نحوه مراقبت از نوزاد، مواد شیمیایی خطرناک

منبع: نی نی بان

143

1398/9/19

12:10


نی نی بان، گروه ترجمه:این مطلب از راهنمای ایمنی نوزاد به این موضوع اشاره دارد که وقتی صاحب فرزند می‌شوید و شیوه زندگی‌تان با آمدن این کوچولو تغییر می‌کند این بسیار مهم است که کودک را در معرض مواد شیمیایی متداول در محصولات روزمره، مواد غذایی و حتی پوشاک قرار ندهید. برای این کار شما نیاز دارید مواد سمی مهم را بشناسید و از آنها دوری کنید.

شیشه شیر
بیس فسفونات ماده شیمیایی است است که در اغلب لوازم خانگی و به ویژه پلاستیک‌ها وجود دارد و طی تحقیقاتی مشخص شده است که سرطان‌زاست. البته به دلیل خواص مخدر این ماده بسیاری از شرکت‌ها به تدریج آن را از محصولاتشان حذف کردند. شیشه شیر یکی از محصولاتی است که ممکن است از این ماده در ساختش به کار رفته باشد بنابراین سعی کنید شیشه‌هایی تهیه کنید که عاری از این ماده باشد.

دستمال مرطوب ضد باکتری
نوزادان مانند بزرگسالان سیستم ایمنی قوی ندارند به همین دلیل است که بیشتر از افراد دیگر بیمرا می‌شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از محصولات ضد باکتری را مانع از توسعه و رشد سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌داند. این سازمان توصیه می‌کند از محصولات حاوی الکل مانند ضدعفونی کننده دست، دستمال مرطوب و سایر محصولاتی که سطحی از باکتری‌های خوب و بد را دارند، استفاده نکنید. این به آن معنا نیست که تمیزی و بهداشت را نادیده بگیرید بلکه بهتر است از روش‌های تمیزی و نظافت طبیعی مانند آب و صابون یا سرکه استفاده کنید.

مواد شیمیایی خطرناک برای نوزاد


تشک و ملحفه
چه کسی فکر می‌کند محل خواب کودک می‌تواند منبع مواد سمی باشد؟ تشک مصنوعی، تخت پلاستیکی، ملحفه ساخته شده از مواد شیمیایی می‌تواند ده‌ها تن سموم مختلف داشته باشد. این مواد می‌تواند مشکلات پوستی مانند اگزما و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

شامپو و محصولات بهداشتی
هنگام تعویض پوشک و بعد ازحمام یا برای کاهش بثورات جلدی ممکن است از لوسیون‌ها و کرم‌های مختلفی استفاده شود. برخی از این محصولات حاوی مواد سمی است که می‌تواند باعث التهاب، آلرژی و اثرات طولانی مدت بر پوست نوزاد شود. بنابراین سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید از عاری از فرمالدئید بوده و حتی الامکان به صورت خانگی و طبیعی تهیه شده است.

لباس‌ها
لباس مقاوم به آتش زمانی جزو کیفیت لباس کودک محسوب می‌شد اما در حال حاضر مشخص شده است این لباس‌ها حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند برای پوست نوزاد مضر باشد. بهتر است لباس‌هایی برای نوزاد انتخاب کنید که از پنبه تهیه شده باشد تا پوست کودک را تحریک نکند. به یاد داشته باشید که مواد شیمیایی که در لباس‌های مقاوم به آتش وجود دارد ممکن است در جاهایی دیگری از خانه مانند فرش، تشک، ملحفه و دیگر اقلام خانه هم وجود داشته باشد.

پوشک
برخی اوقات اسانس‌های معطری به پوشک‌ها زده می‌شود  که می‌تواند حاوی BPA باشد. در نهایت پوشک حاوی دیوکسین است که در ماده‌ای سرطان‌زاست. این ماده به تحریک پوست و حتی آسم هم منجر می‌شود. بهتر است از پوشک‌هایی که با پنبه آلی تهیه شده و عاری از مواد مصنوعی هستند، استفاده کنید.

روغن بچه
خیلی‌ از مادران برای نوزادشان از روغن بچه استفاده می‌کنند در حالی که این روغن‌ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی مانند نفت باشد که باعث سوزش شده و به انواع خاصی از سرطان مرتبت است. می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل برای لطافت پوستت‌تان استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو