آشنایی با مزایای مهم مصرف آب چغندر

منبع: آسان طب

101

1398/2/28

22:53


چغندر ریشه گیاهی به اسم Beta vulgaris می‌باشد که به خانواده اسفناجیان تعلق دارد. از دیگر نام‌های چغندر می‌توان به مواردی مانند لبلبو، چگندر و چندر اشاره کرد. علاوه بر ریشه، برگ‌های این گیاه نیز خوراکی هستند و از آن در تهیه بسیاری از غذاهای محلی استفاده می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که این گیاه بومی کشورهای آسیایی می‌باشد. از ریشه این گیاه محصولات متنوعی ایجاد می‌شود که لبو و آب چغندر مهم‌ترین آنها هستند. در سال‌های اخیر آزمایش‌های فراوانی بر روی ویژگی‌های سلامتی بی نظیر آب چغندر انجام شده است. ما در این مقاله شما را با نتایج برخی از اصلی‌ترین این آزمایش‌ها آشنا می‌کنیم.

آب چغندر

خواص آب چغندر

چغندر دارای خواص و فواید درمانی بسیاری است اما افراد زیادی هستند که طعم آن را دوست ندارند و از همین رو توصیه می‌شود که چنین کسانی از آب چغندر استفاده کنند چرا که طعمی بسیاری لذیذ و گوارا دارد. علاوه بر این، مشاهدات حاکی از این است که در این نوشیدنی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A، ویتامین C، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی، مس، کولین و سلنیوم یافت می‌شود. اما مهم‌ترین بخش این نوشیدنی که می‌تواند به صورت مؤثری به سلامت شما کمک کند، آنتی اکسیدانی به اسم Betalains است که تنها در چغندر پیدا می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به تبلیغات گسترده، نرخ مصرف آب چغندر افزایش داشته است.

تنظیم فشار خون

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی فشار خون بالا می‌باشد چرا که این بیماری هیچ‌گونه نشانه‌ای ندارد و از همین رو تشخیصش تقریباً غیرممکن است. استفاده از برخی مواد طبیعی مانند آب چغندر می‌تواند به سرعت فشار خون شما را تنظیم کند. یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده این نوشیدنی نیترات می‌باشد. تحقیقات سال 2008 بر روی نیترات نشان می‌دهد که این ماده قادر است با آرام کردن رگ‌های خونی، از تجمع پلاک‌ها در آنها جلوگیری کند. همین موضوع باعث می‌شود تا رگ‌ها گشاد شده و در نتیجه سطح فشار خون در میزان نرمالی باقی بماند.

کنترل دیابت

در سال 2014 موسسه بهداشت و سلامتی ایالات متحده آمریکا آمار نگران کننده‌ای منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به دیابت در 5 سال گذشته افزایشی 8 درصدی داشته است. همان طور که می دانید افراد دیابتی قادر نیستند سطح قند خونشان را کنترل کنند. یکی از مهم‌ترین موادی که می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند، فیبر است. شما با مصرف این نوشیدنی مقادیر بالایی فیبر دریافت می‌کنید و از همین رو آب چغندر می‌تواند به کنترل دیابت و جلوگیری از آن منجر شود. دانشمندان باور دارند نوشیدن یک لیوان آب چغندر در طول روز احتمال ابتلا به قند خون را تا 35 درصد کاهش می‌دهد.

جلوگیری از سرطان

آب چغندر

یکی از تحقیقاتی که در سال 2012 توسط دانشمندان دانشگاه پزشکی بوستون انجام شده نشان می‌دهد که در چغندر دو آنتی اکسیدان بسیار قوی و نادر به اسم‌های بایرین و ولگاکسانتین وجود دارد. همان طور که می دانید مهم‌ترین وظیفه آنتی اکسیدان‌ها در بدن مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌باشد. دانشمندان باور دارند که رادیکال‌های آزاد با اکسیده کردن سلول‌های سالم بدن می‌توانند در آن جهش به وجود آورده و بافت‌های سرطانی را تولید کنند. تحقیقات بعدی ثابت کرد که مواد موجود در چغندر می‌توانند به جلوگیری از تشکیل تومور و لوسمی منجر شوند.

بهبود هضم

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، از چغندر به عنوان یکی از منابع سرشار فیبرهای رژیمی یاد می‌شود. مهم‌ترین خواصی که به این فیبرها نسبت می‌دهند، تقویت دستگاه گوارشی می‌باشد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف فیبر به تقویت باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و از همین رو باعث بهبود هضم می‌شود. علاوه بر این، مصرف فیبرها بر روی لوله‌های گوارشی تأثیر می‌گذارد. وقتی شما مواد فیبری مصرف می‌کنید، لوله‌های گوارشی‌تان مرطوب شده و در نتیجه عبور مواد غذایی و مدفوع تسهیل می‌شود. این موضوع باعث پیشگیری از ابتلا به یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی یعنی یبوست می‌شود.

تقویت قدرت جنسی

چینی‌ها باور دارند که مصرف چغندر و سایر فراورده‌های آن می‌تواند توان جنسی شما را افزایش بدهد. تا قرن بیستم این موضوع تنها یک ادعا بود تا این که گروهی از محققان نروژی تحقیقاتی دو مرحله‌ای بر روی این ماده انجام دادند. این تحقیقات نشان می‌داد مواد موجود در چغندر مانند بور، اسید نیتریک، آهن، ویتامین C و سایر مواد معدنی باعث افزایش هورمون‌های جنسی و بهبود خون رسانی می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو