مکان های مذهبی تهران | جاذبه های مذهبی پایتخت

مکان های مذهبی تهران | جاذبه های مذهبی پایتخت


منبع: همگردی

441

1398/7/11

18:16


به همان اندازه که تهران شهر بزرگی است سرشار از جاذبه های گردشگری است. به همین دلیل تهرانگردی برای ساکنان این شهر و همچنین مسافران و گردشگران جذاب هست. جاذبه های دیدنی پایتخت، آنقدر زیاد بوده که باید حتما چند روزی را برای بازدید از مهمترین آن ها زمان گذاشت. در این مطلب به شرح بخشی از جاذبه های گردشگری تهران یعنی، جاذبه های مذهبی می پردازیم، پس برای آشنایی با مکان های مذهبی تهران در ادامه با همگردی همراه باشید.

کهنسال ترین درخت چنار تهران

مکان های مذهبی تهران: حرم شاه عبدالعظیم

حرم شاه عبدالعظیم یکی از دیدنی های تهران به شمار می آید. این حرم در دوران ایلخانی ساخته شده و قبل از آنکه تهران به عنوان پایتخت باشد، یکی از مراکز مهم سیاسی به شمار می رفت. این حرم، دارای یک گنبد طلایی بوده و حیاطی مرکزی در داخلش قرار دارد. حضرت شاه عبدالعظیم از نوادگان حسن بن علی بوده و امروزه، در طول سال افراد بسیاری برای زیارت به این حرم مراجعه می کنند.

حرم شاه عبدالعظیم

مکان های مذهبی تهران: امامزاده صالح

امامزاده صالح یکی از جاذبه های مذهبی پایتخت به حساب می آید. تجریش از قدیمی ترین محله های شمال تهران بوده که دیدنی های بسیاری را در بطن خود جای داده است. صالح از جمله برادران امام رضا و یکی از پسران امام موسی کاظم بوده و به همین دلیل، برای شیعیان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنای امامزاده از کاشی های لاجوردی پوشیده شده و گنبد کاشیکاری شده آن توسط حسن فداکار در سال 1338 مورد بازسازی قرار گرفت.

امامزاده صالح تهران

مکان های مذهبی تهران: امامزاده داوود

امامزاده داوود یکی از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می آید. این امامزاده از گذشته تا به امروز بسیار معروف بوده و در گذشته، مردم برای رسیدن به این دیدنی مذهبی باید به وسیله چهارپایان راهی طولانی را طی می کردند، اما امروزه مسیرش هموارتر گشته است. امامزاده داوود از نسل امام حسن (ع) بوده و دو نظریه در مورد نسبت ایشان هست که هر دوی آن ها به امام حسن (ع) بر می گردند. رفتن به امامزاده داوود هم جنبه زیارتی و هم جنبه تفریحی دارد و اوقاتی خوش را برای شما می سازد.

امامزاده داوود تهران

مکان های مذهبی تهران: امامزاده یحیی (ع)

امامزاده یحیی (ع) یکی از جاذبه های مذهبی پایتخت بوده و در سال 1314 به ثبت آثار ملی رسید. در حیاط این امامزاده، قدیمی ترین درخت چنار به قدمت 900 سال قرار داشته که در سال 1330 ثبت ملی شد. در اطراف این مکان و در محله عودلاجان، بازار، حمام نواب، مسجد امام خمینی و جاذبه های دیگری وجود دارند.

امامزاده یحیی (ع) تهران

مکان های مذهبی تهران: امامزاده قاسم (ع)

امامزاده قاسم (ع) یکی از جاذبه های مذهبی شهر تهران بوده و در منطقه شمیرانات قرار دارد. این امامزاده دارای بنای 8 ضلعی بوده و بنای اصلی و اولیه آن در سال 963 هجری قمری ساخته شد. گنبد این امامزاده پیازی شکل بوده و در آن از کاشی هایی که بر روی آن ها خطوط کوفی و نقوش هندسی کشیده شده، بهره برده اند. این امامزاده 1700 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و در کنار آن قبرستان قدیمی و پلکانی شکل وجود دارد. امامزاده قاسم (ع) هر روز باز است و در آن مراسم بخصوصی اجرا می شوند.

امامزاده قاسم (ع) تهران

مکان های مذهبی تهران: امامزاده عینعلی و زینعلی

امامزاده عینعلی و زینعلی یکی از جاذبه های مذهبی پایتخت و از جاذبه های گردشگری تهران است. منطقه پونک یکی از مناطق قدیمی تهران بوده که مردم آن به مراسم مذهبی اهمیت بسیاری می دهند و به همین خاطر در این دو امامزاده مراسم بخصوصی اجرا می شوند.

امامزاده عینعلی و زینعلی تهران

مکان های مذهبی تهران: زورخانه آیت الله طالقانی

زورخانه آیت الله طالقانی یکی از جاذبه های مذهبی پایتخت به حساب می آید. در ایران قدیم ورزش زورخانه ای دارای آداب و رسوم بخصوصی بوده که هر فردی باید آن را رعایت می کرد. زورخانه در واقع مظهر عرفان شیعه در بین ایرانی ها به حساب می آید به همین دلیل می توان آن را یک مکان مذهبی دانست. زورخانه آیت الله طالقانی در سال 1359 به مساحت 300 متر مربع ساخته شد و در آن ورزش های باستانی در کنار اجرا، آموزش نیز داده می شوند.

زورخانه آیت الله طالقانی تهران

مکان های مذهبی تهران: مسجد مصلی

مسجد مصلی یکی از جاذبه های مذهبی پایتخت و از جاذبه های گردشگری تهران است. ساخت این مکان به مساحت 650 هزار متر مربع، از سال 1369 شروع شد و با چنین مساحتی می توان مصلی را جز بزرگترین مساجد دنیا دانست. معماری این مسجد تلفیقی از معماری مدرن و سنتی بوده و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

مسجد مصلی تهران

مکان های مذهبی در تهران: کلیسای سنت سرکیس

کلیسای سنت سرکیس یکی از جاذبه های مذهبی پایتخت و از جاذبه های گردشگری تهران است. این کلیسا را مارگار سرکیسیان ساخت و به عنوان یادگار همسرش قرار داد. ساخت این بنا در سال 1349 شمسی به پایان رسید و طراحی آن توسط مهندس اوژن آفتاددلیانس انجام شد. معماری این کلیسای زیبا به شکل بازیلیکی بوده و در آن از یک گنبد در قسمت بالایی نمازخانه بهره گرفته شد. در این کلیسا دو برج گنبدی به عنوان ناقوس خانه وجود دارد. بعد از ساخت کلیسا، مرکز خلیفه گیری ارامنه در تهران به اینجا انتقال پیدا کرد و ماندنی شد.

کلیساس سنت سرکیس تهران

مکان های مذهبی در تهران: آتشکده زرتشتیان آدریان

آتشکده زرتشتیان آدریان از جاذبه های گردشگری تهران است. در شهر یزد زرتشتیان بسیاری سکونت دارند و به همین دلیل آتشکده نیز از جمله معروف ترین جاذبه های این شهر بوده، اما در این بین در تهران نیز آتشکده ای به نام آدریان وجود دارد. ساخت این بنا در سال 1293هجری شمسی آغاز و شمار کثیری از زرتشتیان و کیخسرو شاهرخ نیز در آن حضور داشتند. این آتشکده از جمله آثار ملی به ثبت رسیده بوده، اهیمت بسیاری دارد و می توانید آن را در خیابان جمهوری پیدا کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و ما را همچنان همراهی کنید.

آتشکده زرتشتیان آدریان تهران

برای آشنایی بیش تر با مکان های مذهبی در تهران، پیشنهاد می کنم به سایت سفرزون مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو