نگاهی به تاثیر قرص ضد بارداری (ال دی) بر نازایی

منبع: آرگا

1

1402/12/27

11:18


اگر به مدت یک سال پس از تاثیر قطع قرص ضد بارداری و روش‌های کنترل بارداری در تلاش برای باردار شدن هستید، یا اگر در مورد باروری خود نگرانی دارید، از یک پزشک متخصص زنان مشاوره بگیرید.

نگاهی به تاثیر قرص ضد بارداری (ال دی) بر نازایی

تاثیر قرص ضد بارداری بر نازایی چگونه است؟ مصرف قرص های ضد بارداری برای دوره ای طولانی مدت موجب توقف در ترشح تخمک گذاری ها نمی شوند. یکی از شناخته ترین قرص های ضد بارداری، قرص های ال دی نام دارند که گونه ای از قرص هورمونی به شمار آمده و برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته بسیار مفید است. در برخی از این قرص ها دوز کمی از هورمون های استروژن و پروژستین وجود دارد اما در برخی دیگر تنها پروژستین یافت می شود.

منظور از پیشگیری بارداری توقف فرآیند تخمک گذاری است و اینکه هیچ اسپرمی با تخمک ترکیب نشود تا به رحم برسد. چه از قرص، چسب یا حلقه واژینال استفاده کرده باشید می دانید که همه آن ها حاوی هورمون های مصنوعی استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها نیز از چرخه طبیعی هورمون ها، تولید LH و FSH در بدن شما جلوگیری می کنند.

قرص ال دی چگونه است و در چه انواعی وجود دارد؟

عموما تمامی قرص های ال دی ساخته شده از ترکیباتی چون استروژن و پروژستین هستند ( پروژستین گونه ای مصنوعی از هورمون پروژسترون است. ) این دو هورمون کاربردی در چرخه رشدی زنان قاعدگی را شکل می دهند، قاعدگی که ایجاد شود دیگر بارداری ای برای زن پیش نخواهد آمد. این قرص ها در دوز پایین به ۲ شکل متفاوت وجود دارند شکل اول ترکیبی از اسنروژن و پروژستین، در شکل دوم به شکل پروژستین وجود داشته که تنها حامل پروژسترون مصنوعی است.

قرص ال دی ترکیب شده با دوز پایین:

مواد ترکیبی سازنده قرص های ال دی سرشار از ۱۰ ال ۳۵ میلی گرم استروژن می باشند با وجود اینکه قرص های دوز بالا تر ذازای ۵۰ میکروگرم یا بیشتر از این هورمون هستند. قرص های دوز پایین هم بهتر از دیگر دوز ها کار می کنند و هم عوارض کمتری را شکل می دهند. در بازار داروخانه ها قرص های ال دی هم به صورت تولید خارجی و هم تولید ایرانی به فروش می رسند. حال بررسی برخی اسم های تجاری این قرص؛

  1. یاز
  2. داروی یاسمین

قرص ال دی پروژستین با دوز پایین:

از جمله اسم هایی که به روی قرص های ضد بارداری نام گذاری شده اند می توان به مینی پیل اشاره کرد. یک بسته قرص ال دی دارای تعداد ۲۸ است اما برای چه افرادی گزینه مناسبی می باشد؟

چرا که این قرص با نام قرص شیردهی شناخته شده است و افرادی که شیرده هستند و به دوران یائسگی نزدیک می شوند توصیه می شود از قرص های مینی پیل کمک بگیرند.

برخی افراد نیز توانایی تحمل استروژن را ندارند در نتیجه به مصرف مینی پیل روی می آورند.

۴۰ درصد از زنانی که تنها قرص ال دی پروژستین را مصرف دارند ترسی از عدم بارداری خود نخواهند داشت چرا که مسیر تخمک گذاری ادامه دارد.

برخی از نام های تجاری قرص ال دی پروژستین؛

  1. قرص اورت
  2. قرص نوراتیندون یا نورتیسترون
  3. قرص میکرونر

قرص ال دی به چه اشکال اسمی وجود دارند؟

تنها شکل آن به صورت قرص است.

قرص ال دی دارای محتویاتی است چون:

  1. ۰.۰۳ میلی گرماتینیل استرادیول
  2. ۰.۳ میلی گرم نورژسترل
  3. ۰.۱۵ میلی گرم لوونورژسترل

قرص ال دی برای بدن زنان چگونه عمل می کند؟

یک زن چگونه بارور می شود؟ پیش از آنکه به چگونگی عمل قرص های ال دی بپردازیم بهتر است بدانید که زمانی تخمک از تخمدان آزاد شود و در مسیر با رها سازی اسپرم مرد قرار بگیرد، با مزدوج دو ترکیب بارداری برای زن پیش می آید. تخمک بارور شده و با اتصال به رحم مادر در آنجا به کمک بافت جفت تغذیه می کند تا به مرحله ۹ ماهگی برسد.

به مرحله ای تخمک گذاری گفته می شود که در طول آن هورمون های موجود در بدن زن، تخمک های آزاد شده را کنترل می کنند. وظیفه این هورمون ها آماده سازی بدن زن برای پذیرش تخمک رها شده می باشد.

پیشگیری از بارداری به روش های مختلف صورت می گیرد از کاندوم و قرص گرفته تا جراحی های متفاوت اما مصرف قرص های ال دی کمی ساده تر به نظر می آید چرا که با مصرف این قرص چرخه تخمک گذاری برای مدتی معلوم متوقف می شود به صورتی که با وارد سازی اسپرم به بدن زن باز هم بارداری پیش نمی آید. با تغییر در پوشش رحم، ترکیب هر دو راهی به وارد سازی رحم پیدا نمی کنند در نتیجه از درصد ابتلای بارداری برای زن کاسته می شود.

تاثیر قرص ضد بارداری بر نازایی چگونه است؟

به نظر شما دوستان عزیز مدت اثر گذاری قرص های ال دی پس از چند روز است؟

پس از تجویز پزشک زنان اگر مصرف قرص های ال دی به موقع صورت بگیرد، در اولین ماه تاثیر آن قابل مشاهده خواهد بود.

برای ایمنی بیشتر از خطر بارداری پیشنهاد می شود که استفاده از کاندوم را هم برای رابطه های جنسی خود به کار بگیرید.

پس از گذشت ۳ ماه مصرف دیگر نیازی به وجود کاندوم هم نیست.

چگونگی مصرف قرص ال دی برای زنانی که علاقمند به بارداری نیستند؟

بسته بندی های دارویی قرص ال دی به تعداد ۲۱ تا ۲۸ قرص درون خود دارند.

اگر بسته قرص ۲۱ عددی باشد باید برای ۳ هفته مصرف شود یعنی روزی یک عدد.

اگر بسته بندی ۲۸ عددی قرص ال دی باشد باید برای ۴ هفته مصرف شود.

اما منظور از قرص فعال و غیر فعال چیست؟ قرص فعال تعداد مصرف ۲۱ عددی است و تعداد اضافه آن قرص غیر فعال به شمار می آید تا به شما یادآوری کند که پس از گذشت ۲۸ روز باید بسته ای جدید را برای خود آغاز کنید.

اما یک بسته دوره طولانی شامل ۸۴ قرص فعال و ۷ قرص غیر فعال می باشد.

اما سوال اینجا است چگونه باید مصرف قرص های ال دی را شروع کرد تا تاثیر قرص ضد بارداری بر نازایی معلوم شود؟

شاید با خود بگویید من در این دوران عادت ماهیانه هستم پس نیازی به مصرف قرص ال دی نیست. باید گفت این طرز تفکر کاملا غلط می باشد چرا که با تجویز پزشک این قرص باید مصرف آن به طور منظم صورت بگیرد در غیر این حالت نتیجه ای مثبت به همراه نخواهد داشت.

مصرف آن هر روزه پیش از صبحانه یا پیش از خواب توصیه می شود اما هرگز آن را فراموش نداشته باشید.

اما برای قرص های چرخه طولانی چگونه است؟ اگر شما از روز شنبه مصرف قرص ال دی را شروع نموده اید می توانید برای ۸۴ روزه پشت هم مصرف داشته باشید، ۷ روز دیگر را به عنوان قرص غیر فعال تکرار نمایید.

بعد از رابطه جنسی چطور باید قرص ال دی را مصرف کرد؟

قرص ال دی اورژانسی در مواقع حساس بعد از رابطه جنسی زن و مردی نیاز است. ۸ عدد از آن را برای یک روز مصرف داشته باشید تا اثرات پر خطر بارداری از برقراری رابطه جنسی شما را پاک کند. ( استفاده برای حداکثر ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی خطرناک )

اما این تقسیم بندی می تواند به صورت زیر باشد:

۴ عدد در یک ساعت استفاده شود و ۴ عدد بغدی را پس از گذشت ۱۲ ساعت صورت بگیرد.

اما چرا اورژانسی؟

چون احنمال دارد هنگام درگیری از شور فراوان رابطه جنسی دچار اشکال پارگی کاندوم شوید و یا اصلا استفاده از آن را فراموش کرده باشید به این منظور بهتر است از قرص های ضد بارداری ال دی کمک بگیرید.

توصیه برای افرادی که مصرف قرص ال دی را فراموش کرده اند؟

به محض یادآوری به مصرف آن بپردازید.

اگر برای دو روز فراموش کرده اید، ۲ عدد قرص مصرف داشته باشید و برای روز بعد هم ۲ قرص ال دی بخورید.

اگر مصرف فراموش شده قرص از ۲ عدد گذشت کرد، حتما از پزشک کمک بگیرید.

تا زمانی که بسته اولیه قرص را تمام نکرده اید اما از روی فراموشی های مداوم به مشکل گیر کرده اید بهتر است از فرم دیگری استفاده نمایید.

با هر بار فراموشی بیشتر به خطر بارداری نزدیک می شوید.

اگر تمام قرص های ال دی را به درستی مصرف کرده اید اما برای ۲ ماه است که عادت ماهیانه نشده اید، بهتر است آزمایش بارداری دهید.

امکان دارد با خوردن برخی قرص های ال دی عادت ماهیانه نشوید، پس جای نگرانی وجود ندارد.

حتما قرص ضد بارداری مینی پیل باید هر زوز خورده شود.

اگر برای خوردن قرص ال دی بیش از ۳ ساعت تاخیر داشته اید، باز هم برای همان روز مصرف کنید اما بهتر است برای برقراری رابطه جنسی در همان روز از کاندوم یا اسپرم کش استفاده نمایید.

تاثیر قرص ضد بارداری بر نازایی با قطع مصرف آن چگونه است؟

حال شما مصرف قرص های ضد بارداری را قطع کرده اید، دوباره عادت ماهیانه شما شکل گرفته است اما باردار نمی شوید پس علت چیست؟

عدم بارداری تاثیر قرص های ضد بارداری نیست چرا که دلایل متنوعی برای نازایی وجود دارد از جمله بیماری های مقاربتی که در صورت عدم استفاده از کاندوم های مناسب ایجاد می شود بیماری هایی چون کلامیدیا یا سوزاک که می تواند در مشکلات باروری بیشتر ریشه بزند.

پس برای جلوگیری از این موضوع زنان باید مرتب تحت نظر پزشک زنان باشند، آزمایش انجام دهند و اگر نشانه های بیماری مقاربتی مشاهده شد به سرعت تحت درمان قرار بگیرند.

تاثیر قرص ضد بارداری بر نازایی بعد از قطع مصرف آن

اختلالاتی که موجب شکل گیری تخمک گذاری های نامنظم می شوند؟

  1. استرس های بالا
  2. تولید و ترشح بی اندازه هورمون پرولاکتین
  3. پر کاری تیروئید
  4. کم کاری تیروئید
  5. وزن کم بدن
  6. چاقی
  7. نارسایی زودرس تخمدان ( توقف چرخه تخمدان در زنان پیش از ۴۰ سالگی )
  8. سندروم تخمدان پلی کیستیک

ترک قرص های ضد بارداری چه عوارضی به دنبال دارد؟

  1. سیکل های قاعدگی نامنظم
  2. گرفتگی های زمانی قاعدگی
  3. تغییر در وزن
  4. نوسانات خلقی

کاهش تاثیر قرص های ضد بارداری به علت کمبود ویتامین ها چون:

  1. انواع ویتامین های گروه B
  2. ویتامین C
  3. ویتامین E
  4. فولات

مراقب نشانه های نازایی باشید

شاید بدانید که ناتوانی نازایی پس از گذشت یکسال قابل درک است. اگر نشانه های زیر را مشاهده نمودید بهتر است موضوع را با یک متخصص زن در میان بگذارید تا او با آگاهی کامل به درمان شما بپردازد. از جمله نشانه های رایج؛

  1. اشکالات پوستی
  2. افزایش وزن
  3. کاهش میل جنسی

وجود نشانه هایی در مردان چون؛

  1. تغییر در میل جنسی
  2. اشکال در نعوظ یا همان انزال
  3. درد و تورم بیضه ها

پس تمام زوج هایی که به فکر بچه دار شدن هستند همواره سوالی را با خود مرور می کنند که آیا مصرف قرص های ال دی در طولانی مدت موجب نازایی آن ها می شود؟ آیا این روش پیشگیری عملکردی درست است یا به هیچ عنوان توصیه نمی شود؟ برای این منظور خوشبختانه هیچ روش پیشگیرانه ای وجود ندارد که برگشت نداشته باشد حتی جراحی وازکتومی هم برگشت دارد کافی است لوله جدا شده دوباره متصل شود. پس صبر داشته باشید تا ریتم طبیعی بدن به آرامش برسد بعد از تحت مراقبت های درمانی پزشک متخصص قرار بگیرید.

 

در پایان مقاله تاثیر قرص ضد بارداری بر نازایی توصیه می شود با اشاره به روی لینک های قرار داده شده بهترین و بد ترین سن بارداری، سونوگرافی واژینال و علل نازایی در زنان به مطالعه مقالات از پیش نوشته شده بپردازید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو