درمان خانگی ورم پلک بالای چشم با 13 روش

منبع: اوما

892

1398/10/7

20:43


درمان خانگی ورم پلک بالای چشم با 13 روش

ورم پلک زمانی رخ می دهد که پلک تحتانی یا فوقانی (یا هر دو) بزرگ می شود. تورم به دلیل ایجاد مایعات در لایه های نازک بافت اطراف چشم است.

علت و درمان ورم پلک چشم

اگر پلکهای شما درد می کند، علت آن احتمالاً عفونت، کیست یا گل مژه است. تعیین علت تورم پلک بسیار مهم است، زیرا گزینه های درمانی بستگی به علت ایجاد تورم دارد.

1-کیست

اگر پلک فوقانی یا تحتانی شما متورم باشد، می تواند ناشی از کیست یا گل مژه (شالازیون) باشد. شالازیون به طور معمول در قسمت میانی پلک دیده می شود. این کیست ها می توانند چند هفته طول بکشد و برخی از آنها به یک توده سخت تبدیل می شوند.

درمان:

برای تسکین ، یک پارچه گرم و مرطوب روی چشم خود قرار دهید. گرما می تواند به ترشح و رفع انسداد کمک کند. می توانید این کار را چهار تا پنج بار در روز انجام دهید. اگر کیست بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به تخلیه کیست کمک کند.

2- گل مژه

گل مژه به دلیل عفونت جزئی در پایه پلک نزدیک به مژه ایجاد می شود. گل مژه می تواند داخلی یا خارجی باشد، اما اغلب به صورت یک برجستگی قرمز دیده شود. پس از آزاد شدن چرک از گل مژه، چشم شما بهتر می شود.

درمان:

می توانید از کمپرس گرم برای تسکین و بهبود استفاده کنید. معمولاً چند هفته طول می کشد تا بهبود یابید. در صورت وجود گل مژه آرایش نکنید ، زیرا این کار باعث می شود عفونت دوباره ایجاد شود.

3- چشم صورتی (کونژکتیویت )

چشم صورتی به دلیل عفونت باکتریایی، ویروسی یا آلرژی ایجاد می شود که باعث ایجاد التهاب در سطح چشم می شود. این مشکل می تواند از یک چشم شروع شود و به هر دو سرایت کند. غالباً چرک یا روکش چسبنده روی مژه ها و گوشه های چشم قابل مشاهده خواهد بود.

درمان:

می توانید چرک را با آب گرم و پنبه تمیز کنید. ممکن است چشم به صورت خود به خودی بدون درمان بهتر شود. در این مدت از لمس کردن چشم خود اجتناب کنید و بالش های خود را تمیز نگه دارید. همچنین بهتر است از مواد آرایشی چشم و لنز استفاده نکنید.

4- بیماری گریوز

بیماری گریوز نوعی بیماری غدد درون ریز است که باعث تیروئید بیش فعال می شود. این بیماری باعث می شود تیروئید به اشتباه سلول ها را آزاد کند تا با عفونت غیرموجود در چشم مبارزه کند. آنتی بادی هایی که آزاد می کند منجر به تورم و التهاب در چشم می شود.

درمان:

درمان های مختلفی برای بیماری گریوز وجود دارد. این درمان ها عبارتند از جراحی تیروئید و داروهای مختلف.

5- تبخال چشمی

تبخال چشمی یک عفونت تبخال در داخل چشم و اطراف آن است. اگرچه هر کسی ممکن است دچار این تبخال شود، اما این تبخال در کودکان شایع تر است. تبخال چشمی شباهت زیادی به چشم صورتی دارد اما همیشه منجر به چرک نمی شود.

6-  بلفاریت

پاک کردن درست آرایش چشم به جلوگیری از بلفاریت و سایر بیماری هایی که باعث تورم پلک می شوند، کمک می کند. برخی از افراد نسبت به دیگران باکتری های بیشتری در بین پلک های خود دارند. این باکتری ها می توانند یک بیماری بنام بلفاریت ایجاد کنند.

مبتلایان به بلفاریت ممکن است پلک های چرب و پوسته هایی مانند شوره سر روی مژه های خود داشته باشند. برخی از مبتلایان به بلفاریت پلکهای دردناک و ملتهب دارند.

درمان:

بلفاریت یک بیماری مزمن است که هیچ درمانی ندارد. کمپرس گرم، پاک کردن دقیق آرایش چشم، و اسکراب های پلک به شما کمک می کند. همچنین چشم پزشک یا بینایی سنج می تواند پماد آنتی بیوتیک تجویز کند. بعضی اوقات بلفاریت منجر به عفونت شدیدتر می شود. اگر بلفاریت کنونی بدتر از موارد قبلی است، یا اگر درد شدید دارید، با چشم پزشک تماس بگیرید.

7- آلرژی

اگر خارش، قرمزی و ترشحات آبکی چشم با تورم پلک همراه باشد، علت آن آلرژی چشم است. گرد و غبار، گرده و سایر آلرژن های متداول می توانند چشم ها را تحریک کنند و یک واکنش آلرژیک ایجاد می کنند. آلرژی چشم به ندرت خطرناک است، اما می تواند آزار دهنده باشد.

درمان:

اجتناب از آلرژن های شناخته شده بهترین روش درمانی است، اما برخی از افراد با مصرف آنتی هیستامین ها مانند بنادریل تسکین می یابند. قطره چشمی نیز می تواند به کاهش خارش و خشکی کمک کند، اما در صورت تداوم علائم، با چشم پزشک چشم بگیرید. 

8- خستگی

خستگی می تواند باعث تورم پلک ها شود. احتباس آب در طول شب می تواند روی پلک ها تأثیر بگذارد. این امر می تواند باعث تورم چشم شود؛ خصوصاً اگر به خوبی نخوابیده باشید.

درمان:

استفاده از کمپرس سرد در حالت دراز کشیده با بالش اضافی می تواند کمک کند. نوشیدن یک لیوان آب نیز می تواند به کاهش احتباس مایعات و تورم کمک کند.

9- گریه کردن

گریه باعث می شود رگ های خونی ریز در چشم ها و پلک ها پاره شود؛ به خصوص اگر گریه طولانی باشد. بعد از گریه کردن پلک متورم می شود که نتیجه احتباس مایعات می باشد که این امر با افزایش جریان خون به ناحیه اطراف چشم ایجاد می شود.

درمان:

استراحت، کمپرس سرد، بالاتر قرار دادن سر و نوشیدن آب به کاهش ورم ناشی از گریه کردن کمک می کند.

اگر ورم به دلیل عفونت باشد چه باید کرد؟

 

درمان ورم پلک چشم

به عفونت در پوست سلولیت گفته می شود. پوست اطراف چشم قرمز خواهد شد و ممکن است صدمه ببیند. برای رفع این تورم به آنتی بیوتیک ها نیاز خواهید داشت. سلولیت معمولاً روی پاها تأثیر می گذارد اما ممکن است در جاهای دیگر نیز رخ دهد. علائمی که نشان دهنده نیاز به درمان اضطراری است عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • لرزش
  • گیجی
  •  تغییر در بینایی یا دو بینی 
  •  قادر به حرکت چشم نیست

درمان های خانگی رایج:

می توانید تورم پلک ها را در خانه درمان کنید، به خصوص اگر تورم در اثر احتباس مایعات، استرس، حساسیت یا کمبود خواب ایجاد شده باشد. اگر تورم به این علل ایجاد شده باشد، در هر دو چشم دیده می شود.
می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  1. کرم های ضد التهاب
  2. پاشیدن آب سرد بر روی صورت 
  3. به آرامی بر روی پلکهای ورم کرده خود ضربه بزنید تا مایعات اضافی تخلیه شوند
  4.  بیشتر آب بنوشید
  5. از مصرف شیرین کننده های مصنوعی بپرهیزید: برخی از مطالعات نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث اختلال در عملکرد کلیه و تورم شوند (از جمله مشکلات جدی تر)
  6.  از مصرف نمک بپرهیزید
  7. بیشتر بخوابید
  8. اسیدهای چرب بیشتری مانند دانه کتان یا ماهی های چرب را همراه با اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید
  9. در صورت وجود ترشحات از محلول نمکی برای شستشوی چشم خود استفاده کنید.
  10. از یک کمپرس خنک روی چشم خود استفاده کنید. 
  11. در صورتی که از لنز استفاده می کنید، آنها را از چشم در بیاورید.
  12. چای کیسه ای سرد روی چشم خود قرار دهید. کافئین به کاهش تورم کمک می کند.
  13.  سر خود را در طول شب بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا احتباس مایعات کاهش یابد.

اگر چشم های پف کرده شما به دلیل آلرژی باشد، می توانید از قطره های آنتی هیستامین استفاده کنید. برای واکنش شدید آلرژیک، می توانید از قطره های چشمی استفاده کنید. آنتی هیستامین های خوراکی نیز می توانند کمک کنند.

Aimee Rodrigues. How to avoid swollen eyelids. Page updated July 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو