بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی


299

1398/7/11

00:38


نگاهی به بهترین نقش‌آفرینی های لیلا حاتمی در سینمای ایران به انتخاب کاربران سلام سینما. «جدایی نادر از سیمین» و «کمال‌الملک» محبوب‌ترین این فیلم‌ها هستند.

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی

۲ روز پیش
نگاهی به بهترین نقش‌آفرینی های لیلا حاتمی در سینمای ایران به انتخاب کاربران سلام سینما. «جدایی نادر از سیمین» و «کمال‌الملک» محبوب‌ترین این فیلم‌ها هستند.

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی

اختصاصی سلام سینما- لیلا حاتمی دختر یکی از بزرگ‌ترین و نام‌آشناترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران یعنی علی حاتمی است و حضورش جلوی دوربین هم اولین بار در فیلم‌های پدر رقم خورد. او کار خود را تنها وقتی که هفت سال سن داشت با فیلم «کمال‌الملک» آغاز کرد و تا همین امروز می‌توان او را یکی از مهم‌ترین ستاره‌‌های زن سینمای بعد از انقلاب دانست.

لیلا حاتمی گزیده‌کار است و عموما در فیلم‌هایی نقش‌آفرینی می‌کند که از نظر سینمایی پیشرو باشند یا حرف خاصی برای گفتن داشته باشند. لیلا حاتمی از معدود بازیگران مشهور و سلبریتی‌هایی است که تماشاگر عامه را با سینمای خاص و روشنفکری آشتی داده.

به بهانه تولد او نگاهی انداخته‌ایم به بازیش در فیلم‌هایی که در نظر کاربران سلام سینما محبوب‌تر از باقی آثار هستند و بیشترین امتیاز مردمی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

 

جدایی نادر از سیمین

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی- جدایی نادر از سیمین

امتیاز کاربران: ۷.۹

سال ساخت: ۱۳۸۹

کارگردان: اصغر فرهادی

بازیگران: لیلا حاتمی,  شهاب حسینی,  مریلا زارعی,  پیمان معادی,  ساره بیات,  بابک کریمی,  شیرین یزدان بخش,  سارینا فرهادی

خلاصه داستان:

سیمین می‌خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند...

 

«جدایی نادر از سیمین» را می‌توان موفق‌ترین فیلم لیلا حاتمی در عرصه بین‌المللی دانست. فیلمی که موفق به دریافت جوایز بین المللی زیادی شد و به شکل خاص جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگری را برای تیم بازیگرانش از جشنواره برلین به ارمغان آورد.

گریم متفاوت سیمین با موهای کوتاه قرمز را به‌یاد بیاورید که سادگی همیشگی او را دستخوش تغییر کرده بود. ضمن اینکه حاتمی در این فیلم نقشی متفاوت را بازی می‌کند. عموما او نقش زنان آرام و تودار را ایفا کرده است. اما «جدایی نادر از سیمین»، جایی است که با یک لیلا حاتمی برافروخته، هیستریک و عصبانی سروکار داریم. کاراکتری که داد و بیداد می‌کند، از سر عصبانیت سیگار می‌کشد و آرامشش کاملا از دست رفته است. او به‌خوبی توانسته از پس اجرای چنین نقش برونگرایانه‌ای بربیاید.

 

کمال الملک

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی- کمال الملک

امتیاز کاربران: ۷.۳

سال ساخت: ۱۳۶۲

کارگردان: علی حاتمی

بازیگران: جمشید مشایخی,  عزت الله انتظامی,  علی نصیریان,  داوود رشیدی,  محمدعلی کشاورز,  پرویز پورحسینی,  هوشنگ بهشتی,  سیروس ابراهیم زاده

خلاصه داستان:

فیلم کمال الملک داستان زندگی محمد غفاری معروف به کمال الملک را روایت می کند او که به عنوان نقاش باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار پذیرفته می شود . پس از طی جریاناتی در نهایت پس از رد کردن پیشنهاد رضا شاه به تبعید در عراق محکوم و در انجا می میرد .

 

«کال‌الملک» زنده‌یاد علی حاتمی اولین تجربه‌ایست که لیلا را در تاریخ سینما ثبت می‌کند. در این فیلم او یک طفل خردسال بامزه و شیرین زبان است که البته نقش کودکی‌های کمال الملک، یعنی نقش یک پسربچه را ایفا می‌کند.

او در این فیلم دیالوگ چندانی ندارد و بازیش بیشتر حول نگاه‌های ویژه می‌چرخد. نگاه‌های تیزبینانه‌ای که به سوژه‌های نقاشی خود می‌اندازد و با جزیی‌نگری گوشه به گوشه سوژه را برانداز می‌کند، در کنار نگاه حواس جمعش به محیط اطراف خود در خاطر می‌ماند و البته خنده‌های شیرینش دل هر تماشاگری را می‌برد. علی حاتمی با این فیلم لیلایش را به تاریخ سینمای ایران تقدیم می‌کند.

 

لیلا

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی- لیلا

امتیاز کاربران: ۷.۲

سال ساخت: ۱۳۷۵

کارگردان: داریوش مهرجویی

بازیگران: علی مصفا,  لیلا حاتمی,  جمیله شیخی,  محمدرضا شریفی‌ نیا,  فاطمه بزرگمهری راد

خلاصه داستان:

لیلا و رضا در یک مراسم شله‌زرد پزان همدیگر را می‌بینند و چندی بعد با هم ازدواج می‌کنند. آن دو، بعد از مدتی زندگی متوجه می‌شوند که لیلا نمی‌تواند فرزندی به دنیا بیاورد. لیلا به اصرار مادر رضا به ازدواج دوم رضایت میدهد و...

 

«لیلا» ‌اولین همکاری لیلا حاتمی و داریوش مهرجویی است که منجر به همکاری‌های متعدد بعدی در شماری از بهترین و بدترین آثار هردویشان می‌شود. جالب است که «لیلا»‌ به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه کاری هم بازیگر و هم کارگردان شناخته می‌شود.

حضور حاتمی در «لیلا» گرم و صمیمانه است. او زنی آرام، عاشق پیشه و البته سازگار است که باید با ازدواج مجدد همسرش به‌دلیل اینکه نازا است کنار بیاید. هم خودش را مقصر می‌داند و هم نمی‌داند. هم حق را به همسرش می‌دهد و هم نمی‌دهد. او در یک دوگانه احساسی در زندگیش گیر افتاده است. لیلا حاتمی به خوبی این گیر افتادن میان دوگانگی‌ها و تناقضات را با سکوت و نگاه‌های خیره خود به تماشاگر نشان می‌دهد و او را با خود همراه می‌کند.

 

دلشدگان

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی-دلشدگان

امتیاز کاربران: ۷.۲

سال ساخت: ۱۳۷۰

کارگردان: علی حاتمی

بازیگران: فرامرز صدیقی,  امین تارخ,  اکبر عبدی,  محمدعلی کشاورز,  جمشید هاشم پور,  جلال مقدم,  سعید پورصمیمی,  حمید جبلی,  رقیه چهره آزاد,  سعید امیرسلیمانی,  فتحعلی اویسی,  شهلا ریاحی

خلاصه داستان:

در زمان سلطنت احمد شاه، تاجری فرنگی به بهانه رونق فرهنگ و هنر قصد دارد با پرکردن چند صفحه از چند موسیقی دان ایرانی، ردیف های اصیل ایرانی را که در حال فراموشی است، از گزند گذر زمان محفوظ نگه دارد. به همین منظور از آقاحسین دلنواز خواسته می شود که جمعی از بهترین نوازندگان را برگزیند. این قصد و برنامه سفر به فرنگ با مشکلاتی مواجه می شود. اما استاد دلنواز خود تصمیم می گیرد این برنامه را عملی کند. در فرنگ صدای دلنشین اهرخان خواننده گروه، هنگام تمرین، موجب شفای لیلا برادرزاده سفیر عثمانی می شود که در مجاورت باغ پانسیون گروه زندگی می کند. هوای سرد و موذی فرنگ طاهرخان را که جسماً آدم ضعیفی است، دچار ذات الریه می کند. آنها پس از اتمام کارهای ضبط صفحه، دچار مشکلات مالی شده مجبور می شوند برای جبران، کنسرتی برپا کنند. طاهر بیمار تمام جانش را در آوایش می نهد... 

 

لیلا حاتمی در «دلشدگان» یک شمایل اساطیری و افسانه‌ای است. او قرار است نمود زیبایی آن جهانی و فرای ماده در عالم مادیات و عینیات باشد. او یک نقاشی است، یک تصویری خیالی که قرار است تماشاگر را به‌یاد صور خیالی که می‌شناسد بیاندازد و آمال زیبایی را به‌رخ همگان بکشد. باز هم این پدر است که تصویری چنین خاص و بی‌نظیر از دخترش ارائه می‌دهد و همه را شیفته او می‌کند.  

زبان فرانسوی شیرین و شیوایی که حاتمی در «دلشدگان» به آن حرف می‌زند یا به عبارت بهتر، تغزل می‌کند، به‌یادماندنی است و طنینش همانطور که در گوش قهرمان فیلم می‌ماند برای تماشاگر هم همیشگی می‌شود. لیلا حاتمی در «دلشدگان» در ساحتی فراانسانی، نقش الهه موسیقی و زیبایی و یا فرشته‌ای آن جهانی را ایفا می‌کند.

کارکرد کاراکتر چیزی است شبیه به پری دریایی‌ها در افسانه‌های قدیمی اروپایی. موجودی مجذوب‌کننده که در قهرمان داستان‌ها چنان عشقی می‌دمد و چنان شور و آتشی به‌پا می‌کند که همه زندگی قهرمان را می‌سوزاند و خاکستر می‌کند، اما تماشاگر در انتها با خودش فکر می‌کند که به‌هرحال ارزشش را داشت!

 

رگ خواب

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی- رگ خواب

امتیاز کاربران: ۷.۱

سال ساخت: ۱۳۹۴

کارگردان: حمید نعمت الله

بازیگران: لیلا حاتمی,  کوروش تهامی,  الهام کردا,  لیلا موسوی,  حمیدرضا آذرنگ

خلاصه داستان:

مینا بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکانی می گردد. در این مسیر با کامران مدیر رستورانی که در آن کار می کند آشنا می شود. کامران سرپناهی به او می دهد. مینا تحت تاثیر حمایت ها و محبت های کامران به او دل می بازد ، کامران نیز به مینا مشتاق و علاقمند است. روزها از پس هم می گذرد و عشق مینا به کامران کاسته نمی شود و اوج می گیرد.اما کامران دیگر قصد ادامه ندارد..

 

«رگ خواب»‌ مهم‌ترین قهرمانی را به کارنامه کاری لیلا حاتمی اضافه می‌کند که تا به امروز نقشش را بازی کرده. اگر در «لیلا» او از نظر عاطفی درهم می‌شکند و در تاب همسرش بی‌تاب می‌شود، اگر در «سیمای زنی در دوردست» از فرط سردرگمی و تهی بودن دست به خودکشی در اوج تنهایی می‌زند، اگر در «پله آخر» از دست دادن همسر آن‌قدر برایش گران تمام شده که نمی‌تواند جلوی خنده‌های زیبا و البته هیستیریکش را بگیرد، در «رگ خواب» ‌به معنی واقعی کلمه به آخر خط می‌رسد. به ته ته ناامیدی و بیچارگی، تنهایی و زوال.

هیچ زنی در سینمای ایران سرنوشتی تا این اندازه تراژیک و دردناک نداشته. او که زنی ساده و معمولی است و می‌خواهد زندگیش را از بی‌سامانی نجات دهد، با یک عاشقانه اشتباه به فنا می‌رود. آنقدر که سر از گرم‌خانه بی‌خانمان‌های تهران درمی‌آورد.  

بازی لیلا حاتمی در «رگ خواب» بی‌اغراق یکی از بهترین تجربیاتش است. بازی در چنین نقشی بسیار سخت به‌نظر می‌رسد چراکه بازیگر مادام باید روی یک لبه باریک حرکت کند مبادا که با متمایل شدن بیش از حد به سمت اغراق و احساس‌گرایی، تماشاگر را از خود زده و رنجور کند یا با کمی سردمزاجی زیادی، نتواند تماشاگر را با همه آلام و بیچارگی‌های کاراکتر همراه گرداند. اما لیلا حاتمی دقیقا در جای درست خود ایستاده است.

در نیمه اول فیلم که به تعریف عاشقانه می‌گذرد او شبیه به خوشبخت‌ترین زن دنیاست و تماشاگر این را باور می‌کند و در نیمه دوم متزلزلترین و تنهاترین و بی‌کس‌ترین است و تماشاگر آن را هم با گوشت و پوستش درک می‌کند و همراهش می‌شود. این ویژه‌ترین نقش‌آفرینی لیلا حاتمی است.

 

بمب یک عاشقانه

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی- بمب یک عاشقانه

امتیاز کاربران: ۷.۱

سال ساخت: ۱۳۹۶

کارگردان: پیمان معادی

بازیگران: پیمان معادی,  لیلا حاتمی,  حبیب رضایی,  سیامک انصاری,  سیامک صفری,  بهادر مالکی,  رامین پورایمان,  معصومه قاسمی‌پور

خلاصه داستان:

در بحبوحه‌ی جنگ ایران و عراق در سال1367، تهران بی‌وقفه بمباران می‌شد. عشق، محبت، امید، زندگی و ترس از مرگ را در رو‌زهای پر اضطراب آن زمان برای مردمی که درگیرجنگ بودند از بین می‌برد. اغلب عشق به سختی درک می‌‍شود اما مرگ واقعیتی است ترسناک. «بمب؛ یک عاشقانه» نشان می‌دهد که عشق و امید چطورحتی در مواجهه با تاریکی مرگ، راهشان را پیدا می‌کنند. روایت انسان‌هایی است که هیچ‌گاه فرصت عاشق شدن و به دلخواه خود زندگی کردن را نداشته‌ و تنها برای لقمه نانی به سختی کار کرده‌اند. این فیلم روایت انسان‌هایی است که در استبداد زمان و مکان به دام افتاده‌اند اما گویی که آرزوهای برباد رفته‌ی آن‌ها هم‌چنان گریبان‌گیر ما است.

 

هرچند در «بمب:‌یک عاشقانه» نقش لیلا حاتمی مکمل است و بازیش بیشتر در سکوت می‌گذرد اما به درستی آن سردی کاراکتر و سختی و سفتیش در مواجهه با همسرش را در لوای همان سکوت‌های طولانی و آزاردهنده، به تماشاگر منتقل می‌کند.

آن سکوت سهمگین و سنگین که فضای خانه این دو را پرکرده، سر بازایستادن و شکستن ندارد و عمیق‌تر و عمیقتر می‌شود؛ و این سکوت به‌قدری خوب کارگردانی می‌شود که تعلیقی عاشقانه را به وجود می‌آورد، از آن جنس و طایفه که تماشاگر در صحنه‌ای کلیدی که قرار است لب به سخن گفتن و شکوه گشوده شود، نیم‌خیز بر صندلی تکیه زده و زیر لب با خود میگوید:”بگو دیگه! بگو! بگو!”

 

بی پولی

بهترین نقش آفرینی های لیلا حاتمی- بی پولی

امتیاز کاربران: ۶.۸

سال ساخت: ۱۳۸۶

کارگردان: حمید نعمت الله

بازیگران: بهرام رادان,  لیلا حاتمی,  حبیب رضایی,  امیر جعفری,  سیامک انصاری,  بابک حمیدیان,  نادر فلاح

خلاصه داستان:

زن و شوهری پس از ازدواج مشکل بی پولی پیدا می کنند.

 

فیلمی در مذمت روحیه تجمل‌گرا و مصرف‌گرایانه زیست مدرن ایرانی که خوراکش پز دادن و چشم روی هم چشمی است. «بی‌پولی» درباره یک موضوع سرراست و البته برای همه‌مان آشنا است: بی‌پول شدن و زوال تدریجی اقتصادی که یک خانواده طبقه متوسط را که درگیر مناسبات مصرف‌گرایی خانوادگی است به مرز نابودی می‌کشاند.

موضوعی جدی، تلخ و دردآور که البته زیردستان نعمت‌الله با بامزگی خاصی ترکیب شده تا با یک فیلم تلخ و معمولی سروکار نداشته باشیم و تلخ و شیرین را هم‌زمان و توأمان تجربه کنیم. «بی‌پولی» یک لیلا حاتمی بی‌نظیر و تکرار نشدنی دارد که فیلم را چند پله بالا می‌کشد. زنی خنگ و ساده‌لوح و البته مهربان که می‌خواهد از مناسبات بیرون بزند و زندگی‌اش را حفظ کند. این زن بعدها تقریباً در همه آثار نعمت‌الله، به شکلی تکرار می‌شود تا در «رگ خواب» به تکامل‌یافته‌ترین نمونه خود برسد.

 

بهترین نقش آفرینی های دیگر بازیگران:

بهترین نقش‌آفرینی‌ های گلشیفته فراهانی در ایران


بهترین نقش‌آفرینی‌های ترانه علیدوستی


معرفی بهترین نقش آفرینی های طناز طباطبایی


معرفی بهترین نقش‌آفرینی‌های بهرام رادان


بنر بهترین نقش‌آفرینی های پریناز ایزدیار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو