آشنایی با مهم ترین خواص انیسون ستاره‌ای یا بادیان ختایی

منبع: آسان طب

661

1398/2/28

23:00


انیسون ستاره ای یک نوع ادویه معطر و خوش بو است که از درختچه های همیشه سبز  Illicium verum به دست می آید. این درختچه ها بیشتر در کشور هایی نظیر چین، هند و ویتنام وجود دارند. از خواص انیسون ستاره‌ای نه تنها در آشپزی؛ بلکه در پزشکی نیز می توان استفاده کرد. برای سال ها این گیاه یکی از دارو های ارشد معبد های چینی بوده است که این نشان می دهد انیسون ستاره ای دارای جایگاه والایی در چین بوده است. استفاده از این ادویه خوشمزه در رژیم های غذایی، می تواند سلامت شما را تضمین کند.

خواص انیسون ستاره‌ای

انیسون ستاره ای چیست ؟

انیسون ستاره ای از درختچه ای همیشه سبز بومی به نام Illicium verum به دست می آید. از این درختچه میوه ای به اسم انیسون ستاره ای حاصل می شود که به عنوان یک ادویه برای افزودن عطر و طعم به انواع ظروف استفاده می شود. میوه قبل از رسیدن برداشته می شود و سپس در خورشید خشک می شود تا آن را سخت کنند. همان طور که از اسم این میوه می توان حدس زد، غالبا شکلی ستاره ای دارد. هم می توان از این ادویه به تنهایی استفاده کرد و هم آن را با میوه ها، دارچین چینی، دانه های روغنی و فلفل سیچوان و گارم ماساله ترکیب کرد. روغن این میوه نیز معمولا در دهانشویه، عطر، خمیر دندان و لوازم آرایشی یافت می شود. 

خواص انیسون ستاره‌ای

خواص انیسون ستاره‌ای

آنتی باکتریال: باکتری های پاتوژن می توانند انواع بیماری ها را بوجود آورند، از عفونت های گوش تا عفونت های دستگاه ادراری و فراتر از آن. نشان داده شده است که آنزیم انیسون ستاره ای یک ضد باکتری قوی است و می تواند بدن شما را در مقابل این گونه باکتری های مضر مصون نگه دارد. تحقیقات نشان می دهد که عصاره انیسون ستاره ای قادر به جلوگیری از رشد E. coli، نوعی باکتری، که می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم مانند اسهال و پنومونی شود، است. یکی دیگر از مطالعات منتشر شده در مجله غذایی دارویی نشان داد که خواص انیسون ستاره ای می تواند جلوی فعالیت 69 گونه بیماری که در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند را بگیرد.

سرشار از آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند در برابر تشکیل رادیکال های آزاد مضر در بدن مقابله کنند. دریافت آنتی اکسیدان های کافی در رژیم غذایی شما همچنین می تواند با استرس اکسیداتیو، که می تواند باعث بیماری های مزمنی بشود، مقابله کند. برخی از مطالعات حتی به این نتیجه رسیدند که خواص انیسون ستاره‌ای ممکن است در برابر سلول های سرطانی نیز موثر باشد. در یک مطالعه ی حیوانی، کاهش میزان تومور و استرس اکسیداتیو و افزایش سطح آنزیم های خاصی که در پیشگیری از سرطان نقش دارند، یافت شد. با این حال، تحقیقات محدود است و مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه آنتی اکسیدان های موجود در این ماده ممکن است بر سلامت انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

جلوگیری از عفونت های  قارچی: علاوه بر این که می توان از خواص انیسون ستاره‌ای در برابر باکتری های پاتوژنیک استفاده کرد، تحقیقات نشان می دهد که پوسته دانه های این ماده دارای خواص ضد قارچی نیز می باشد. قارچ ها می توانند طیف گسترده ای از بیماری ها مانند عفونت پای ورزشکار تا خارش ژاک را بوجود آورند. بر اساس یک آزمایش منتشر شده در مجله پزشکی سرطان کره ای، عصاره این ماده و روغن اسانسش بر علیه کاندیدا آلبیکنز( یک نوع قارچی است که مسئول ایجاد عفونت های مخمر است) موثر است.

خواص انیسون ستاره‌ای

تقویت سلامت قلب: از انجا که مشکلات قلبی سالانه 15 میلیون نفر در دنیا را می کشد، به عنوان یک نگرانی اصلی به شمار می رود. آنتی اکسیدان های موجود در این ادویه می تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو، خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد و بهبود سلامت قلب شود. گرچه تحقیقات محدود است، برخی از مطالعات، نتایج امیدوار کننده ای را در مورد خواص انیسون ستاره‌ای بر سلامت قلب نشان داده اند. در یک مطالعه حیوانی که در سال 2015 منتشر شد، عصاره اتانول انیسون ستاره ای به منظور عادی سازی تغییرات در وزن، فشار خون و میزان چربی در موش هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا بودند، کمک کرد. نه تنها این، بلکه باعث ایجاد پلاک در شریان ها شد و چند نشانگر التهاب را نیز کاهش داد.

مبارزه با آنفولانزا: لرز، تب، درد عضلانی و خستگی. احتمالا شما هم این علائم را درست قبل از اینکه به آنفولانزا مبتلا بشود، تجربه کرده اید. دفعه بعد که این مشکلات را احساس کردید، بهتر است به نوشیدن یک فنجان انیسون ستاره ای فکر بکنید. اسانس انیسون ستاره ای شامل ترکیباتی به نام اسید شیکیمیک است که معمولا در داروهای مورد استفاده برای درمان آنفولانزا مانند تامیفلو یافت می شود. مطالعات آزمایشگاهی که در مجله Virology منتشر شده است، دریافت که ترکیب اسید شیکیمیک می تواند گلبول های سفید را به شدت تقویت کند.

تنظیم قند خون: قند خون بالا می تواند یک لیست طولانی از علائم دیابت مانند: افزایش تشنگی، تمرکز دشواری، خستگی و حتی کاهش وزن ناخواسته را ایجاد کند. قند خون بالا حتی می تواند در درازمدت مشکلاتی مانند نارسایی کلیه و آسیب عصبی را ایجاد کند. با توجه به حضور آنتول، اضافه کردن انیسون سناره ای به حالت رژیم معمول شما ممکن است به کنترل قند خون خود کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که این ترکیب قدرتمند می تواند در حفظ سطح قند خون طبیعی، مفید باشد. در یک مطالعه حیوانی که در سال 2015 در هند انجام شد، درمان موقت با آنتول به منظور بهبود قند خون با تنظیم برخی از آنزیم های کلیدی متابولیسم کربوهیدرات همراه شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو