ساماندهی آشپزخانه

ساماندهی آشپزخانه فرقی نمی کند که چگونه آشپزخانه ای دارید. بزرگ است یا کوچک، «اپن» است یا بسته. هیچ فرقی نمی کند. نظم دادن و مرتب کردن وسایل داخل آشپزخانه می تواند در زمان، فضا و هزینه شما صرفه جویی کند. برای اینکه بتوانید چنین کاری بکنید چند راه پیش روی شماست.

سیاهه تهیه کنید
قبل از آغاز هر کاری صورتی از وسایل که در آشپزخانه دارید تهیه کنید. دقیقاً یادداشت کنید که چه چیزی دارید و هر کدام از آنها در کدام قسمت یا قفسه قرار گرفته اند و اینکه معمولاً چه مقدار مصرف دارند. از کدام قفسه و کشوها بیشتر استفاده می کنید و دوست دارید که وسایلی در دسترس تر باشند. کشوها و قفسه ها را خوب نگاه کنید و با خودتان محاسبه کنید چه وسایلی را چگونه می خواهید داخل آن قرار دهید تا آنها به درستی سرجایشان قرار گیرند.
خالی و طبقه بندی کردن
از میان قفسه ها یا کشوها و کابینت هایتان سه تای آن را علامت گذاری کنید. البته ابتدا خالی و بعد این کار را بکنید. اولی برای وسایلی که مایلید نگه دارید، دومی برای وسایل دور ریختنی و سومی را برای اشیایی که مطمئن نیستید نگه دارید. سپس همه کابینت ها، کشوها و قفسه های آشپزخانه را خالی کنید و وسایل را طبق طبقه بندی گفته شده انجام دهید. وسایلی که در قسمت اول و قسمت اشیای لازم می گذارید؛ آنهایی است که شما روزانه و به طور معمول از آنها استفاده می کنید یا آنها را دوست دارید و یا اشیای زیبایی هستند که دور ریختنی نیستند.
اشیایی که در مورد آنها شک دارید و مطمئن نیستید که آیا آنها به درد بخورند یا خیر را داخل جعبه ای بریزید. چون مطمئن نیستید که آنها را لازم ندارید و از طرفی دلتان هم نمی آید که دور ریخته شوند. پس چاره ای نیست داخل کارتنی بریزید، روی آن کارتن بنویسید که چه چیزهایی داخل آن است و آن را در اخبار یا گوشه ای که به انباری اختصاص داده اید بگذارید. اگر ظرف مدت ۴ ماه آینده سراغ آنها نرفتید و نیازی هم به آن نداشتید مطمئن باشید که دور ریختنی اند.
وسایلی که می خواهید دور بریزید ولی هنوز کارایی لازم را دارند و خراب نیستند اما شما به آن احتیاج ندارید را هم می توانید به کسی بدهید.
پرکردن
کاری که شما پیش از این کردید؛ یعنی خالی کردن کابینت ها این امکان را به شما می دهد که با دید بازتری نسبت به پرکردن آنها بنگرید و بیشتر فکر کنید که چه وسیله ای در چه جایی باید قرار بگیرد.
برای پر کردن قفسه ها، کشوها و کابینت ها به نکات زیر توجه کنید تا کمتر دچار مشکل شوید.
* اندازه کشوها، طول، عرض و ارتفاع آنها را بررسی کنید.
* اندازه ماهی تابه، قابلمه و ظرف هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می دهید را هم در نظر بگیرید.
* منطقی فکر کنید. طوری دسته بندی کنید که دسترسی مجدد به آنها راحت تر باشد.
* مراحل دسترسی را کوتاه کنید. وسایل را جایی قرار دهید که به محل استفاده آنها نزدیک باشد. به طور مثال لیوان ها را نزدیک سینک ظرف شویی یا یخچال قرار دهید. ماهی تابه و قابلمه ها را نزدیک اجاق گاز قرار دهید و...
* نکته مهم و آخر اینکه تنها وسایلی که مربوط به آشپزخانه است را داخل آشپزخانه نگه دارید. مثلاً جاروبرقی را داخل آشپزخانه نگذارید.
برای آینده
واضح است که شما به زودی برای آشپزخانه خود خرید خواهید داشت. برای این منظور چه می کنید؟ طراحان معتقدند ۱۵ درصد از فضای آشپزخانه خود را خالی نگه دارید. تا به هنگام آمدن وسایل تازه با کمبود جا و جابجایی وسایل مرتب شده مواجه نشوید. برای خالی نگه داشتن این فضا وسایل غیر آشپزخانه ای را خارج و البته وسایل بدرد نخور را از داخل آشپزخانه بیرون بیندازید. اما اگر این فضا را ندارید چاره نیست جز اینکه این روش را پیش بگیرید: «هر چیز جدید به جای یک چیزی کهنه » با این شیوه طبقه بندی در زمان، فضا و پولتان صرفه جویی خواهید کرد مطمئن باشید ابتدای کار سخت است و شما عادت ندارید، بعد از مدتی متوجه می شوید از آشفتگی و سردرگمی در وسط آشپزخانه نجات پیدا کرده اید.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران