معرفی سریال حماسی و تاریخی شوگان (Shogun)

معرفی سریال حماسی و تاریخی شوگان (Shogun)


منبع: پلازا

2

1402/12/26

10:25


معرفی سریال حماسی و تاریخی شوگان (Shogun)

سریال شوگان (Shogun) یک سریال جدید آمریکایی در ژانر حماسی، تاریخی و ماجراجویی است. این سریال داستانی درباره دو مرد جاه‌طلب و یک زن مرموز در ژاپن فئودالی سال 1600 را روایت می‌کند.

یکی از جدیدترین سریال‌های شبکه Hulu و شبکه FX که نمرات بسیار خوبی از سوی منتقدین گرفته، سریال شوگان (Shogun) است. این مینی‌سریال آمریکایی کاری از ریچل کوندو (Rachel Kondo) و جاستین مارکس (Justin Marks) است. ژانر سریال Shogun درام، تاریخی، ماجراجویی و نظامی است و براساس رمانی به همین نام از جیمز کلاول (James Clavell) ساخته شده است. پیش از این نیز مینی‌سریال Shogun (1980) باالهام از این کتاب ساخته شده بود. پخش این سریال از فوریه 2024 آغاز و تاکنون 3 قسمت آن منتشر شده که با استقبال گرمی از سوی بینندگان روبرو گشت. زبان استفاده شده در سریال Shogun انگلیسی و ژاپنی است.

در این مقاله از پلازا با معرفی سریال Shogun 2024 با شما همراه می‌شویم. باهم تاریخ پخش سریال را می‌خوانیم، با داستان و بازیگران آن آشنا می‌شویم و درنهایت نگاهی به نظرات منتقدین خواهیم داشت. احتمالا از خواندن مقاله (بهترین سریال‌های تاریخی) و مقاله (بهترین سریال‌های ماجراجویی) نیز لذت خواهید برد.

فهرست مطالب

زمان پخش سریال شوگان

معرفی سریال Shogun 2024 / زمان پخش سریال شوگان

2 قسمت اول سریال Shogun در تاریخ 27 فوریه 2024 (8 اسفند 1402)، از طریق شبکه Hulu و شبکه FX پخش شد. تعداد قسمت های سریال شوگان 10 قسمت اعلام شده و باقی قسمت‌ها به صورت هفتگی منتشر خواهند شد. این سریال در پلتفرم Disney+ و پلتفرم Star+ در کشورهای آمریکای لاتین در دسترس خواهد بود. مدت زمان هر قسمت سریال شوگان 55 تا 70 دقیقه است و سه‌شنبه هرهفته می‌توانیم به تماشای آن بنشینیم. در جدول زیر اطلاعات هر قسمت سریال، و تاریخ پخش آن را مشاهده می‌کنید.

شماره قسمتنام قسمتتاریخ پخش
1Anjin8 اسفند 1402
2Servants of Two Masters8 اسفند 1402
3Tomorrow is Tomorrow15 اسفند 1402
4The Eightfold Fence22 اسفند 1402
5Broken to the Fist29 اسفند 1402
6Ladies of the Willow World7 فروردین 1403
7A Stick of Time14 فروردین 1403
8The Abyss of Life21 فروردین 1403
9Crimson Sky28 فروردین 1403
10A Dream of a Dream4 اردیبهشت 1403

خلاصه سریال شوگان

داستان سریال شوگان در سال 1600 در ژاپن فئودالی روایت می‌شود و برخورد دو مرد جاه‌طلب از دو دنیای متفاوت، و یک زن مرموز سامورایی را دنبال می‌کند. جان بلک‌ثورن، یک دریانورد انگلیسی ریسک‌پذیر است که با ورود به ژاپن، تحت تاثیر فرهنگ ناآشنا آنجا، تغییرات بسیاری در خویش می‌بیند. لرد توراناگا، یک دایمیو زیرک و قدرتمند است که در حال حاضر تضاد بسیاری با رقبای سیاسی خود دارد. در نهایت نیز لیدی ماریکو را داریم، بانویی با مهارت‌های ارزشمند ولی از خانواده‌ای معمولی که باید ارزش و وفاداری خود را اثبات کند.

با پهلو گرفتن یک کشتی مرموز اروپایی، لرد توراناگا رازهایی را کشف می‌کند که می‌تواند مقیاس قدرت را بهم ریخته و دشمانش را ویران کند.

رمان شوگون جیمز کلاول، که نسخه‌ای داستانی و تخیلی از رویدادهای واقعی است، در سال 1975 منتشر شده است.

بازیگران سریال شوگان

در این بخش با بازیگران سریال Shogun آشنا می‌شویم. همانطور که اشاره شد، داستان فیلم براساس رویدادها و شخصیت‌های واقعی است. در فهرست زیر، نام شخصیت‌های تاریخی که از آنها برای خلق شخصیت فیلم استفاده شده، را در پرانتز آمده است.

هیرویوکی سانادا در نقش لرد یوشی توراناگا (توکوگاوا لیاسو)

بازیگران سریال شوگان / سریال Shogun

هیرویوکی سانادا (Hiroyuki Sanada) بازیگر و هنرمند رزمی ژاپنی، متولد 12 اکتبر 1960 (20 مهر 1339) است. او بازیگری را از اواسط دهه 1960، درحالی که 6 سال داشت، آغاز کرد. ابتدا به عنوان یک بازیگر فیلم‌های اکشن ژاپنی و هنگ‌کنگی شناخته می‌شد، ولی بعدها به سراغ شخصیت‌های دراماتیک رفت. از اوایل سال‌های 2000 بازی در آثار هالیوودی را آغاز کرد و در فیلم‌هایی نظیر فیلم The Last Samurai (2003)، فیلم Rush Hour 3 (2007) و فیلم Mortal Kombat (2021) حضور یافت. سانادا در سال 2018 “مدال افتخار با روبان بنفش” را از سوی دولت ژاپن برای “پیشرفت‌ها و دستاوردهای هنری” دریافت کرد.

کاسمو جارویس در نقش سرگرد جان بلکثورن (ویلیام آدامز)

تعداد قسمت های سریال شوگان / ژانر سریال Shogun

هریسون کاسمو کریکوریان جارویس (Harrison Cosmo Krikoryan Jarvis)، بازیگر، موسیقیدان و فیلمساز است. او متولد 1 سپتامبر 1989 (10 شهریور 1368) در نیوجرسی آمریکا است ولی در 3 ماهگی همراه خانواده‌اش به انگلستان رفتند. او فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان موسیقیدان را از سال 2006 آغاز کرد و تاکنون 6 آلبوم و 10 تک‌آهنگ منتشر کرده است. جارویس بازیگری را با فیلم The Naughty Room در سال 2012 آغاز کرد و با ایفای نقش سباستین در فیلم Lady Macbeth (2016) شناخته شد. او به عنوان بازیگر مهمان در فصل پنجم سریال Peaky Blinders در نقش بارنی، و همچنین  سریال Raised by Wolves در نقش کمپیون استرجز بازی حضور داشته است.

آنا ساوای در نقش تودا ماریکو (هوسوکاوا گراسیا)

خلاصه سریال شوگان / نمرات سریال Shogun 2024

آنا ساوای (Anna Sawai) بازیگر و خواننده نیوزیلندی-ژاپنی است. او متولد 11 ژوئن 1992 (21 خرداد 1371) در نیوزیلند است. پیش از اینکه در 10 سالگی ساکن ژاپن شود، چند سالی را همره خانوادهاش در هنگ‌کنگ و فیلیپین زندگی کرده بود. بلافاصله پس از نقل مکان به ژاپن، آنا بازیگری را ویدئو Annie (2011) آغاز کرد. او با عنوان خواننده گروه Faky، در سالهای 2013 تا 2018، در ژاپن به شهرت رسید. آنا ساوای با نقش ال در فیلم F9 (2021)، و نقش نائومی در سریال Panchinko (2022-2024) به شهرت بینالمللی دست یافت.

تادانوبو آسانو در نقش کاشیگی یابوشیجی (هوندا ماسانوبا)

بررسی سریال شوگان / سریال Shogun

تادانوبو ساتو (Tadanobu Satō)، که بیشتر با نام هنری تادانوبو آسونو (Tadanobu Asano) شناخته میشود، یک بازیگر ژاپنی متولد 27 نوامبر 1973 (6 آذر 1352) است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1988 آغاز کرد و در سال 1995 با فیلم  Maboroshi no Hikari در سطح بین‌المللی شناخته شد. امروزه وی را با نقش لرد کیرا یوشیناکا در فیلم 47 Ronin (2013)، نقش هوگان در فیلم‌های سینمای مارول و نقش خدای رعد، ریدن در فیلم Mortal Kombat (2021) می‌شناسند.

در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های سریال شوگان را می‌خوانیم:

  • تاکهیرو هیرا (Takehiro Hira) در نقش ایشیدو کازوناری (ایشیدا میتسوناری)
  • تامی بستو (Tommy Bastow) در نقش پدر مارتین آلویتو (خوائو رودریگز توزو)
  • فومی نیکایدو (Fumi Nikaido) در نقش اوچیبا نو کاتا (یودو-دونو)
  • هیروتو کانای (Hiroto Kanai) در نقش کاشیجی امی (هوندا ماسازومی)
  • شینوسوکه ابی (Shinnosuke Abe) در نقش تودا بونتارو (هوسوکاوا تادا اوکی)
  • تکوما نیشی اوکا (Tokuma Nishioka) در نقش تودا هیروماتسو (هوسوکاوا فوجیتاکا)

نقد سریال Shogun

همانطور که در مقدمه ذکر شد، سریال شوگان پس از پخش با استقبال خوبی در سراسر جهان، از سوی منتقدین و بینندگان روبرو گشت. از مجموع 72 نقد سریال در وبسایت راتن تومیتوز، 99% آنها نقد مثبت ارزیابی شده و در بخش اجماع نظر منتقدین آمده: “سریال شوگون از لحاظ بصری مجلل و غنی با فرهنگی مشابه حقیقت، اقتباسی حماسی است که از نسخه اصلی پیشی گرفته است.” این سریال حماسی در ژاپن نیز بسیار محبوب است و کمدین ژاپنی علاقمند به تاریخ، مونیهیرو ماتسومورا (Kunihiro Matsumura) آن را به خاطر اصالت تاریخی‌اش تحسین کرد. حدود 15000 نفر از بینندگان نیز در وبسایت IMDb نمرات خوبی به این سریال داده‌اند و شوگون در مجموع نمره 9.2 از 10 را از بینندگان دریافت کرده است.

در ادامه مروری بر نظرات منتقدین و نمرات سریال Shogun 2024 داریم.

سریال Shogun / داستان سریال شوگان

IGN/ سامانتا نلسون: 100

اجراها به کمک نوشته‌هایی که از طنز خام به درام شاعرانه جریان دارند، به طوری که به قهرمان‌ها و حتی شخصیت‌های فرعی عمق می‌بخشند، بسیار قانع‌کننده است. این سریال به طور یکپارچه و مساوی توطئه، طنز، عاشقانه و اکشن را با هم در یک مینی‌سریال به زیبایی ترکیب می‌کند و این شگفتی‌ها را تا پایان ادامه می‌دهد.

Entertainment Weekly/ کریستین بالدوین: 91

این تولید طولانی مدت، که از سال 2018 اعلام شد، ارزش انتظار را داشت. شوگان جدید، که از همان فریم اول جذاب و گیرا است، حماسه‌ای خیره‌کننده است که اجازه نمی‌دهد مجموعه‌هایی با بودجه‌های کلان بر درام انسانی حاضر در هسته آن سایه افکنند.

Newsday/ ورن گی: 75

تماشای سریال Shogun هم هیجان‌انگیز و هم سرد است، داستان همیشه درگیرکننده نیست. سریال شما را جذب می‌کند اما هرگز احساس خوشامدگویی را به شما نمی‌دهد.

The Hollywood Reporter/ دن فینبرگ: 70

سریال شوگان به عنوان یک بازی جاه‌طلبانه از شطرنج سیاسی، کشش بسیار بیشتری دارد. توازن بین دسیسه‌های ماکیاولیایی و کنش‌هایی که به خوبی اجرا شده‌اند به طور مدام بیننده را درگیر می‌کند؛ در حالی که داستان عشقی آن به قدری کوتاه است که نمی‌تواند باید ایجاد یک فرورفتگی عاطفی در سریال شود.

سریال شوگان / سریال Shogun

The New Yorker/ اینکو کانگ: 50

سفر بلک‌ثورن به سوی روشنگری و رابطه باورناپذیرش با ماریکو به شکل ظریفی ترسیم شده، ولی از آنجایی که شوگان درباره پیش‌زمینه جنگ نائب‌السلطنه‌ها است، بیشتر روایت باید به بیان منبع اختلاف و فناوری رزمی جدید بپردازد نه قهرمان رمانتیک داستان.

در تئوری، ارتقای ماریکو و توراناگا به شخصیت‌های اصلی، کمک می‌کند یک داستان ماست‌مالی شده دیگر درباره ژاپن نداشته باشیم. ام هردو آنها به قدری مقید به سرکوب و پنهانکاری هستند، که تقریبا محکوم به بی‌حرکتی شده‌اند.

سخن پایانی

آشنایی و بررسی سریال شوگان به پایان رسید. در این مقاله با داستان و بازیگران سریال آشنا شدیم، درباره تاریخ پخش آن خواندیم و نظرات منتقدین را دانستیم. اگر به سریال‌های تاریخی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین سریال‌های تاریخی 2024 را از دست ندهید. نظر شا درباره این سریال چیست؟ برای تماشای آن وسوسه نشدید؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو