انشا در مورد عید سعید فطر برای تمام پایه ها

انشا در مورد عید سعید فطر برای تمام پایه ها


منبع: تالاب

1

1403/1/15

15:29


عید فطر، که بـه عربی عید الفطر نامیده میشود، یک جشن مذهبی بسیار مهم برای […]

انشا در مورد عید سعید فطر برای تمام پایه ها

عید فطر، که بـه عربی عید الفطر نامیده میشود، یک جشن مذهبی بسیار مهم برای مسلمانان سراسر جهان اسـت و نشان ‌دهنده پایان ماه مبارک رمضان و شروع ماه شوال اسـت. این عید بـه عنوان یک روز شکرگزاری و تعهد بـه ارزش‌های‌ اسلامی جشن گرفته میشود. در این روز، مسلمانان مجاز بـه روزه‌داری نیستند و بـه جای آن، با برگزاری نماز عید، ضیافت‌ها، و اهدای هدایای خیرخواهانه و فطریه بـه نیازمندان، این عید را جشن می گیرند.

 

نوشتن انشا در مورد عید فطر چه تاثیری دارد؟

نوشتن انشا در مورد عید فطر می تواند بـه چند دلیل مهم باشد:

1. آشنایی با فرهنگ و سنت‌ها: عید فطر یکی از مهمترین اعیاد مسلمانان اسـت و نوشتن درباره آن بـه ما کمک میکند تا با فرهنگ و سنت‌های‌ مرتبط با این روز بیشتر آشنا شویم.

2. تقویت مهارت‌های‌ نوشتاری: انشا نویسی فرصتی اسـت برای تمرین و التیام مهارت‌های‌ نوشتاری، از جمله ساختار، واژگان و سبک نوشتاری.

3. بیان احساسات و تجارب شخصی: عید فطر میتواند خاطرات و تجارب متفاوتی برای هر فرد داشته باشد و انشا نویسی فرصتی اسـت برای بیان این احساسات و تجارب.

4. ترویج ارزش‌های‌ اسلامی: از طریق انشا، میتوان ارزش‌هایي مانند بخشش، همدلی و کمک بـه نیازمندان که در عید فطر تأکید می شود را ترویج داد.

برای نوشتن انشا در مورد عید فطر، می توانید با مقدمه‌اي درباره اهمیت و معنای این عید شروع کنید، سپس در بدنه انشا بـه تجارب و درس‌هایي که از ماه رمضان گرفته‌اید بپردازید و در نهایت با نتیجه‌گیری درباره پیام‌ها و آموزه‌هایي که عید فطر بـه ما میدهد، انشای خودرا بـه اتمام برسانید.

 

1. انشا در مورد عید سعید فطر

انشا در مورد عید سعید فطر

 

یک ماه روزه داری و مهمانی سر سفره خداوند بودن جشن بزرگ می‌خواهد، جشنی بـه بزرگی عید سعید فطر که مسلمانان بـه مناسبت بیرون آمدن از ماه مبارک رمضان آنرا گرامی می دارند. عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان اسـت و همه ی ما این روز با شکوه را جشن می گیریم. این عید آداب خاص خودش را دارد که از مهم ترین انها می توان بـه برگزاری نماز عید فطر، دادن زکات فطره و همچنین دید و بازدید از سایر مسلمانان اشاره کرد.

 

همه ی مساجد در این روز میزبان مسلمانانی هستند که یک ماه روزه داری را پشت سر گذاشته و با دل و جان هایي جلا گرفته و پاک در نماز عید فطر شرکت می کنند. نمازی که نشانه اي گویا از اتحاد انها و عظمت و بزرگداشت روزه داری می باشد.

 

گویا خداوند در روز عید فطر بـه ما عیدی می دهد و خشنودی و رضایت خودش را از ما که یک ماه سر سفره اش نشسته ایم اعلام می کند. گویا در این روز همه ی دوستان و آشنایان و هم محلی ها مهربان تر، شادمان تر و زیباتر از همیشه میشوند و می‌توانیم نور پاکی را که از دل شان بـه چهره شان تابیده در آنها نظاره کنیم.

 

عید فطر در راه اسـت و من هم چون بسیاری از مسلمانان سعی می‌کنم در مراسم نماز عید فطر شرکت کنم و بـه خودم یادآوری کنم که روزه داری واقعی تنها بـه یک ماه ختم نمیشود بلکه روح ما همواره باید با دوری از آلودگی ها روزه دار بماند و اجازه غلبه شیطان را ندهد.

 


مطالب مشابه: جدیدترین شعرهای تبریک عید سعید فطر


 

2. انشا در مورد عید سعید فطر برای پایه پنجم

انشا در مورد عید سعید فطر برای پایه پنجم

 

عید فطر یک عید بسیار مهم برای مسلمانان در سراسر جهان اسـت، در این روز ماه مبارک رمضان بـه اتمام میرسد و در عید فطر دیگر نیازی بـه روزه گرفتن نیست. شبی که ماه کامل توسط رهبر هر کشور مسلمانی دیده شود فردای آن روز عید و شروع ماه جدید قمری خواهد بود بـه همین دلیل در هر کشور مذهبی و اسلامی روز آن متفاوت اسـت.

 

در عید فطر تمام مسلمانان در اماکن مذهبی جمع می‌شوند و نماز عید فطر می‌خوانند، نماز عید فطر دو رکعت اسـت و باید بعد از طلوع آفتاب تا ظهر خوانده شود، نماز عید فطر بـه صورت جماعت خوانده می شود.

 

عید فطر و عید قربان از اعیاد مهم مسلمانان هستند و توسط پیامبر آغاز شده اند، در روز عید فطر بهتر اسـت که پاک و تمیز باشیم و غسل کنیم، غسل عید از سنت های‌ مسلمانان اسـت و حتی کودکان هم بهتر اسـت آنرا انجام دهند حتی عطر زدن و یا مسواک زدن هم از سنت های‌ روز عید فطر اسـت.

 

در روز عید فطر مسلمانانی که خود نیازمند نباشند باید فطریه خود و خانواده خودرا که سر پرست آن هستند را پرداخت کنند، مبلغ فطریه معادل مبلغ 3 کیلو گرم برنج یا گندم اسـت که میتوانیم مبلغ آنرا بـه یک نیازمند بدهیم.

 

فطر در زبان عربی بـه معنای خوردن و آشامیدن اسـت بـه همین دلیل در آخرین روز ماه مبارک رمضان و شروع ماه شوال این روز را بـه نام عید فطر نام گذاری کرده اند که بـه مسلمانانی که یک ماه روزه گرفته اند وعده می دهد که دیگر می توانند بخورند و بیاشامند. روزه گرفتن در این روز حرام اسـت و روز جشن و خوشحالی برای مسلمانان اسـت، در این روز باید حواسمان بـه نیازمندان هم باشد و بـه انها کمک کنیم تا آنها هم در این روز خوشحال و شاد باشند.

 

این عید را هم مانند اعیاد دیگر مسلمانان بـه یکدیگر تبریک می‌گویند و حتی عده بسیار زیادی هم جشن ها و کارهای مهم خود مانند عقد و یا عروسی را در این روز برگزار می کنند چرا که این روز و این عید روزی پر برکت و خوش یمن اسـت برای مسلمانان. با تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از چندین سال گذشته روز عید فطر و روزبعد آن در کشور ایران تعطیل رسمی اسـت و در این روز مسلمانان فقط باید شادی و خوشحالی کنند.

 

عید فطر این فرصت را بـه ما مسلمانان می دهد که بـه هم نوعان و برادران و خواهران دینی خود کمک کنیم و دل آنها شاد کنیم و پاداش این شادی را خداوند چندین برابر بـه ما باز می گرداند.

 

3. انشای ادبی در مورد عید سعید فطر برای پایه پنجم

انشای ادبی در مورد عید سعید فطر برای پایه پنجم

 

مـا یک ماه بـه مهمانی خدا می رویم و روزه میگیریم و در آخر این یک ماه جشنی میگیریم که بـه آن عید فطر می گوییم، در این روز بزرگ ترها دیگر روزه نمیگیرند و می توانند غذا و آب و هر چیز دیگری که خواستند بخورند و خداوند در این روز پاداش یک ماه روزه داری را به مـا می دهد همچنین در روز عید فطر خداوند بـه دعاهای مـا خوب گوش میدهد و بـه موقع انها را برآورده می کند.

 

در روز عید فطر مسلمانان خیلی خوشحال هستند چون موفق شدند که ماه رمضان را روزه بگیرند و بـه خدا نزدیک تر شوند. یکی دیگر از کارهایی که مـا در عید فطر انجام میدهیم این اسـت که در شب عید فطر بـه نیازمندان کمک می کنیم. بعد از این‌که حرف های مادرم بـه پایان رسید در دلم دعا کردم که مـن هم بتوانم وقتی بزرگ شدم روزه بگیرم و خدا را پرستش کنم تا روز عید فطر را جشن بگیرم و خدا از مـن راضی باشد.

 

4. انشای کودکانه در مورد عید سعید فطر

انشای کودکانه در مورد عید سعید فطر

 

عید سعید فطر یکی از با اهمیت ترین اعیاد و رویداد های دینی و مذهبی در ایران اسـت که هرساله بعد از پایان ماه رمضان جشن گرفته میشود. این عید بـه عنوان نمادی از وحدت و همبستگی مسلمانان در سراسر جهان شناخته میشود.

 

عید فطر در ایران با رعایت آداب و رسوم خاصی جشن گرفته می شود. از جمله آداب و رسوم این عید میتوان بـه شرکت در نماز عیدفطر، خرید لباس جدید، تهیه شیرینی‌های‌ خاص مانند شیرینی نان برنجی، کشمشی و قطاب، تزئین خانه با گل‌ها و نورپردازی، صبحانه با خانواده و دوستان و عیدی دادن بـه کودکان اشاره کرد.

 

علاوه بر این، در برخی مناطق ایران، آداب و رسوم خاصی برای عید فطر وجوددارد. در بعضی از مناطق کشورمان، مردم در روز عید بـه خانه‌های‌ همسایگان خود می روند و با آنها صلح و دوستی میکنند. همچنین در بعضی مناطق، مردم در روز عید بـه کوه‌ها و پارک‌ها می روند و جشن می گیرند.

 

عید فطر در ایران بـه عنوان یک رویداد مهم دینی و فرهنگی تلقی می شود و مردم با رعایت آداب و رسوم خاص، این عید را بـه یادگاری خوشایند و پربار تبدیل می کنند. در ایران عید فطر بـه مدت دو روز تعطیل اسـت و نخستین روز عید فطر همان روز اول ماه شوال اسـت. عید سعید فطر مبارک.

 

5. انشای ادبی در مورد عید سعید فطر

انشای ادبی در مورد عید سعید فطر

 

مقدمه:

عید فطر اول ماه شوال پس از یک ماه روزه داری خالصانه و مخصوص روزه دارانی اسـت که بـه دستورات خداوند عمل نموده و یک ماه روزه داری نموده اند. صبح روز عید فطر مردم برای برپایی نماز جماعت عید فطر بـه مساجد رفته و در صفوف منظم می‌ایستند تا بار دیگر پایان یک میهمانی با شگوه و پرعظمت را جشن بگیرند. در روز عید فطر روزه گرفتن حتی بـه صورت مستحبی حرام اسـت و در برخی مساجد پس از ادای نماز عید فطر بـه نمازگزاران صبحانه میدهند.

 

بدنه:

در روز عید فطر که جشن اولیا خداوند اسـت بـه تمامی روزه داران که سی روز از خوردن و آشامیدن امتناع ورزیده و همواره تمام لحظات را بـه یاد فقرا بوده اند اجازه خوردن و آشامیدن داده می شود تا ماه رمضان بعدی که فرصتی مجدد برای مومنان و روزه داران خواهد بود که خلوص نیت خودرا بـه پروردگار عالمیان بـه اثبات برسانند. در روایتی آمده اسـت که: “عید فطر مخصوص افرادی اسـت که روزه داری آنها مورد قبول درگاه حق قرار گرفته و عبادات آنها نیز پذیرفته شده اسـت”

 

نتیجه:

روز عید فطر جشن نیایش مومنان بوده و همه ی آنها در صبح روز ماه شوال پس از سی روز روزه داری بـه مساجد رفته و با برپایی نماز جماعت عید فطر یک‌بار دیگر برای انچه که آنها را در سپری نمودن این فرمان خداوند یاری نموده اسـت شکرگزاری نمایند.

 

6. انشای کوتاه در مورد عید فطر برای دانش آموزان

انشای کوتاه در مورد عید فطر برای دانش آموزان

 

مقدمه :

عید فطر هدیه ویژه خداوند بـه روزه دارانی اسـت که ۳۰ روز کامل تمام و کمال از دستورات خداوند یکتا پیروی کردند و با روزه گرفتن بیش از بیش نشان دادند که چقدر بـه خداوند ایمان دارند. در این روز روزه گرفتن حرام اسـت و همه ی مسلمانان موظف هستند زکات فطره «صدقه مخصوص افطار» خودرا بـه عنوان سپاسگزاری از خداوند بخاطر این که او را قادر بـه گرفتن روزه واجب کرده اسـت بپردازند.

 

بدنه انشا :

من از ماه رمضان امسال درس های‌ خیلی خوبی گرفتم، درسال های‌ گذشته چون سنم کمتر بود نمی توانستم بفهمم که ماه رمضان چقدر خوب اسـت. در این ماه قشنگ متوجه توجه بیشتر خداوند بـه خودم شدم و با گرسنگی که بـه من فشار می آورد بیشتر از قبل خداوند را بـه خاطر نعمت هایي که بـه من داده اسـت شکر کردم. همچنین فهمیدم که فقرا و انسان های‌ نیازمند چه فشار زیادی را تحمل می کنند و تصمیم گرفتم تا جاییکه میتوانم کمک حال آنها باشم و بـه هر بهانه اي آنها را خوشحال کنم. بی شک ماه رمضان امسال نقش بسیار ویژه اي در شخصیت آینده من خواهد داشت و امیدوارم این درس ها را فراموش نکنم.

 

نتیجه گیری :

از عید فطر نتیجه می گیریم که پایان هر سختی و دشواری بالاخره آسایش اسـت و همین سختی هاست که باعث شیرین شدن نتیجه می شود. همچنین عید فطر بـه ما آموزش می دهد کسانی که در برابر خواسته های‌ خود تسلیم نشوند و بتوانند بـه هدفی که دارند استوار بماند حتماً بـه نتیجه دلخواه شان می‌رسند و توسط خداوند نیز حمایت میشوند. در آخر بد نیست همیشه بعد از انجام یک سری کارها بـه این فکر کنیم که آیا اصلاً بـه چیزی رسیده ایم؟

 

7. انشا با موضوع عید فطر

انشا با موضوع عید فطر

 

فطر، عید اولیاء الله و روزه دارانی اسـت که گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و در این روز فرا خوانده شوند تا جوایز و هدایان را دریافت کنند. عید فطر یکى از دو عید بزرگ اسلامى اسـت که درباره آن احادیث و روایات بیشمارى وارد شده اسـت. مسلمانان روزه‏ دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده ‏اند،

 

اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خودرا از خداوند می ‏طلبند; اجر و پاداشى که خود خداوند بـه آنان وعده داده اسـت. روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‏ اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مومنان در روز افطار کنند و روزه خودرا بشکنند.

 

فطر و فطور بـه معناى خوردن و آشامیدن اسـت و گفته شده اسـت که بـه معناى آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست. به همین دلیل اسـت که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، انسان افطار می کند، یعنى اجازه خوردن، پس از امساک از خوردن بـه او داده می ‏شود. مـن این عید بزرگ را خدمت همه ی ی ی شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنم و از خداوند متعال، قبولی طاعات و عبادات شما را خواستارم.

 


مطالب مشابه: اس ام اس های جدید عید سعید فطر


 

8. انشا در مورد عید فطر برای بچه دبستانی ها

انشا در مورد عید فطر برای بچه دبستانی ها

 

ماه رمضان ماه میهمانی خداست، در این ماه خداوند تبارک و تعالی سفره اي گسترده و پربرکت می گستراند و تمامی بندگانش را بـه ضیافتی بزرگ دعوت می کند، چه مهمانی پرشکوه تر از این که میزبانت خداوند قادر و متعال باشد. ماه رمضان تنها ماه گرسنگی و تشنگی نیست بلکه ماه جدا شدن از منیّت، ماه تمرین تسلیم، از خود گذشتن، دل بریدن از غرایز انسانی، تمرین گناه نکردن، تمرین استغفار و توبه کردن اسـت.

 

بعد از یک ماه روزه داری و گذراندن شب های‌ احیا باید بتوانیم بر زبان و چشم نظارت بهتری داشته باشیم و بر نفس خودمان بیشتر مسلط بوده و جلو نفس اماره را بگیریم، در این صورت اسـت که در روز عید فطر عید بزرگ مسلمانان می‌توانیم اجر و پاداش خودرا از خداوند بطلبیم، اجر و پاداشی که خود خداوند بـه آن وعده داده اسـت.

 

عید فطر برای همه ی ی عید نیست؛ بلکه عید اهل تسلیم و عید روزه دارانی اسـت که با موفقیت وظیفۀ بندگی خودرا در این ماه انجام داده اند و در این آزمون معنوی سربلند و موفق بیرون آمده اند. روز جشن کسانی اسـت که از مهمانی خدا برگشته اند و از خوان آسمانی برخوردار شده اند.

 

خداوندا در روز عید فطر ما را در زمره عبادت کنندگان واقعیت قرار بده و ما را یاری کن تا بتوانیم دستاوردهای ماه رمضان را در تمامی روزهای سال حفظ کنیم و فقیران را بهتر درک کنیم، با مردم مهربان تر برخورد کنیم، اعضای بدن را از گناه کردن دور نگه داریم و چشم ها را ازآن چه نباید دید، دستها را ازآن چه نباید کرد، زبان را ازآن چه نباید گفت و گوش ها ار ازآن چه نباید شنید برحذر داریم و خلاصه ازآن چه در این ماه خدا یاد گرفته ایم بـه خوبی در روزهای دیگر سال استفاده کنیم.

 

9. انشا در مورد اعمال عید فطر

انشا در مورد اعمال عید فطر

 

کلمه «فِطر» در لغت، بـه معنای روزه نبودن اسـت که از ریشه فَطر بـه معنای شکافتن، ابتدا و اختراع گرفته شده اسـت. کلمه «آنْفَطَرَتْ» در آیه اول سوره انفطار از همین ریشه اسـت. و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «آنْفَطَرتْ» بـه یک معنا اسـت و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه اسـت؛ زیرا روزه‌دار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز میکند.

 

ازآن‌جاییکه شرط اعلام ماه شوال با رویت هلال ماه بـه وقوع می‌پیوندد. همواره در کشور های مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر اسـت. بـه صورتی که ممکن اسـت بـه‌طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه روز عید اعلام شود اما در ایران روز سه شنبه روز عید فطر اعلام شود

 

مهم ترین عمل در روز عید فطر، نماز عید فطر اسـت. نماز عید بعد از طلوع آفتاب تا ظهر روز عید اسـت. این نماز باید بـه جماعت خوانده شود و بـه عقیده شیعه در زمان غیبت مستحب اسـت خواندنش.

 

10. انشا در مورد اهمیت عید فطر

انشا در مورد اهمیت عید فطر

 

شب عید فطر با دو تا از دوستام ،سمانه و پری میریم مسجد که یه نماز پنجاه رکعتی بخونیم ولی هر چی فکر میکنم اسم نمازو یادم نمیاد فقط یادمه بیست و پنج تا دو رکعتی باید میخوندیم. مـن و سمانه تصمیم میگیریم پریو سر کار بزاریم تصورشو بکن…تـو چله ی زمستون..یه شب سرد….آب مسجد سرد… بـه پری گفتیم باید برا هر دو رکعت یه وضو بگیری!!

 

گفت جدی؟ گفتیم آره. گفت بیاین پس با هم وضوهامونو بگیریم.گفتیم نه مـا تـو خونه گرفتیم. خلاصه وایساد بـه وضو گرفتن… یکی… دو تا… سه تا… قشنگ یادمه داشت میلرزید از سرما. ولی همچنان با صلابت وایساده بود بـه وضو گرفتن ! مـا هم ترکیده بودیم از خنده…منتهی حفظ ظاهر می کردیم.

 

حدود وضوی بیست و دومی و اینا بود که یه خانمی که داشت مسجدو جارو میزد و اتفاقا از اقوام پری اینا بود. با جاروش اومد. گفت: پری چرا سر تا پا تـو خیس کردی؟ پری گفت دارم بیست پنج تا وضومو میگیرم واسه نماز ! خانومه گفت:کی گفته بیست و پنج تا وضو باید بگیری؟ پری گفت اینا خانوما روشو کرد بـه مـا. مـن دقیقا یه برق قرمز تـو چشاش دیدم.

 

فک کنم خون جلو چشاشو گرفته بود ! فقط یادمه جاروشو که آورد بالا مـن نصف راهو تا خونمون دویده بودم!! خلاصه بعد اون ماجرا دیگه جرئت نکردیم بی مامانامون بریم مسجد هر وقتم میرفتیم تا چشمون میوفتاد بـه خانومه پشت مامانامون قایم میشدیم چقد خوبه که بزرگ شدیم ! این بود انشای مـن. امیدوارم که خوشتان آمده باشد.

 

11. انشا در مورد خاطره ای از عید فطر

انشا در مورد خاطره ای از عید فطر

 

عید فطر عید مقدس مسلمانانی اسـت که در طول یک ماه نه تنها بـه امر خداوند از خوردن و آشامیدن اجتناب کرده اند بلکه با تمام وجود تلاش خودرا کرده اند تا از انجام کارهایی که خداوند را ناراضی می کند پرهیز کرده و بـه جای آن در امور نیک و پسندیده از یکدیگر گوی سبقت را ربوده و پروردگار را خشنود سازند.

 

عید فطر عید همه ی آن هایي اسـت که در ماه مبارک رمضان سر سفره اي نشسته اند که میزبانش خداوند بوده و در اوقات سحری و افطار خودرا بـه عبادت و دعا و نیایش مشغول ساخته اند. سعی کرده اند با کمک بـه خلق خدا باری از روی دوش انها برداشته و همواره بـه فکر یتیمان و ضعیفان و مظلومان بوده اند.

 

عید فطر عید همه ی کسانی اسـت که نه فقط یک ماه از سال بلکه در همه ی اوقات و ایام سال اعضا و جوارح خودرا از بدی ها و آلودگی ها دور نگه می دارند و اجازه نمیدهند خوب بودن انها تنها بـه یک ماه از سال خلاصه شود.

 

عید فطر آمده اسـت و مسلمانان مومن بـه شکرانه آن که توانستند یک رمضان دیگر سر سفره پروردگار خود مهمان باشند بـه جشن و سرور میپردازند. با دید و بازدید و تبریک عید یکدیگر را شادمان می کنند و با پرداخت زکات فطره خود نشان می‌دهند که کمک بـه نیازمندان برای انها که بـه تازگی عهد و پیمان خودرا با خداوند تجدید کرده اند از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

 

12. انشا در مورد ارزش عید فطر برای مسلمانان

انشا در مورد ارزش عید فطر برای مسلمانان

 

یکی از تفاوت های‌ اعیاد دینی مثل عید فطر و عید قربان با اعیاد ملی مثل عید نوروز این اسـت که عید نوروز برای همه ی عید اسـت ؛ چون عید طبیعت اسـت؛ عید تقویمی اسـت. از این جهت برا ی همه ی یکسان عید اسـت؛ چون سال برای همه ی نو می شود و طبیعت برای همه ی یکی و یکسان اسـت ؛ اما عید فطر چنین نیست که برای همه ی عید باشد. عید فطر مثل جشن پایان سال تحصیلی یا جشن فارغ التحصیلی اسـت.

 

پایان سال تحصیلی برای کسی که مدرسه نرفته و درس نخوانده یا اگر مدرسه رفته مردود شده یا تجدید شده ؛ روز جشن و شادی نیست؛ بلکه روز حسرت و احساس محرومیت اسـت. جشن شادی برای کسانی اسـت که با موفقیت سال تحصیلی را گذرانده اند و بر کارنامه آنها مهر قبولی خورده اسـت. عید فطر روز عید روزه دارانی اسـت که با موفقیت وظیفه بندگی خودرا در این ماه انجام داده اند.

 

عید کسانی اسـت که در این آزمون معنوی سربلند و موفق بیرون آمده اند. روز جشن کسانی اسـت که از مهمانی خدا برگشته اند و از خوان آسمانی برخوردار شده اند. بنا بر این عید فطر برای همه ی عید نیست؛ فقط برای اهل تسلیم عید اسـت. “الذی جعلته للمسلمین عیدا.” و جالب اسـت که این دعا هم در عید فطر و هم در عید قربان خوانده می شود.

 

از همین جهت اسـت که در دعا وارد شده که از خدا بخواهیم در پایان ماه مبارک رمضان ما را از مرحومین قرار دهد نه از محرومین؛ یعنی از قبول شدگان نه از مردودشدگان. چنین نیست که بـه صرف روزه داشتن ظاهری و امساک از مفطرات ظاهری ؛ غایت مطلوب حاصل شده باشد. اساس در پرستشْ باطن اسـت و احوالی مثل نیت و اخلاص و توبه و طهارت امور باطنی هستند.

 

13. انشا در مورد اعمال شب عید فطر 

انشا در مورد اعمال شب عید فطر 

 

عید فطر یا عید سعید فطر، جشنی اسـت که پس از پایان ماه مبارک رمضان هر سال در سراسر کشور های مسلمان باشکوه و شادی جشن گرفته میشود. این عید در فرهنگ و تاریخ ایران نیز جایگاه ویژه‌اي دارد.

 

صبح عید فطر، مردم در مراسم نماز عید در مساجد و حسینیه‌ها شرکت می کنند. در ایران، مراسم ویژه اي در این روز برای نماز جماعت بعد از اتمام ماه مبارک رمضان برگزار می شود که بـه عنوان “نماز عید” شناخته میشود. بعد از نماز، سنتی اسـت که افراد بـه یکدیگر “عیدتان مبارک” یا “عید سعید فطر مبارک” بگویند و بـه عنوان نشانه همبستگی و دوستی با هم بـه دیدار دوستان و اقوام خود می روند.

 

همچنین، در روز عید فطر، غذا های خاصی در ایران برای تقدیر از این روز وجوددارد. بـه عنوان مثال، یکی از این غذاها، “شیرینی نان نباتی” اسـت که با استفاده از نبات و نشاسته گندم تهیه میشود. این شیرینی‌ها ریشه در ایران باستانی دارد، و مردمی در غرب ایران بـه خصوص در استان کرمانشاه و لرستان، بـه صورت سنتی در هنگام عید فطر آن‌ها را تهیه می کنند.

 

عید فطر برای مردم ایران یک عید مهم و محبوب اسـت زیرا در این روز، خانواده‌ها با شادی و نشاط از روزه گرفتن در سی روز ماه مبارک رمضان بهره می برند و عید فطر رابا شادی و امید بـه شروع میکنند.

 

14. انشا در مورد عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

انشا در مورد عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

 

مقدمه:

عید فطر روز شکرگزاری برای ما مسلمان ها اسـت. پدرم میگوید ما با نعمت هایي که خداوند در اختیارمان قرار داده اسـت موفق بـه سی روز روزه داری شده ایم اگر از نعمت سلامتی برخوردار نبودیم نمی توانستیم روزه داری را که از واجبات دین ما اسـت انجام دهیم.

 

بدنه:

امروز روز عید فطر که روزه گرفتن در این روز حرام اعلام شده اسـت پس از پایان ماه رمضان و در روز اول ماه شوال می‌باشد که مادرم صبح زود مرا بیدار کرد دیدم بر خلاف روزهای قبل که قبل از اقامه اذان بیدار می شدیم تا وعده سحری بخوریم اینبار نور خورشید کاملا پیدا بود با تعجب پرسیدم: مامان! برای خوردن وعده سحر ساعت زنگ نزده اسـت؟ ولی او گفت نه عزیزم امروز روز عید فطر اسـت که روزه داری در آن حرام می باشد ما مسلمان ها در صبح عید فطر بـه مسجد می رویم تا نماز عید فطر بخوانیم.

 

بلند شود دست و صورتت را بشوی و وضو بگیر تا برای ادای نماز بـه مسجد برویم. از خانه که بیرون آمدیم انگار کوچه ها و خیابانها عطر و بوی خاصی پیدا کرده بودو خیلی شلوغ تر از همیشه بود مردم بـه هم تبریک می‌گفتند و همه ی از گذراندن سی روز ماه رمضان که با موفقیت روزه داری کرده بودند خوشحال بودند. بـه مسجد که رسیدیم با شلوغی بیشتری روبه‌رو شدیم نماز عید فطر را خواندیم و بـه خانه برگشتیم و دور هم صبحانه خوردیم.

 

نتیجه:

این تجربه نخستین سال من از سی روز روزه داری و جشن عید فطر بود که بـه عنوان یک خاطره شیرین برای شما خواندم امیدوارم این روز برای همه ی روزی بـه یاد ماندنی شده باشد که جشن سی روز روزه دار بودن بـه اطاعت از فرمان خذا رابا شکوه برپا کنند.

 

15. انشا در مورد عید فطر با مقدمه و نتیجه

انشا در مورد عید فطر با مقدمه و نتیجه

 

امروز صبح از خواب بیدار شدم و دیدم پدر و مادرم در خانه نیستند، از خواهر بزرگترم سوال کردم آنها کجا هستند و او گفت که پدر و مادر برای خواندن نماز عید فطر بـه مسجد محل رفته اند. اما زیاد طول نکشید که انها بـه خانه برگشتند و بر خلاف هر روز که روزه بودند و تا شب چیزی نمی خوردند مادرم شروع بـه آماده کردن صبحانه کرد و با هم صبحانه خوردیم.

 

مادرم که انگار سوالات مرا از چشمانم خوانده بود شروع بـه صحبت کرد و گفت : “عزیزم خدا از مـا مسلمانان خواسته اسـت که ماه مبارک رمضان را روزه بگیریم و پرستش کنیم و کارهای نیک انجام دهیم. روزه گرفتن یعنی این‌که از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نخوریم و البته روزه داری فقط این نیست و خیلی از کارهای دیگر مثل دروغ گفتن، مسخره کردن دیگران و غیبت هم روزه ی مـا را باطل می کنند.

 


مطالب مشابه: اس ام اس تبریک عید فطر | متن تبریک عید فطر


 

در پایان

عید فطر همچنین بـه عنوان یک روز جشن و شادی برای مسلمانان اسـت، چرا که آنها یک ماه روزه‌داری رابا موفقیت بـه اتمام رسانده و بـه واجبات دینی خود عمل کرده‌اند. این جشن همچنین فرصتی برای تجدید دیدار با خانواده و دوستان و تقویت روابط اجتماعی اسـت. در بسیاری از کشور های اسلامی، عید فطر با تعطیلات رسمی همراه اسـت و مردم با شور و شادی بـه استقبال آن می روند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو