چگونه میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهند؟

منبع: فوت و فن

124

1398/10/10

11:47


چگونه میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهند؟

این مطالعه در ابتدا به بررسی آسپرین به عنوان یک درمان پیشگیرانه از سرطان روده بزرگ می‌پردازد، و به طور تصادفی مکانیسمی را کشف می‌کند که می‌تواند توضیح دهد چگونه میوه و سبزیجات خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند.

هر ساله در سراسر جهان، بیش از ۱ میلیون نفر دچار سرطان کولورکتال (روده بزرگ) می‌شوند. سرطان روده، یک سرطان بسیار شایع است و از لحاظ مرگ و میر، در مقایسه با دیگر سرطان‌ها، در جایگاه سوم قرار دارد.

کارشناسان تخمین زدند که در سال ۲۰۱۹، پزشکان ۱۰۱۴۲۰ مورد جدید سرطان روده بزرگ و ۴۴۱۸۰ مورد جدید سرطان رکتال را تنها در آمریکا تشخیص دهند. آنها همچنین انتظار داشتند که در سال ۲۰۱۹، تعداد ۵۱۰۲۰ نفر در اثر سرطان روده بزرگ جان خود را از دست بدهند.

عوامل خطر برای سرطان کولورکتال شامل عوامل خاصی در رژیم غذایی، مانند یک رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، گوسفند، و گوشت‌های فرآوری شده، مانند هات داگ است. عوامل خطر دیگر شامل اضافه وزن و چاقی است .

اکنون محققان پتانسیل یک ماده به نام “متابولیت فلاونوئید” را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ کشف کرده‌اند. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات مانند توت سیاه، زغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان و همچنین شکلات و چای وجود دارد.

از آسپرین تا میوه

تیم تحقیق به سرپرستی “جیاراما گونجا”، در ابتدا به بررسی آسپرین به عنوان راهی برای جلوگیری از سرطان پرداختند. در طی تحقیقات، آنها جزئیات جدیدی را درباره فلاونوئیدها و نحوه جلوگیری از سرطان روده بزرگ کشف کردند. آنها اخیراً یافته‌های خود را در مجلهCancers  منتشر کردند.

مطالعات قبلی مشخص کرده بودند که فلاونوئیدها، ترکیبات طبیعی در میوه و سبزیجات، سرطان را مهار می‌کنند، اما هیچ کس نمی‌دانست که چه چیزی باعث مؤثر بودن آنها شده است.

گونجا گفت: “بیش از یک دهه است که آزمایشگاه ما بر روی مکانیسم پیشگیری از سرطان با آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) کار می‌کند. یک داروی خانگی که مشخص شده است می‌تواند به کاهش وقوع سرطان روده بزرگ کمک کند.”

“ما در حین بررسی این پدیده، در مورد نقش متابولیت‌های آسپیرین و سایر مشتقات اسید سالیسیلیک برای توانایی آنها در مهار رشد سلول‌های سرطانی آزمایشاتی را انجام می‌دادیم.”

در طی این فرآیند، تیم تحقیق دریافتند که ۲،۴،۶-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید (۲,۴,۶-THBA) ، ترکیبی که با تجزیه فلاونوئیدها توسط باکتریهای روده تولید می‌شود میتواند آنزیم‌های درگیر در تقسیم سلولی را مهار کند.

گونجا افزود: “جالب توجه است که (۲,۴,۶-THBA) در مقادیر کمی در شراب قرمز نیز وجود دارد، که احتمالاً به دلیل تجزیه ترکیبات فلاونوئید‌ها در انگورها در طی فرآیند تخمیر بدست می‌آید.

“ما فرض کردیم که ۲,۴,۶-THBA ممکن است یک عامل در خاصیت پیشگیری از سرطان فلاونوئیدها باشد. آزمایش‌های بعدی ثابت کرد که ۲,۴,۶-THBA رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. سلول‌هایی که پروتئین عملکردی حمل کننده (SLC5A8)  را در غشای پلاسما بیان می‌کنند.”

بنابراین، مطالعات اولیه در مورد آسپرین منجر به مطالعات در مورد ترکیبات فلاونوئید شد.”

هموارسازی راه برای معالجه جدید

گونجا می‌گوید: “ما داروهای زیادی برای درمان سرطان داریم، اما تقریباً هیچ یک از آنها برای پیشگیری از این بیماری نیست. سرطان به راحتی از بین نمی‌رود، بنابراین باید راه‌هایی برای جلوگیری از آن پیدا کنیم. به همین دلیل ما از کشف ۲,۴,۶-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی هیجان زده شدیم.

آنها با استفاده از چندین خط سلول سرطانی انسانی که در آزمایشگاه رشد داده شدند، دریافتند که ۲,۴,۶-THBA به طور موثری رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

هنگامی که محققان تأیید کردند که ۲,۴,۶-THBA، یک ترکیب از مشتقات اسید سالیسیلیک در آسپیرین، می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند، آنها در جستجوی منابع طبیعی این ترکیب پیشگیری از سرطان پرداختند که منجر به کشف فلاونوئیدها شد.

نظریه آنها این بود که تجزیه فلاونوئیدها در بدن انسان باعث جلوگیری از سرطان روده بزرگ می‌شوند.

با این حال، این نتایج هنوز در مدل‌های حیوانی، تایید نشده است، که می‌تواند یکی از محدودیت‌های این مطالعه باشد.

با این وجود، محققان معتقدند که اثربخشی ۲,۴,۶-THBA به عنوان مهار کننده سلول‌های سرطانی، ضروری است.

گونجا گفت: “ما معتقدیم که این ترکیب چنین پتانسیلی را دارد که بتوان از آن به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد، اگرچه مطالعات بیشتری (از جمله آزمایش بر روی مدل‌های حیوانات و آزمایشات بالینی) باید انجام شود.”

“از آنجا که میکروفلور‌های روده (موجودات ریزی که در مجراهای گوارشی انسان وجود دارند) به تجزیه فلاونوئیدها در روده کمک می‌کنند، ما در حال شناسایی گونه‌های خاص باکتریایی هستیم که می‌توانند ۲,۴,۶-THBA را تولید کنند. سپس این باکتری‌ها می‌توانند بعنوان یک پروبیوتیک به همراه مکمل‌های فلاونوئید (که در بازار وجود دارد) برای پیشگیری از سرطان استفاده شوند.”

و در آخر گونجا با نتیجه‌گیری در مورد تأکید مجدد به اهمیت میوه و سبزیجات حاوی فلاونوئید‌ها به عنوان یک بخش جدا نشدنی از رژیم روزانه، به سخنان خود خاتمه داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو