آکاایران: قــرابیه تبــریز

نام مدرس
میتراخدادادی-کارشناس آشپزی وشیرینی پزی
مواد لازم
بادام خام پوست گرفته شده: 150 گرم
شکر: 200 گرم
سفیده تخم مرغ: دو تا سه عدد
مخلوط مغز پسته، بادام و شکر: به میزان لازم
طرز تهیه

بادام را در آب گرم ریخته، پس از 10 دقیقه با کمک دست یا مالش بین دو حوله قرار داده و پوست آن را جدا می‌کنیم، سپس روی یک حوله پهن کرده تا کاملا خشک شود. پس از این که کاملا از خشک شدن آن اطمینان حاصل شد آن را وزن می‌کنیم.

بادام را به وسیله رنده یا میکسر پودر می‌کنیم، البته باید مراقب باشیم به روغن نیفتد. هنگام پودر شدن می‌توان از مقدار شکری که وزن کردیم کمی جدا کرده و همراه بادام پودر ‌کنیم. در این جا شکر کمک می‌کند که بادام به روغن نیفتد. (اگر سعی کنیم بادام را به تنهایی آسیاب کنیم بهتر است).

شکر را با سفیده تخم‌مرغ‌ها می‌زنیم تا کف کند، پودر بادام را افزوده و مخلوط می‌کنیم. (در صورت تمایل می‌توان یک قطره اسانس بادام تلخ نیز استفاده کرد) مواد مخلوط شده را از چرخ‌گوشت با دنده ریز رد می‌کنیم. (اگر دو بار انجام شود بهتر است) خمیر به دست آمده را خوب ورز می‌دهیم. (چون اندازه تخم‌مرغ‌ها متفاوت می‌باشد، ممکن است خمیر شل یا سفت شود.) اگر خمیر شل بود با قاشق کم‌کم یک یا دو قاشق پودر بادام و اگر سفت شد، سفیده تخم‌مرغ می‌افزاییم. آنقدر خمیر را ورز می‌دهیم تا خمیری کرم رنگ و لطیف به دست آید. (منظور از خمیر، خمیری مانند خمیر نان نیست و البته آن را با دست ورز نمی‌دهیم، به وسیله قاشق این کار را می‌کنیم) روی سینی فر کاغذ روغنی می‌گذاریم. ابتدا یک شیرینی روی سینی امتحان می‌کنیم تا ببینیم کیفیت شیرینی همان گونه است که انتظار داریم. به این صورت که درون کیسه قیف ماسوره ساده قرار داده و از خمیر شیرینی درون قیف می‌ریزیم. از شیرینی روی کاغذ، به شکل دایره ریخته و کمی صبر می‌کنیم تا ببینیم به همان شکل می‌ماند یا وا می‌رود. اگر خمیر وا رفت، یعنی شل است، پس پودر بادام افزوده و مجددا ورز می‌دهیم. خمیر باید به راحتی از کیسه قیف بیرون آید.

یک سینی هم اندازه کاغذ روغنی برداشته، پسته و بادام را که کمی کوبیدیم و حالت دو تا سه نیم شده است را همراه مقدار کمی شکر که بستگی به خودمان دارد با هم مخلوط کرده، در سینی روی کاغذ روغنی ریخته و پهن می‌کنیم.

شیرینی‌ها را با قیف روی کاغذ روغنی با فاصله می‌ریزیم. با کمک دست دو سر کاغذ روغنی را برداشته و روی سینی مغزها برمی‌گردانیم تا روی شیرینی کاملا با مغز پوشیده شود، کاغذ روغنی حاوی شیرینی را روی سینی فر قرار می‌دهیم.

فر را از قبل روی حرارت 180 درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم. سینی را در فر قرار داده و به مدت 20 الی 25 دقیقه زمان می‌دهیم تا شیرینی‌ها طلایی شوند. پس از خنک شدن از کاغذ روغنی جدا می‌کنیم.

این شیرینی زود خشک می‌شود، پس در ظرف دردار نگه می‌داریم. می‌توانیم پس از این که کاملا خنک شد، در ظرف دردار، در فریزر قرار داده و هنگام مصرف از فریزر در آورده و پس از 20 دقیقه که یخ آن باز شد، مانند همان ابتدای طبخ، از آن استفاده کنیم.

نکات
میتوانید در صورت دلخواه وقتی که شیرینی ها را روی کاغذ روغنی قرار دادید، مغزهای خرد شده را روی آنها بریزید، البته با این روش امکان دارد که پف شیرینی کمی بخوابد.

مجله شماره222و223صفحه60
.

منبع : new.ksabz.net