فیلم حریم شخصی اولین اثر سینمایی ساختهی احمد معظمی در مقام کارگردان و امیر ساعتچی فرد در مقام نویسنده با بازی بازیگرانی چون امیر آقایی، میلاد کی مرام، رعنا آزادی ور، اندیشه فولادوند و … . در ادامه با تحلیل و نقد فیلم حریم شخصی با نت نوشت همراه باشید.
نقد فیلم حریم شخصی به کارگردانی احمد معظمی
ماجرای فیلم حریم شخصی از این قرار است که ۵ نفر به گردشی روزانه میروند، گردشی که در ابتدا بسیار شیرین و هیجان انگیز است اما پس از چند ساعت شکل دیگری به خود میگیرد و ادامهی ماجرا … . به طور کلی فیلم حریم شخصی مسئلهای است که این روزها با رخنه کردن بیش از حد تکنولوژی در زندگی روزمرهی مردم سراسر دنیا به جریانی دردسر ساز تبدیل شده است. به طور مثال تلفن همراه هوشمند به همان اندازه که میتواند امور روزانه را تسهیل ببخشد میتواند بنیان روابط خانوادگی و دوستانه را متزلزل کند و معضلات فراوان و تاوانهای جبران ناپذیری را به بار بیاورد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم هاری ساختهی امیراحمد انصاری؛ شرافت یا پول؟ مسئله این است…
در نقد فیلم حریم شخصی این چنین باید آغاز کرد که این فیلم، فیلمی اجتماعی با دغدغههای روز جامعه و در ژانر درام است. حریم شخصی که در ابتدا فضای مجازی نام داشت و پیش از اکران به حریم شخصی تغییر کرد بنابر نظر هیات انتخاب جشنوارهی فجر از حضور در این جشنواره باز ماند.
در نقد فیلم حریم شخصی باید چنین گفت که این فیلم با یک بحران آغاز میشود بحرانی که جذابیتاش به حدی هست که مخاطب را یک ساعت و اندی پای تلویزیون یا پردهی سینما نگه دارد تا ببیند ادامهی این جنجال چه خواهد شد. البته که سبک فرهادیسم در حریم شخصی همچون بسیاری فیلمهای دیگر این سالها رخنه کرده است.
بیشتر بخوانید: معرفی فیلم عرق سرد به کارگردانی سهیل بیرقی
فیلم حریم شخصی در بازهی زمانی از یک شب تا صبح روایت میشود اما رفت و برگشتهایی در مقاطع زمانی مختلف در همین بازه اتفاق میافتد و همین بر کشش مخاطب میافزاید. بازیگران نسبتاَ جوان و تفریحات جوانانه شان از جمله آفرود سواری، ورزشی گران قیمت که امروزه به شدت ترند شده، از کششهای فیلم است.
در ادامهی نقد فیلم حریم شخصی باید اضافه کرد که پایه و اساس فیلم بر بی اعتمادی است معضلی که محصول فرهنگ کشورهای جهان سوم و خصوصاَ خصیصهی مردان ایرانی است. البته که شک و غیرتی بودن فرهاد بیش از حد اغراق شده است. با شرایط امروز که جامعهی ایرانی به شدت دچار دگردیسی شده و دیگر خیلی از معیارهای پوسیده و نخ نمای گذشته برای دختران و پسران مهم نیست تا حدی در تضاد است اما باز هم کلیت موضوع دور از ذهن نیست چون به هر جهت تفکرات سنتی لاجرم با ذات مردمان ایرانی عجین شده است. میلاد کی مرام یادآور نقش سیا در فیلم ملی و راههای نرفتهاش است و همین طور رعنا آزادی ور یادآور سمیرای فیلم خانه دختر. در نقد فیلم حریم شخصی میشود چنین ادامه داد که این دو نفر چنان در این دو فیلمی که عنوان شد فرو رفته بودند که معظمی را وا داشتند تا آنها را برای اولین فیلم بلند سینماییاش انتخاب کند.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم خوک کاری از مانی حقیقی، کلاژی یکدست
حریم شخصی نقاط ضعفی هم دارد که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد. این فیلم در خیلی از سکانسها منطق روایی ندارد به عنوان مثال مرد چرا باید در خانهی کسی که نمیشناسد به دلیل این که لباس هایش بوی دور گرفته پای کمد لباس صاحب خانه برود و لباس بردارد. چیدمان فیلم میتوانست به گونهای باشد که بیشتر به شخصیت پردازی کاراکترها بپردازد. پیشینه و گذشتههای اتفاقات قبلی چه بوده است که چنین بحرانی را رقم میزند.
در نقد فیلم حریم شخصی باید به این هم اشاره کرد که طبق ادعای فیلمساز، فیلم برای عامهی مردم ایران ساخته شده و اگر فردی شناخت کمی هم از جامعهی ایرانی داشته باشد نمیتواند از مرد ایرانی توقع داشته باشد در چنین شرایطی به زن خود بد گمان نشود. معظمی در مصاحبهای چنین گفته است:
«هدف اصلی ما مخاطب عام و مردم کشورمان هستند. در این فیلم به موضوع فضای مجازی و استفادهی نادرست از تلگرام میپردازیم»
بیشتر بخوانید: فیلم جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت، بالماسکهای از سه نسل به ظاهر متفاوت
اما از این نکته در نقد فیلم شخصی هم نباید بگذریم که فیلم سینمایی حریم شخصی استانداردهای لازم یک فیلم اولی را دارد. به عنوان مثال شک، عشق و مردسالاری در آن تا حد زیادی قابل قبول است. میتوان برای احمد معظمی و امیر ساعتچی آیندهای درخشان را متصور شد.
در نقد فیلم حریم شخصی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که احمد معظمی کارگردان فیلم متولد سال ۱۳۵۹ و فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. او پیش از این همکاریهایی با تلویزیون داشته است. کارگردان جوانی که ساخت قسمتهای فراوانی از مجموعهی تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد با بازی بازیگران زیادی از جمله میلاد کی مرام را در شناسنامهی کاریاش دارد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم عرق سرد کاری از سهیل بیرقی، زنانی که پیش تر از مردان دویده اند