بررسی خودرو رسپکت پرایم و نگاهی به امکانات و تجهیزات آن

بررسی خودرو رسپکت پرایم و نگاهی به امکانات و تجهیزات آن


منبع: آرگا

1

1403/1/2

14:13


از معرفی خودرو رسپکت پرایم یک سالی می گذرد. این خودرو یکی از محصولات مونتاژی گروه بهمن موتور است. برای آشنایی بیشتر در این مطلب به بررسی خودرو رسپکت پرایم می پردازیم.

خودرو رسپکت پرایم توسط گروه بهمن موتور سال گذشته معرفی شد. این محصول مونتاژی از نظر ظاهری تقریبا بروز بوده و چهره متمایز و مشخصات آن سبب شده تا نظرات بسیاری را به سوی خود متمایل نماید. در ادامه با بررسی خودرو رسپکت پرایم همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی خودرو رسپکت پرایم

بهمن موتور سال گذشته از خودرو رسپکت پرایم رونمایی و بعد از مدتی فروش آن را آغاز کرد. این سدان مونتاژی از نظر ظاهری تقریبا بروز بوده و چهره متفاوت و البته مشخصات آن موجب شده تا بسیار مورد توجه قرار گیرد. رسپکت از لحاظ پلتفرم با برخی محصولات برند چری یکسان بوده و حتی پیشرانه و گیربکس به کار رفته در آن ساخت شرکت چری می باشد.

رسپکت پرایم برای نخستین بار به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو تهران سال ۱۴۰۱ معرفی و بعد فروش آن شروع شد. با محبوبیت کراس اوورهای شهری برخی کلاس های خودرویی به نوعی مهجور مانده اند. به طور مثال در حال حاضر یک سدان خانوادگی اتومات صفر کیلومتر با فناوری بروز تنها چند گزینه محدود را در اختیار قرار می دهد.

و بقیه یا قدیمی بوده یا قیمت های بسیار بالایی دارند. در این میان گروه بهمن موتور تصمیم گرفت بعد از ارائه کراس اوورهای موفق، از سدان خانوادگی رسپکت پرایم رونمایی کند. این خودرو در چین به اسم Xuandu و محصول شرکت Cowin که از زیر مجموعه های برند چری محسوب می شود، می باشد.

به طور کلی بهمن رسپکت یک سدان کلاس سی می باشد که با ویژگی های جوان پسند ظاهری و قابلیت های مناسب داخلی پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد. به ویژه که آپشن های خیلی خوبی داشته و این مورد به همراه طراحی زیبای خودرو می تواند سلایق متعدد را به خود متمایل نماید.

در حقیقت رسپکت نسخه ارتقا یافته چری آریزو ۷ می باشد که با توجه به پلتفرم مشترک و مشخصات فنی مشابه با چری آریزو ۵ و آریزو ۶ ارائه می شود. آنچه که در شرایط خاص کشور مزیت محسوب می شود این است که مشتریان این خودرو از همان ابتدای عرضه از نظر فراوانی قطعات یدکی فنی و نه ظاهری نگرانی نخواهند داشت.

گروه بهمن موتور در ارائه خودروهای باکیفیت و شبکه خدماتی گسترده خوش نام می باشد و این موضوع سدان رسپکت را در مسیر موفقیت کمک می کند. البته این خودرو توربوشارژر شبیه تمام محصولات، حساسیت بالایی نسبت به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری خواهد داشت.

در ضمن با توجه به عرضه خودروهایی مانند دیگنیتی در دو نسخه دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ احتمالا در صورت موفقیت رسپکت پرایم نمونه کاملتر آن با پسوند پرستیژ نیز در آینده راهی بازار شود. در ادامه با بررسی رسپکت پرایم همراه ما باشید.

طراحی بیرونی

در بررسی طراحی بیرونی رسپکت پرایم می توان گفت به خودروهایی مانند هیوندای النترا بسیار شبیه بوده و یا چری آریزو ۶ را در ذهن تداعی می کند. این خودرو طراحی زیبا و جوان پسندی دارد که احتمالا در نگاه اول از لحاظ هارمونی به آریزو ۵ نزدیک نباشد ولی با المان های اسپرت فراوان، می تواند طرفداران خاص خود را پیدا کند.

در بخش دماغه جلوپنجره ای عریض تا پایین سپر امتداد دارد و ترکیب این بخش با چراغ های تهاجمی، دی لایت های مدرن، کاپوت برجسته و خطوط شکسته نمایی جسور و خشن را ایجاد می کند. در بررسی نمای جانبی رسپکت پرایم نیز شاهد خطوط ساده ای هستیم که البته شیک و منطقی ترسیم شده و نمایی باوقار را سبب شده اند.

در ضمن رینگ های جذاب ۱۷ اینچ از جلوه ساده نمای کناری می کاهند. به عبارتی در این نما رینگ های خودرو سبب جذابیت آن شده و یکی دو سایز نسبت به حال حاضر بزرگتر هستند. این خودرو دارای طول ۴۶۷۰ میلی متر، عرض ۱۸۲۵میلی متر ، ارتفاع ۱۴۸۳  میلی متر و فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متر می باشد.

در نمای عقب وضعیت کمی سلیقه ای می شود. در ضمن از ترند طراحی روز دنیا یعنی چراغ های به هم پیوسته خبری نیست. در این نما چراغ های کشیده و باریک خودرو با فرم متفاوت خود بسیار خودنمایی می کنند و دیفیوز عقب تاحدی طراحی اسپرت نمای جلو خودرو را یادآوری می کند. بین دو چراغ لوگو جدید بهمن موتور و عبارت RESPECT درج شده است.

ولی فضای خالی عظیمی در این بخش ایجاد شده که کمی جذابیت های ظاهری رسپکت را خدشه دار کرده است. البته این مورد سلیقه ای می باشد و ممکن است برای برخی این طور به نظر نرسد. ضمنا روی سپر عقب علیرغم حجم پردازی های مختلف و چراغ های شب نما و مه شکن، دو خروجی غیر واقعی اگزوز با خطوط کرومی به کار رفته که در اکثر خودروهای چینی بازار رایج می باشد.

به طور کلی رسپکت بهمن موتور خودروی خوش قیافه و خاصی ارزیابی می شود. به ویژه رقیب مستقیم این خودرو یعنی آریزو ۵ با توجه به حضور طولانی در بازار کمی تکراری شده و برای افراد تنوع طلب کمتر مورد توجه است. رسپکت طراحی ظاهر نسبتا مدرن و جدیدی دارد و اسپرت و جوان پسند به نظر می رسد.

طراحی داخلی

شاید در مورد طراحی بیرونی این خودرو اختلاف سلایقی وجود داشته باشد ولی بعید به نظر می رسد که در مورد طراحی داخلی رسپکت پرایم انتقادات زیادی وجود داشته باشد. در بررسی کابین این خودرو با صندلی های اسپرت یکپارچه جلو روبرو هستیم که دربرگیرندگی مناسبی داشته و حس خیلی خوبی ارائه می دهند.

همچنین حجم دهی جالب بخش های مختلف داشبورد هم به جذابیت اتاق اضافه کرده است. از نکات جالب توجه دیگر کابین می توان به فرمان دی کات و دریچه های تهویه خلاقانه اشاره که در مجموع شمایلی هیجان انگیز را به وجود آورده اند. نشانگرهای پشت آمپر هم حالت نیمه دیجیتال داشته و تلفیق آن ها با نمایشگر عریض مرکزی و انبوهی از آپشن های رفاهی و ایمنی حس رویارویی با خودرویی امروزی و مدرن را القا می کند.

از نظر کیفیت فضای کابین و صندوق می توان این خودرو را با آریزو ۵ مقایسه کرد که با کمی دقت متوجه می شوید شرایط رسپکت پرایم هم نسبت به قیمت و کلاس بدنه راضی کننده می باشد. در ضمن رسپکت از لحاظ فاصله محوری وضعیت بهتری داشته و جای پای بیشتری در ردیف عقب وجود دارد.

به عبارتی فاصله بین محوری آن سبب شده تا فضای پای عقب برای سرنشینان عقب خیلی مناسب باشد. همچنین به خاطر خطوط تقریبا اتوکشیده بدنه دید پیرامون کافی بوده و ارگونومی قابل قبول ادوات تسلط بر خودرو را مناسب می سازد. به طور کلی با ورود به کابین رسپکت پرایم حس خوشایندی ایجاد می شود.

طراحی داشبورد میانی با خطوط تیز فراوانی صورت گرفته و خوشبختانه داشبورد خسته کننده به نظر نمی رسد. فرمان دی کات و غربیلک فرمان هم شباهت بسیاری به محصولات جدید چری دارد. پشت فرمان یک کلاستر کاملا دیجیتال با روشنایی قابل قبول به کار رفته که گرافیک خوبی هم دارد.

داشبورد میزبان نمایشگر عریض و بزرگ بیرون زده است که گزینه مناسبی برای بازار ایران به شمار می رود. دریچه ها و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع با کلیدهای پیانویی همراه هستند. بررسی ها نشان می دهد از نکات مثبت در کابین رسپکت پرایم دقت به طراحی حزئیات همچون خروجی هوای شیشه های جانبی می باشد که سبب شده کابین ظاهر اسپرت بیشتری پیدا کند.

کیفیت مواد استفاده شده در داشبورد رسپکت نیز بالا بوده و بیشتر بخش های داشبورد پلاستیک نرم یا چرم مصنوعی به کار فته است. فضای کابین با توجه به کلاس خودرو جادار و قابل قبول به نظر می رسد و نوع طراحی صندلی های جلو هم اسپرت است و طراحی پشت سری به شکل یکپارچه با صندلی همراه شده است. ضمنا فضای صندوق نیز کاملا نیاز یک خانواده را پاسخ می دهد.

مشخصات فنی

رسپکت از پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می برد که قدرتی معادل ۱۵۴ اسب بخار را در دور موتور ۵۵۰۰ و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را در دور موتور ۱۷۵۰-۴۰۰۰ تولید می کند. این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۹ سرعته سی وی تی به چرخ های جلو ارسال می شود تا همه چیز شبیه آریزو ۵ و آریزو ۶ باشد.

عملکرد گیربکس و موتور خیلی خوب بوده و پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۶ برخوردار است. به این ترتیب می توان حدس زد عملکرد فنی رسپکت تا حد زیادی به رقبا نزدیک است. از دیگر مشخصات این خودرو می توان به فرمان برقی، سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مستقل مولتی لینک در عقب به همراه ترمزهای دیسکی اشاره کرد. این موارد سواری نرم و مناسبی برای خودرو به ارمغان می آورند.

مصرف سوخت با باک ۵۰ لیتری نیز برای رانندگی در شرایط ترکیبی ۷.۵ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) اعلام شده که عدد متوسطی برای یک خودرو امروزی محسوب می شود. ضمنا باید در نظر داشت که رسپکت همانند سایر رقبای توربوشارژر حال حاضر بازار، به بنزین با کیفیت بالاتر و دقت بیشتر در سرویس و نگهداری نیاز دارد.

امکانات و تجهیزات

در بررسی امکانات و تجهیزات رسپکت پرایم می توان گفت که از این نظر دست پر بوده و از جمله امکانات این خودرو عبارت است از:

  • سیستم نمایش فشار باد لاستیک
  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی
  • چراغ های روشنایی روز
  • کروز کنترل
  • شش عدد کیسه هوای ده نقطه ای
  • سیستم کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی
  • اتوهلد
  • سنسور عقب
  • نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ
  • سیستم ورود بدون کلید
  • سنسور نور
  •  صندلی ۶ حالته برقی راننده
  • گرم‌کن صندلی های جلو
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم روشنایی مشایعت تا منزل
  • شارژر وایرلس
  • فرمان برقی
  • رینگ ۱۷ اینچ
  • آینه های جانبی تاشو برقی
  • سانروف برقی
  • روکش چرم صندلی ها
  • حالت های رانندگی اسپرت و اقتصادی
  • تهویه مطبوع به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب
  • شش عدد اسپیکر
  • دوربین دید عقب با خطوط پویا
  • نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی
  • سیستم رهیاب ماهواره ای
  • آینه داخلی ضد انعکاس و …

همچنین برای این خودرو انواع سیستم کمکی و ایمنی شامل ABS, EBD, BA, ESP, EBA, TC, HA در نظر گرفته شده است. از این رو می توان گفت گزینه های ایمنی رسپکت در سطح مناسبی قرار دارند. با توجه به داشتن ۵ ستاره ایمنی آریزو ۵ و اشتراک پلتفرم بین این دو خودرو می توان به امنیت رسپکت پرایم نیز امیدوار بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو