به پای هم پیر شوید نه به دست هم!

تفاوت زوج‌های جوان و زوج‌های پیر

گاهی اوقات دو نفر علی رغم اینکه با هم تازه آشنا شده  پیمان زناشویی را بسته اند به خاطر تسلط زیاد بر مهارتهای زناشویی آن قدر سریع با هم هماهنگ شده و به تفاهم می رسند که یک زن و شوهر کهنسال که سالهاست هم بالین هم بوده اند به چنین شناختی نرسیده اند..........

قرنهاست که داستان کلیشه ای زوجین جوان و زن و شوهرهای قدیمی که که یکدیگر را بهتر از خودشان می شناسند ادامه دارد اما این کلیشه ها اغلب ناشی از یک سری عقاید و باورهای نادرست است که از قبل درذهن ها شکل گرفته است؛ چرا که گاهی اوقات دو نفر علی رغم اینکه با هم تازه آشنا شده  پیمان زناشویی را بسته اند به خاطر تسلط زیاد بر مهارتهای زناشویی آن قدر سریع با هم هماهنگ شده و به تفاهم می رسند که یک زن و شوهر کهنسال که سالهاست هم بالین هم بوده اند به چنین شناختی نرسیده اند. البته مسلما تازه عروس و دامادها و زوجین قدیمی از جنبه های زیادی با هم تفاوت دارند.

مثلا:

-  دفعات رابطه جنسی: زوجین جوان به دلیل تعداد دفعات رابطه جنسی که با هم دارند با زوجین مسن متفاوت هستند. بر اساس یک تحقیق زوجین بین 19 تا 29 ساله حدودا 10-12 بار در ماه رابطه جنسی دارند در حالی که زوجین مسن تر(بین 40-50 سال) به طور متوسط بین 4-7بار در ماه رابطه جنسی دارند. اینکه چه مقدار این تفاوتها را می توان بر سن زیستی و بیولوژیکی بر حسب مدت زمانی که زوجین با هم زندگی کرده اند نسبت داد واضح و شفاف نیست ولی آنچه که مسلم است این است که در اوایل هر ازدواجی، دفعات و کیفیت رابطه جنسی بیشتر به نظر می رسد.

 

شناخت همسر: بر اساس یک تحقیق، تازه عروس و تازه دامادها در واقع بهتر از زوجین مسن که مدتهاست با هم زندگی می کنند همسرشان را درک می کنند. در این تحقیق 38 زوج جوان بین 19-32 سال و بیست زوج مسن بین 62- 78 ساله شرکت داشته اند. لذا وقتی که قرار شد درباره چیزهای مورد علاقه و تمایل همسرشان دست به پیش بینی بزنند، پاسخ جوانها خیلی دقیقتر از زوجین مسن بود. البته این مساله بسیار شگفت انگیز است چون زوجین مسن زمان بیشتری را برای شناخت هم در اختیار داشته اند لذا این امر می تواند به افزایش حساسیت، آگاهی و مهارت های زندگی زوجین جوان نسبت داده شود.

 

- سبک دوست داشتن: بسیاری از مردم تصور می کنند که زوجین جوان تابلوی مجسمی از شور و هیجان و دوستی های عاشقانه هستند که به تدریج روبه زوال دارند و به طرف عشق ثابت و پیوسته ای که زوجین مسن نسبت به هم دارند حرکت می کنند.

 

- محرکهای تنش زا در زندگی: زوجین جوان اغلب از یک شبکه فعال حمایتی از طرف خانواده و دوستان برخوردار هستند و با بسیاری از مشکلاتی که زوجین قدیمی باید دست و پنجه نرم کنند مواجه نیستند. برخی از مشکلات تنش زایی که زوجین قدیمی با آن در ارتباط هستند عبارتند ازپرورش فرزندان و بزرگ کردن انها، فرستادن آنها به مدرسه و دانشگاه و برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی، گسترش یافتن خانواده و حضور عروس و داماد جدید در خانواده، آمدن نوه ها و بزرگ تر شدن خانواده و .... به تدریج که زوجین سالهای زندگی شان را سپری می کنند ممکن است این مشکلا تنش زا با از دست دادن شبکه های حمایتی سالهای اولیه زندگی به دلیل بیماری و مرگ دوستان نزدیک و اقوام و خانواده توام گردد.

زوجین چه جوان باشند و چه مسن، از نظر جغرافیایی، در دنیای واحدی زندگی می کنند اما از نظر ذهنی، هر فردی دارای تصویر ذهنی خاصی بوده و در دنیای مستقل و انحصاری خویش زندگی می کند

به هر ترتیب زوجین چه جوان باشند و چه مسن، از نظر جغرافیایی، در دنیای واحدی زندگی می کنند اما از نظر ذهنی، هر فردی دارای تصویر ذهنی خاصی بوده و در دنیای مستقل و انحصاری خویش زندگی می کند و همه چیز را با بینش خود، تعبیر و تفسیر می نماید. بنابراین جهان بینی، کیفیت و هویت همه ی انسان ها از جمله زنان و مردان با هم متفاوت است در حالی که بسیاری از زوج ها تصور می کنند هر چه که می بینند و درک می کنند، شبیه همانی ست که همسرشان می بیند و درک می کند. باید توجه داشت که هر کس، واقعیت را متفاوت از دیگری درک می کند. در دنیا هیچ دو دیدگاه یا ادراکی، عیناً شبیه هم نیست و در واقع به تعداد افراد جهان، ادراک و واقعیت وجود دارد.

همه ی زنان و مردان دارای یک سری باورها، رفتارها و عادت های مثبت و هم چنین تعدادی باورها و عادت های منفی هستند. طبیعی است یک زن و شوهر با دو دیدگاه متفاوت و با ارزش ها، باورها، اندیشه ها، احساس ها، رفتارها و اولویت های متفاوت و معیارهای خاص خود، وقتی در کنار هم قرار گرفته و زندگی مشترک را شروع می کنند، به طور متفاوتی با مسأله ها و پدیده های گوناگون روبه رو می شوند و هر یک، جهان را با عینک های ویژه خود می نگرند و با توجه به اطلاعات، تجربه و بینش خاص خود با پدیده ها و موارد مختلف، به صورت مستقل و انحصاری برخورد می کنند و هر یک یافته های خود را واقعیت و اصیل می پندارد، در حالی که همسر و دیگران از همان پدیده ها، به صورت متفاوت و حتی مغایر، برداشت کرده و واقعیت دیگری از آن پدیده برای خود می سازند. در نتیجه هر دو دچار انواع سوءتفاهم و آشفتگی های فراوان می شوند چرا که هر زن و مردی، با ویژگی های ژنتیکی پایدار و استعدادهای خاص خود، تحت تأثیر عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی و با توجه به این که تحت شرایط مطلوب یا غیرمطلوب بزرگ شده باشند، دارای ویژگی های خاص خود هستند. به طور کلی کیفیت زندگی زن و شوهر با هر نگرشی که ارزیابی شود، متفاوت و متنوع است.

بسیاری از زوج ها هیچ گاه به درستی درک نمی کنند که چرا زن و مرد در برخورد با یک پدیده، این قدر متفاوت عمل کرده و نتایج کاملاً متفاوتی را تجربه می کنند؛ به همین علت، با وجود تلاش فراوان، در بسیاری موارد، زوج ها نمی توانند همانند هم بیندیشند و عمل کنند و احساس های خود را به صورت مشابه بروز دهند و حتی عمیقاً همدیگر را درک کنند. این مساله ای است که در میان همه زوجهای اعم از پیر و جوان مشاهده می شود اما آنچه ازدواجهای قدیمی با ازواجای جوان را از هم متمایز می کند فرصت بیشتر زوجین مسن تر برای کسب شناخت از یکدیگر است در حالی که زوجین جوان برای کسب شناخت از هم و ایجاد هماهنگی لازم با یکدیگر فرصت کافی را در اختیار نداشته اند. اما از دگر سو تلاش برای کسب مهارتهای زندگی و یادگیری روشهای هماهنگی با همسر می تواند به افراد این فرصت را دهد که از همان ابتدای زندگی زناشویی، حداکثر تفاهم و هماهنگی با یکدیگر را تجربه کرده و تا آخرین لحظات زندگی زناشویی خویش از همزیستی  و همسری یکدیگر نهایت لذت را ببرند.

 

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : tebyan.net