مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی

منبع: آسمونی

136

1398/6/16

18:51


مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی به بهانه حضور فیلم متری شیش ونیم وعواملش در جشنواره فیلم ونیز

پیمان معادی Payman Maadi

پیمان معادی Payman Maadi

 

اختصاصی آسمونی – نوشته از: انسیه نجفی نشلی

پیمان معادی برای انتخاب نقش هایش دارای اصول و چارچوبی  است و همین او را به بازیگری صاحب سبک تبدیل کرده است .

او برای خود حداقل هایی دارد که به نظر خودش چارچوب او را تعیین می کند . الویت او برای پذیرفتن بازی در نقش های غیر ایرانی، براساس همین خط مشی مشخص اوست که هیچ فیلم ضد ایرانی  بازی نکند . بقول خودش ، او چارچوب های بسیار محکمی دارد و همواره برای پذیرش پیشنهادات با خانواده و دوستان مشورت می کند و اگر احساس کند بازی در یک فیلم باعث رنجش می گردد، هرگز چنین پیشنهادی را نمی پذیرد.

رفتارشناسی و شخصیت شناسی معادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  و مطالب و عکس ها وکاریکاتور با معنا در وصف شرایط خاص ایران وجهان و حضورش در مجامع  و فضای حقیقی نشان می دهد که او اصول و استاندارهایی عمیق و پایدار را مد نظر دارد و سطح توقعش از درک مخاطب و اطرافیانش نگرشی ایده آل و غیر سطحی و پر مغز در حیطه های متفاوت از جمله وقایع سینمایی، ادبی ، هنری و اجتماعی است . معادی قدرت تجزیه تحلیل و نکته سنجی فابل تحسین و بالایی را نیز داراست .

سایت رسمی راجر رابیت منتقد فقید وسرشناس معتقد است او می تواند پسرخاله داستین هافمن در خاورمیانه باشد . از نظر منتقدان نیویورک تایمز ، معادی نقش را چند لایه کرده و طوری به اجرای آن می پردازد که هرگز هیچ بازیگر دیگری نمی تواند چیزی به آن اضافه کند.

درباره الی نخستین ظهور جدی معادی در سینما وجلوی دوربین است .

مرد جوان از طبقه متوسط و جدی و صریح است که در مقابل مردی عبوس و عصبی قرار دارد. او انصاف را فدای ریاکاری و منفعت طلبی کرده و منفعت شخصی و صلاح عمومی را در هم جمع می کند .شخصیت”نادر” در “جدایی نادر از سیمین” ، ادامه شخصیت او در ”درباره الی“ است .

 

پیمان معادی و لیلا حاتمی در جشنواره

پیمان معادی و لیلا حاتمی در جشنواره

 

این شخصیت درفیلم های متفاوت شکل گرفته و تکمیل شده است.

درگیری سنت و مدرنیته در کارهای “اصغر فرهادی”، در صیقل تیپ های شخصیتی بازیگری “معادی”، نقش مهمی ایفا کرده است. مرد سنتی در برابر مرد مدرن ، دروغ برای منفعت شخصی را با اعتراف به اشتباه برای صلاحدید عمومی، باورپذیرتر می کند.  در “ابد ویک روز” این تیپ شخصیتی از مرد طبقه متوسط به سوی مدرن شدن روبه پیشرفت است.  در عین حال صافی و یکرنگی مردان پایبن شهری قدیم را با دو رویی و تزویر و بی اخلاقی عوض کرده و با قربانی کردن خواهرش درازدواجی نابرابر، پرسوناژ شکل می گیرد.

معادی فیلمنامه نویسی نه فیلم  را بعهده دارد ازجمله یک فیلم کوتاه به نام  “ماتیک“ که در مقام کارگردان هم هست .

او در حدود پانزده فیلم بعنوان بازیگر حضور دارد که در فیلم “سوگ” حضورش افتخاری است. از این گروه پنج مورد دارای جوایز است که یک جایزه بین المللی و بقیه داخلی است .

در دو فیلم  “برف روی کاج ها” و “بمب” یک عاشفانه بعنوان کارگردان، فیلمنامه نویس  وبازیگر و در دو فیلم ( ناگهان درخت و بمب یک عاشقانه ) بعنوان تهیه کننده و بازیگر حضور دارد.

در فیلم “اسب‌های پنجره‌ای” : مکاشفهٔ رزی مینگ در اشعار فارسی، به عنوان صداپیشه شرکت دارد .

ازمهمترین نقش‌های بین‌المللی او می‌توان در نقش “علی” در فیلم “کمپ ایکس ری“ اشاره کرد .

او در فیلم “آخرین شوالیه ها“ در کنار مورگان فریمن و در نقش “پدر نصیر خان” ظاهر شد .

همچنین  در سریال بریتانیایی ”آن شب” ( نسخه آمریکایی سریال عدالت کیفری) بازی قابل تاملی از خود به جای گذاشت.

در فیلم “عطش“ بعنوان طراح لباس و فیلمنامه نویس حضور داشت و در فیلم “شام عروسی“ فیلمنامه نویس و مشاور کارگردان بود.

وی  در فیلم های دیگر از جمله “تهران ۱۴۰۰“ هم بعنوان مشاور کارگردان حضور داشت .

معادی  تاکنون نقش های متعدد و متفاوتی بازی کرده است به عنوان مثال درفیلم (قصه ها) در نقش “راننده تاکسی” ظاهر شده و در فیلم خارجی “آخرین شوالیه ها” درنقش امپراطور.

او حتی در فیلم “خوک “در نقش خودش نقش آفرید .

از مشخصه های کار پیمان معادی تنوع نقش و سمت های او در سینماست که بر تجربیات ارزشمندش می افزاید .

 

پیمان نعادی در فیلم The Night Of

پیمان نعادی در فیلم The Night Of

 

پیمان معادی با نقش هایش در (درباره الی) و (جدایی نادر از سیمین )، به سبکی رسید که کارنامه درخشانش را در بازیگری به اوج رساند و او را بعنوان بازیگر صاحب سبک مطرح کرد .

او همچنین در دهه نود در نمایشنامه های (خشکسالی ودروغ ) و در انتظار گودو بازی کرد .

او فعالیت هنری اش را از سال ۱۳۷۹ شروع کرد و در سالهای نود و نود دو با حضور در دو نمایشنامه به عنوان بازیگر دیده شد .

او تاکنون در شش جشنواره برای دربافت جایره نامزده شده که چهار مورد آن برای بازیگری و یک مورد در حوزه کارگردانی و سه مورد از جشنواره های داخلی و سه مورد در حضور بین المللی است .

او در هفت جشنواره و جشن برنده جوایز شده است که چهار مورد در حیطه بازیگری، یک مورد در حیطه کارگردانی (برف روی کاج ها) و یک عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (برف روی کاج ها)، و یک مورد جایزه ویژه هیات داوران (بمب یک عاشقانه) است . این جوایز دو مورد را در حضور بین المللی کسب نموده است  .

دریافت جایزه بهترین فیلمنامه سال برای فیلم بمب یک عاشقانه در بخش فیلمنامه های درام ، از کانون فیلمنامه نویسان در هشتمین شب فیلمنامه کانون از دیگر افتخارات اوست .

پیمان معادی در سریال خارجی” آن شب “ نقش سلمان خان، پدر نصیرخان را بازی می‌کند و در آن همبازی «جان تورتورو»، «بیل کمپ» .

ستیون هولدن، منتقد سینمایی روزنامه نیویورک تایمز دربارهٔ بازی پیمان معادی می‌نویسد: “آقای معادی از تمام امکاناتی که به عنوان یک بازیگر به او داده شده استفاده کرده و توانسته ابعاد گوناگونی به نقشی که عمداً هر گونه سابقه پیشین آن حذف شده ببخشد. شخصیتی خشن، به ناچار فرصت طلب و به شدت خشمگین، در عین حال با جنبه‌هایی انسانی عمیق و دوست‌داشتنی.”

5/5 ( 1 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو