لودرها به نفع كلوت‌هاي ماسه‌اي

112

1398/10/19

14:13


لودرها به نفع كلوت‌هاي ماسه‌اي

سلامت نیوز:لودرها اين‌بار براي نجات وارد ساحل شدند. دو روز پس از انتشار تصاويري مبني بر ورود لودرها به منطقه بكر ساحل مكسر، اين ‌بار تصاوير از ورود لودر به نفع اين ساحل مي‌گويند، خانه بتني كه خارج از حريم قانوني ساخته شده بود، صبح روز چهارشنبه، 17 دي 1398 با حضور دادستان كل استان هرمزگان، دادستان بندرلنگه، فرماندار بندرلنگه و ديگر مسوولان و فعالان محيط‌زيستي تخريب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،«فواد مراد‌زاده»، بخشدار شيبكوه شهرستان بندرلنگه با اشاره به توقف كامل عمليات عمراني در سايت تكثير ميگو مي‌گويد: «اين كارگاه مجوزهاي محيط‌زيستي و ميراث‌فرهنگي را اخذ كرده بود، اگر تخلفي صورت گرفته است، اين دو نهاد بايد پاسخگو باشند.»

متوليان محيط‌زيست استان هرمزگان همچنان اصرار بر اين دارند كه اين منطقه به شهادت مستندات چند سال اخير محل تخم‌ريزي لاك‌پشت‌هاي پوزه‌عقابي نيست، اما «فاروق خليلي»، فعال اجتماعي بندر مقام مي‌گويد كه حتي زمان حضور مسوولان در اين ساحل استخوان‌هاي لاك‌پشت‌ها زير پا و قابل رويت بود.

علاوه بر تهديد محل‌زيست و محل تخم‌گذاري لاك‌پشت‌هاي پوزه‌عقابي، اين نسل رو به انقراض، تهديد حريم منظر بكر اين ساحل از نگراني‌هاي ديگر فعالان محيط‌زيستي و گردشگري است زيرا ميليون‌ها سال طول مي‌كشد تا كلوت‌هاي ماسه‌اي خليج‌فارس، مثل كلوت‌هاي شهداد شكل بگيرند و در صورت تخريب، ديگر قابل جايگزين ‌شدن نخواهند بود.


پيگيري‌هاي فعالان محيط‌زيست، گردشگري و رسانه‌ها پيش از اين منجر شده بود تا «علي نيكويي» فرماندار شهرستان بندرلنگه دستور توقف احداث مجتمع پرورش لارو ميگو را بدهد.

ميثم قاسمي، معاون فني محيط‌زيست استان هرمزگان روز گذشته اشاره كرده بود كه اين مجموعه تمام مجوزهاي لازم را از سازمان محيط‌زيست استان اخذ كرده است، علاوه بر آن رضا برومند نيز اشاره كرده بود كه اين منطقه، منطقه‌اي حفاظت ‌شده است و گردشگري اجازه ورود و محافظت از آن را ندارد.

با اينكه گفت‌وگوهاي روز گذشته نشان مي‌داد از منظر قانوني احداث اين مجتمع پرورش لارو مشكلي ندارد اما بازديد دادستان كل استان، دادستان بندرمقام، امام جمعه بندر مقام، متوليان محيط‌زيست استان، فرماندار بندر لنگه و ديگر فعالان محيط‌زيست و اجتماعي بخش منجر به تخريب خانه‌اي بتني شد. «فواد مرادزاده» بخشدار شيبكوه شهرستان بندرلنگه با اشاره به اين بازديد مي‌گويد: «امروز صبح محدوده واگذاري‌ شده را مورد بازبيني قرار داديم و سازه‌اي خارج از محدوده واگذاري شده احداث شده بود كه با حكم دادستان اين سازه تخريب شد.»

مرادزاده اشاره مي‌كند كه محدوده واگذاري شده بار ديگري مورد بازبيني قرار گرفت و سرمايه‌گذار بعد از اين بازديد بايد در جلسات تصميم‌گيري شركت كند و تا اخد نهايي تصميم، فعاليت عمراني پروژه متوقف است. بخشدار شيبكوه در پاسخ به اين سوال كه آيا اين منطقه حفاظت‌ شده است يا خير، مي‌گويد: «اين منطقه از لحاظ ميراث ‌فرهنگي و طبيعي ثبت نشده است؛ ميراث فرهنگي متولي اين كار است و قطعا اگر اين منطقه ثبت‌ شده بود، مجوز نمي‌داد. درمورد بحث‌هاي محيط‌زيستي و گردشگري متوليان بايد پاسخگو باشند.» مرادزاده اشاره مي‌كند كه حريم واگذار شده و فاصله طرح تا دريا بايد دوباره مورد بررسي قرار بگيرد و اداره كل مناطق طبيعي اين حريم را از نو بررسي كند.


«فاروق خليلي»، فعال محيط‌زيست و اجتماعي بندرلنگه كه صبح دوشنبه از محل سايت تكثير لارو ميگو بازديد داشته است با انتقاد از متوليان محيط‌زيست مي‌گويد: «امروز حريم و محدوده دوباره متر شد و در فاصله آن با دريا اشكالاتي وجود داشت؛ علاوه بر آن فاصله اين محدوده با كوه‌هاي كاسه‌اي نيز كم است. با اينكه مي‌گويند اين طرح تمام مجوزهايش را گرفته و درست هم مي‌گويند، اما اين مجوزها با چنين متر و معياري داده شده است.»

خليلي معتقد است كه حتي زمان حضور مسوولان در اين ساحل استخوان‌هاي لاك‌پشت‌ها زير پا و قابل رويت بود و اگر گردشگري سراغ اين لاك‌پشت‌ها و محل تخم‌گذاري را از محلي‌ها بگيرد، نقطه‌اي را جز نقطه مورد نظر تصاوير منتشر شده نشان نخواهند داد.


خليلي با طرح احتمال شكايت از منابع ‌طبيعي مي‌گويد كه فعلا نتايج نهايي اعلام نشده اما مي‌توان پيش‌بيني كرد كه محل اين فعاليت ممكن است تغيير پيدا كند و از ساحل فاصله بيشتري بگيرد. اما نگراني خليلي و ديگر فعالان محيط‌زيستي و گردشگري صرفا چند متر فاصله با دريا نيست، بلكه احتمال آسيب به محيط‌زيست اين منطقه و تخريب منظر بكر اين ساحل در اولويت قرار دارد.


ميليون‌ها سال طول مي‌كشد تا كلوت‌هاي ماسه‌اي نظير كلوت‌هاي ساحل مكسر شكل بگيرند و اين كلوت‌ها در حاشيه خليج‌فارس بسيار كم‌نظير هستند و در منطقه پارسيان شايد چند كيلومتر از اين كلوت‌ها به چشم بخورد. اما چرا چنين شاهكار طبيعي هنوز در زمره ميراث ‌طبيعي و ملي ثبت نشده است؟ پاسخ اين سوال را خليلي چنين مي‌دهد: «تا سه ماه پيش جز گردشگران طبيعي، گردشگران ديگر چندان خبري از اين منطقه نداشتند.

ما نمي‌خواستيم هم اين اتفاق بيفتد و به همين دليل مانع ثبت آن مي‌شديم. عهد بسته بوديم با چند فعال ديگر كه اين منطقه را جز به گردشگران طبيعي كه به محيط‌زيست صدمه نمي‌زنند، معرفي نكنيم تا اينكه سه ماه پيش گردشگري به اين محل آمد و عكس‌هايش باعث تبليغات شد.»

اين فعال اجتماعي با ابراز تاسف از اينكه تمام اين دغدغه‌ها به چنين اتفاقي ختم شد مي‌گويد كه پس از انتشار اخبار، با ديگر فعالان درصدد ثبت ملي اين عرصه هستند و پيش‌بيني مي‌كنند كه گسترش اخبار اين منطقه منجر به ورود حجم بالايي از گردشگران نوروزي شود.

گر چه ورود گردشگران به اين منطقه مي‌تواند راه‌حل‌هاي پايداري را بر سر ساكنان بگذارد اما خليلي معتقد است تا زماني كه زيرساخت‌ها تامين نشده‌اند، حضور بيشتر گردشگر در اين منطقه به نفع اين اثر طبيعي نخواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو