همه چیز در مورد حساسیت به حیوانات خانگی ؛ علت و درمان

منبع: آسان طب

179

1398/5/10

00:42


علت حساسیت به حیوانات خانگی می‌تواند بخاطر مواد موجود در پوست، بزاق و یا ادرار حیوان باشد، البته گاهی فرد ممکن است علائم آسم را داشته باشد، مانند خس خس کردن و تنگی تنفس.

گاهی بوجود آمدن آلرژی به دلیل شوره پوست حیوان است، حیواناتی که کرک یا مو دارند می‌توانند باعث به وجود آمدن حساسیت شوند، اما حساسیت به حیوان خانگی اغلب به دلیل وجود گربه‌ها و سگ‌ها در خانه شما است. اگر شما به حیوانات حساسیت دارید بهتر است که از آن‌ها دوری کنید و یا تا جایی که ممکن است این نزدیک بودن به حیوانات را کاهش دهید، البته درمان‌های مختلفی برای حساسیت به حیوانات وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

حساسیت به حیوانات خانگی

علائم حساسیت به حیوانات خانگی

علائم حساسیت به حیوان خانگی، شامل:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • چشم‌های قرمز یا پر از آب
  • گرفتگی بینی
  • خارش بینی، سقف دهان یا گلو
  • سرفه
  • فشار و درد در صورت
  • بیداری مکرر و بی‌خوابی
  • رنگ پوست زیر چشم متمایل به آبی یا متورم

علائم آلرژی مرتبط با آسم:

  • تنگی تنفس
  • تنگی و درد قفسه سینه
  • صدای خس خس مانند هنگام بازدم
  • مشکلاتی در خواب، ناشی از تنگی نفس، سرفه و خس خس کردن

علائم پوستی حساسیت به حیوانات خانگی

بعضی از افراد که به حیوانات خانگی حساسیت دارند ممکن است علائم پوستی داشته باشند که به آن آماس پوستی گفته می‌شود. این مورد یک واکنش از طرف سیستم ایمنی می‌باشد که باعث می‌شود پوست دچار التهاب شود.

تماس مستقیم با یک حیوان خانگی در افراد دارای آلرژی ممکن است به آماس پوستی منجر شود که این بیماری پوستی دارای نشانه‌هایی است، از جمله:

  • کهیر، لک های بزرگ و قرمز پوست
  • اگزما
  • خارش پوست

چه زمانی برای حساسیت به حیوانات خانگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بعضی علائم حساسیت به حیوانات مانند آبریزش بینی یا عطسه کردن شبیه به سرماخوردگی معمولی هست و به سختی قابل تشخیص می باشد که آیا این علائم برای سرماخوردگی به وجود آمده یا آلرژی.

اگر این علائم بیشتر از دو ماه طول کشید ممکن است که به دلیل آلرژی باشد. اگر علائمی مانند خس خس کردن، مشکل در خوابیدن و یا گرفتگی مجاری بینی شدید داشتید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علت حساسیت به حیوانات خانگی

زمانی که گرده، کپک و یا شوره حیوان روی پوست‌تان قرار می‌گیرد شما دچار آلرژی می‌شوید. وقتی آلرژی شدید می‌گیرید، سیستم ایمنی بدن‌تان آنتی بادی هایی تولید می‌کند که این آنتی بادی‌ها آلرژن‌های خاص را به عنوان چیزی مضر برای بدن تشخیص می‌دهد، حتی اگر این‌گونه نباشد. زمانی‌که شما آلرژن‌ها را تنفس می‌کنید یا با آن تماس برقرار می‌کنید، سیستم ایمنی به آنها پاسخ داده و التهاب در مجاری بینی و یا ریه‌ها بوجود می‌آید. مواجهه شدن دائمی با آلرژن‌ها باعث التهاب مجاری تنفسی می‌شود.

حساسیت به جوندگان و خرگوش‌ها

حیوانات خانگی جونده شامل موش، موش صحرایی، همستر و خوکچه هندی می‌شوند. آلرژن‌های این حیوانات اغلب از مو، شوره، بزاق و ادرارشان می‌آید. قفس این حیوانات را مرتب تمیز کنید زیرا گرد و غبار ناشی از آشغال یا خاک اره در پایین قفس‌شان ممکن است به ذرات آلرژی‌زا در هوا از جوندگان کمک کند.

بیشتر بخوانید:

واکسیناسیون سگ ها و دریافت ایمنی کامل در اوایل زندگی حیوان

حساسیت به گربه و سگ

حساسیت به حیوانات خانگی

آلرژن های مربوط به گربه‌ها و سگ‌ها، در سلول های پوستی و در بزاق، ادرار و عرق و موی آنها وجود دارند. یکی از مشکلاتی که بیشتر باعث ایجاد حساسیت می‌شود شوره است زیرا که این ذرات بسیار ریز هستند و مدت بیشتری در هوا معلق می‌مانند.

همچنین بزاق دهان‌شان می‌تواند فرش، تخت خواب، مبل و لباس شما را آلوده کند، پس باید بیشتر مراقب این‌گونه وسایلتان باشید. باید بدانید که اگر چه موی حیواناتی چون سگ‌ها و گربه‌ها کمتر از دیگر حیوانات ریزش دارد، اما هیچ نژادی وجود ندارد که خالی از هیپوالرژیک باشد.

حساسیت به دیگر حیوانات خانگی

طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم مجله پزشکی آسان طب حیواناتی که خز ندارند کمتر باعث ایجاد آلرژی در انسان می‌شوند، مانند ماهی‌ها و خزندگان.

عوامل خطر حساسیت به حیوانات خانگی

آلرژی به حیوانات خانگی طبیعی است، اما اگر حساسیت و یا آسم در خانواده شما ارثی می‌باشد، احتمال ابتدا به آلرژی به حیوانات در شما بیشتر می‌شود. با این حال، اگر شما از بچگی در کنار خودتان حیوانات خانگی داشته باشید ممکن است به شما در جلوگیری از آلرژی به حیوانات خانگی کمک کند.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که در سال‌های اوایل زندگی‌شان در کنار خود حیوان خانگی دارند، در دوران کودکی ممکن است بدن‌شان مقاومت بیشتری در برابر عفونت‌های تنفسی داشته باشد. همراهان گرامی آسان طب در صورتیکه شما نیز سوال و یا تجربه‌ی مشابه‌ای در مورد حساسیت با حیوانات خانگی دارید در انتهای مقاله در بخش دیدگاه نظر خود را ثبت بفرمایید.

مشکلات حساسیت به حیوانات خانگی

عفونت سینوزیتی:

التهاب در مجاری بینی که توسط آلرژی حیوانات به وجود می‌آید، می‌تواند حفره‌های تو خالی متصل به مجاری بینی را مسدود کند. این موانع ممکن است که باعث به وجود آمدن عفونت باکتریایی در سینوس‌ها شود.

آسم:

افرادی که به آسم و آلرژی به حیوانات مبتلا هستند در واقع در مدیریت علائم آسم نیز دچار مشکلی می‌شوند، زیرا ممکن است آن‌ها در موقع حملات آسمی دچار مشکل شده و نیاز به درمان فوری داشته باشند.

پیشگیری از حساسیت به حیوانات خانگی

هنگامی که قصد خرید یک حیوان خانگی را دارید اول مطمئن شوید که دچار آلرژی به آن‌ها نیستید.

پزشک با استفاده از یک ابزار نورانی بینی‌تان را بررسی می‌کند، اگر شما مبتلا به آلرژی باشید مجاری بینی‌تان متورم، بی‌رنگ و یا متمایل به آبی است.

تست آلرژی پوستی

پزشک برای اینکه متوجه شود که شما آلرژی پوستی دارید یا نه یک تست آلرژی پوستی از شما می‌گیرد. شما می‌توانید برای اطمینان از اینکه مبتلا به آلرژی هستید یا خیر به متخصص مراجعه کنید.

پزشک مقادیر خیلی ناچیز از آلرژن خالص شده را که شامل عصاره‌ای همراه با پروتئین‌های حیوانی است را به سطح پوست ساعد دست‌تان ترزیق می‌کند. بعد از گذشت 15دقیقه پزشک دست شما را نگاه می‌کند، برای مثال اگر به گربه‌ها حساسیت داشته باشید پوست دست‌تان قرمز رنگ می‌شود.

نکته: شایع‌ترین عوارض این آزمایشات خارش و قرمزی پوست است.

آزمایش خون:

گاهی تست پوستی جواب درستی به شما در مورد آلرژی به حیوانات خانگی نمی‌دهد. در اینصورت پزشک معالج‌تان آزمایش خون را برای شما تجویز می‌کند، زیرا تست پوستی ممکن است به دلیل تداخلات و یا یک داروی خاص درست انجام نشود.

درمان حساسیت به حیوانات خانگی

برای درمان آلرژی به حیوانات خانگی باید از آن حیوان دوری کنید. زمانی که شما از حیوان خانگی‌تان دوری کنید به مرور زمان باعث می‌شود که واکنش‌های آلرژیک را نداشته باشید.

گاهی غیر ممکن است که کاملا خودتان را از آلرژن‌های حیوانات دور کنید زیرا اگر خودتان حیوان خانگی نداشته باشید ممکن است اطرافیان داشته باشند و به طور غیر منتظره با آلرژن‌های حیوانات که به لباس‌های آن‌ها چسبیده‌اند برخورد داشته باشید، بنابراین علاوه بر دوری از حیوانات خانگی گاهی به دارو برای کنترل علائم نیاز دارید.

یک پیشنهاد:

حساسیت دارویی را کاملا جدی بگیرید

داروهای آلرژی برای درمان حساسیت به حیوانات خانگی

حساسیت به حیوانات خانگی

پزشک ممکن است برای شما یکی از این داروها را تجویز کند تا علائم آلرژی را بهبود یابد:

آنتی هیستامین

آنتی هیستامین انواع مختلفی دارد. این دارو واکنش آلرژیک را در بدن شما می‌کاهد و به کاهش خارش، آبریزش بینی و عطسه کمک می‌کند.

آنتی هیستامین‌هایی وجود دارند که مخصوص اسپری کردن در بینی می‌باشند، این داروها عبارتند از:

  • آزولستین
  • اولوپاتادین
  • سیتیزین

شربت‌های آنتی هیستامین برای کودکان هم موجود است.

قرص‌های آنتی هیستامین عبارتند از

  • لووستریزین
  • دسلوراتادین

درمان‌های دیگر حساسیت به حیوانات خانگی

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به مجموعه ای از تزریقات آلرژی گفته می‌شود که برای آموزش سیستم ایمنی بدن‌تان انجام می‌شود تا نسبت به آلرژن‌ها حساس نباشند. ایمونوتراپی یک تا دو تزریق هفتگی را در معرض دوزهای کمتری از آلرژن‌ها قرار می‌دهد.

این تزریقات کم کم زیاد می‌شود که معمولا در طول دوره چهار تا شش ماهه انجام می‌شود. ترزیقات ایمونوتراپی چهار بار در ماه و طی پنج سال انجام می‌گیرد. ایمونوتراپی زمانی انجام می‌شود که درمان‌های دیگر جوابگو نباشد.

شستن بینی

شما برای اینکه بتوانید خلط غلیظ و محرک‌ها را از بینی خود خارج کنید می‌توانید از یک ظرف بینی و یا بطری فشرده مخصوص حاوی آب نمک استفاده کنید. اما اگر خودتان می‌خواهید که آب نمک درست کنید نباید از آب مستقیم شیر استفاده کنید، باید حتما از آب استریل شده، جوشانده و خنک شده و یا فیلتر شده استفاده کنید.

مطالعه این مقاله به شما همراهان عزیز سایت آسان طب توصیه می‌شود:

تخت خواب برای سگ و 12 توصیه برای ساخت آن

سبک زندگی در برخورد با حساسیت به حیوانات خانگی

اگر می‌خواهید که از آلرژی به حیوانات خانگی دور بمانید، باید از حیوانات خانگی اجتناب کنید. اگر شما جزء یکی از کسانی هستید که حیوان دوست دارید و مبتلا به آلرژی حیوانات خانگی هستید باید با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید این مشکل را رفع کنید.

اگر برای حیوان خانگی خود یک خانه جدا تهیه کنید، علائم آلرژی شما به مرور کمتر شده و در نهایت ناپدید می‌شود. اگر شما حتی خانه خود را تمیز کنید، ممکن است تا یه مدتی آلرژن‌های حیوانات خانگی در خانه وجود داشته باشد.

شما می‌توانید از کسی که حیوان خانگی نداشته است بخواهید که خانه شما را کاملا تمیز کند تا آلرژن‌ها از محل زندگی‌تان دور شود.

1. مبلمانتان را عوض یا جابجا کنید

اگر امکان دارد وسایل منزل‌تان را عوض کنید، زیرا بعضی از وسایل را نمی‌توان تمیز کرد و یا تمیز کردن آن‌ها بسیار سخت است. مثلا مبلمان را از حال به بخش دیگری منتقل کنید.

2. فرشتان را عوض کنید

فرش‌های منزل‌تان را در صورت امکان تعویض کنید بخصوص فرش‌های اتاق خواب، زیرا آلرژن‌ها در بین تار و پود فرش جای می‌گیرند.

3. از فیلترهایی با راندمان بالا استفاده کنید

از فیلترهایی با راندمان بالا استفاده کنید زیرا ممکن است آلرژن‌های موجود در هوا به دام بیاندازند و مقدار شوره را کاهش دهند. تصفیه کننده‌های هوای HEPA این قابلیت را دارند که ذرات آلرژن را کاهش می‌دهند.

4. تخت خود را عوض کنید

کاملا باید وسایلی مانند پتو، بالشت، تخت و حتی کاورهای تخت‌تان را عوض کنید، زیرا شستن کامل آلرژن‌ها بسیار سخت است.

اگر می خواهید حیوان خانگی خود را در منزل، نگه دارید می توانید با این نکات آلرژی را در خانه به حداقل برسانید:

  • آن را مرتب حمام کنید.
  • هفتگی به کمک دوست یا یکی از اعضای خانواده حیوان‌تان را حمام کنید.
  • تهیه یک محیط مخصوص برای حیوان خانگی‌تان.
  • نکته: یک اتاق مخصوص که بدون هیچ آلرژنی باشد را داشته باشید تا بتوانید علائم آلرژن‌ها را کاهش دهید.

5. درخواست کمک

برای تمیز کردن خانه‌ی حیوان‌تان می‌توانید از یک دوست و یا یکی از عضو خانواده‌تان کمک بگیرید.

6. حیوان خانگی خود را بیرون نگه دارید

تا جایی که امکان دارد حتما حیوان خانگی خود را بیرون از خانه نگهداری کنید تا آلرژن کمتری در محیط زندگی خود داشته باشید. البته باید بدانید که حیوان شما تحمل محیط خارج از خانه را دارد یا نه. اگر حیوان شما می‌تواند محیط خارج از خانه را تحمل کند این بهترین راه دوری از حساسیت به حیوانات خانگی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو