طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه و متفاوت ویژه فصل بهار

منبع: آکا

3

1402/1/22

13:32


خورش کنگر یکی از خوشمزه ترین خوشمزه های بهاری است که معمولا با سبزی قورمه یا نعنا جعفری درست می شود. طرز تهیه خورش کنگر با یک دستور متفاوت و خوشمزه

طرز تهیه خورش کنگر مجلسی با گوشت به صورت مرحله به مرحله

آکاایران: طرز تهیه خورشت کنگر شاید ذهن خیلی از افراد را در فصل بهار در زمان به دست آمدن کنگرها به خود مشغول کند. در ضمن شاید ضرب المثل کنگر خورده و لنگر انداخته را به وفور شنیده باشید. خورش کنگر یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک خورشت فصلی شناخت می شود. خورش کنگر علاوه بر اینکه طعم و عطر بسیار خوبی دارد به دلیل وجود کنگر فواید بسیار زیادی هم برای بدن دارد.

این خورش خوشمزه را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت کنگر تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

 

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لپه ۱ پیمانه
لیمو عمانی ۲ عدد
کنگر ۳۵۰ گرم
آب جوش به مقدار کافی
زعفران دم کرده به مقدار کافی
نمک و فلفل قرمز به مقدار کافی
پودر لیمو عمانی و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه یک خورش شیک و مجلسی ویژه بهار

طرز تهیه خورش کنگر

مرحله اول

برای تهیه خورش کنگر خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه به اندازه ای که یک بند انگشت روی لپه را بگیرد آب اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا روی لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ ریز ایجاد می کنیم و درون یک کاسه حاوی آب ولرم ریخته، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت درون آب بماند تا تلخی آنها کاملا از بین برود. پس از گذشت این زمان پوست پیاز را جدا کرده و می شوییم.

مرحله سوم

حالا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم می گذاریم و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

در ادامه گوشت را به صورت مکعبی یکسان خرد کرده و به قابلمه می افزاییم. حالا گوشت را تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد، سپس رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رب گوجه فرنگی سرخ شود.

مرحله پنجم

زمانی که بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین رفت، مقداری نمک را به همراه زردچوبه، فلفل قرمز و پودر لیمو عمانی به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سرخ شوند. حالا لپه خیس خورده را درون آبکش ریخته و آبکشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا لپه را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم، سپس لیمو عمانی های خیس خورده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه به اندازه ای که روی مواد درون قابلمه را بگیرد آب جوش اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم.

مرحله هفتم

در ادامه اجازه می دهیم خورش به مدت ۲ ساعت روی حرارت بماند تا مواد کاملا پخته شوند. پس از گذشت ۱ ساعت کنگر را می شوییم و به اندازه های دلخواه خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می افزاییم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه کنگرهای خورد شده را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند، سپس به همراه زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در نهایت اجازه می دهیم خورش روی حرارت بماند تا کاملا جا بیفتد. زمانی که خورش جا افتاد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه پلو و سالاد شیرازی سرو می کنیم. نوش جان.

 

نکته

خورش کنگر در ایران به دو شکل سبز و قرمز تهیه می‌شود. برای تهیه خورش کنگر می‌توانید به جای استفاده از سبزی از رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده کنید؛ همچنین اگر دوست دارید طعم خورش شما ترش‌تر شود، می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده کنید.

طرز تهیه خورش کنگر به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

کنگر خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص ارزشمند بهره مند شوید. از مهم ترین خواص کنگر می توان به تقویت قلب ، نیرو بخش ، اشتها آور ، تقویت دستگاه گوارش و کمک به هضم آسان غذا اشاره کرد. خورشت کنگر به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو