مواد لازم

آرد کیک

1 و نیم فنجان

پودر کاکائو

نصف فنجان

پودر اسپرسو

1 ق چ

بکینگ پودر

نصف ق چ

جوش شیرین

نصف ق چ

نمک

نصف ق چ

کره هم دما با اتاق

سه چهارم فنجان

شکر

1 و یک چهارم فنجان

تخم مرغ

2 عدد بزرگ

سفیده تخم مرغ

1 عدد بزرگ

عصاره وانیل

2 ق چ

دوغ کره یا شیر

1 فنجان

مواد لازم برای گاناش شکلاتی

شکلات 72 درصد رنده شده

140 گرم

خامه قنادی

سه چهارم فنجان

مواد لازم برای سس کارامل

شکر

سه چهارم فنجان + 2 ق غ

آب

یک چهارم فنجان

خامه قنادی

نصف فنجان

کره مکعبی خرد شده

سه چهارم فنجان

نمک

1 ق چ

 

طرز تهیه :

در این مقاله از آکاایران شما را با طرز تهیه آشنا میکنیم .

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود . دو قالب گرد 15 سانتی را چرب کرده کفشان را با کاغذ روغنی پوشانده  کناری بگذارید .

آرد ، پودر کاکائو ، اسپرسو ، بکینگ پودر ، جوش شیرین و نمک را مخلوط نموده کناری بگذارید .

سر پدالی همزن را وصر کرده کره را با سرعت متوسط هم بزنید تا نرم شود سپس شکر را اضافهکرده به هم زدن ادامه دهید تا کرمی شود . تخم مرغ ها را حین هم زدن یکی یکی با کمی فاصله اضافه کنید و در آخر سفیده تخم مرغ و وانیل را بیفزایید .

یک سوم از مخلوط آرد را اضافه کرده یکدست که شد نیمی از دوغ کره را اضافه کنید یکدست که شد یک سوم آرد ، باقیمانده دوغ کره و سپس آرد را اضافه کرده هر بار صبر کنید مواد کاملا یکدست شوند .

خمیر را به اندازه ی مساوی بین دو قالب کیک تقسیم نموده رویشان را صاف کنید و به مدت 40 – 45 دقیقه در فر بگذارید بپزند و اگر خلال دندان وسط کیک زدید و خمیری به آن نچسبید میتوانید کیک را از فر بیرون آورده 5 دقیقه کناری بگذارید از حرارت بیوفتد و با کاردک اطراف کیک را از قالب جدا نمود و روی توری سیمی برگرداند و بگذارید کاملا خنک شود .

وقتی کیک کاملا خنک شد هر کدام را از وسط به دو قسمت تقسیم نمایید و و روی هر لایه 1 و نیم تا 2 قاشق کارامل بکشید و هر 4 لایه را روی هم قرار دهید سپس با گاناش شکلاتی که غلیظ شده تمام سطح کیک را بپوشانید و صاف کنید و باقیمانده ی کارامل را روی لبه ی بالایی کیک بریزید و در صورت تمایل نمک کریستال رویش بپاشید .

طرز تهیه گاناش شکلاتی :

خامه را روی حرارت هم بزنید تا از اطراف شروع به ریزجوش زدن کند . سپس خامه ی داغ را ری شکلات رنده شده بریزید و رویش را پوشانده 3 دقیقه کناری بگذارید و بعد از آن هم بزنید تا شکلات کاملا ذوب شده با خامه مخلط شود دوباره رویش را پوشانده و هر نیم ساعت هم یزنید تا گاناش غلیظ شود . این مرحله حدود 2 ساعت طول خواهد کشید .

طرز تهیه سس کارامل :

شکر و آب را مخلوط کرده روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر حل شود . شعله را کم کرده و اجازه دهید سیروپ شکر رنگ بگیرد و زمانی که به رنگ کهربایی در آمد از روی حرارت برداشته و یک سوم خامه را که از قبل داغ کرده اید به سیروپ اضافه کرده هم بزنید مراقب باشید که خامه موقع اضافه شدن به سیروپ رویتان نپاشد . مابقی خامه را هم اضافه کرده هم بزنید تا مخلوط یکدست و کمی سرد شود . نمک و کره را هم مخلوط نمایید و کناری بگذارید به دمای اتاق برسد و غلیظ شود . اگر عجله داشتید میتوانید کارامل را در یخچال بگذارید غلیظ شود .

مترجم : سمانه طبسی

تهیه و ترجمه اختصاصی آکاایران