ویتوریو سیندونی، فیلمساز کهنه‌کار تلویزیون ایتالیا و کارگردان مجموعه تلویزیونی «کاپیتان» (که این روزها از شبکه 3 سیما پخش می‌شود) بیش از 40 سال است که دست‌اندرکار ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی تلویزیون است اما نام وی دو سال قبل برای کارگردانی فیلم تلویزیونی «خانه‌ام پر از آینه‌هاست» با بازی سوفیا لورن، بازیگر کلاسیک سینمای ایتالیا بر سر زبان‌ها افتاد و مطرح شد.

این فیلمساز پرکار تلویزیونی فعالیت هنری خود را از سال 1968 شروع کرد و تا به حال بیش از 40 مجموعه و فیلم سینمایی تلویزیونی را کارگردانی کرده است.

منتقدان تلویزیونی می‌گویند او هرسال تقریبا یک مجموعه یا فیلم سینمایی تلویزیونی را روی آنتن فرستاده و در هیچ زمانی بیکار نبوده است.

به همین دلیل است که برخی منتقدان به شوخی و کنایه می‌گویند تلویزیون ایتالیا تا حد زیادی مدیون اوست و روی شانه‌های این فیلمساز قرار گرفته و جا خوش کرده است! در حقیقت شبکه تلویزیونی قدیمی رای (RAI) که تهیه‌کننده بیشتر کارهای سیندونی است، حق بزرگی به گردن او دارد و برعکس.

مجموعه کاپیتان و اپیزودهای مختلف آن نشان می‌دهد پرکاری این فیلمساز باعث نشد وی کارهایی کم‌اهمیت و سخیف ارائه کند.

با وجود بالا بودن کمیت کاری سیندونی، وی همیشه به کیفیت کارهایش اهمیت داده و کارهای او از سوی منتقدان به عنوان کارهایی معرفی شده که استانداردهای بالای کاری را بخوبی رعایت می‌کنند.

سیندونی کاپیتان را سال 2005 براساس فیلمنامه‌ای از لورا ایپولینی و آندره آلیونی کارگردانی کرد. حال و هوای اکشن و جنایتکارانه این مجموعه پلیسی، چیزی نبود که وی با آن بیگانه باشد.

او قبل از آن هم، در کنار کارهای اکشن، خانوادگی، درام و ماجراجویانه خود، تعداد زیادی فیلم و مجموعه جنایتکارانه هم کارگردانی کرده بود.

جولیانو جما، بازیگر کلاسیک سینمای ایتالیا در کاپیتان در نقش اصلی ماجراها یعنی کلنل ایورا وانتی بازی کرد. وی شخصیتی سرسخت و پیر است که باید با مشکلات و دردسرهای متعددی که پیش روی خود دارد، مقابله کند.

استقبال تماشاگران از فصل اول مجموعه ـ که در هفت اپیزود تولید شده ـ باعث شد تا تهیه‌کنندگان این اکشن جنایتکارانه به فکر تولید فصل دوم آن بیفتند. فصل دوم با یک فاصله دو ساله از فصل اول و در پاییز سال 2007 روی آنتن رفت.

جولیانو جما، بازیگر اصلی فصل اول در دومین فصل مجموعه هم حضور داشت. در کنار بازیگران فصل اول، تعدادی بازیگر تازه‌وارد نقش شخصیت‌های جدید فصل دوم را بازی کردند.

هفت اپیزود دومین فصل کاپیتان نتوانست موفقیت فصل اول را تکرار کند و امتیازهایی که منتقدان به آن دارند، پایین‌تر از امتیازهایی بود که به شکلی سخاوتمندانه به فصل اول داده بودند.

با این حال، فصل دوم کاپیتان همچنان لقب یک مجموعه پربیننده تلویزیونی را حفظ کرد و جزو کارهای موفق تلویزیونی در سال 2007 معرفی شد.

سیندونی کاپیتان را سال 2005 براساس فیلمنامه‌ای از لورا ایپولینی و آندره آلیونی کارگردانی کرد. حال و هوای اکشن و جنایتکارانه این مجموعه پلیسی، چیزی نبود که وی با آن بیگانه باشد.

کاپیتان با پایان بردن قصه خود در اپیزود چهاردهم، خط پایانی بر ماجراجویی‌های خود کشید و راه را برای تولید فصل سوم آن بست.

سیندونی می‌گوید: «سال‌هاست که مشغول کار فیلمسازی در تلویزیون هستم و کارم را خیلی خوب بلدم. می‌دانم تماشاچی معمولی از یک مجموعه تلویزیونی چه می‌خواهد و سعی می‌‌کنم در مجموعه‌ها و فیلم‌هایی که برای تلویزیون می‌سازم این نکته را به خوبی رعایت کنم. بعضی وقت‌ها منتقدان سخت می‌گیرند و توقعاتی را مطرح می‌کنند که شاید نتوان در یک مجموعه تلویزیونی آنها را انجام داد. همه ما باید بدانیم در تلویزیون کارهایی باید ارائه کنیم که برای تماشاچی معمولی معقول و قابل هضم باشد. البته منظورم این نیست که کارهایی سطحی و کم‌ارزش برای بیننده تلویزیونی بسازیم، اما نباید فراموش کنیم او کسی است که از یک مجموعه تلویزیونی توقع کاری قابل فهم و سرگرم‌کننده دارد.»

منتقدان تلویزیونی، سیندونی را به خاطر آن که همچنان پرکار است، ستایش کرده‌‌اند. او که در سال 2011 دو مجموعه و فیلم سینمایی تلویزیونی را کارگردانی کرد، در سال 2010 به خاطر کشاندن سوفیا لورن جلوی دوربین تلویزیون و محول کردن نقش مادرش به وی، به صورت تیتر اصلی رسانه‌ای درآمد.

فیلم تلویزیونی تحسین‌شده «خانه‌ام پر از آینه‌هاست» براساس کتاب خاطرات ماریا سیسولونه، خواهر سوفیا لورن ساخته شد و قصه زندگی رومیلدا ویلانی مادر سوفیا لورن را تعریف می‌کند.

لورن در این فیلم تلویزیونی برای دومین بار نقش مادر خود را بازی کرد و مارگات ماره، بازیگر تازه‌وارد سینما و تلویزیون در نقش جوانی سوفیا لورن ظاهر شد. جولیانو جما، بازیگر اصلی مجموعه کاپیتان تلاش زیادی کرد تا نقشی در این فیلم تلویزیونی به دست بیاورد، اما موفقیتی در این رابطه نصیب او نشد.

این بازیگر قدیمی با تعریف از سبک کاری سیندونی می‌گوید وی براحتی می‌تواند بازیگر خود را راهنمایی کرده و در مسیر درست قرار دهد.

به اعتقاد این بازیگر، سیندونی یکی از معدود فیلمسازان تلویزیونی است که طرز کار با بازیگر را بلد است و هر هنرپیشه‌ای در کار وی احساس راحتی و آرامش می‌کند. این صحبت‌ها از جانب بازیگری ارائه می‌شود که سابقه کار طولانی در سینما و فیلمسازان مطرح را دارد.

چنین صحبتی نشان از قدرت بالای سیندونی در کارگردانی بازیگران و صحنه‌گردانی تلویزیونی دارد. جولیانو جما کار بازیگری را از نوجوانی در سال 1958 شروع کرد و تا به حال در بیش از 100 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی ظاهر شده است.

او اولین همکاری خود با یک مجموعه تلویزیونی را در سال 1985 تجربه کرد. پس از آن وی اکثر کارهای خود را با رسانه تلویزیون انجام داد و از دنیای سینما فاصله زیادی گرفت، وی همزمان با کاپیتان، مجموعه موفق تاریخی «پمپی» را نیز روی آنتن تلویزیون داشت. جما پس از سال‌ها دوری از سینما در فیلم جدید وودی آلن به نام «به رم با عشق» در یک نقش مکمل بازی کرده است.

منبع:تبیان منبع:تبیان