه دیگر با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی و ترد شود. پیاز داغ، عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌بخشد و در این دستور، نقش مهمی در ایجاد طعم نهایی دارد.

مرحله ۴: تفت دادن گوشت

گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده داخل یک تابه مناسب ریخته و شروع به تفت دادن کنید. در این مرحله، ادویه‌ها شامل پولبیبر، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و در صورت تمایل مقدار کمی رب گوجه برای خوشرنگی اضافه کنید. همچنین می‌توانید کمی زعفران آب شده به گوشت اضافه کنید تا طعم آن غنی‌تر شود.

مرحله ۵: پختن گوشت

پس از تفت دادن اولیه و اضافه کردن ادویه‌ها و زعفران، یک لیوان آب به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزد تا آب آن کاملا کشیده شود. این فرآیند باعث می‌شود گوشت به خوبی پخته و طعم‌دار شود.

مرحله ۶: آماده‌سازی برنج

برنج را طبق روال معمول بپزید. برای این کار، ابتدا برنج را خیس کنید، سپس آب آن را عوض کرده و با مقداری نمک و آب کافی بپزید تا نیم‌پز شود. پس از آبکش کردن، برنج را آماده برای ته‌دیگ کردن در قابلمه کنید.

مرحله ۷: لایه‌بندی مواد

در یک قابلمه مناسب، ابتدا کمی از برنج را به عنوان لایه اول قرار دهید، سپس یک لایه از مخلوط هویج و گوشت را روی برنج پخش کنید. می‌توانید مقداری پیاز داغ نیز بین لایه‌ها اضافه کنید. این فرآیند را تکرار کنید تا تمام مواد در قابلمه لایه‌بندی شوند.

مرحله ۸: دم کردن پلو

پس از تکمیل لایه‌بندی، در قابلمه را بگذارید و با حرارت خیلی ملایم اجازه دهید پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. این کار باعث می‌شود تا طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند و برنج به طور کامل پخته شود.

مرحله ۹: سرو و تزئین

پس از دم کشیدن، پلو پاگشا آماده سرو است. می‌توانید آن را در ظرف مورد نظر خود بکشید و با پیاز داغ، زرشک زعفرانی و هر گونه تزئینات دیگری که دوست دارید، تزئین کنید. این غذا را می‌توانید همراه با ماست یا «سالاد شیرازی» سرو کنید تا لذت بیشتری ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو