من و تو مسئول این باهم بودنیم

وقتی ازدواج می کنیم در حقیقت مسئولیت یک نفر دیگر و در حقیقت یک جمع دو نفره با ما خواهد بود. ازدواج یعنی پذیرش این اصل مهم در غیر اینصورت روابط مان با مشکل رو به رو می شود.

 هر فردی در هر سن و سالی و با هر جنسیتی در این دنیا وظایفی را برعهده دارد و به طبع آن در قبال وظایف خود مسۆولیتی را به گردن می گیرد. بدون شک خانواده نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان جوامع بشری از این قاعده مستثنی نیست. واضح و روشن است که افراد در درون خانواده هر یک وظایف مخصوص به خود را دارند و باید در برابر وظایف و مسۆولیت‌های خود به دیگر افراد خانواده جوابگو باشند.

از آن جا که خانواده با پیوند زن و مرد شکل می گیرد، نقش زن و شوهر نسبت به دیگر افراد در خانواده نقش پررنگ‌تری دارد. از لحظه ای که زن و شوهر با یکدیگر پیمان زناشویی می بندند، موظف به اجرای وظایف خود هستند.

از این رو باید نسبت به وظایف و مسۆولیت های جدید زندگی خود آشنا باشند و سعی بر انجام هرچه بهتر وظایف خود داشته باشند.

 

در جامعه‌ی ایرانی و اسلامی ما پیوند زناشویی میان افراد با خواندن خطبه‌ی عقد میان آن ها آغاز می گردد و از آن پس اطرافیان، زناشویی آن دو را به رسمیت می شناسند. پس از خواندن خطبه‌ی عقد، زن و مرد در واقع وظایف و مسۆولیت‌های جدید خود را می پذیرند و نسبت به انجام آن باید متعهد گردند. زندگی مشترک همان‌گونه که از نامش پیداست، مسیری است که زن و مرد با هم می پیمایند و اگر خواهان رسیدن به مقصد و دست‌یابی به خوشبختی و سعادت هستند، باید نسبت به وظایف و مسۆولیت‌های خود آگاه باشند. به این دلیل که زندگی مشترک براساس روابط متقابل میان زن و مرد تداوم می یابد، بدیهی است که رفتار هریک از آن ها تأثیر مستقیم بر دیگری می گذارد و اگر رشته‌ی زندگی میان آن ها یک طرفه باشد، طبیعی است که نباید انتظار سعادت و خوشبختی را داشته باشند.

 

اگر در آغاز راه زندگی مشترک هستید، فراموش نکنید که شما موظف به پذیرش مسۆولیت‌های جدید هستید و نسبت به زندگی خود تعهداتی را دارید که باید به بهترین شکل از پس آن ها برآیید. اگر خواهان داشتن زندگی گرم و صمیمی هستید، تنها کافی است مسۆولیت ها و وظایف خود را به عهده بگیرید و خود را نسبت به انجام وظایف متعهد کنید. افراد زیادی هستند که با وجود گذشت چندین دهه از زندگی مشترک‌شان، هنوز هم رابطه‌ای صمیمانه دارند. در واقع این افراد هر روز که خورشید طلوع می کند، احساس می کنند که روز اول زندگی مشترک‌شان است و واقعاً مانند روز اول زندگی مشترک‌شان با همسر خود رفتار می کنند. روشن است که آتش عشق میان آن ها هیچ گاه خاموش نمی گردد و تا ابد فروزان است. حتما شما هم تعدادی از این افراد را می شناسید به نظر شما چه چیز باعث این رفتار صمیمانه میان آن ها می شود؟

اگر در آغاز راه زندگی مشترک هستید، فراموش نکنید که شما موظف به پذیرش مسۆولیت‌های جدید هستید و نسبت به زندگی خود تعهداتی را دارید که باید به بهترین شکل از پس آن ها برآیید

یکی از دلایل مهم زندگی پایدار و فروزان در این افراد تخصصی است که آنان در قبال مسۆولیت های خود دارند. در واقع آنان متخصصین مسۆولیت‌پذیری در زندگی مشترک هستند. بهتر است که ما هم از این افراد الگو بگیریم و مانند آنان در زندگی عمل کنیم.

 

 

فرآوری : ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : tebyan.net