آکاایران: خانه منظم، خانه شیک

آکاایران: یک خانه مرتب، خانه ای سرشار از انرژی و شادی است. برای داشتن یک چنین خانه ای و استفاده بهینه از کوچک ترین فضاها بهتر است به همه قسمت های خانه سری بزنید و آنها را سازمان دهی کنید.

 

 

 

● آشپزخانه

 

 

۱) تا حد امکان از هرج و مرج دوری کنید. سعی کنید برای هر چیزی جایی درون کابینت ها در نظر بگیرید تا روی کابینت ها و پیشخوان خلوت و مرتب باشد.

 

۲) حوله و دستمال ها را روی پیشخوان و کنار سینک رها نکنید. درون کابینت زیر سینک قلابی برای آویزان کردن آنها نصب کنید، بدین طریق هم روی کابینت تان منظره بدی پیدا نمی کند و هم دسترسی به آنها آسان می شود.

 

۳) در دسترس ترین کابینت را برای ظروفی در نظر بگیرید که بیشترین استفاده را دارند. بقیه کابینت ها را نیز طبق ضرورت دسترسی بچینید. بشقاب ها را در یک قسمت، لیوان ها را با هم و قابلمه ها را جداگانه قرار دهید.

 

۴) برای استفاده بهینه از تمامی فضاها، ظروفی که دارای چند سایز مختلف هستند و درون هم قرار می گیرند یک گزینه بسیار عالی برای اندوختن مواد غذایی و غیره است.

 

۵) حتی اگر از چندین وسیله برقی در طول روز استفاده می کنید، تمامی آنها را روی کابینت ها رها نکنید. بهترین کار این است که برایشان جایی در یکی از کابینت ها در نظر گرفته و همه شان را در آن جای دهید. گزینه دیگر نصب طبقه ای مخصوص آنها روی دیوار است.

 

 

 

● حمام

 

تمیز و مرتب نگاه داشتن حمام نقش بسیار مهمی در پاکیزگی منزل تان ایفا می کند، پس:

 

۱) تمامی وسایل داخل کمد حمام و قفسه های دیواری را بیرون بریزید و از ابتدا تصمیم بگیرید که به کدام واقعا احتیاج دارید. هر چیز اضافه را دور ریخته و سعی کنید روی روشویی را خیلی شلوغ نکنید.

 

۲) کمد حمام و طبقات دیواری را کاملا تمیز کنید و برای روی کابینت روشویی از لغزه گیر استفاده کنید.

 

۳) وسایل درون حمام را به چند دسته تقسیم کنید: وسایلی که هر روز از آنها استفاده می کنید، وسایلی که باید جلوی دست باشند (مثل جعبه کمک های اولیه) و دسته آخر که کاربری خاص داشته و گاهی اوقات به کار می روند. این وسایل را به ترتیب ضرورت دسترسی مرتب کنید.

 

۴) اگر روشویی حمام تان کابینت ندارد، می توانید برای قراردادن وسایل مورد نیاز هر روزتان از طبقات دیواری استفاده کنید که هم کاربردی است و هم جنبه دکوراتیو دارد.

 

۵) یک گزینه بسیار خوب تقسیم بندی درون کشوها و کمدهای حمام است. به این ترتیب می توانید برای هر چیزی جای مشخصی در نظر بگیرید.

 

 

 

● هال خصوصی

 

هال خصوصی هم از جمله فضاهایی است که با اندکی بی توجهی به مکانی نامرتب و شلوغ تبدیل می شود چراکه فضایی نسبتا خصوصی برای تمامی اعضای خانواده به شمار می رود.

 

۱) اول از همه به سراغ روزنامه ها و مجلات بروید. اگر به آنها احتیاجی ندارید، همه را دور بریزید و در غیر این صورت جایی برای قرار دادن آنها در نظر بگیرید.

 

۲) برای تمامی وسایل الکتریکی مثل دی وی دی و ضبط و غیره جایی در نزدیکی تلویزیون در نظر بگیرید. بهترین گزینه تهیه میزهایی است که برای همین منظور طراحی شده اند.

 

۳) اگر به قاب عکس به عنوان المانی دکوراتیو علاقه مندید، می توانید به جای قرار دادن آن روی شومینه و میز عسلی، دیواری را مخصوص این کار در نظر بگیرید. با این کار از شلوغ شدن فضا جلوگیری کرده و خاطرات تان را روی دیوار ثبت کرده اید.

 

۴) اگر فرزندتان کوچک است و مدام با وسایل بازی اش در این قسمت خانه به سر می برد، می توانید سبدی کوچک برای اسباب بازی هایش در نظر بگیرید و آن را در گوشه ای از هال قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که آن را تبدیل به اتاق بازی کودک تان نکنید.

 

۵) یکی از گزینه های بسیار خوب نصب طبقاتی روی دیوار برای قرار دادن کتاب هاست. با این کار هم احتیاجی به کتابخانه های جاگیر ندارید و هم به عنوان المانی دکوراتیو از آن کمک می گیرید.

 

 

 

اتاق خواب

 

اتاق خواب به علت خصوصی بودن بیشتر دچار هرج و مرج و شلوغی می شود. در حالی که به علت احتیاج به آرامش در این فضا نیاز است به مرتب بودن آن اهمیت ویژه ای بدهید.

 

۱) از شلوغی بپرهیزید. اگر وسایل اضافه دیگر نقاط خانه را در اتاق خواب تان انبار کرده اید، همین الان آنها را مرتب کرده به جای خود بازگردانید.

 

۲) کمدهای دیواری و کشوهای تان را بیرون بریزید و مرتب کنید. هر آنچه در ۶ ماه گذشته نپوشیده اید و به کارتان نیامده است را دور بریزید و از جریان انرژی در اتاق خواب تان لذت ببرید.

 

۳) سبدی برای لباس های کثیف در نظر بگیرید تا از تجمع آن در اتاق خواب جلوگیری کنید. این لباس ها معمولا یکی از اصلی ترین عوامل به هم ریختن اتاق محسوب می شوند.

 

۴) روی میز توالت و کمد ها را خلوت نگاه دارید و از قرار دادن هر چیزی روی آنها خودداری کنید. شلوغ شدن بیش از حد آنها نه تنها منظره خوشایندی ندارد، بلکه باعث می شود که دیرتر به سراغ مرتب کردن آنها بروید.

 

۵) گردگیری وسایل و جارو کشیدن کف اتاق را نیز فراموش نکنید.

 

 

 

اتاق کودک

 

بچه ها به طور معمول عادت دارند اتاق شان را به هم بریزند و بازی کنند. با این حال چند راه حل ساده برای مرتب نگه داشتن اتاق بچه ها نیز وجود دارد.

 

۱) به جای در نظر گرفتن یک جعبه مخصوص اسباب بازی، چندین جعبه تهیه کنید و اسباب بازی های شبیه به هم را با هم درون شان قرار دهید. به این نحو کودک تان یاد می گیرد که برای استفاده از یک دسته از اسباب بازی هایش سراغ جعبه مربوطه برود.

 

۲) کمد لباس فرزندتان را به قسمت های مختلف شامل شلوار، بلوز، جوراب و غیره دسته بندی کنید تا برای پیدا کردن لباس هایش دچار مشکل نشود و کمدش را به هم نریزد.

 

۳) می توانید یکی از گوشه های اتاق را به قفسه هایی برای قرار دادن عروسک های مورد علاقه کودک تان اختصاص دهید. یک تور طبقه بندی شده که به سقف نصب شود نیز گزینه خوبی است.

 

۴) اگر فرزندتان مدرسه ای است، هر از گاهی به او کمک کنید تا کاغذهایش را تصفیه کند. با این کار به مرتب بودن اتاق او کمک بسیاری می کنید.

 

۵) یک جالباسی کودکانه متناسب با قدش برای او تهیه کنید تا لباس ها و کلاه هایش را از آن بیاویزد. بدین ترتیب از پراکنده کردن آنها روی تخت و صندلی جلوگیری کرده اید.

برگرفته از: روزنامه شرق ( www.sharghnewspaper.com )
گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع : persianpersia.com