خواص یونجه , خاصیت یونجه

یونجه یکی از گیاهانی است که دارای خواص دارویی زیادی است و اغلب ما از این خواص هم اطلاعات دقیقی نداریم و تصور می کنیم که این گیاه صرفا برای دام مصرف دارد. از این گیاه عرقی به نام عرق یونجه تولید می شود که آن هم دارای خاصیت زیادی است.

از خواص یونجه برای پوست هم باید صحبت کرد. خواص یونجه برای دیابت هم از جمله ویژگی های خاص این گیاه است که برای پایین آوردن قند خون مفید است. یونجه برای مو هم دارای خواص زیادی است. اگر می خواهید در مورد خواص یونجه در بارداری بدانید ما را تا پایان این مقاله از پارسی نو همراهی کنید.


اطلاعاتی کامل در مورد خاصیت یونجه برای انسان

شاید شما هم وقتی نام گیاه یونجه را می شنوید، بی اختیار به یاد ماده خوراکی دام بیفتید! به جرات می توان گفت برای اکثریت افراد همین ابهام رخ می دهد. این در حالی است که در گذشته از خواص دارویی این گیاه استفاده های زیادی می شده است.

این نکته مهم را باید بدانید که یونجه از جمله نخستین گیاهان دارویی است که برای بشر شناخته شده است. یونجه از نظر محل کشت عمدتا در آسیا کاشت می شود. یونجه گیاهی علفی، پایا و از تیره پروانه‌ واران است و همدسته شبدرها  به شمار می آید که ارتفاع این گیاه تا یک متر هم می‌رسد.

نامهای یونجه در سایر زبانها

«یونجه» در زبان فارسی به نامهای «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا» شهرت دارد و در زبان فارسی افغانستان این گیاه به نام «اسپیشتا» نامیده می شود. در زبان ترک به آن «یونجه» گفته می شود و در زبان رومی «میدیکی» خوانده می شود. در کشور مصر یونجه را «قضب» می گویند. یونجه در زبان عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گفته می شود.

شکل ظاهری گیاه یونجه

این گیاه از نظر ظاهری، ساقه‌های بلندی دارد و دارای برگچه‌های نازک، نوک‌تیز و بیضی شکل است. اغلب گل‌ های یونجه کوچک هستند و از نظر رنگ، بنفش و گاهی زرد رنگ هستند. یونجه دارای میوه ای است و در مورد میوه «یونجه» باید بدانید که شبیه صدف است و دانه داخل میوه شبیه لوبیا اما کمی کوچک‌تر از لوبیا است.

گیاه «یونجه» دارای ریشه‌ای بسیار عمیق است که ریشه آن گاهی تا حدود سه متر در عمق زمین نفوذ می‌کند. در نتیجه همین ریشه عمیق است که ویتامین‌ ها و مواد معدنی را به راحتی از خاک می گیرد. جالب است بدانید که ریشه گیاه یونجه این قابلیت را دارد که تا عمق ۱۸ متری زمین هم نفوذ کند و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک بگیرد.

گفتنی است که این گیاه از علف‌های خوب مراتع به شمار می رود و بهترین نوع یونجه هم سبز املس (نرم) است. گیاه یونجه در بیشتر مناطق جهان کاشت می شود. اما به یونجه از نوع وحشی آن در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که دارای انواع و اقسام مختلفی است.

طبع یونجه چیست؟

در طب سنتی، مزاج یونجه تازه را گرم و تر اعلام کرده اند و طبع یونجه خشک را گرم و خشک می دانند و قوت آن تا پنج سال باقی می‌ماند. به طور کای می توان گفت که یونجه طبیعت معتدل دارد.

خواص کلی یونجه

از نظر علم تغذیه، گیاه یونجه غذایی کامل است که خاصیت چاق کنندگی آن بالا است و دارای میزان آهن بالایی است. خوردن یونجه باعث تقویت تمام اعضای می شود. از جمله در مورد خواص درمانی یونجه باید بدانید که این گیاه در رفع ضعف عمومی بدن بسیار مفید است.

در حقیقت مصرف یونجه ضعف بنیه را برطرف می کند و برای رفع کم‌خونی و سلامت اعصاب بسیار مفید است و باعث تقویت مغز و ستون فقرات می شود. یونجه یک منبع سرشار از ویتامین‌های B ,K ,E ,D ,A است و همچنین دارای املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم است. گفتنی است که مصرف یونجه خشک دارای اثرات بیشتری است.

گیاه یونجه حاوی مقدار پروتئین زیادی است. بنا بر مطالعاتی که تا کنون صورت گرفته است، مصرف گیاه یونجه پاک‌سازی روده از مواد سمی را به دنبال دارد. کسانی که دارای کلسترول بالایی هستند باید بدانند که مصرف گیاه یونجه کلسترول بد خون را پایین می آورد و نقش مهمی در تصفیه خون دارد.


خوردن یونجه دارای چه خواصی است؟

خاصیت یونجه برای پایین آوردن کلسترول

یکی از خواص فوق العاده یونجه، کنترل سطح کلسترول در بدن است که بواسطه مصرف جوانه و برگ یونجه صورت می گیرد. حقیقت آن است که یونجه در کاهش کلسترول بد خون و همچنین در افزایش کلسترول خوب در بدن اثرات زیادی دارد. به این خاطر است که گفته می شود مصرف منظم یونجه می‌تواند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به دنبال داشته باشد.

خواص یونجه برای سم زدایی از بدن

یونجه یکی از مواد غذایی است که برای پاکسازی بدن بسیار مفید است چرا که دارای خاصیت سم زدایی بدن است. همانطور که می دانید تجمع مواد سمی در بدن اثرات منفی بر سلامت و زیبایی دارد. مواد سمی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارند و به همین علت است که بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌ ها آسیب‌ پذیر می شود. پس حتما به خاطر داشته باشید که خوردن یونجه به شکل منظم یا مصرف مکمل یونجه باعث می شود تا بدن شما از درون سالم و بدون سم باشد.

یونجه برای سم زدایی از بدن

خاصیت یونجه برای رفع مشکلات گوارشی

بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش با مصرف یونجه برطرف می شود. پیشگیری از ابتلا به زخم معده، ورم معده، نفخ، سوء هاضمه، تهوع با مصرف یونجه امکان پذیر است یونجه سرشار است از فیبر است و بنابراین برای درمان یبوست هم بسیار مفید است.

خواص یونجه برای سلامت دستگاه ادراری

یونجه از جمله مواد خوراکی است که مدر است. به دلیل همین خاصیت هم توانایی پیشگیری از بروز اختلالات کلیوی از قبیل احتباس آب کمک زیادی می کند. مصرف یونجه همچنین کاهش خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را به دنبال دارد.

خاصیت یونجه برای کلیه

اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، حتما یونجه بخورید. از آن جایی که یونجه یک منبع عالی از ویتامین E، A، C و روی است، برای برطرف کردن سنگ کلیه بسیار مفید است. هم جوانه یونجه و هم پودر یونجه برای درمان و جلوگیری از سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرند.

خوردن یونجه برای کلیه

خواص یونجه برای پیشگیری از بیماری سرطان

یکی از مهمترین فواید خوردن یونجه، پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان است. چون یونجه در بردارنده اسید آمینه‌ ی کاناوانین است نقش اساسی در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارد. این را هم باید بدانید که یونجه به دفع مواد سرطان‌ زایی که ممکن است در روده بزرگ باشند، کمک می کند.

جلوگیری از خونریزی بدن با مصرف یونجه

گیاه یونجه سرشار از ویتامین K، آهن و کلروفیل است و از این  برای پیشگیری از خونریزی مفید است و افزایش تولید خون در بدن را هم به دنبال دارد. یونجه به عنوان یک دارو برای مشکلاتی مثل خون دماغ شدن، خونریزی لثه، لخته شدن خون و کم‌خونی بسیار سودمند است.

فواید یونجه برای سلامت قلب

یکی از علل ابتلا به بیماریهای قلبی، تصلب شرایین است و یکی از مفیدترین مواد خوراکی و دارویی، یونجه است که برای رفع تصلب شرایین بسیار فایده دارد و به این دلیل است که گفته می شود یونجه برای قلب مفید است. این را باید بدانید که یونجه یک رقیق‌کننده‌ طبیعی خون است. گفتنی است که یونجه می‌تواند به افزایش روتین موجود در رگ‌های خونی منجر شود.

خواص یونجه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجایی که کلروفیل و کاناوانین در یونجه وجود دارند برای سیستم ایمنی بدن بسیار سودمند است. وقتی سیستم ایمنی بدن قوی باشد، بدن در مقابل ابتلا به بیماریها و بروز تومورها مقاوم است.

خواص دارویی یونجه , مضرات یونجه

یونجه برای کاهش علائم یائسگی

در یونجه فیتواستروژن‌هایی (مواد مغذی گیاهی) مانند ژنستئین، کومسترول و بیوکانین وجود دارد و از این رو است که گفته می شود یونجه برای کاهش نشانه های یائسگی مفید است. اگر یونجه را در رژیم غذایی تان بگنجانید نشانه هایی از قبیل گرگرفتگی، کاهش سطح استروژن، تعریق شبانه، خشکی واژن و پوکی استخوان را که پس از یائسگی رخ می‌دهد، را کمتر شاهد خواهید بود.

خواص یونجه برای روماتیسم

یکی از خواص اصلی یونجه، قابلیت آن در پیشگیری و درمان روماتیسم است. مصرف یونجه می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه، پیشگیری از ورم بدن، جلوگیری از بروز سنگ مثانه، پیشگیری از ابتلا به آرتروز،برای رفع التهاب مفاصل، رفع مسمومیت با فلزات سنگین، برطرف کردن و درمان زخم‌های واریسی و… کمک زیادی کند.

خاصیت یونجه برای افزایش اشتها

یکی از روشهای مصرف یونجه، خوردن دمنوش یونجه است. این دمنوش برای افزایش اشتها بسیار مفید است.  برای این هدف می توان یک فنجان دمنوش یونجه قبل از هر وعده غذا نوشید. یونجه همچنین دوره نقاهت بیمارها را کوتاه می کند.

خواص یونجه برای افزایش اشتها

خواص یونجه برای دیابت

با مصرف یونجه می توان میزان قند خون را کنترل کرد. این خاصیت یونجه از آن رو است که گفته می شود یونجه خاصیت ادرارآور دارد و به همین علت این توانایی را دارد که  به کنترل قند در بدن کمک ‌کند. به این ترتیب بیماران مبتلا به دیابت می توانند یونجه را به رژیم غذایی‌ خود بیفزایند؛ چرا که همانطور که اشاره کردیم، این گیاه می‌تواند مانع از افزایش ناخواسته‌ میزان قند خون شود. اما پیشنهاد می کنیم که این دسته از افراد زیر نظر پزشک یونجه مصرف کنند.

خواص یونجه برای دیابت

فواید یونجه برای کاهش وزن و لاغری

چون یونجه حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است، برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است و پیشنهاد می شود به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار گیرد.

خواص یونجه برای فشار خون

فشار خون بالا یکی از علل بروز سکته‌ قلبی و سکته‌ مغزی است. یونجه یکی از گیاهان دارویی است که برای پایین آوردن فشار خون بسیار سودمند است؛ برای استفاده از این خاصیت یونجه می توان به صورت روزانه یک فنجان دمنوش یونجه را مصرف کنید.

خواص یونجه برای کم خونی

فقر آهن و تولید ضعیف خون باعث کم خونی می شود اگر یونجه مورد مصرف قرار گیرد، می توان هم از بروز کم خونی پیشگیری کرد و هم آن را برطرف کرد. با مصرف یونجه فرایند تولید خون در بدن به نحوه مناسب صورت می گیرد.

چرا که به علت وجود کلروفیل در جوانه و برگ یونجه، مصرف این گیاه مغذی باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود. بنابراین کسانی که میزان آهن خون‌شان در حد پایین است می بایست یونجه را در رژیم غذایی شان بگنجانند.

خاصیت آنتی اکسیدانی یونجه

آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی در یونجه وجود دارند و بنابراین یونجه این توانایی را دارد که با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، به خوبی مبارزه کنید. مصرف یونجه با خواص آنتی اکسیدانی اش، از بروز علائم پیری هم پیشگیری می کند.

در این مورد خوب است بدانید که یونجه سرشار از ویتامین K است و به این دلیل است که مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با پیری از قبیل سخت شدن شریان، سرطان، پوکی استخوان، پیری پوست و…کمک کند.

خواص یونجه در شیردهی

مادران شیرده که با مشکل کمی شیرشان مواجه هستند، می توانند برای زیاد شدن شیر برای نوزاد شیرخوار خود یونجه مصرف کنند.

خواص یونجه برای ترمیم بافت ها و عضلات

یونجه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و از این رو برای بهبود عملکرد کل بدن مفید است و از آنجایی که دارای پروتئین فراوان است در ترمیم بافت‌ها و عضلات بسیار سودمند است. گفتنی است که ۸ اسید آمینه‌ ضروری و ۱۴ اسید آمینه‌ دیگر در یونجه توانایی ریکاوری بدن را به سرعت بالا می برند.

فواید یونجه برای افسردگی

مصرف یونجه باعث آرام بخشی سیستم عصبی می شود و با این خاصیت خود می‌تواند برای مبارزه با افسردگی مورد استفاده قرار گیرد. با نوشیدن یک فنجان دمنوش یونجه می‌توانید استرس را از خود دور کنید و آرام و خوش اخلاق باشیداگر از اختلالات خواب رنج می برید هم باید یونجه مصرف کنید تا این مشکلتان هم برطرف شود.

آموزش تهیه شربت یونجه (عرق یونجه)

یکی از روشهای مصرف یونجه، مصرف نوشیدنی یونجه است. برای درست کردن این نوشیدنی پر خاصیت، ۳۰۰ گرم یونجه خشک را در یک لیتر آب بجوشانید تا زمانی که آب آن نصف شود، سپس آن را با فشار از صافی رد کنید و با ۹۰۰ گرم قند یا شکر شیرین کنید و سپس به صورت روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از آن را مورد مصرف قرار دهید.

گفتنی است که چای یونجه هم می توان تهیه کرد یعنی یونجه را می‌توان دم کرده و آن را به صورت چای مورد استفاده قرار داد. یک روش دیگر برای استفاده از یونجه آن است که می‌توان این گیاه را به شکل کپسول و مثل قرص‌های مولتی‌ویتامین به صورت روزانه مورد مصرف قرار داد.

یونجه برای ترک اعتیاد

روش کار اطبا قدیم در ترک اعتیاد افراد معتاد آن بود که می خواستند داروهایی را تهیه کنند که فرد معتاد را نسبت به خود اعتیاد و مواد مخدر متنفر و حساس کند و برای رسیدن به این هدف معمولاً از تعفن یونجه، افسنتین و چند گیاه دیگر بهره می گرفتند.

امروزه داروسازان سنتی در کشور هند یونجه تازه را خرد می کنند و به مدت ۲ ماه در الکل می خیسانند و بعد یک استکان از این ترکیب را با مقداری آب در زمان خماری به فرد معتاد می دهند تا بنوشد و بعد به فرد معتاد می گوین که از ماده مخدر مصرفی خود مصرف کند.

محلول نوشیدنی الکلی یونجه به علت دارا بودن ماده صابونی (ساپونین) باعث ناراحتی شخص می شود و او را نسبت به ماده مورد اعتیادش متنفر می کنند، به گونه ای که تا مدت زمان زیادی از آن ماده مورد مصرفش متنفر است. در گذشته این روش پرکاربردی در ایران برای درمان اعتیاد به الکل بود، که امروزه برای معالجه معتادان به تریاک هم مورد استفاده قرار می گیرد و حتی این روش برای افرادی که معتاد به سیگار و حتی هروئین هستند به کار گرفته شده است که نتیجه استفاده از آن هم مفید بوده است.

خواص یونجه برای پوست

یکی از روشهای عالی برای رسیدن به زیبایی، پاکسازی پوست است. با یونجه می توانید پوستی شفاف و زیبا داشته باشید. چرا که یونجه کلروفیل دارد و از این رو برای پاکسازی بدن و از بین بردن ناخالصی‌ های پوست‌ تان اثرات مفیدی دارد. مصرف یونجه این توانایی را دارد که دیوکسین کربن را تجزیه کند و با باکتری های بی‌هوازی مقابله کند.

خواص یونجه برای پوست

دیگر آن که کلروفیل موجود در یونجه با آنزیم‌ها و ویتامین A به سلامت و درخشندگی پوست کمک می‌کنند. باید دانست که کمبود ویتامین A در بدن ممکن است بروز اختلالات خفیف یا شدید پوستی را به دنبال داشته باشد. این ویتامین در بهبود بافت پوست و درخشان و سالم نگه داشتن آن نقش مهمی دارد. پس یونجه هم از بیرون و هم از دورم برای سلامت و زیبایی پوست مفید است.

یکی دیگر از مزایای مصرف یونجه آن است که خشکی پوست را برطرف می کند. پوست خشک شایع ترین مشکل و بیماری پوستی است که هم مردان و هم زنان ممکن است به این مشکل گرفتار شوند.

همانطور که گفتیم ویتامین A موجود در کلروفیل یونجه دارای خواص مرطوب‌کنندگی برای پوست است؛ پس به جرات می توان گفت که یونجه یک درمان گیاهی بی نظیر برای رفع مشکل خشکی پوست به شمار می رود. همچنین باید اشاره کرد که مواد مغذی ضروری موجود در یونجه باعث می شود تا بافت و رنگ پوست بهبود یابند. پس حتما برای تغذیه و درخشش پوست تان از یونجه غافل نشوید.

فواید یونجه برای مو

برای حجم دهی به موها، انعطاف پذیری و درخشش موها، یونجه بهترین گزینه به شمار می رود. این خاصیت یونجه از آن رو است که یونجه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که باعث رطوبت فولیکول های موها می شوند و آنها را تغذیه می کنند. اگر موهایی خشک و شکننده دارید، حتما از یونجه استفاده کنید. یونجه می‌تواند مشکل پوسته پوسته شدن پوست سر را نیز درمان کند و برای کسانی که از مشکل ریزش مو رنج می برند هم یک گزینه مناسب است تا این مشکل را برای همیشه درمان کنند.

خواص یونجه در بارداری و شیردهی

زنان باردار می بایست در مصرف یونجه یا مصرف مکمل آن  دقت لازم را داشته باشند. چرا که ساپونین‌های فعالی که در یونجه وجود دارند، ممکن است بارداری را تحت تاثیر منفی قرار دهند.

این را باید بدانید که خانمهای باردار و شیرده چنانچه یونجه را بیش از مقداری که در یک وعده غذا استفاده می‌شود، مورد مصرف قرار دهند، می تواند برای آنها خطرناک باشد. بنا بر مطالعات انجام گرفته شواهدی وجود دارد که نشان دهنده آن هستند که ممکن است یونجه تاثیر مشابه استروژن در بدن داشته و بر بارداری اثر مخرب و منفی داشته باشد و حتی باعث سقط جنین نیز شود.


خواص عرق یونجه چه هستند؟

در ابتدا باید بدانید که طبع عرق یونجه گرم و تر است. از آنجایی که یونجه و فراورده های آن چاق کننده هستند، می بایست عرق آن ۱۰ صبح و ۵ بعد از ظهر نصف استکان به مدت دو هفته مصرف شود و به مدت ۲ ماه استراحت کنید و نخورید تا این خاصیت چاق کنندگی یونجه برای شما مشکلی پیش نیاورد.

عرق یونجه برای معالج رعشه و رفع ناراحتی‌های سیستم عصبی مفید است. برای رفع لرزش در بدن بذر یونجه را در روغن زیتون بجوشانید و سپس بر بدن فلج ماساز دهید.

درمان آب آوردن شکم مصرف عرق یونجه است.

عرق یونجه چاق‌کننده است و برای افرادی که از لاغری رنج می برند بسیار مفید است.

عرق یونجه نیروبخش است.

عرق یونجه  باعث کاهش قند خون می شود.

عرق یونجه برای تصلب شرایین مفید است. برای این هدف  نصف استکان از عرق یونجه را  بعد از ظهرها میل کنید.

عرق یونجه ضد شبکوری است.

عرق یونجه برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. برای این کار  ۵ گرم تخم یونجه را در ۱۵۰ سی سی آب جوش ریخته و به صورت دمنوش مصرف کنید.

درمان نرمی استخوان با عرق یونجه امکان پذیر است.

اگر در ادرار شما خون دیده می شود، دم کرده یا عرق یونجه برای رفع آن بسیار مفید است.

عرق یونجه  باعث تصفیه خون می شود.

عرق یونجه یک نرم‌کننده سینه طبیعی به شمار می رود.

عرق یونجه  قابض است.

عرق یونجه باعث زیاد شدن شیر در مادران شیرده می شود.

عرق یونجه  قاعده‌آور است و مشکلات خانمها در این زمینه را برطرف می کند. در حقیقت از خواص عرق یونجه بازشدن قاعدگی است. می توان برای این هدف، ۵ گرم تخم یونجه در ۱۵۰ سی سی آب جوشیده شده در حمام یا بعد از حمام میل کرد.

عرق یونجه  در ترک اعتیاد بسیار مفید است.

عرق یونجه  حاوی ویتامین آ و ب است.

عرق یونجه زیاد کننده منی است و برطرف کنده مشکلات جنسی در مردان است.

روش مصرف عرق یونجه

می توان از عرق یونجه  به صورت روزانه مصرف کرد. توصیه شده است که در طول روز سه فنجان از آن میل شود. به صورت کامل تر اگر بخواهیم در مورد روش مصرف و میزان مصرف عرق یونجه برای شما صحبت کنیم باید بدانی که بعد یا قبل از هر غذا یک استکان، سه بار در روز میل شود.

اگر می خواهید از خاصیت چاق کنندگی یونجه استفاده کنید، برای چاق شدن صورت یا بدن می توان عرق یونجه را در حدود یک استکان در صبح و نیم استکان در عصر تا مدت دو هفته بخورید. برای گرفتن تاثیر بیشتر می توان مقداری شکر به آن افزود ولی دیگر تا ۲ ماه بعد از این دو هفته از عرق یونجه استفاده نکنید.

خواص سبیسک , خاصیت سبیس


عوارض و مضرات مصرف یونجه

ما در این مقاله از پارسی نو برای شما از خواص بی نظیر یونجه برای بدن صحبت کردیم اما به یاد داشته باشید که یونجه را در حد اعتدال می بایست مصرف کرد تا از بروز عوارض جانبی مصرف زیاد آن پیشگیری کرد. در ادامه به مهمترین مشکلاتی که ممکن است با خوردن بیش از اندازه یونجه رخ دهد، پرداخته ایم.

مصرف زیاد یونجه جذب ویتامین E را با مشکل مواجه می کند. پس در مصرف آن احتیاط کنید.

خوردن یونجه تازه نفخ را به دنبال می آید و حتی در برخی موارد خطرناک هم هست.

ممکن است در برخی از افراد یونجه ایجاد خارش کند.

مصرف یونجه در سال نباید بیشتر از یک کیلو شود.

مصرف زیاد از حد یونجه ممکن است اختلال جدی در گلبول‌های قرمز خون را به دنبال داشته باشد.

دقت کنید که یونجه حاوی یک اسید آمینه‌ شناخته‌شده به عنوان کاناوانین است که این اسید آمینه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ لوپوس را در فرد بالا ببرد. گفتنی است که کاناوانین در برگ یونجه‌ی بالغ وجود ندارد. این اسید آمینه در جوانه و دانه یونجه وجود دارد. به همین علت است که اکثر افراد اغلب کپسول یونجه یا دمنوش تهیه شده از برگ یونجه را برای پیشگیری از بروز اثرات جانبی ناخواسته‌ ناشی از کاناوانین مورد استفاده قرار می دهند.

عوارض مصرف یونجه

خانمهای باردار و شیرده ترجیحا از مصرف یونجه خودداری کنند و یا زیر نظر پزشک این گیاه دارویی را مصرف کنند.

همانطور که پیشتر در خواص خوردن یونجه اشاره شد، مصرف یونجه تقویت دستگاه ایمنی بدن را به دنبال دارد و همین هم می‌تواند باعث افزایش علایم بیماری یا نشانه های بیماری‌های خود ایمنی شود. پیشنهاد می شود که در صورتی مبتلا به عارضه خود ایمنی هستید، بهترین کار قطع استفاده از یونجه است.

بیماران دارای حساسیت نسبت به هورمون نیز باید از مصرف یونجه خودداری کنند. مثلا مبتلایان به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، مبتلایان به آندومتریوز یا تومور رحمی باید در مصرف این گیاه نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند.

کسانی که پیوند اعضا بدن انجام داده اند، از جمله پیوند کلیه انجام داده اند، ترجیحا از خوردن یونجه خودداری کنند چرا که بر اساس مطالعات انجام گرفته، یونجه می تواند مقاوت دستگاه ایمنی بدن را بالا می برد و در نتیجه ممکن است اثر داروی ضد عدم پذیرش را در بدن کاهش دهد.

تداخل دارویی یونجه

مصرف این گیاه ممکن باعث تداخل دارویی در برخی از افراد شود. در ادامه به برخی تداخل های دارویی در این مورد اشاره می کنیم.

تداخل داروی وارفارین (Warfarin Coumadin) با یونجه

گیاه یونجه منبع عالی از ویتامین K است. بدن از این ویتامین برای لخته شدن خون بهره می گیرد. کاربرد داروی وارفارین در جهت کند کردن روند لختگی خون در بدن است. به هیم دلیل است که گفته می شود یونجه با این دارو دارای تداخل است، چرا که با کمک به فرایند لخته شدن خون، احتمالا از اثر داروی وارفارین می کاهد. پس اگر این دارو را مصرف می کنید در خوردن یونجه احتیاط لازم را داشته باشید.

تداخل دارویی یونجه با قرص‌های ضد بارداری (Contraceptive drugs)

برخی از قرص‌های ضد بارداری که خانمها مورد مصرف قرار می دهند، حاوی هورمون استروژن هستند. این احتمال وجود دارد که یونجه دارای بعضی از تاثیرات مشابه این هورمون باشد. اما این را هم باید گفت که قدرت تاثیر یونجه به اندازه قدرت استروژن در قرص‌های ضد بارداری نیست.اما این را باید دانست که استفاده از یونجه در کنار این قرص ها کاهش تاثیر این داروهای ضد بارداری را به دنبال دارد.

استفاده زیاد از یونجه می‌تواند حساسیت بیشتر به نور آفتاب را به دنبال داشته باشد. بنابراین استفاده هم‌زمان یونجه با داروهایی که حساسیت به نور آفتاب را افزایش می دهند، می‌تواند احتمال آفتاب سوختگی را در بدن و روی پوست به دنبال داشته باشد.


مقالات مشابه : خواص ماش و جوانه ماش خواص گیلاس برای بدن و فواید موز برای مردان