معرفی مهم ترین خواص آویشن در طب سنتی

منبع: آسان طب

172

1398/2/28

23:05


آویشن یک گیاه طبی همیشه سبز است که به خانواده نعناییان تعلق دارد. این گیاه در بیشتر نقاط دنیا یافت می شود، در ایران 14 گونه منحصر به فرد از آویشن وجود دارد که از آن در موارد پزشکی و خوراکی استفاده می شود. برای سال ها از چای آویشن به عنوان یک دمنوش مفید استفاده می شده است. خواص آویشن از همان ابتدا مورد توجه پزشکان طب سنتی بوده است و از همین رو این گیاه در نسخه های دارویی پزشکان بزرگی مانند ابوعلی سینا، ابن خرطون و زکریا راضی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این خواص با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

خواص آویشن

مبارزه با گلو درد

روغن آویشن یکی از قوی ترین مواد ضد میکروبی است و از همین رو می تواند کمک شایانی به مبارزه با گلو درد بکند. محتوای کارواکرول این گیاه مهم ترین دلیل برای تسکین درد هایی مانند گلو درد می باشد. یکی از مطالعات اخیر انجام شده توسط گروه پزشکی میکروبیولوژی پزشکی در دانشگاه پزشکی لودز در لهستان، تاثیر این گیاه را بر روی 120 گونه مختلف باکتری جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت حفره دهان، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری را آزمایش کرد. نتایج نشان داد که خواص آویشن یک پاسخ قوی در قبال تمام فعالیت های باکتریایی می باشد. جالب است بدانید که این گیاه حتی در برابر گونه های مقاوم به آنتی باکتریال نیز موثر بوده است.

کاهش فشار خون و سطح کلسترول

مشاهدات مشخص کرده است که مصرف آویشن فعالیت های ضد فشار خونی از خود نشان داده است و از همین رو این گیاه یکی از بهترین انتخاب ها برای افراد مبتلا به علائم فشار خون بالا است. یک مطالعه اخیر حیوانی نشان داد که عصاره این گیاه قادر به کاهش ضربان قلب افراد با فشار خون بالا بود. خواص آویشن همچنین سطح کلسترول، تری گلیسیرید و LDL را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول HDL می شود. سعی کنید در طول هفته حداقل دو بار از این گیاه مفید استفاده کنید تا از خواصش بی بهره نمانید.

جلوگیری از مسمومیت غذایی

این گیاه نه تنها از مسمویت غذایی جلوگیری می کند، بلکه سموم مواد غذایی را نیز از بین می برد. در مطالعات متعددی که در میکروب شناسی مواد غذایی منتشر شده است، محققان دریافتند که خواص آویشن قادر به دفع آلودگی های مربوط به Shigella است. Shigella نوعی باکتری است که اسهال را بوجود آورده و می تواند منجر به آسیب های روده ای عمده شود. شستن مواد غذایی در محلول حاوی آویشن می تواند تا 99 درصد آلودگی ها را از بین ببرد. بهتر است با استفاده از آویشن برای خود سالاد درست کنید تا از شر مشکلات گوارشی خلاص شوید.

درمان برونشیت

آویشن برای قرن ها برای درمان سرفه و برونشیت استفاده شده است. یک مطالعه پیشرفته دو مرحله در مرکز پزشکی دانشگاه برلین آلمان در همین زمینه انجام شد. در این آزمایش شرکت کنندگانی که به برونشیت مبتلا شده بودند را به دو گروه تقسیم کرده و به هر یک از گروه ها عصاره آویشن و دارونما داده شد. میزان سرفه در افرادی که از آویشن استفاده کرده بودند، بهبود به مراتب بیشتری از گروه دارونما داشت. علاوه بر این، استفاده از عصاره آویشن هیچگونه عوارض جانبی نداشت. تحقیقات بیشتر این را تایید می کند و نشان می دهد که این گیاه باعث درمان برونشیت می شود.

خواص آویشن

مبارزه با سرطان

خواص آویشن می تواند یک درمان مناسب برای مهار سرطان و تومور ها باشد. به طور خاص، کارواکرول که جزء اصلی روغن این گیاه است خواص ضد توموری را نشان می دهد و باعث می شود که این گیاه به درمان سرطان کمک کند. مطالعات انجام شده، در مرکز تحقیقاتی مبارزه با سرطان چین نشان می دهد که ترکیبات این گیاه باعث مرگ سلول های سرطانی شده و از رشد تومور ها جلوگیری می کند.

کاهش وزن

آویشن یکی از بهترین گیاهان برای کاهش وزن می باشد. این گیاه یکی از مهم ترین منابع فیبر خوراکی است و از همین رو مصرفش می تواند یک راه حل مناسب برای کسانی باشد که قصد دارند از اضافه وزن خود خلاص شوند. فیبر غذایی از جمله موادی است که دیر هضم می شود و از همین رو شما دیرتر احساس گرسنگی می کنید. علاوه بر این مواد موجود در آویشن می توانند متابولیسم شما را افزایش بدهند و در نتیجه شما کالری بیشتری بسوزانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو